Przedsiębiorca nie może działać agresywnie
REKLAMA
ZMIANA PRAWA
REKLAMA
Dziś Senat zajmie stanowisko w sprawie uchwalonej przez Sejm ustawy o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym.
- Ustawa implementuje do prawa polskiego Dyrektywę 2005/29/EWG Parlamentu Europejskiego i Rady z 11 maja 2005 r. w sprawie nieuczciwych praktyk handlowych i stosowanych przez przedsiębiorstwa wobec konsumentów na rynku wewnętrznym - wyjaśnia Marek Niechciał, prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
- W ten sposób zostaną wypełnione luki w do tej pory obowiązującym ustawodawstwie, co doprowadzi do poprawy ochrony konsumentów - dodaje Marek Niechciał.
Ustawa zakazuje stosowania nieuczciwych praktyk rynkowych, czyli sprzecznych z dobrymi obyczajami i wprowadzających w błąd.
REKLAMA
Za wprowadzające w błąd działanie ustawa uznaje między innymi rozpowszechnianie nieprawdziwych informacji oraz zatajenie lub nieprzekazanie w sposób jednoznaczny lub we właściwym czasie istotnych informacji dotyczących produktu. Za nieuczciwe uważa się też agresywne praktyki rynkowe. Przedsiębiorca nie powinien wywoływać wrażenia, że konsument nie może opuścić jego pomieszczeń bez zawarcia umowy albo żądać od konsumenta zgłaszającego roszczenie w związku z umową ubezpieczenia, aby przedstawił dokumenty niezbędne do ustalenia zasadności roszczenia.
Za agresywną praktykę rynkową uważa się też składanie wizyt w miejscu zamieszkania konsumenta, ignorując jego prośbę o opuszczenie lokalu oraz uciążliwe nakłanianie konsumenta przez telefon, faks, pocztę elektroniczną lub inne środki porozumiewania się na odległość do nabycia produktu.
MAŁGORZATA PIASECKA-SOBKIEWICZ
REKLAMA
REKLAMA