REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Koncesje na supermarkety są niezgodne z prawem unijnym

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Agnieszka Wyszomirska

REKLAMA

Utworzenie hipermarketu będzie wymagało zezwolenia władz gminy. Eksperci unijni ostrzegają, że projekt ustawy o WOH narusza prawo Wspólnoty. Opozycja zapowiada zaskarżenie ustawy do Trybunału Konstytucyjnego.


Zgodnie z projektem ustawy o wielkopowierzchniowych obiektach handlowych utworzenie super- i hipermarketów, sieci wielkich sklepów i centrów handlowych już wkrótce przestanie być sprawą wyłącznie z zakresu planowania przestrzennego oraz ochrony środowiska. Zgodę na powstanie wielkiego obiektu handlowego (WOH) mają wydawać władze gminy, a kryteria jej udzielenia będą mało przejrzyste.

REKLAMA

REKLAMA


Gazeta Prawna dotarła do raportu firmy doradczej Ligthouse Consultans o wielkopowierzchniowych obiektach budowlanych, w którym stwierdzono, że projekt ustawy jest niezgodny z unijną swobodą przedsiębiorczości. Projekt autorstwa Samoobrony czeka w Sejmie na drugie czytanie.


Za zezwoleniem gminy


Zezwolenie na utworzenie WOH będzie mogło być wydane tylko po uzyskaniu pozytywnej opinii wyrażonej przez radę gminy, a w przypadku obiektów o powierzchni sprzedaży powyżej 2 tys. mkw. także właściwego sejmiku województwa. To nie jedyne ograniczenie. Działalność handlowa w WOH będzie mogła być prowadzona tylko przez podmiot, który otrzymał zezwolenie. Będzie ono mogło być przeniesione na inny podmiot, ale wyłącznie przed rozpoczęciem działalności w danym WOH. Ponadto zezwolenie ma być terminowe (minimum dziewięć lat, z możliwością przedłużenia) i wygaśnie między innymi w razie nieotrzymania pozwolenia na użytkowanie obiektu w ciągu trzech lat od jego wydania. Wniosek o wydanie zezwolenia podlegać ma opłacie w wysokości 25 zł za jeden mkw. Całą procedurę zezwoleń trzeba będzie przejść także w przypadku zmiany powierzchni lub branży WOH.

REKLAMA


Niezgodny z konstytucją

Dalszy ciąg materiału pod wideo


Projekt ustawy od początku był krytykowany. Już na wstępnych etapach prac legislacyjnych eksperci wskazywali, że narusza on nie tylko konstytucyjną zasadę wolności działalności gospodarczej, ale także prawo unijne.


Rafał Parczewski z Polskiej Konfrederacji Pracodawców Prywatnych Lewiatan mówi, że projekt powraca do gospodarki centralnie sterowanej. Krytykuje też wprowadzenie opłat za samo złożenie wniosku o pozwolenie.


- Opłaty za złożenie wniosku bez względu na pozytywną czy też negatywną decyzję ma albo wydrenować kieszeń inwestora, albo zniechęcić go do budowy. Poza tym opłata ta nie ma uzasadnienia w żadnym dotychczasowym akcie prawnym, na przykład w ustawie o opłatach i podatkach lokalnych - tłumaczy R. Parczewski.


Eksperci zwracają także uwagę, że projektowane rozwiązania naruszają podstawowe zasady Wspólnoty Europejskiej. Ewa Ośniecka-Tamecka z Urzędu Komitetu Integracji Europejskiej zwraca uwagę, że co do zasady każdy system zezwoleń jest niezgodny z prawem wspólnotowym. Od tej zasady istnieją co prawda wyjątki. Usprawiedliwieniem dla wprowadzenia systemu zezwoleń, a tym samym ograniczeniem swobód traktatowych może być interes publiczny. Interesem tym, biorąc pod uwagę w szczególności kształtowanie korzystnych warunków nabywania towarów i usług, lokalny rynek pracy, rozwój sieci handlowych i ochronę środowiska ma się kierować rada gminy przy opiniowaniu wniosku o zezwolenie.


Ograniczanie przedsiębiorczości


- Problem w tym, że zgodnie z prawem Unii Europejskiej władza państwa członkowskiego, odmawiając wydania zezwolenia na utworzenie lub działanie WOH, nie może powoływać się na interes związany z kształtowaniem korzystnych warunków nabycia towarów i usług, poprawą jakości obsługi konsumentów oraz poszerzaniem oferty handlowej i usługowej. Jest to bowiem interes ekonomiczny, który nigdy nie może uzasadniać ograniczenia swobód traktatowych - tłumaczy E. Ośniecka-Tamecka.


Jeśli przedsiębiorcy zaskarżą ustawę do ETS, państwo polskie po raz kolejny narazi się na wysokie kary.


Piotr Szafarz, doradca prawny Polskiej Rady Centrów Handlowych, zwraca uwagę na szeroki krąg podmiotów, które będą podlegać przyszłej ustawie.


- Przedstawiany obraz tej ustawy jest wypaczony. Przede wszystkim mówi się, że ustawa ta dotyczy tylko hipermarketów i supermarketów. To jest nieprawda. Dotyczy ona także salonów samochodowych, sklepów meblowych, księgarń czy nawet dużej kwiaciarni lub cukierni. Proponowane przepisy wprowadzają bardzo ostre ograniczenia w zakresie różnych kategorii sklepów - tłumaczy Piotr Szafarz.


Podkreśla też, że jej uchwalenie naruszy prawo UE.


- Od grudnia 2006 roku obowiązuje unijna dyrektywa usługowa, która stwierdza, że jakiekolwiek licencjonowanie działalności handlowej jest niedopuszczalne - mówi doradca prawny.


JAKIE WADY MA PROJEKT


Zarzuty organizacji branżowych

l Polska Rada Centrów Handlowych - projekt ustawy o WOH jest niezgodny z konstytucją, prawodawstwem unijnym. Projektodawcy nie znają realiów rynkowych i w związku z tym tworzą przepisy nieadekwatne do potrzeb i uwarunkowań sektora

l Polska Organizacja Handlu i Dystrybucji - ustawa spowoduje załamanie równowagi rynkowej, nastąpi rozkwit firm sieciowych działających na mniejszych powierzchniach. Ofiarą takiej regulacji będą małe i duże sklepy o polskim pochodzeniu kapitału

l Krajowa Izba Gospodarcza - wprowadzenie zezwoleń na utworzenie dużych obiektów handlowych będzie ograniczać działalność gospodarczą

l Amerykańska Izba Handlowa - projektowane przepisy są niezgodne z traktatem o stosunkach handlowych i gospodarczych między Polską a USA

l Polska Konfederacja Pracodawców Prywatnych Lewiatan - projekt ma rozwiązania korupcjogenne


Zarzuty Urzędu Komitetu Integracji Europejskiej

Projekt jest niezgodny z prawem unijnym:

l Ograniczenie traktatowej swobody przedsiębiorczości

l Naruszenie swobody świadczenia usług


ZE STRONY BIZNESU

Liczba hipermarketów w Polsce nadal rośnie, chociaż wolniej niż w latach poprzednich. Z danych PricewaterhouseCoopers wynika, że w 2005 roku były 263 hipermarkety (240 w 2004 r. i 202 w 2003 r.). Pełne dane za 2006 rok nie są jeszcze dostępne. Liderami rynku są Tesco i Real (po nabyciu przez każdą z tych spółek części sieci Grupy Casino). Sieci handlowe przyglądają się mniejszym formom aktywności. Gwałtownie rozwijają się sklepy średniej wielkości prowadzone przez sieci Carrefour (Carrefour Express) i Tesco. Bed

 



Agnieszka Wyszomirska

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Bezpłatny ebook: Wydanie specjalne personel & zarządzanie - kiedy życie boli...

10 października obchodzimy Światowy Dzień Zdrowia Psychicznego – to dobry moment, by przypomnieć, że dobrostan psychiczny pracowników nie jest już tematem pobocznym, lecz jednym z kluczowych filarów strategii odpowiedzialnego przywództwa i zrównoważonego rozwoju organizacji.

ESG w MŚP. Czy wyzwania przewyższają korzyści?

Około 60% przedsiębiorców z sektora MŚP zna pojęcie ESG, wynika z badania Instytutu Keralla Research dla VanityStyle. Jednak 90% z nich dostrzega poważne bariery we wdrażaniu zasad zrównoważonego rozwoju. Eksperci wskazują, że choć korzyści ESG są postrzegane jako atrakcyjne, są na razie zbyt niewyraźne, by zachęcić większą liczbę firm do działania.

Zarząd sukcesyjny: Klucz do przetrwania firm rodzinnych w Polsce

W Polsce funkcjonuje ponad 800 tysięcy firm rodzinnych, które stanowią kręgosłup krajowej gospodarki. Jednakże zaledwie 30% z nich przetrwa przejście do drugiego pokolenia, a tylko 12% dotrwa do trzeciego. Te alarmujące statystyki nie wynikają z braku rentowności czy problemów rynkowych – największym zagrożeniem dla ciągłości działania przedsiębiorstw rodzinnych jest brak odpowiedniego planowania sukcesji. Wprowadzony w 2018 roku instytut zarządu sukcesyjnego stanowi odpowiedź na te wyzwania, oferując prawne narzędzie umożliwiające sprawne przekazanie firmy następnemu pokoleniu.

Ukryte zasoby rynku pracy. Dlaczego warto korzystać z ich potencjału?

Chociaż dla rynku pracy pozostają niewidoczni, to tkwi w nich znaczny potencjał. Kto pozostaje w cieniu? Dlaczego firmy nie sięgają po tzw. niewidzialnych pracowników?

REKLAMA

Firmy będą zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec roku. Jest duża szansa na podniesienie obrotu

Dlaczego firmy planują zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec 2025 roku? Chodzi o gorący okres zakończenia roku - od Halloween, przez Black Friday i Mikołajki, aż po kulminację w postaci Świąt Bożego Narodzenia. Najwięcej pracowników będą zatrudniały firmy branży produkcyjnej. Ratunkiem dla nich są pracownicy tymczasowi. To duża szansa na zwiększenie obrotu.

Monitoring wizyjny w firmach w Polsce – prawo a praktyka

Monitoring wizyjny, zwany również CCTV (Closed-Circuit Television), to system kamer rejestrujących obraz w określonym miejscu. W Polsce jest powszechnie stosowany przez przedsiębiorców, instytucje publiczne oraz osoby prywatne w celu zwiększenia bezpieczeństwa i ochrony mienia. Na kanwie głośnych decyzji Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych przyjrzyjmy się przepisom prawa, które regulują przedmiotową materię.

Akcyzą w cydr. Polscy producenci rozczarowani

Jak wiadomo, Polska jabłkiem stoi. Ale zamiast wykorzystywać własny surowiec i budować rynek, oddajemy pole zagranicznym koncernom – z goryczą mówią polscy producenci cydru. Ku zaskoczeniu branży, te niskoalkoholowe napoje produkowane z polskich jabłek, trafiły na listę produktów objętych podwyżką akcyzy zapowiedzianą niedawno przez rząd. Dotychczasowa akcyzowa mapa drogowa została zatem nie tyle urealniona, jak określa to Ministerstwo Finansów, ale też rozszerzona, bo cydry i perry były z niej dotąd wyłączne. A to oznacza duże ryzyko zahamowania rozwoju tej i tak bardzo małej, bo traktowanej po macoszemu, kategorii.

Ustawa o kredycie konsumenckim z perspektywy banków – wybrane zagadnienia

Ustawa o kredycie konsumenckim wprowadza istotne wyzwania dla banków, które muszą dostosować procesy kredytowe, marketingowe i ubezpieczeniowe do nowych wymogów. Z jednej strony zmiany zwiększają ochronę konsumentów i przejrzystość rynku, z drugiej jednak skutkują większymi kosztami operacyjnymi, koniecznością zatrudnienia dodatkowego personelu, wydłużeniem procesów decyzyjnych oraz zwiększeniem ryzyka prawnego.

REKLAMA

Coraz więcej firm ma rezerwę finansową, choć zazwyczaj wystarczy ona na krótkotrwałe problemy

Więcej firm niż jeszcze dwa lata temu jest przygotowanych na wypadek nieprzewidzianych sytuacji, czyli ma tzw. poduszkę finansową. Jednak oszczędności nie starczy na długo. 1 na 3 firmy wskazuje, że dysponuje rezerwą na pół roku działalności, kolejne 29 proc. ma zabezpieczenie na 2–3 miesiące.

Na koniec roku małe i średnie firmy oceniają swoją sytuację najlepiej od czterech lat. Jednak niewiele jest skłonnych ryzykować z inwestycjami

Koniec roku przynosi poprawę nastrojów w małych i średnich firmach. Najlepiej swoją sytuację oceniają mikrofirmy - najlepiej od czterech lat. Jednak ten optymizm nie przekłada się na chęć ryzykowania z inwestycjami.

REKLAMA