REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Fiskus skontroluje handel w internecie

Ewa Matyszewska
Ewa Matyszewska

REKLAMA

Podatnicy działający w sieci nie rejestrują działalności i nie płacą podatków. Urzędnicy zapowiadają zaostrzenie kontroli transakcji internetowych. Za ukrywanie dochodów ze sprzedaży w sieci grożą sankcje karne skarbowe.


Coraz więcej podatników prowadzi działalność za pośrednictwem internetu. Nieprawidłowości w tym zakresie najczęściej wiążą się z niezarejestrowaniem działalności, a w konsekwencji nieregulowaniem podatków. To główne wnioski płynące z raportu kontroli skarbowej za ubiegły rok. Teraz fiskus zapowiada zaostrzenie i wzmożenie kontroli u podatników zajmujących się handlem internetowym. Dowodem na to są m.in. zapisy w planie kontroli podatkowej i skarbowej na 2007 rok, gdzie jednym z priorytetów jest właśnie handel w internecie.


Trudno się dziwić, że pod bacznym okiem urzędników znajdzie się właśnie ten obszar aktywności podatników. Wartość handlu w polskim internecie tylko w 2006 roku szacowana jest na 5 mld zł. Samo Allegro zanotowało obroty na poziomie 2,4 mld zł. W wyniku 53 kontroli w tym zakresie przeprowadzonych w ubiegłym roku przez urzędy kontroli skarbowej, wydano decyzje na łączną kwotę 2,3 mln zł.


Zdaniem ekspertów, dotarcie do danych osób, które poprzez internetowe aukcje i sklepy prowadzą niezarejestrowaną lub częściowo tylko ujawnioną działalność, nie jest trudne. Potrzebni będą kontrolujący, którzy znają się na handlu internetowym, żeby wypracowali odpowiednią metodę działania i byli w stanie wytropić przedstawicieli nielegalnego handlu.


To również jest działalność


Transakcje handlowe zawierane w internecie są opodatkowane tak jak inne umowy sprzedaży. Daniel Zarzycki, prawnik w kancelarii Grynhoff, Woźny i Wspólnicy, wyjaśnił, że podatnicy, którzy chcą zmniejszyć ryzyko sporów z fiskusem, powinni ustalić i spełniać wymogi podatkowe związane z zawieranymi transakcjami.


- Przede wszystkim należy zbadać, czy prowadzona przez sprzedawców działalność handlowa powinna być opodatkowana VAT, tj. powodować obowiązek prowadzenia rejestru VAT, rejestracji jako podatnik VAT, składania deklaracji i rozliczania VAT, wystawiania faktur lub rejestrowania obrotu w kasie rejestrującej - tłumaczył Daniel Zarzycki.


Jednocześnie wskazał, że jeżeli prowadzona działalność spełnia warunki dla uznania jej za działalność gospodarczą, sprzedawca powinien rozpoznawać przychód, ustalać dochód na podstawie prowadzonej dokumentacji podatkowoksięgowej, ewentualnie wpłacać zaliczki na podatek dochodowy. Nabywca towaru o wartości przekraczającej 1 tys. zł będzie zobowiązany do zapłaty podatku od czynności cywilnoprawnych oraz złożenia deklaracji PCC.


Podczas kontroli przeprowadzonych w 2006 roku urzędnicy wykryli nieprawidłowości związane m.in. z działaniami dotyczącymi nieopodatkowanej wysyłkowej sprzedaży detalicznej czy świadczeniem usług internetowych bez opodatkowania.


Tropienie oszustów


Maria Kukawska, starszy konsultant w dziale doradztwa podatkowego Accreo Taxand, zwróciła uwagę na fakt, że fiskus powinien kontrolować ebiznesy prowadzone niejako przy okazji innej działalności. Przedsiębiorca może bowiem prowadzić tradycyjny sklep i dodatkowo sprzedawać towary również za pośrednictwem strony internetowej, z tym że w związku ze sprzedażą tych drugich niekoniecznie będzie odprowadzał należne podatki.


- Nieuczciwi e-handlowcy nie tylko nie płacą VAT i podatku dochodowego w związku z niektórymi swoimi czynnościami, ale czasem w ogóle nie rejestrują działalności polegającej na sprzedaży przez internet - wyjaśniała Maria Kukawska.


Jej zdaniem, zidentyfikowanie takich osób jest możliwe m.in. poprzez odpowiednie przeszukiwanie zawartości sieci i analizę poszczególnych informacji o danym użytkowniku.


- Eksperci z Francji przeszkolili przedstawicieli polskich organów podatkowych m.in. w tym kierunku. Szkoleniem objęto jednak jedynie około 40 osób, więc propagowanie tej wiedzy wśród szerszego grona urzędników na pewno jest niezbędne. Ponadto, w walce z e-biznesowymi nieprawidłowościami pomocne będą aplikacje przeszukujące sieć i identyfikujące strony, za pośrednictwem których oferuje się towary i usługi niepoddane należnemu opodatkowaniu - podobno organy podatkowe korzystają już z takich programów - wskazała nasza rozmówczyni.


Nowe metody współpracy


Z informacji Marii Kukawskiej wynika także, że większa wykrywalność przestępstw skarbowych z sieci zależy też od zacieśnienia współpracy z największymi aukcjami internetowymi (np. Allegro) czy innymi platformami służącymi zbywaniu lub wymianie towarów i usług. Obecnie zdarza się, że fiskus nawiązuje kontakt z właścicielami portali aukcyjnych i prosi o przekazanie danych dotyczących konkretnego użytkownika, jednak nie dzieje się to zbyt często.


- Osoby, które znajdą się na celowniku fiskusa, najczęściej wzywane są do złożenia wyjaśnień, np. w sprawie wysokości zadeklarowanego za dany rok podatku dochodowego. Urząd może również dociekać, czy podatnik sprzedał towar po cenie, która odpowiada jego rynkowej wartości - sygnalizowała Maria Kukawska.


Zaznaczyła jednak, że podatnik nie jest bezbronny w trakcie ewentualnego postępowania. Nie powinien zapominać, że przysługuje mu prawo do czynnego udziału w postępowaniu i uzyskiwania informacji o tym, co dzieje się w jego trakcie. Podatnik może i - ze względu na swój interes - powinien przeglądać zgromadzone przez urząd w jego sprawie dokumenty, składać do nich wyjaśnienia, zapoznawać się z dowodami, na których opiera się urząd, i przedstawiać kontrdowody. Warto również pozostawać w kontakcie z osobami, które prowadzą sprawę, a wreszcie nie zapominać o prawie do złożenia odwołania od niekorzystnej decyzji urzędu.


Fiskus nie może zaskakiwać


Zdaniem Macieja Hadasa, senior konsultanta w HLB Frąckowiak i Wspólnicy, podatnicy dokonujący transakcji przez internet nie powinni obawiać się wdrożenia wyjątkowych procedur kontrolnych.


- Jak w każdej kontroli, organ podatkowy musi przedstawić podatnikowi upoważnienie do przeprowadzenia kontroli oraz okazać legitymację służbową. Kontrolę kończyć powinno doręczenie protokołu, w którym organ podatkowy dokumentuje jej przebieg. Każdy powinien liczyć się z tym, że jeżeli wykonuje zarobkowo działalność handlową przez internet, to spełnia warunki prowadzenia działalności i nie jest wolny od obowiązków podatkowych ciążących na podmiotach prowadzących sprzedaż towarów czy usług w tradycyjny sposób - podkreślił Maciej Hadas.


Dodał, że sprzedaż rzeczy ruchomych, która nie jest wykonywana w ramach działalności, jeżeli następuje przed upływem sześciu miesięcy od dnia ich nabycia, rodzi obowiązek zapłaty zryczałtowanego PIT.


- W zakresie podatku dochodowego, ukrywanie źródła przychodów ze sprzedaży towarów przez internet - jeżeli zostanie wykazane w trakcie kontroli podatkowej - może wiązać się nie tylko z ustaleniem zobowiązania podatkowego wraz z odsetkami, ale także grozić odpowiedzialnością karną skarbową - ostrzegał ekspert HLB Frąckowiak i Wspólnicy.


Według naszego eksperta, podatnik, który przekroczy limit wartości sprzedaży opodatkowanej w roku podatkowym w wysokości 10 tys. euro, będzie obciążony obowiązkiem naliczenia VAT. Jeżeli tego nie uczyni, ryzykuje postawieniem mu zarzutu narażenia Skarbu Państwa na uszczuplenie należności podatkowych.


Akcje medialne


Marek Bytof, doradca podatkowy w kancelarii Taxways, działania fiskusa w zakresie zapowiadanego zaostrzenia kontroli handlu internetowego ocenia jako akcję medialną, której cel ma charakter prewencyjny.


- Skala drobnego handlu internetowego jest duża i ciągle rośnie. Przy ograniczonej ilości sił i środków fiskus może wytypować do kontroli niewielką liczbę przypadków. Jednak typowanie to tylko pierwszy krok. Drugi to przeprowadzenie standardowego i długotrwałego postępowania podatkowego. Bez znaczącego wzrostu zatrudnienia fiskus znajdzie czas najwyżej dla niektórych podatników, a realny efekt akcji będzie raczej skromny. Nie spodziewałbym się też sukcesów w odniesieniu do handlu zorganizowanego, prowadzonego w sklepach internetowych - podsumował Marek Bytof.


Jego zdaniem, potrzebna jest współpraca międzynarodowa, zwłaszcza na forum OECD. W pierwszej kolejności zamiany wymagają umowy międzynarodowe o unikaniu podwójnego opodatkowania. Nie prędko to nastąpi, co znaczy, że w nadchodzących latach będzie przybywać sklepów legalnie prowadzących bezpodatkowy handel w internecie.


5 mld zł to wartość handlu w polskim internecie szacowana za 2006 rok


Konsekwencje dla uchylających się od obowiązków

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Aukcje internetowe

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

EWA MATYSZEWSKA

ewa.matyszewska@infor.pl

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Opłata mocowa i kogeneracyjna wystrzelą w 2026. Firmy zapłacą najwięcej od dekady

W 2026 roku rachunki za prąd zmienią się bardziej, niż większość odbiorców się spodziewa. To nie cena kWh odpowiada za podwyżki, lecz gwałtowny wzrost opłaty mocowej i kogeneracyjnej, które trafią na każdą fakturę od stycznia. Firmy zapłacą nawet o 55 proc. więcej, ale koszt odczują także gospodarstwa domowe. Sprawdzamy, dlaczego ceny rosną i kto zapłaci najwięcej.

URE: 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t

Prezes Urzędu Regulacji Energetyki przyznaje 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t. Jak uzyskać wsparcie z URE?

Rynek zamówień publicznych czeka na firmy. Minerva chce go otworzyć dla każdego [Gość Infor.pl]

W 2024 roku wartość rynku zamówień publicznych w Polsce wyniosła 587 miliardów złotych. To ogromna pula pieniędzy, która co roku trafia do przedsiębiorców. W skali Unii Europejskiej znaczenie tego segmentu gospodarki jest jeszcze większe, bo zamówienia publiczne odpowiadają za około 20 procent unijnego PKB. Mimo to wśród 33 milionów firm w UE tylko 3,5 miliona w ogóle próbuje swoich sił w przetargach. Reszta stoi z boku, choć mogłaby zyskać nowe źródła przychodów i stabilne kontrakty.

"Zrób to sam" w prawie? To nie działa!

Obecnie w internecie znaleźć można wszystko. Bez trudu znajdziemy gotowe wzory umów, regulaminów, czy całe polityki. Takie rozwiązania kuszą prostotą, szybkością i przede wszystkim brakiem kosztów. Nic dziwnego, że wielu przedsiębiorców decyduje się na skorzystanie z ogólnodostępnego wzoru nieznanego autora zamiast zapłacić za konsultację prawną i przygotowanie dokumentu przez profesjonalistę.

REKLAMA

Za negocjowanie w złej wierze też można odpowiadać

Negocjacje poprzedzają zazwyczaj zawarcie bardziej skomplikowanych umów, w których do uzgodnienia pozostaje wiele elementów, często wymagających specjalistycznej wiedzy, wnikliwej oceny oraz refleksji. Negocjacje stanowią uporządkowany albo niezorganizowany przez strony ciąg wielu innych wzajemnie się uzupełniających albo wykluczających, w całości lub w części, oświadczeń, twierdzeń i zachowań, który dopiero na końcu ma doprowadzić do związania stron umową [1].

"Najtańsza energia to ta, którą zaoszczędziliśmy". Jaka jest kondycja polskiej branży AGD? [WYWIAD]

Polska pozostaje największym producentem AGD w Unii Europejskiej, ale stoi dziś przed kumulacją wyzwań: spadkiem popytu w kraju i na kluczowych rynkach europejskich, rosnącą konkurencją z Chin i Turcji oraz narastającymi kosztami wynikającymi z unijnych regulacji. Choć fabryki wciąż pracują stabilnie, producenci podkreślają, że bez wsparcia w zakresie innowacji, rynku pracy i energii trudno będzie utrzymać dotychczasową przewagę konkurencyjną. Z Wojciechem Koneckim, prezesem APPLiA – Polskiego Związku Producentów AGD rozmawiamy o kondycji i przyszłości polskiej branży AGD.

Kobieta i firma: co 8. polska przedsiębiorczyni przy pozyskiwaniu finansowania doświadczyła trudności związanych z płcią

Blisko co ósma przedsiębiorczyni (13 proc.) deklaruje, że doświadczyła trudności potencjalnie związanych z płcią na etapie pozyskiwania finansowania działalności. Najczęściej trudności te wiązały się z otrzymaniem mniej korzystnych warunków niż inne podmioty znajdujące się w podobnej sytuacji (28 proc.) oraz wymaganiem dodatkowych zabezpieczeń (27 proc.). Respondentki wskazują także odrzucenie wniosku bez jasnego uzasadnienia (24 proc.). Niemal ⅕ przedsiębiorczyń nie potrafi określić czy tego typu trudności ich dotyczyły – deklaruje to 19 proc. badanych. Poniżej szczegółowa analiza badania.

Kto może korzystać z wirtualnych kas fiskalnych po nowelizacji? Niższe koszty dla Twojej firmy

W świecie, gdzie płatności zbliżeniowe, e-faktury i zdalna praca stają się normą, tradycyjne, fizyczne kasy fiskalne mogą wydawać się reliktem przeszłości. Dla wielu przedsiębiorców w Polsce, to właśnie oprogramowanie zastępuje dziś rolę tradycyjnego urządzenia rejestrującego sprzedaż. Mowa o kasach fiskalnych w postaci oprogramowania, zwanych również kasami wirtualnymi lub kasami online w wersji software’owej. Katalog branż mogących z nich korzystać nie jest jednak zbyt szeroki. Na szczęście ostatnio uległ poszerzeniu - sprawdź, czy Twoja branża jest na liście.

REKLAMA

Co zrobić, gdy płatność trafiła na rachunek spoza białej listy?

W codziennym prowadzeniu działalności gospodarczej nietrudno o pomyłkę. Jednym z poważniejszych błędów może być dokonanie przelewu na rachunek, który nie znajduje się na tzw. białej liście podatników VAT. Co to oznacza i jakie konsekwencje grożą przedsiębiorcy? Czy można naprawić taki błąd?

Zmiany dla przedsiębiorców: nowa ustawa zmienia dostęp do informacji o VAT i ułatwi prowadzenie biznesu

Polski system informacyjny dla przedsiębiorców przechodzi fundamentalną modernizację. Nowa ustawa wprowadza rozwiązania mające na celu zintegrowanie kluczowych danych o podmiotach gospodarczych w jednym miejscu. Przedsiębiorcy, którzy do tej pory musieli przeglądać kilka systemów i kontaktować się z różnymi urzędami, by zweryfikować status kontrahenta, zyskują narzędzie, które ma szanse znacząco usprawnić ich codzienną działalność. Możliwe będzie uzyskanie informacji, czy dany przedsiębiorca został zarejestrowany i figuruje w wykazie podatników VAT. Ustawa przewiduje współpracę i wymianę informacji pomiędzy systemami PIP i Krajowej Administracji Skarbowej w zakresie niektórych informacji zawartych w wykazie podatników VAT (dane identyfikacyjne oraz informacja o statusie podmiotu).

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA