REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Komisja połączy pakiety Kluski i Szejnfelda

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Zbigniew Żukowski
Piasecka-Sobkiewicz Małgorzata

REKLAMA

Pakiety Romana Kluski i Adama Szejnfelda, choć się różnią w szczegółach, to w wielu punktach są spójne. Ich autorzy nie wykluczają powołania wspólnej komisji w Sejmie do opracowania zmian w prawie i odbiurokratyzowania gospodarki.


W Krajowej Izbie Gospodarczej spotkali się obaj autorzy rozwiązań mających odbiurokratyzować gospodarkę i uprościć prawo. Przedstawili także swoje projekty. Nie wykluczyli powołania wspólnej komisji w Sejmie. Zajęłaby się dopracowaniem szczegółów i wspólnym planem legislacyjnym.


- W ciągu paru dni chcielibyśmy na roboczo ocenić projekty pana Szejnfelda. Jeśli uznamy, że są dobre, to stworzymy wspólny projekt i plan działań. Sądzę, że na jesieni będą pierwsze rezultaty - powiedział GP Michał Krupiński, wiceminister skarbu państwa.


Pierwszą część pakietu Kluski przyjmie dziś komitet stały Rady Ministrów, a w przyszłym tygodniu zaakceptuje rząd.


Zdaniem Romana Kluski droga do poprawy poziomu życia obywateli, ograniczenia bezrobocia, poprawy i pozycji pracowników wiedzie poprzez wzrost inwestycji, odbudowę roli rynku, ograniczenie ilości przepisów prawa i uczynienie go jednoznacznym, prostym jednakowym dla wszystkich.


- Bariery formalno-prawne obniżają konkurencyjność naszych firm. W erze globalizacji może to mieć negatywny wpływ na rozwój gospodarki w dłuższym okresie. Na likwidację czekają więc z niecierpliwością polscy biznesmeni - podkreślił Andrzej Arendarski, prezes KIG.


Możliwość zawieszenia działalności gospodarczej


Autorzy pakietu Szejnfelda proponują zawieszanie działalności gospodarczej na okres od miesiąca do 24 miesięcy.

Przysługiwałoby ono przedsiębiorcom, którzy nie zatrudniają pracowników. W okresie zawieszania działalności nie musieliby płacić zaliczek na podatki, podatków, składek na ZUS oraz nie ciążyłyby na nich inne obowiązki o charakterze publicznoprawnym. Właściciel firmy mógłby wykonywać niezbędne czynności do zachowania zabezpieczenia źródła przychodów, zbywać własne środki trwałe i uczestniczyć w procesach sądowych.


Pakiet Kluski przewiduje możliwość zawieszenia działalności gospodarczej na czas nieograniczony, ale nie krótszy niż miesiąc przez przedsiębiorców, którzy nie zatrudniają pracowników. W tym okresie nie będą oni mogli wykonywać czynności związanych z prowadzoną działalnością gospodarczą z wyjątkiem niezbędnych do wznowienia działalności oraz do zachowania i zabezpieczenia źródeł dochodów.


Wątpliwości przedsiębiorców w obu tych pakietach budzi rozwiązanie ograniczające instytucje zawieszania działalności tylko do przedsiębiorców niezatrudniających pracowników.


- Spowoduje to ucieczkę w umowy cywilnoprawne, ponieważ nawet przedsiębiorcy sezonowi, którzy są najbardziej zainteresowani zawieszaniem działalności, zatrudniają pracowników na czas określony - tłumaczy Henryka Bochniarz z Polskiej Konfederacji Pracodawców Prywatnych Lewiatan.


Ograniczenia w kontroli przedsiębiorców


Autorzy obu pakietów są zgodni co do tego, że trzeba zmniejszyć liczbę kontroli prowadzonych w firmach i zmienić ich zasady określone w ustawie z 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (Dz.U. nr 173, poz. 1807 z późn. zm.).


Adam Szejnfeld proponuje ograniczenie tzw. czynności kontrolnych na legitymacje, czyli prowadzonych tylko po okazaniu legitymacji, a bez upoważnienia lub z przekroczeniem tego upoważnienia. Chce też wprowadzić zasadę, że czynności kontrolne powinny być prowadzone w sposób niepowodujący zakłóceń w firmie. Czas trwania wszystkich kontroli u przedsiębiorcy w jednym roku kalendarzowym nie może przekraczać dwóch, trzech, czterech i ośmiu tygodni odpowiednio w odniesieniu do mikro, małych, średnich i pozostałych przedsiębiorców. Przedłużenie kontroli byłoby możliwe jedynie z przyczyn niezależnych od organu kontroli i wymagałoby uzasadnienia na piśmie. Wyniki kontroli przeprowadzonej z naruszeniem przepisów prawa nie mogłyby stanowić dowodu ani w postępowaniu administracyjnym podatkowym, ani w karnym.


Kontrola, zdaniem autorów pakietu Kluski, nie powinna naruszać normalnego funkcjonowania przedsiębiorstwa. W proponowanych rozwiązaniach nakłada się na przedsiębiorcę obowiązek pisemnego wskazania osoby upoważnionej do reprezentowania go w trakcie kontroli w czasie jego nieobecności. Projekt ogranicza czas trwania wszystkich kontroli u przedsiębiorcy w jednym roku kalendarzowym do 10, 15, 20 i 40 dni roboczych odpowiednio w odniesieniu do mikro, małych, średnich i pozostałych przedsiębiorców, ale przewiduje też katalog wyjątków od tej zasady.


- W ten sposób niektóre rozwiązania zaproponowane w pakiecie Kluski pogarszają sytuację przedsiębiorców w stosunku do stanu obecnego - mówi Arkadiusz Protas, wiceprezes Business Centre Club.


Wiążące interpretacje dla przedsiębiorców


Obecnie przedsiębiorca może zwrócić się do urzędu skarbowego o wiążącą interpretację przepisów podatkowych. W pakiecie Szejnfelda proponuje się umożliwienie przedsiębiorcom składanie wniosków o wydanie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu stosowania przepisów, z których wynika obowiązek świadczenia przez przedsiębiorcę daniny publicznej lub określonego działania albo zaniechania w jego indywidualnej sprawie. Wniosek mógłby dotyczyć nawet zdarzeń przyszłych. Natomiast w pakiecie Kluski również przewidziano występowanie o wydanie pisemnej interpretacji, ale zawężono katalog przypadków, w których byłoby to możliwe.


Propozycje Romana Kluski i Adama Szejnfelda

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

zbigniew ŻUKOWSKI, MaŁgorzata Piasecka-Sobkiewicz

gp@infor.pl

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Niezwykli ludzie. Jak wzbogacać kulturę organizacji dzięki talentom osób z niepełnosprawnością?

Najważniejszym kapitałem każdej organizacji są ludzie – to oni kształtują kulturę, rozwój i pozycję firmy na rynku. Dobrze dobrany zespół udźwignie ogromne wymagania, często przewyższając pokładane w nich oczekiwania, natomiast niewłaściwie dobrany lub źle zarządzany – może osłabić firmę i jej relacje z klientami. Integralnym elementem dojrzałej kultury organizacyjnej staje się dziś świadome włączanie różnorodności, w tym także osób z niepełnosprawnością.

Ogólne warunki umowy często nie są wiążące. Mimo że są dostępne

Wiele firm – także dużych – zakłada, że sam fakt opublikowania wzorca umownego oznacza, iż automatycznie obowiązuje on drugą stronę. To założenie jest błędne. Może być nie tylko rozczarowujące, ale i kosztowne.

Firma w Czechach w 2026 roku – dlaczego warto?

Czechy od lat należą do najatrakcyjniejszych krajów w Europie dla przedsiębiorców z Polski, którzy szukają stabilnego, przejrzystego i przyjaznego środowiska do prowadzenia biznesu. W 2025 roku to zainteresowanie nie tylko nie słabnie, ale wręcz rośnie. Coraz więcej osób rozważa przeniesienie działalności gospodarczej za południową granicę – nie z powodu chęci ucieczki przed obowiązkami, lecz po to, by zyskać normalne warunki do pracy i rozwoju firmy.

Faktoring bije rekordy w Polsce. Ponad 31 tysięcy firm finansuje się bez kredytu

Coraz więcej polskich przedsiębiorców wybiera faktoring jako sposób na poprawę płynności finansowej. Z danych Polskiego Związku Faktorów wynika, że po trzech kwartałach 2025 roku firmy zrzeszone w organizacji sfinansowały faktury o łącznej wartości 376,7 mld to o 9,3 proc. więcej niż rok wcześniej. Z usług faktorów korzysta już ponad 31 tysięcy przedsiębiorstw.

REKLAMA

PKO Leasing nadal na czele, rynek z wolniejszym wzrostem – leasing w 2025 roku [Gość Infor.pl]

Polski rynek leasingu po trzech kwartałach 2025 roku wyraźnie zwalnia. Po latach dwucyfrowych wzrostów branża wchodzi w fazę dojrzewania – prognozowany roczny wynik to zaledwie jednocyfrowy przyrost. Mimo spowolnienia, lider rynku – PKO Leasing – utrzymuje pozycję z bezpieczną przewagą nad konkurencją.

Bardzo dobra wiadomość dla firm transportowych: rząd uruchamia dopłaty do tachografów. Oto na jakich nowych zasadach skorzystają z dotacji przewoźnicy

Rząd uruchamia dopłaty do tachografów – na jakich nowych zasadach będzie przyznawane wsparcie dla przewoźników?Ministerstwo Infrastruktury 14 października 2025 opublikowało rozporządzenie w zakresie dofinansowania do wymiany tachografów.

Program GO4funds wspiera firmy zainteresowane funduszami UE

Jak znaleźć optymalne unijne finansowanie dla własnej firmy? Jak nie przeoczyć ważnego i atrakcyjnego konkursu? Warto skorzystać z programu GO4funds prowadzonego przez Bank BNP Paribas.

Fundacja rodzinna w organizacji: czy może sprzedać udziały i inwestować w akcje? Kluczowe zasady i skutki podatkowe

Fundacja rodzinna w organizacji, choć nie posiada jeszcze osobowości prawnej, może w pewnych sytuacjach zarządzać przekazanym jej majątkiem, w tym sprzedać udziały. Warto jednak wiedzieć, jakie warunki muszą zostać spełnione, by uniknąć konsekwencji podatkowych oraz jak prawidłowo inwestować środki fundacji w papiery wartościowe.

REKLAMA

Trudne czasy tworzą silne firmy – pod warunkiem, że wiedzą, jak się przygotować

W obliczu rosnącej niestabilności geopolitycznej aż 68% Polaków obawia się o bezpieczeństwo finansowe swoich firm, jednak większość organizacji wciąż nie podejmuje wystarczających działań. Tradycyjne szkolenia nie przygotowują pracowników na realny kryzys – rozwiązaniem może być VR, który pozwala budować odporność zespołów poprzez symulacje stresujących sytuacji.

Czy ochrona konsumenta poszła za daleko? TSUE stawia sprawę jasno: prawo nie może być narzędziem niesprawiedliwości

Nowa opinia Rzecznika Generalnego TSUE Andrei Biondiego może wstrząsnąć unijnym prawem konsumenckim. Po raz pierwszy tak wyraźnie uznano, że konsument nie może wykorzystywać przepisów dla własnej korzyści kosztem przedsiębiorcy. To sygnał, że era bezwzględnej ochrony konsumenta dobiega końca – a firmy zyskują szansę na bardziej sprawiedliwe traktowanie.

REKLAMA