REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Komisja połączy pakiety Kluski i Szejnfelda

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Zbigniew Żukowski
Piasecka-Sobkiewicz Małgorzata

REKLAMA

Pakiety Romana Kluski i Adama Szejnfelda, choć się różnią w szczegółach, to w wielu punktach są spójne. Ich autorzy nie wykluczają powołania wspólnej komisji w Sejmie do opracowania zmian w prawie i odbiurokratyzowania gospodarki.


W Krajowej Izbie Gospodarczej spotkali się obaj autorzy rozwiązań mających odbiurokratyzować gospodarkę i uprościć prawo. Przedstawili także swoje projekty. Nie wykluczyli powołania wspólnej komisji w Sejmie. Zajęłaby się dopracowaniem szczegółów i wspólnym planem legislacyjnym.


- W ciągu paru dni chcielibyśmy na roboczo ocenić projekty pana Szejnfelda. Jeśli uznamy, że są dobre, to stworzymy wspólny projekt i plan działań. Sądzę, że na jesieni będą pierwsze rezultaty - powiedział GP Michał Krupiński, wiceminister skarbu państwa.


Pierwszą część pakietu Kluski przyjmie dziś komitet stały Rady Ministrów, a w przyszłym tygodniu zaakceptuje rząd.


Zdaniem Romana Kluski droga do poprawy poziomu życia obywateli, ograniczenia bezrobocia, poprawy i pozycji pracowników wiedzie poprzez wzrost inwestycji, odbudowę roli rynku, ograniczenie ilości przepisów prawa i uczynienie go jednoznacznym, prostym jednakowym dla wszystkich.


- Bariery formalno-prawne obniżają konkurencyjność naszych firm. W erze globalizacji może to mieć negatywny wpływ na rozwój gospodarki w dłuższym okresie. Na likwidację czekają więc z niecierpliwością polscy biznesmeni - podkreślił Andrzej Arendarski, prezes KIG.


Możliwość zawieszenia działalności gospodarczej


Autorzy pakietu Szejnfelda proponują zawieszanie działalności gospodarczej na okres od miesiąca do 24 miesięcy.

Przysługiwałoby ono przedsiębiorcom, którzy nie zatrudniają pracowników. W okresie zawieszania działalności nie musieliby płacić zaliczek na podatki, podatków, składek na ZUS oraz nie ciążyłyby na nich inne obowiązki o charakterze publicznoprawnym. Właściciel firmy mógłby wykonywać niezbędne czynności do zachowania zabezpieczenia źródła przychodów, zbywać własne środki trwałe i uczestniczyć w procesach sądowych.


Pakiet Kluski przewiduje możliwość zawieszenia działalności gospodarczej na czas nieograniczony, ale nie krótszy niż miesiąc przez przedsiębiorców, którzy nie zatrudniają pracowników. W tym okresie nie będą oni mogli wykonywać czynności związanych z prowadzoną działalnością gospodarczą z wyjątkiem niezbędnych do wznowienia działalności oraz do zachowania i zabezpieczenia źródeł dochodów.


Wątpliwości przedsiębiorców w obu tych pakietach budzi rozwiązanie ograniczające instytucje zawieszania działalności tylko do przedsiębiorców niezatrudniających pracowników.


- Spowoduje to ucieczkę w umowy cywilnoprawne, ponieważ nawet przedsiębiorcy sezonowi, którzy są najbardziej zainteresowani zawieszaniem działalności, zatrudniają pracowników na czas określony - tłumaczy Henryka Bochniarz z Polskiej Konfederacji Pracodawców Prywatnych Lewiatan.


Ograniczenia w kontroli przedsiębiorców


Autorzy obu pakietów są zgodni co do tego, że trzeba zmniejszyć liczbę kontroli prowadzonych w firmach i zmienić ich zasady określone w ustawie z 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (Dz.U. nr 173, poz. 1807 z późn. zm.).


Adam Szejnfeld proponuje ograniczenie tzw. czynności kontrolnych na legitymacje, czyli prowadzonych tylko po okazaniu legitymacji, a bez upoważnienia lub z przekroczeniem tego upoważnienia. Chce też wprowadzić zasadę, że czynności kontrolne powinny być prowadzone w sposób niepowodujący zakłóceń w firmie. Czas trwania wszystkich kontroli u przedsiębiorcy w jednym roku kalendarzowym nie może przekraczać dwóch, trzech, czterech i ośmiu tygodni odpowiednio w odniesieniu do mikro, małych, średnich i pozostałych przedsiębiorców. Przedłużenie kontroli byłoby możliwe jedynie z przyczyn niezależnych od organu kontroli i wymagałoby uzasadnienia na piśmie. Wyniki kontroli przeprowadzonej z naruszeniem przepisów prawa nie mogłyby stanowić dowodu ani w postępowaniu administracyjnym podatkowym, ani w karnym.


Kontrola, zdaniem autorów pakietu Kluski, nie powinna naruszać normalnego funkcjonowania przedsiębiorstwa. W proponowanych rozwiązaniach nakłada się na przedsiębiorcę obowiązek pisemnego wskazania osoby upoważnionej do reprezentowania go w trakcie kontroli w czasie jego nieobecności. Projekt ogranicza czas trwania wszystkich kontroli u przedsiębiorcy w jednym roku kalendarzowym do 10, 15, 20 i 40 dni roboczych odpowiednio w odniesieniu do mikro, małych, średnich i pozostałych przedsiębiorców, ale przewiduje też katalog wyjątków od tej zasady.


- W ten sposób niektóre rozwiązania zaproponowane w pakiecie Kluski pogarszają sytuację przedsiębiorców w stosunku do stanu obecnego - mówi Arkadiusz Protas, wiceprezes Business Centre Club.


Wiążące interpretacje dla przedsiębiorców


Obecnie przedsiębiorca może zwrócić się do urzędu skarbowego o wiążącą interpretację przepisów podatkowych. W pakiecie Szejnfelda proponuje się umożliwienie przedsiębiorcom składanie wniosków o wydanie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu stosowania przepisów, z których wynika obowiązek świadczenia przez przedsiębiorcę daniny publicznej lub określonego działania albo zaniechania w jego indywidualnej sprawie. Wniosek mógłby dotyczyć nawet zdarzeń przyszłych. Natomiast w pakiecie Kluski również przewidziano występowanie o wydanie pisemnej interpretacji, ale zawężono katalog przypadków, w których byłoby to możliwe.


Propozycje Romana Kluski i Adama Szejnfelda

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

zbigniew ŻUKOWSKI, MaŁgorzata Piasecka-Sobkiewicz

gp@infor.pl

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Sukcesja w firmach rodzinnych: kluczowe wyzwania i rosnąca rola fundacji rodzinnych

29 maja 2025 r. w warszawskim hotelu ARCHE odbyła się konferencja „SUKCESJA BIZNES NA POKOLENIA”, której idea narodziła się z współpracy Business Centre Club, Banku Pekao S.A. oraz kancelarii Domański Zakrzewski Palinka i Pru – Prudential Polska. Różnorodne doświadczenia i zakres wiedzy organizatorów umożliwiły kompleksowe i wielowymiarowe przedstawienie tematu sukcesji w firmach rodzinnych.

Raport Strong Women in IT: zgłoszenia do 31 lipca 2025 r.

Ruszył nabór do raportu Strong Women in IT 2025. Jest to raport mający na celu przybliżenie osiągnięć kobiet w branży technologicznej oraz w działach IT-Tech innych branż. Zgłoszenia do 31 lipca 2025 r.

Gdy ogień nie jest przypadkiem. Pożary w punktach handlowo-usługowych

Od stycznia do początku maja 2025 roku straż pożarna odnotowała 306 pożarów w obiektach handlowo-usługowych, z czego aż 18 to celowe podpalenia. Potwierdzony przypadek sabotażu, który doprowadził do pożaru hali Marywilska 44, pokazuje, że bezpieczeństwo pożarowe staje się kluczowym wyzwaniem dla tej branży.

Przedsiębiorcy zyskają nowe narzędzia do analizy rynku. Współpraca GUS i Rzecznika MŚP

Nowe intuicyjne narzędzia analityczne, takie jak Dashboard Regon oraz Dashboard Koniunktura Gospodarcza, pozwolą firmom na skuteczne monitorowanie rynku i podejmowanie trafniejszych decyzji biznesowych.

REKLAMA

Firma w Anglii w 2025 roku – czy to się nadal opłaca?

Rok 2025 to czas ogromnych wyzwań dla przedsiębiorców z Polski. Zmiany legislacyjne, niepewne otoczenie podatkowe, rosnąca liczba kontroli oraz nieprzewidywalność polityczna sprawiają, że coraz więcej firm poszukuje bezpiecznych alternatyw dla prowadzenia działalności. Jednym z najczęściej wybieranych kierunków pozostaje Wielka Brytania. Mimo Brexitu, inflacji i globalnych zmian gospodarczych, firma w Anglii to nadal bardzo atrakcyjna opcja dla polskich przedsiębiorców.

Windykacja należności krok po kroku [3 etapy]

Niezapłacone faktury to codzienność, z jaką muszą się mierzyć w swej działalności przedsiębiorcy. Postępowanie windykacyjne obejmuje szereg działań mających na celu ich odzyskanie. Kluczową rolę odgrywa w nim czas. Sprawne rozpoczęcie czynności windykacyjnych zwiększa szanse na skuteczne odzyskanie należności. Windykację możemy podzielić na trzy etapy: przedsądowy, sądowy i egzekucyjny.

Roczne rozliczenie składki zdrowotnej. 20 maja 2025 r. mija ważny termin dla przedsiębiorców

20 maja 2025 r. mija ważny termin dla przedsiębiorców. Chodzi o rozliczenie składki zdrowotnej. Kto musi złożyć dokumenty dotyczące rocznego rozliczenia składki na ubezpieczenie zdrowotne za 2024 r.? Co w przypadku nadpłaty składki zdrowotnej?

Klienci nie płacą za komórki i Internet, operatorzy telekomunikacyjni sami popadają w długi

Na koniec marca w rejestrze widniało niemal 300 tys. osób i firm z przeterminowanymi zobowiązaniami wynikającymi z umów telekomunikacyjnych - zapłata za komórki i Internet. Łączna wartość tych zaległości przekroczyła 1,4 mld zł. Największe obciążenia koncentrują się w stolicy – mieszkańcy Warszawy zalegają z płatnościami na blisko 130 mln zł, w czołówce jest też Kraków, Poznań i Łódź.

REKLAMA

Leasing: szykowana jest zmiana przepisów, która dodatkowo ułatwi korzystanie z tej formy finansowania

Branża leasingowa znajduje się obecnie w przededniu zmian legislacyjnych, które jeszcze bardziej ułatwią zawieranie umów. Dziś, by umowa leasingu była ważna, wymagana jest forma pisemna, a więc klient musi złożyć kwalifikowany podpis elektroniczny lub podpisać dokument fizycznie. To jednak już niebawem może się zmienić.

Spółka cywilna – kto jest odpowiedzialny za zobowiązania, kogo pozwać?

Spółka cywilna jest stosunkowo często spotykaną w praktyce formą prowadzenia działalności gospodarczej. Warto wiedzieć, że taka spółka nie ma osobowości prawnej i tak naprawdę nie jest generalnie żadnym samodzielnym podmiotem prawa. Jedynie niektóre ustawy (np. ustawy podatkowe) nadają spółce cywilnej przymiot podmiotu praw i obowiązków. W jaki sposób można pozwać kontrahenta, który prowadzi działalność w formie spółki cywilnej?

REKLAMA