REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rejestracja firmy bez opłat

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Piasecka-Sobkiewicz Małgorzata

REKLAMA

Ubezpieczenie, numer NIP i REGON oraz rejestracja firmy w jednym okienku. Przedsiębiorca otrzyma interpretację przepisów o ubezpieczeniach. Kontrolowana będzie działalność, a nie przedsiębiorca, który ją prowadzi.


ZMIANA PRAWA
 

REKLAMA

REKLAMA


Pakiet Kluski miał obejmować nowelizację kilkudziesięciu ustaw. Wczoraj Rada Ministrów przyjęła tylko projekt noweli ustawy o swobodzie działalności gospodarczej (Dz.U. nr 173, poz. 1807 z późn. zm.). Pozostałych projektów resorty jeszcze nie przygotowały.


Nowelizacja przewiduje możliwość załatwiania przez przedsiębiorców od października 2008 r. w jednym okienku spraw związanych z rejestracją firmy, zgłoszeniem do ubezpieczeń oraz otrzymaniem numeru NIP i REGON. Piotr Jaworski z Krajowej Izby Gospodarczej przypomina, że taką możliwość przewidywała już od 1 stycznia 2007 r. ustawa z 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej, ale przepisy te zostały w ubiegłym roku uchylone.


- Rejestracja firmy będzie bezpłatna. Przedsiębiorca otrzyma automatycznie wpis do ZUS i REGON - zapowiada Michał Krupiński, wiceminister skarbu państwa. Skrócony zostanie też czas rozpatrywania wniosku o rejestrację. Okres ten ma wynosić pięć dni przy wniosku wysłanym w tradycyjnej formie i trzy dni przy wniosku elektronicznym.

REKLAMA


Kontrole będą krótsze

Dalszy ciąg materiału pod wideo


Projekt przewiduje skrócenie czasu trwania wszystkich inspekcji prowadzonych w jednym roku kalendarzowym u przedsiębiorcy przez ten sam urząd. Okres ten ma być nawet krótszy niż przewidywał to poprzedni projekt nowelizacji. Proponuje się, aby nie przekraczał 12 dni roboczych u mikro przedsiębiorców, 16 u małych przedsiębiorców i 20 u średnich przedsiębiorców oraz 40 w odniesieniu do pozostałych przedsiębiorców.


- Czas kontroli u mikro przedsiębiorców obecnie może trwać cztery tygodnie, zaraz po niej może być następna kontrola, a potem znowu kolejna. Chcemy to zmienić - mówi Michał Krupiński.


Dodaje, że przeprowadzający kontrolę będzie musiał mieć nie tylko legitymację, ale upoważnienie oraz uzasadnienie kontroli. Kontrola nie może też naruszać normalnego funkcjonowania firmy.


- Kontrolowany będzie nie przedsiębiorca, ale sama jego działalność. Ponadto kontroler musi z góry określić cel kontroli. Nie może siedzieć u przedsiębiorcy aż coś znajdzie - podkreśla minister Krupiński.


- Kontrole powinny przebiegać przede wszystkim zgodnie z prawem. Sama zmiana przepisów niewiele poprawi w praktyce, potrzebne jest skuteczne egzekwowanie ich przez urzędników - tłumaczy z kolei Katarzyna Urbańska z Polskiej Konfederacji Pracodawców Prywatnych Lewiatan.


Jej zdaniem trzeba też zmniejszyć liczbę wyjątków umożliwiających prowadzenie w tym samym czasie dwóch lub więcej kontroli prowadzonych przez różne inspekcje. Projekt przewiduje aż siedem wyłączeń od zakazu równoczesnego podejmowania i prowadzenia więcej niż jednej kontroli działalności przedsiębiorcy.


Zawieszenie dla nielicznych


Działalność gospodarczą będą mogli zawieszać tylko przedsiębiorcy, którzy wybrali opodatkowanie ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych lub płacą go w formie karty podatkowej. Natomiast opodatkowana ryczałtem spółka jawna mogłaby zawiesić działalność wówczas, gdy nie zatrudnia pracowników, a spółka cywilna pod warunkiem, że wszyscy wspólnicy zawieszą swoją działalność.


- Działalności gospodarczej nie będą więc mogli zawiesić przedsiębiorcy opodatkowani na zasadach ogólnych - tłumaczy radca prawny Wojciech Biernacki z Kancelarii Radców Prawnych Biernaccy.


Jego zdaniem wprowadza to niekorzystny podział na przedsiębiorców bardziej i mniej uprzywilejowanych. Tylko dlatego, że na początku roku wybrali określony sposób rozliczania się z fiskusem nie będą mogli w okresie czasowego zaprzestania prowadzenia działalności gospodarczej wstrzymać się z odprowadzaniem składek na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne - wyjaśnia Biernacki.


Forma opodatkowania


- Wiele osób prowadzących działalność sezonową opodatkowuje się na zasadach ogólnych - uzupełnia Piotr Jaworski z Krajowej Izby Gospodarczej. Zwraca uwagę, że w 2009 roku planuje się zrezygnować z jednej z form opodatkowania ryczałtem.


Przedsiębiorcy w okresie zawieszenia działalności wolno byłoby dochodzić wymaganych należności oraz zobowiązań powstałych w okresie sprzed zawieszenia, a także regulować swoje zobowiązania.


W projekcie zaproponowano też, aby przedsiębiorca mógł występować do urzędów o wydanie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu stosowania przepisów, dotyczących uiszczania daniny publicznej, składki na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne oraz prawa do uzyskania świadczeń z tytuły tych ubezpieczeń w jego indywidualnej sprawie. Teraz przedsiębiorcy mogą się ubiegać tylko o wiążącą interpretację przepisów podatkowych.


Od kogo pisemne interpretacje


Zdaniem Katarzyny Urbańskiej przedsiębiorca powinien mieć możliwość składania wniosków o interpretację wszystkich przepisów, z których wynika obowiązek świadczenia daniny publicznej w jego indywidualnej sprawie, a nie tylko w zakresie przepisów podatkowych i dotyczących ubezpieczeń społecznych.


- Zmiany przyczynią się do tego, by Polska była państwem bardziej przyjaznym obywatelowi, który decyduje się żyć na własny rachunek. To jest pierwszy krok i będą kolejne - zaznaczał wczoraj premier Jarosław Kaczyński po posiedzeniu rządu. Zapowiadał też zmiany w prawie budowlanym i inwestycyjnym.


Z kolei Roman Kluska, który zainicjował zmiany w ustawie o swobodzie działalności gospodarczej, zaznaczał, że przyjęty projekt ustawy różni się w dwóch punktach od tego, co zakładano.


- Musimy bardziej uprościć dostęp do inwestycji, procedury podziału nieruchomości, zasady planowania przestrzennego i wydawania zezwoleń na budowę. Chodzi o to, aby jak najbardziej skrócić czas inwestycji - dodał Roman Kluska.


Ułatwianie działalności gospodarczej

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

 

Współpraca ŁUKASZ KULIGOWSKI

MaŁgorzata Piasecka-Sobkiewicz

malgorzata.piasecka@infor.pl

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

REKLAMA

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

Wygoda, bezpieczeństwo, prestiż – trzy filary nowoczesnego biznesu

Cyfryzacja, zielona transformacja i konieczność reagowania na coraz szybsze zmiany rynkowe sprawiają, że współczesnym firmom potrzebne są nie tylko tradycyjne narzędzia finansowe. Przedsiębiorcy oczekują nowoczesnych rozwiązań, które usprawnią zarządzanie biznesem, oszczędzą czas i zminimalizują ryzyko. Bank BNP Paribas odpowiada na te potrzeby, oferując innowacyjne pakiety rachunków oraz prestiżową kartę Mastercard Business World Elite. To narzędzia, które pomagają firmom z różnych branż - od e-commerce, przez usługi i budownictwo, aż po handel międzynarodowy - zachować stabilność i skutecznie rozwijać biznes.

Webinar: Architekci zmiany

Jak dobrać zespół, który skutecznie przeprowadzi transformację?

REKLAMA

Ponad 156 mln zł na zagraniczną ekspansję firm! PARP ogłasza wyniki naboru "Promocja marki innowacyjnych MŚP"

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP) opublikowała wyniki naboru w konkursie „Promocja marki innowacyjnych MŚP”, realizowanym w ramach programu Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki (FENG). Wsparcie trafi do 183 projektów na łączną kwotę ponad 156 mln zł, które pomogą polskim przedsiębiorstwom w promocji produktów i usług na rynkach międzynarodowych.

Kim jest rzecznik patentowy i jak wspiera przedsiębiorców?

Do 5 września trwa nabór na aplikację rzecznikowską. To ścieżka kariery m.in. dla absolwentów kierunków prawniczych, technicznych i ścisłych. Problem w tym, że wielu studentów nie ma świadomości, że taki zawód zaufania publicznego istnieje i jaka jest jego rola. W Polsce jest dziś 1 tys. rzeczników patentowych.

REKLAMA