Organizacja pracy w sklepach
REKLAMA
zmiana prawa
Posłowie W Sejmie jest kolejny projekt zmian przepisów kodeksu pracy określających zasady dopuszczalności pracy w niedziele i święta. Proponowana zmiana przepisów k.p. polega na tym, że praca w handlu nie będzie mogła być świadczona w dni świąteczne. Chodzi o święta wymienione w ustawie z dnia 18 stycznia 1951 r. o dniach wolnych od pracy, m.in. Boże Narodzenie, Wielkanoc, Święto Niepodległości, 1 i 3 maja (Dz.U, nr 4, poz. 28 z późn. zm.). Przepisy nadal mają dopuszczać wykonywanie pracy w niedziele w placówkach handlowych z wyjątkiem sytuacji, kiedy jedno ze świąt przypadnie właśnie w tym dniu.
Posłowie po raz kolejny próbują wprowadzić rozwiązania, które sprawią, że pracownicy zatrudnieni w handlu będą mogli wypoczywać w dni świąteczne. Poprzednia propozycja posłów LPR, która została odrzucona, przewidywała, że handel w niedziele i święta mogliby prowadzić tylko mikroprzedsiębiorcy, o których mowa w art. 104 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (Dz.U. z 2004 r. nr 173, poz. 1807 z późn. zm.), prowadzący sprzedaż artykułów żywnościowych.
Propozycja zakazania handlu w dni świąteczne jest próbą pogodzenia interesów firm handlujących z postulatami związków zawodowych.
- Sądzę, że ta propozycja jest rozsądna i warta rozważenia - twierdzi Renata Juszkiewicz, dyrektor przedstawicielstwa Metro Group w Polsce.
Akceptację dla tej propozycji wyraziły OPZZ i Forum Związków Zawodowych. OPZZ postuluje, aby posłowie rozważyli wprowadzenie rozwiązań dopuszczających możliwość dobrowolnej pracy w sklepach w niedzielę z wynagrodzeniem za ten czas zwiększonym o co najmniej 100 proc. w stosunku do pracy w dniu powszednim.
Propozycja zakazująca pracy handlu w święta jest zgodna z oczekiwaniami rządu. W swoim stanowisku do odrzuconej wcześniej poselskiej propozycji sugerował on prowadzenie prac legislacyjnych nad ograniczeniem wykonywania pracy w placówkach handlowych w celu przyjęcia rozwiązań kompromisowych, które pogodzą interesy pracowników, pracodawców i konsumentów.
Tomasz Zalewski
REKLAMA
REKLAMA