Sprzedawca internetowy zbierze zużyty sprzęt
REKLAMA
ZMIANA PRAWA
Ministerstwo Środowiska przygotowało projekt nowelizacji ustawy z 29 lipca 2005 r. o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym (Dz.U. nr 180, poz. 1495). Obowiązkami zbierania zużytych urządzeń RTV i AGD zostały objęte także sklepy internetowe oraz firmy prowadzące tzw. telesprzedaż.
W obowiązujących przepisach sklepy czy hurtownie są określone jako podmioty zbierające zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny. Ich obowiązki polegają na tym, że w momencie, gdy klient kupuje np. nowy telewizor i chce się pozbyć starego, to sklep musi nieodpłatnie odebrać zużyty odbiornik. Nie trzeba jednak przyjmować starej pralki, gdy klient kupuje lodówkę.
Niektóre sklepy internetowe nie realizowały tych zadań, gdyż inaczej interpretowały przepisy. Propozycja, by one także zostały objęte obowiązkiem odbierania starego sprzętu, ma wyeliminować wątpliwości.
- Wszystkie firmy handlujące sprzętem RTV i AGD powinny być traktowane tak samo. Nikt nie powinien być uprzywilejowany, dlatego sklepy internetowe też muszą wziąć odpowiedzialność za zużyty sprzęt - mówi Wojciech Konecki, dyrektor Europejskiego Stowarzyszenia Producentów AGD - CECED Polska.
W projekcie zaproponowano także nowe zasady składania sprawozdań do Głównego Inspektoratu Ochrony Środowiska. Zamiast kwartalnych sprawozdań np. o masie wprowadzonego na rynek sprzętu elektrycznego lub elektronicznego, będą roczne sprawozdania przekazywane do końca lutego.
- Generalnie przemysł jest za tym, aby było jak najmniej biurokracji. W tym wypadku kwartalne sprawozdania były pewnym kompromisem. Istnieje bowiem duże ryzyko powstania szarej strefy zajmującej się takimi odpadami, dlatego częstsze kontrole ograniczały taki proceder - twierdzi dyrektor CECED Polska. Jego zdaniem roczne sprawozdania mogą wpłynąć na mniejszą skuteczność kontroli firm.
ŁUKASZ KULIGOWSKI
REKLAMA
REKLAMA