REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Koncesje na supermarkety są niezgodne z prawem unijnym

Agnieszka Wyszomirska

REKLAMA

Utworzenie hipermarketu będzie wymagało zezwolenia władz gminy. Eksperci unijni ostrzegają, że projekt ustawy o WOH narusza prawo Wspólnoty. Opozycja zapowiada zaskarżenie ustawy do Trybunału Konstytucyjnego.


Zgodnie z projektem ustawy o wielkopowierzchniowych obiektach handlowych utworzenie super- i hipermarketów, sieci wielkich sklepów i centrów handlowych już wkrótce przestanie być sprawą wyłącznie z zakresu planowania przestrzennego oraz ochrony środowiska. Zgodę na powstanie wielkiego obiektu handlowego (WOH) mają wydawać władze gminy, a kryteria jej udzielenia będą mało przejrzyste.

REKLAMA

REKLAMA


Gazeta Prawna dotarła do raportu firmy doradczej Ligthouse Consultans o wielkopowierzchniowych obiektach budowlanych, w którym stwierdzono, że projekt ustawy jest niezgodny z unijną swobodą przedsiębiorczości. Projekt autorstwa Samoobrony czeka w Sejmie na drugie czytanie.


Za zezwoleniem gminy


Zezwolenie na utworzenie WOH będzie mogło być wydane tylko po uzyskaniu pozytywnej opinii wyrażonej przez radę gminy, a w przypadku obiektów o powierzchni sprzedaży powyżej 2 tys. mkw. także właściwego sejmiku województwa. To nie jedyne ograniczenie. Działalność handlowa w WOH będzie mogła być prowadzona tylko przez podmiot, który otrzymał zezwolenie. Będzie ono mogło być przeniesione na inny podmiot, ale wyłącznie przed rozpoczęciem działalności w danym WOH. Ponadto zezwolenie ma być terminowe (minimum dziewięć lat, z możliwością przedłużenia) i wygaśnie między innymi w razie nieotrzymania pozwolenia na użytkowanie obiektu w ciągu trzech lat od jego wydania. Wniosek o wydanie zezwolenia podlegać ma opłacie w wysokości 25 zł za jeden mkw. Całą procedurę zezwoleń trzeba będzie przejść także w przypadku zmiany powierzchni lub branży WOH.

REKLAMA


Niezgodny z konstytucją

Dalszy ciąg materiału pod wideo


Projekt ustawy od początku był krytykowany. Już na wstępnych etapach prac legislacyjnych eksperci wskazywali, że narusza on nie tylko konstytucyjną zasadę wolności działalności gospodarczej, ale także prawo unijne.


Rafał Parczewski z Polskiej Konfrederacji Pracodawców Prywatnych Lewiatan mówi, że projekt powraca do gospodarki centralnie sterowanej. Krytykuje też wprowadzenie opłat za samo złożenie wniosku o pozwolenie.


- Opłaty za złożenie wniosku bez względu na pozytywną czy też negatywną decyzję ma albo wydrenować kieszeń inwestora, albo zniechęcić go do budowy. Poza tym opłata ta nie ma uzasadnienia w żadnym dotychczasowym akcie prawnym, na przykład w ustawie o opłatach i podatkach lokalnych - tłumaczy R. Parczewski.


Eksperci zwracają także uwagę, że projektowane rozwiązania naruszają podstawowe zasady Wspólnoty Europejskiej. Ewa Ośniecka-Tamecka z Urzędu Komitetu Integracji Europejskiej zwraca uwagę, że co do zasady każdy system zezwoleń jest niezgodny z prawem wspólnotowym. Od tej zasady istnieją co prawda wyjątki. Usprawiedliwieniem dla wprowadzenia systemu zezwoleń, a tym samym ograniczeniem swobód traktatowych może być interes publiczny. Interesem tym, biorąc pod uwagę w szczególności kształtowanie korzystnych warunków nabywania towarów i usług, lokalny rynek pracy, rozwój sieci handlowych i ochronę środowiska ma się kierować rada gminy przy opiniowaniu wniosku o zezwolenie.


Ograniczanie przedsiębiorczości


- Problem w tym, że zgodnie z prawem Unii Europejskiej władza państwa członkowskiego, odmawiając wydania zezwolenia na utworzenie lub działanie WOH, nie może powoływać się na interes związany z kształtowaniem korzystnych warunków nabycia towarów i usług, poprawą jakości obsługi konsumentów oraz poszerzaniem oferty handlowej i usługowej. Jest to bowiem interes ekonomiczny, który nigdy nie może uzasadniać ograniczenia swobód traktatowych - tłumaczy E. Ośniecka-Tamecka.


Jeśli przedsiębiorcy zaskarżą ustawę do ETS, państwo polskie po raz kolejny narazi się na wysokie kary.


Piotr Szafarz, doradca prawny Polskiej Rady Centrów Handlowych, zwraca uwagę na szeroki krąg podmiotów, które będą podlegać przyszłej ustawie.


- Przedstawiany obraz tej ustawy jest wypaczony. Przede wszystkim mówi się, że ustawa ta dotyczy tylko hipermarketów i supermarketów. To jest nieprawda. Dotyczy ona także salonów samochodowych, sklepów meblowych, księgarń czy nawet dużej kwiaciarni lub cukierni. Proponowane przepisy wprowadzają bardzo ostre ograniczenia w zakresie różnych kategorii sklepów - tłumaczy Piotr Szafarz.


Podkreśla też, że jej uchwalenie naruszy prawo UE.


- Od grudnia 2006 roku obowiązuje unijna dyrektywa usługowa, która stwierdza, że jakiekolwiek licencjonowanie działalności handlowej jest niedopuszczalne - mówi doradca prawny.


JAKIE WADY MA PROJEKT


Zarzuty organizacji branżowych

l Polska Rada Centrów Handlowych - projekt ustawy o WOH jest niezgodny z konstytucją, prawodawstwem unijnym. Projektodawcy nie znają realiów rynkowych i w związku z tym tworzą przepisy nieadekwatne do potrzeb i uwarunkowań sektora

l Polska Organizacja Handlu i Dystrybucji - ustawa spowoduje załamanie równowagi rynkowej, nastąpi rozkwit firm sieciowych działających na mniejszych powierzchniach. Ofiarą takiej regulacji będą małe i duże sklepy o polskim pochodzeniu kapitału

l Krajowa Izba Gospodarcza - wprowadzenie zezwoleń na utworzenie dużych obiektów handlowych będzie ograniczać działalność gospodarczą

l Amerykańska Izba Handlowa - projektowane przepisy są niezgodne z traktatem o stosunkach handlowych i gospodarczych między Polską a USA

l Polska Konfederacja Pracodawców Prywatnych Lewiatan - projekt ma rozwiązania korupcjogenne


Zarzuty Urzędu Komitetu Integracji Europejskiej

Projekt jest niezgodny z prawem unijnym:

l Ograniczenie traktatowej swobody przedsiębiorczości

l Naruszenie swobody świadczenia usług


ZE STRONY BIZNESU

Liczba hipermarketów w Polsce nadal rośnie, chociaż wolniej niż w latach poprzednich. Z danych PricewaterhouseCoopers wynika, że w 2005 roku były 263 hipermarkety (240 w 2004 r. i 202 w 2003 r.). Pełne dane za 2006 rok nie są jeszcze dostępne. Liderami rynku są Tesco i Real (po nabyciu przez każdą z tych spółek części sieci Grupy Casino). Sieci handlowe przyglądają się mniejszym formom aktywności. Gwałtownie rozwijają się sklepy średniej wielkości prowadzone przez sieci Carrefour (Carrefour Express) i Tesco. Bed

 



Agnieszka Wyszomirska

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
5 wyzwań sektora energetycznego - przedsiębiorcy rozmawiali z ministrem

5 wyzwań sektora energetycznego to m.in. usprawnienie funkcjonowania NFOŚ w kontekście finansowania magazynów energii, energetyka rozproszona jako element bezpieczeństwa państwa, finansowanie energetyki rozproszonej przez uwolnienie potencjału kapitałowego banków spółdzielczych przy wsparciu merytorycznym BOŚ.

Sto lat po prawach wyborczych. Dlaczego kobiety wciąż rzadko trafiają do zarządów? [Gość Infor.pl]

107 lat temu Piłsudski podpisał dekret, który dał Polkom prawa wyborcze. Rok później powstała Polska Wytwórnia Papierów Wartościowych. A dopiero w tym roku kobieta po raz pierwszy zasiadła w jej zarządzie. To mocny symbol. I dobry punkt wyjścia do rozmowy o tym, co wciąż blokuje kobiety w dojściu do najwyższych stanowisk i jak zmienia się kultura zgodności w firmach.

BCC Mixer: Więcej niż networking - merytoryczna wymiana, realna współpraca

Networking od lat pozostaje jednym z najskuteczniejszych narzędzi rozwoju biznesu. To właśnie bezpośrednie spotkania — rozmowy przy jednym stole, wymiana doświadczeń, spontaniczne pomysły - prowadzą do przełomowych decyzji, nowych partnerstw czy nieoczekiwanych szans. W świecie, w którym technologia umożliwia kontakt na odległość, siła osobistych relacji wciąż pozostaje niezastąpiona. Dlatego wydarzenia takie jak BCC Mixer pełnią kluczową rolę: tworzą przestrzeń, w której wiedza, inspiracja i biznes spotykają się w jednym miejscu.

E-awizacja nadchodzi: projekt UD339 odmieni życie kierowców - nowe opłaty staną się faktem

Wielogodzinne kolejki na przejściach granicznych to zmora polskich i zagranicznych przewoźników drogowych. Ministerstwo Finansów i Gospodarki pracuje nad projektem ustawy, który ma całkowicie zmienić zasady przekraczania granicy przez pojazdy ciężarowe. Tajemnicza nazwa „e-awizacja" kryje w sobie rozwiązanie, które może zrewolucjonizować transport międzynarodowy. Czy to koniec kosztownych przestojów?

REKLAMA

Employer branding pachnący nostalgią

Rozmowa z Tomaszem Słomą, szefem komunikacji w eTutor i ProfiLingua (Grupa Tutore), pomysłodawcą „EBecadła” i „Książki kucHRskiej” o tym, jak połączenie wspomnień, edukacji i kreatywności pozwala opowiadać o budowaniu wizerunku pracodawcy w zupełnie nowy, angażujący sposób.

Przedsiębiorcy nie chcą zmiany ustawy o PIP. Mówią stanowczo jednym głosem: 5 silnych argumentów

Przedsiębiorcy nie chcą zmiany ustawy o PIP. Mówią stanowczo jednym głosem. Przedstawiają 5 silnych argumentów przeciwko dalszemu procedowaniu projektu ustawy o zmianie ustawy o Państwowej Inspekcji Pracy.

Bruksela wycofuje się z kontrowersyjnego przepisu. Ta zmiana dotknie miliony pracowników w całej Europie, w tym w Polsce

Obowiązkowe szkolenia z obsługi sztucznej inteligencji miały objąć praktycznie każdą firmę korzystającą z narzędzi AI. Tymczasem Komisja Europejska niespodziewanie zaproponowała rewolucyjną zmianę, która może całkowicie przewrócić dotychczasowe plany przedsiębiorców. Co to oznacza dla polskich firm i ich pracowników? Sprawdź, zanim będzie za późno.

Optymalizacja podatkowa. Praktyczne spojrzenie na finansową efektywność przedsiębiorstwa

Optymalizacja podatkowa. Pozwala legalnie obniżyć obciążenia, zwiększyć płynność finansową i budować przewagę konkurencyjną. Dzięki przemyślanej strategii przedsiębiorstwa mogą zachować więcej środków na rozwój, minimalizować ryzyko prawne i skuteczniej konkurować na rynku.

REKLAMA

Zmiany w CEIDG od 2026 r. Rząd przyjął projekt nowelizacji. Stopniowo zmiany wejdą w życie w 2026, 2027 i 2028 r.

Idą duże zmiany w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG). Będzie digitalizacja i prostsza obsługa dla przedsiębiorców. Rząd przyjął projekt nowelizacji. Zmiany będą wprowadzane stopniowo w 2026, 2027 i 2028 r. Czego dotyczą?

Jeden podpis zmienił losy całej branży. Tysiące Polaków czeka przymusowa zmiana

Prezydent Karol Nawrocki podjął decyzję, która wywraca do góry nogami polski sektor futrzarski wart setki milionów złotych. Hodowcy norek i lisów mają czas do końca 2033 roku na zamknięcie działalności. Za nimi stoją tysiące pracowników, których czekają odprawy i poszukiwanie nowego zajęcia. Co oznacza ta historyczna zmiana dla przedsiębiorców, lokalnych społeczności i zwierząt?

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA