REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Przedsiębiorstwa wnoszą mniej odwołań

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Ewa Grączewska-Ivanova

REKLAMA

Spada konkurencyjność przetargów publicznych, zwłaszcza w branży robót budowlanych. Zmienione przepisy wyeliminowały pieniactwo wykonawców.


W ostatnim roku nastąpiło definitywne ukrócenie pieniactwa wykonawców. Wyraźnym znakiem tego jest zmniejszająca się liczba odwołań. W 2006 roku wpłynęło ich niewiele ponad 3 tys., a więc w stosunku do roku 2005 o ponad 1 tysiąc mniej. Stan ten utrzymuje się także w pierwszym półroczu roku bieżącego, kiedy złożono niewiele ponad 800 odwołań. Są to efekty nowelizacji z 2005 roku, przede wszystkim koncentracji postępowań protestacyjno-odwoławczych oraz wprowadzenia stałego terminu na ich wnoszenie - podsumowuje Tomasz Czajkowski, prezes Urzędu Zamówień Publicznych.

REKLAMA


Nadal więcej wygrywa

REKLAMA


W ostatnich latach liczba odwołań uwzględnianych wzrastała szybciej niż liczba odwołań oddalanych, jednak w ubiegłym roku tendencja ta wyhamowała. Oznacza to, że coraz częściej arbitrzy przyznawali rację zamawiającym. Najczęściej odwołania składane były w przetargach na roboty budowlane (35,65 proc.). Wykonawcy zwykle zarzucali zamawiającym naruszenie zasady uczciwej konkurencji.


Średni czas rozpatrywania sprawy w 2006 roku wynosił 11 dni. Wynik ten poprawił się w porównaniu z latami poprzednimi o dwa dni. Do ograniczenia przewlekłości postępowań przyczyniła się możliwość przyłączania się wykonawców do toczącego się postępowania odwoławczego oraz możliwość kierowania przez prezesa UZP kilku odwołań do rozpatrzenia przez jeden zespół arbitrów. W 2006 roku zmalała ogólna liczba skarg wnoszonych na orzeczenia arbitrów. Podobnie jak w roku 2004 i 2005, najwięcej skarg trafiło do Sądu Okręgowego w Warszawie - 26,41 proc.; natomiast 50 proc. wszystkich skarg trafiło do pięciu sądów okręgowych (Warszawa, Katowice, Poznań, Wrocław, Gdańsk).


Zmalała konkurencyjność

Dalszy ciąg materiału pod wideo


- Niepokojące jest to, że maleje średnia liczba ofert składanych podczas jednego postępowania. Jest to szczególnie wyraźne w stosunku do 2005 roku. Jeżeli wówczas średnio na jeden przetarg trafiało 4,4 oferty, to w 2006 roku składano tylko 3,6 oferty. Nastąpił więc spadek o ponad 1 proc., co świadczy o spadku konkurencyjności postępowań o zamówienia publiczne - uważa Tomasz Czajkowski, prezes Urzędu Zamówień Publicznych.


Ocenia się, że spadek ten wynika z tego, że coraz częściej dochodzi do składania ofert wspólnych.


Najbardziej konkurencyjne w 2006 roku były przetargi na dostawy, gdzie średnio składano ponad cztery oferty, natomiast najmniej ofert składano na roboty budowlane - średnio 3,2 oferty. Bardzo dużo było przetargów, w których wykonawcy składali tylko jedną ofertę niepodlegającą odrzuceniu (aż 34 proc.) lub dwie oferty (20 proc.).


Odwołania w przetargach publicznych

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

EWA GRĄCZEWSKA-IVANOVA

ewa.graczewska-ivanova@infor.pl

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Sukcesja w firmach rodzinnych: kluczowe wyzwania i rosnąca rola fundacji rodzinnych

29 maja 2025 r. w warszawskim hotelu ARCHE odbyła się konferencja „SUKCESJA BIZNES NA POKOLENIA”, której idea narodziła się z współpracy Business Centre Club, Banku Pekao S.A. oraz kancelarii Domański Zakrzewski Palinka i Pru – Prudential Polska. Różnorodne doświadczenia i zakres wiedzy organizatorów umożliwiły kompleksowe i wielowymiarowe przedstawienie tematu sukcesji w firmach rodzinnych.

Raport Strong Women in IT: zgłoszenia do 31 lipca 2025 r.

Ruszył nabór do raportu Strong Women in IT 2025. Jest to raport mający na celu przybliżenie osiągnięć kobiet w branży technologicznej oraz w działach IT-Tech innych branż. Zgłoszenia do 31 lipca 2025 r.

Gdy ogień nie jest przypadkiem. Pożary w punktach handlowo-usługowych

Od stycznia do początku maja 2025 roku straż pożarna odnotowała 306 pożarów w obiektach handlowo-usługowych, z czego aż 18 to celowe podpalenia. Potwierdzony przypadek sabotażu, który doprowadził do pożaru hali Marywilska 44, pokazuje, że bezpieczeństwo pożarowe staje się kluczowym wyzwaniem dla tej branży.

Przedsiębiorcy zyskają nowe narzędzia do analizy rynku. Współpraca GUS i Rzecznika MŚP

Nowe intuicyjne narzędzia analityczne, takie jak Dashboard Regon oraz Dashboard Koniunktura Gospodarcza, pozwolą firmom na skuteczne monitorowanie rynku i podejmowanie trafniejszych decyzji biznesowych.

REKLAMA

Firma w Anglii w 2025 roku – czy to się nadal opłaca?

Rok 2025 to czas ogromnych wyzwań dla przedsiębiorców z Polski. Zmiany legislacyjne, niepewne otoczenie podatkowe, rosnąca liczba kontroli oraz nieprzewidywalność polityczna sprawiają, że coraz więcej firm poszukuje bezpiecznych alternatyw dla prowadzenia działalności. Jednym z najczęściej wybieranych kierunków pozostaje Wielka Brytania. Mimo Brexitu, inflacji i globalnych zmian gospodarczych, firma w Anglii to nadal bardzo atrakcyjna opcja dla polskich przedsiębiorców.

Windykacja należności krok po kroku [3 etapy]

Niezapłacone faktury to codzienność, z jaką muszą się mierzyć w swej działalności przedsiębiorcy. Postępowanie windykacyjne obejmuje szereg działań mających na celu ich odzyskanie. Kluczową rolę odgrywa w nim czas. Sprawne rozpoczęcie czynności windykacyjnych zwiększa szanse na skuteczne odzyskanie należności. Windykację możemy podzielić na trzy etapy: przedsądowy, sądowy i egzekucyjny.

Roczne rozliczenie składki zdrowotnej. 20 maja 2025 r. mija ważny termin dla przedsiębiorców

20 maja 2025 r. mija ważny termin dla przedsiębiorców. Chodzi o rozliczenie składki zdrowotnej. Kto musi złożyć dokumenty dotyczące rocznego rozliczenia składki na ubezpieczenie zdrowotne za 2024 r.? Co w przypadku nadpłaty składki zdrowotnej?

Klienci nie płacą za komórki i Internet, operatorzy telekomunikacyjni sami popadają w długi

Na koniec marca w rejestrze widniało niemal 300 tys. osób i firm z przeterminowanymi zobowiązaniami wynikającymi z umów telekomunikacyjnych - zapłata za komórki i Internet. Łączna wartość tych zaległości przekroczyła 1,4 mld zł. Największe obciążenia koncentrują się w stolicy – mieszkańcy Warszawy zalegają z płatnościami na blisko 130 mln zł, w czołówce jest też Kraków, Poznań i Łódź.

REKLAMA

Leasing: szykowana jest zmiana przepisów, która dodatkowo ułatwi korzystanie z tej formy finansowania

Branża leasingowa znajduje się obecnie w przededniu zmian legislacyjnych, które jeszcze bardziej ułatwią zawieranie umów. Dziś, by umowa leasingu była ważna, wymagana jest forma pisemna, a więc klient musi złożyć kwalifikowany podpis elektroniczny lub podpisać dokument fizycznie. To jednak już niebawem może się zmienić.

Spółka cywilna – kto jest odpowiedzialny za zobowiązania, kogo pozwać?

Spółka cywilna jest stosunkowo często spotykaną w praktyce formą prowadzenia działalności gospodarczej. Warto wiedzieć, że taka spółka nie ma osobowości prawnej i tak naprawdę nie jest generalnie żadnym samodzielnym podmiotem prawa. Jedynie niektóre ustawy (np. ustawy podatkowe) nadają spółce cywilnej przymiot podmiotu praw i obowiązków. W jaki sposób można pozwać kontrahenta, który prowadzi działalność w formie spółki cywilnej?

REKLAMA