REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Komisja połączy pakiety Kluski i Szejnfelda

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Zbigniew Żukowski
Piasecka-Sobkiewicz Małgorzata

REKLAMA

Pakiety Romana Kluski i Adama Szejnfelda, choć się różnią w szczegółach, to w wielu punktach są spójne. Ich autorzy nie wykluczają powołania wspólnej komisji w Sejmie do opracowania zmian w prawie i odbiurokratyzowania gospodarki.


W Krajowej Izbie Gospodarczej spotkali się obaj autorzy rozwiązań mających odbiurokratyzować gospodarkę i uprościć prawo. Przedstawili także swoje projekty. Nie wykluczyli powołania wspólnej komisji w Sejmie. Zajęłaby się dopracowaniem szczegółów i wspólnym planem legislacyjnym.


- W ciągu paru dni chcielibyśmy na roboczo ocenić projekty pana Szejnfelda. Jeśli uznamy, że są dobre, to stworzymy wspólny projekt i plan działań. Sądzę, że na jesieni będą pierwsze rezultaty - powiedział GP Michał Krupiński, wiceminister skarbu państwa.


Pierwszą część pakietu Kluski przyjmie dziś komitet stały Rady Ministrów, a w przyszłym tygodniu zaakceptuje rząd.


Zdaniem Romana Kluski droga do poprawy poziomu życia obywateli, ograniczenia bezrobocia, poprawy i pozycji pracowników wiedzie poprzez wzrost inwestycji, odbudowę roli rynku, ograniczenie ilości przepisów prawa i uczynienie go jednoznacznym, prostym jednakowym dla wszystkich.


- Bariery formalno-prawne obniżają konkurencyjność naszych firm. W erze globalizacji może to mieć negatywny wpływ na rozwój gospodarki w dłuższym okresie. Na likwidację czekają więc z niecierpliwością polscy biznesmeni - podkreślił Andrzej Arendarski, prezes KIG.


Możliwość zawieszenia działalności gospodarczej


Autorzy pakietu Szejnfelda proponują zawieszanie działalności gospodarczej na okres od miesiąca do 24 miesięcy.

Przysługiwałoby ono przedsiębiorcom, którzy nie zatrudniają pracowników. W okresie zawieszania działalności nie musieliby płacić zaliczek na podatki, podatków, składek na ZUS oraz nie ciążyłyby na nich inne obowiązki o charakterze publicznoprawnym. Właściciel firmy mógłby wykonywać niezbędne czynności do zachowania zabezpieczenia źródła przychodów, zbywać własne środki trwałe i uczestniczyć w procesach sądowych.


Pakiet Kluski przewiduje możliwość zawieszenia działalności gospodarczej na czas nieograniczony, ale nie krótszy niż miesiąc przez przedsiębiorców, którzy nie zatrudniają pracowników. W tym okresie nie będą oni mogli wykonywać czynności związanych z prowadzoną działalnością gospodarczą z wyjątkiem niezbędnych do wznowienia działalności oraz do zachowania i zabezpieczenia źródeł dochodów.


Wątpliwości przedsiębiorców w obu tych pakietach budzi rozwiązanie ograniczające instytucje zawieszania działalności tylko do przedsiębiorców niezatrudniających pracowników.


- Spowoduje to ucieczkę w umowy cywilnoprawne, ponieważ nawet przedsiębiorcy sezonowi, którzy są najbardziej zainteresowani zawieszaniem działalności, zatrudniają pracowników na czas określony - tłumaczy Henryka Bochniarz z Polskiej Konfederacji Pracodawców Prywatnych Lewiatan.


Ograniczenia w kontroli przedsiębiorców


Autorzy obu pakietów są zgodni co do tego, że trzeba zmniejszyć liczbę kontroli prowadzonych w firmach i zmienić ich zasady określone w ustawie z 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (Dz.U. nr 173, poz. 1807 z późn. zm.).


Adam Szejnfeld proponuje ograniczenie tzw. czynności kontrolnych na legitymacje, czyli prowadzonych tylko po okazaniu legitymacji, a bez upoważnienia lub z przekroczeniem tego upoważnienia. Chce też wprowadzić zasadę, że czynności kontrolne powinny być prowadzone w sposób niepowodujący zakłóceń w firmie. Czas trwania wszystkich kontroli u przedsiębiorcy w jednym roku kalendarzowym nie może przekraczać dwóch, trzech, czterech i ośmiu tygodni odpowiednio w odniesieniu do mikro, małych, średnich i pozostałych przedsiębiorców. Przedłużenie kontroli byłoby możliwe jedynie z przyczyn niezależnych od organu kontroli i wymagałoby uzasadnienia na piśmie. Wyniki kontroli przeprowadzonej z naruszeniem przepisów prawa nie mogłyby stanowić dowodu ani w postępowaniu administracyjnym podatkowym, ani w karnym.


Kontrola, zdaniem autorów pakietu Kluski, nie powinna naruszać normalnego funkcjonowania przedsiębiorstwa. W proponowanych rozwiązaniach nakłada się na przedsiębiorcę obowiązek pisemnego wskazania osoby upoważnionej do reprezentowania go w trakcie kontroli w czasie jego nieobecności. Projekt ogranicza czas trwania wszystkich kontroli u przedsiębiorcy w jednym roku kalendarzowym do 10, 15, 20 i 40 dni roboczych odpowiednio w odniesieniu do mikro, małych, średnich i pozostałych przedsiębiorców, ale przewiduje też katalog wyjątków od tej zasady.


- W ten sposób niektóre rozwiązania zaproponowane w pakiecie Kluski pogarszają sytuację przedsiębiorców w stosunku do stanu obecnego - mówi Arkadiusz Protas, wiceprezes Business Centre Club.


Wiążące interpretacje dla przedsiębiorców


Obecnie przedsiębiorca może zwrócić się do urzędu skarbowego o wiążącą interpretację przepisów podatkowych. W pakiecie Szejnfelda proponuje się umożliwienie przedsiębiorcom składanie wniosków o wydanie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu stosowania przepisów, z których wynika obowiązek świadczenia przez przedsiębiorcę daniny publicznej lub określonego działania albo zaniechania w jego indywidualnej sprawie. Wniosek mógłby dotyczyć nawet zdarzeń przyszłych. Natomiast w pakiecie Kluski również przewidziano występowanie o wydanie pisemnej interpretacji, ale zawężono katalog przypadków, w których byłoby to możliwe.


Propozycje Romana Kluski i Adama Szejnfelda

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

zbigniew ŻUKOWSKI, MaŁgorzata Piasecka-Sobkiewicz

gp@infor.pl

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak założyć spółkę z o.o. z aktem notarialnym?

Umowa spółki z o.o. w formie aktu notarialnego jest konieczna, gdy wspólnicy zamierzają wprowadzić do umowy postanowienia, których dodanie nie jest możliwe w przypadku spółki z o.o. zakładanej przez S24. Dotyczy to m.in. sytuacji, w których wspólnicy zamierzają wnieść wkłady niepieniężne, wprowadzić obowiązek powtarzających się świadczeń niepieniężnych, zmienić zasady głosowania w spółce, uprzywilejować udziały co do głosu, czy do dywidendy.

W jaki sposób hakerzy wykorzystują e-maile do ataków? Mają swoje sposoby

Najpopularniejszą formą cyberataku jest obecnie phishing. Fałszywe wiadomości są coraz trudniejsze do wykrycia, bo cyberprzestępcy doskonale się wyspecjalizowali. Jak rozpoznać niebzepieczną wiadomość? Jak chronić swoją firmę przed cyberatakami?

Co nowego dla firm biotechnologicznych w Polsce? [WYWIAD]

Na co powinny przygotować się firmy z branży biotechnologicznej? O aktualnych problemach i wyzwaniach związanych z finansowaniem tego sektora mówi Łukasz Kościjańczuk, partner w zespole Biznes i innowacje w CRIDO, prelegent CEBioForum 2025.

Coraz trudniej rozpoznać fałszywe opinie w internecie

40 proc. Polaków napotyka w internecie na fałszywe opinie, wynika z najnowszego badania Trustmate.io. Pomimo, że UOKiK nakłada kary na firmy kupujące fałszywe opinie to proceder kwietnie. W dodatku 25 proc. badanych ma trudności z rozróżnieniem prawdziwych recenzji.

REKLAMA

To nie sztuczna inteligencja odbierze nam pracę, tylko osoby umiejące się nią posługiwać [WYWIAD]

Sztuczna inteligencja stała się jednym z największych wyścigów technologicznych XXI wieku. Polskie firmy też biorą w nim udział, ale ich zaangażowanie w dużej mierze ogranicza się do inwestycji w infrastrukturę, bez realnego przygotowania zespołów do korzystania z nowych narzędzi. To tak, jakby maratończyk zaopatrzył się w najlepsze buty, zegarek sportowy i aplikację do monitorowania wyników, ale zapomniał o samym treningu. O tym, dlaczego edukacja w zakresie AI jest potrzebna na każdym szczeblu kariery, jakie kompetencje są niezbędne, które branże radzą sobie z AI najlepiej oraz czy sztuczna inteligencja doprowadzi do redukcji miejsc pracy, opowiada Radosław Mechło, trener i Head of AI w BUZZcenter.

Lider w oczach pracowników. Dlaczego kadra zarządzająca powinna rozwijać kompetencje miękkie?

Sposób, w jaki firma buduje zespół i rozwija wiedzę oraz umiejętności swoich pracowników, to dzisiaj jeden z najważniejszych czynników decydujących o jej przewadze konkurencyjnej. Konieczna jest tu nie tylko adaptacja do szybkich zmian technologicznych i rynkowych, lecz także nieustanny rozwój kompetencji miękkich, które okazują się kluczowe dla firm i ich liderów.

Dziękuję, które liczy się podwójnie. Jak benefity mogą wspierać ludzi, firmy i planetę?

Coraz więcej firm mówi o zrównoważonym rozwoju – w Polsce aż 72% organizacji zatrudniających powyżej 1000 pracowników deklaruje działania w tym obszarze1. Jednak to nie tylko wielkie strategie kształtują kulturę organizacyjną. Często to codzienne, pozornie mało znaczące decyzje – jak wybór dostawcy benefitów czy sposób ich przekazania pracownikom – mówią najwięcej o tym, czym firma kieruje się naprawdę. To właśnie one pokazują, czy wartości organizacji wykraczają poza hasła w prezentacjach.

Windykacja należności. Na czym powinna opierać się działalność windykacyjna

Chociaż windykacja kojarzy się z negatywnie, to jest ona kluczowa w zapewnieniu stabilności finansowej przedsiębiorstw. Branża ta, często postrzegana jako pozbawiona jakichkolwiek zasad etycznych, w ciągu ostatnich lat przeszła znaczną transformację, stawiając na profesjonalizm, przejrzystość i szacunek wobec klientów.

REKLAMA

Będą duże problemy. Obowiązkowe e-fakturowanie już za kilka miesięcy, a dwie na trzy małe firmy nie mają o nim żadnej wiedzy

Krajowy System e-Faktur (KSeF) nadchodzi, a firmy wciąż nie są na niego przygotowane. Nie tylko od strony logistycznej czyli zakupu i przygotowania odpowiedniego oprogramowania, ale nawet elementarnej wiedzy czym jest KSeF – Krajowy System e-Faktur.

Make European BioTech Great Again - szanse dla biotechnologii w Europie Środkowo-Wschodniej

W obliczu zmian geopolitycznych w świecie Europa Środkowo-Wschodnia może stać się nowym centrum biotechnologicznych innowacji. Czy Polska i kraje regionu są gotowe na tę szansę? O tym będą dyskutować uczestnicy XXIII edycji CEBioForum, największego w regionie spotkania naukowców, ekspertów, przedsiębiorców i inwestorów zajmujących się biotechnologią.

REKLAMA