reklama
| INFORLEX | GAZETA PRAWNA | KONFERENCJE | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Aktualności > Przedsiębiorcy grozi wysoka kara za łamanie praw konsumentów

Przedsiębiorcy grozi wysoka kara za łamanie praw konsumentów

Przedsiębiorcę będzie można ukarać za naruszanie zbiorowych interesów konsumentów karą do 10 proc. obrotów firmy.


Nowe prawo


W sobotę, 21 kwietnia wchodzi w życie ustawa z 16 lutego 2007 r. o ochronie konkurencji i konsumentów (Dz.U. nr 50, poz. 331).


Przepisy poprzedniej ustawy przewidywały kary pieniężne za zakazane porozumienia i nadużywanie pozycji dominującej. Natomiast zgodnie z nowymi regulacjami, prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów może ukarać przedsiębiorcę za praktyki naruszające zbiorowe interesy konsumentów, np. stosowanie niedozwolonych postanowień umownych, karą nawet do 10 proc. przychodu firmy w roku poprzedzającym rok wydania decyzji o ukaraniu. Będzie mógł to zrobić bez wezwania do zaniechania naruszeń.


Nowa ustawa całkowicie rezygnuje też z postępowań na wniosek firm. Teraz postępowanie antymonopolowe będzie wszczynane wyłącznie z urzędu.


Wprowadzone zostają dwa progi obrotowe, które obligują przedsiębiorców do zgłoszenia prezesowi UOKiK zamiaru koncentracji. Chodzi o przypadek, gdy łączny światowy obrót przedsiębiorców uczestniczących w koncentracji w roku obrotowym poprzedzającym rok zgłoszenia przekracza 1 mld euro lub gdy łączny obrót tych podmiotów na terytorium Polski przekracza 50 mln euro. Dotychczas obowiązywał jeden próg - 50 mln euro, bez względu na charakter koncentracji.


Zgodnie z ustawą, prezes UOKiK powoływany będzie na pięcioletnią kadencję przez prezesa Rady Ministrów. Kandydat na prezesa ma być wyłaniany w drodze konkursu spośród osób z wyższym wykształceniem, w szczególności z zakresu prawa, ekonomii lub zarządzania. Kandydat musi wyróżniać się wiedzą teoretyczną i doświadczeniem z zakresu gospodarki rynkowej oraz ochrony konkurencji i konsumentów.


Katarzyna Rychter

katarzyna.rychter@infor.pl


OPINIA

MONIKA BYCHOWSKA

dyrektor departamentu ochrony konkurencji w UOKiK

Kary za naruszanie interesów konsumentów zostały podyktowane koniecznością sprawnego zwalczania takich praktyk jak np. stosowanie niedozwolonych klauzul w umowach. Dotychczas mogliśmy wszczynać i prowadzić postępowania w takich sprawach i wydawać decyzje stwierdzające naruszenie, ale nie mogliśmy nałożyć za to kary. Tryb taki nie był skuteczny, gdyż dopiero gdy przedsiębiorca nie zaniechał postępowania wskazanego w decyzji, mogliśmy wszcząć postępowanie w sprawie nałożenia kary za niewykonanie decyzji. Teraz przedsiębiorca będzie wiedział, że bez ostrzeżenia można go ukarać. Rezygnacja z postępowań wnioskowych wynika z doświadczeń Urzędu. Około 80 proc. takich postępowań prowadziło do udowadniania wnioskodawcy, że nic złego nie dzieje się na rynku.

reklama

Czytaj także

Autor:

Źródło:

GP
Zatrudnianie i zwalnianie pracowników. Obowiązki pracodawców59.00 zł
reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama
reklama

POLECANE

reklama

Koronawirus a przedsiębiorcy

reklama

Ostatnio na forum

reklama

Artykuł Sponsorowany

Dotacje dla firm

reklama

Eksperci portalu infor.pl

Polskie Centrum Promocji Miedzi (PCPM)

(PCPM)

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
reklama
reklama
reklama