REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Pieniądze dla firm

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Część samorządów wojewódzkich chce, żeby obsługą funduszy z UE zajęły się zewnętrzne podmioty. Mogą na tym zarobić firmy konsultingowe i doradcze oraz lokalne agencje rozwoju przedsiębiorczości.

Do końca marca samorządy wojewódzkie mają zdecydować, w jaki sposób zamierzają wdrażać fundusze unijne, które dostaną w latach 2007-2013 w ramach regionalnych programów operacyjnych.

Dziewiątka chętnych

Z danych resortu rozwoju regionalnego wynika, że dziewięć regionów planuje powierzyć zarządzanie dotacjami dla małych i średnich firm wyłonionym w przetargach zewnętrznym instytucjom. Większość pieniędzy na ich opłacenie wyłoży Unia Europejska.

- W przetargu, który być może rozpiszemy, będą mogły wystartować firmy konsultingowe i doradcze oraz lokalne agencje rozwoju przedsiębiorczości - zapowiada Przemysław Dalecki, wicedyrektor departamentu programów regionalnych w pomorskim urzędzie marszałkowskim.

Dodaje, że władze regionu jeszcze nie podjęły ostatecznej decyzji o tym, czy zdecydują się wynająć zewnętrzną firmę. Jeśliby tak się stało, to na jej wyłonienie urząd nie ma zbyt dużo czasu. Do września musi podpisać z nią umowę.

Dalecki wyjaśnia, że taki krok jest podyktowany brakiem doświadczenia urzędu w obsłudze ubiegających się o unijne pieniądze przedsiębiorców. W latach 2004-2006 zajmowała się tym Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości wraz z siecią regionalnych instytucji finansujących. Jednak od tego roku, pieniądze na dotacje dla małych i średnich firm będą dostępne na poziomie województw, a PARP zajmie się tylko udzielanie wsparcia na przedsięwzięcia o wysokim stopniu zaawansowania technologicznego.

- Zewnętrzny podmiot przejąłby od urzędu prawie w całości obsługi przedsiębiorców, łącznie z przyjmowanie wniosków, przeprowadzaniem ich oceny, podpisywaniem umów i wypłacaniem refundacji - mówi Przemysław Dalecki.

Dla kogo ochrona środowiska

Żaden z regionów nie zdecydował się na przekazanie zarządzania nad całym regionalnym programem operacyjnym na zewnątrz. Oprócz wyłonienia firm, które zajmą się dotacjami dla przedsiębiorców, część regionów chcą zlecić wojewódzkim funduszom ochrony środowiska i gospodarki wodnej obsługę projektów związanych z ochroną środowiska.

Na taki krok zdecydowała się np. Wielkopolska. Jak tłumaczy GP Mieczysław Borówka, dyrektor departamentu polityki regionalnej w wielkopolskim urzędzie marszałkowskim, zdecydowało o tym doświadczenie, które ma fundusz w obsłudze tego typu projektów. Władze regionu zastanawiały się także na zleceniem na zewnątrz obsługi funduszy dla firm, lecz zrezygnowały z tego pomysłu.

- Doszliśmy do wniosku, że środki, które na ten cel daje Unia Europejska, są zbyt małe, by pokryć koszty działalności takiej instytucji. Dlatego też urząd własnymi siłami będzie wdrażał priorytet kierowany do przedsiębiorców - tłumaczy Mieczysław Borówka.

Nowy urząd na Mazowszu

Na jeszcze inne rozwiązanie zdecydowało się Mazowsze oraz region opolski. Samorządy chcą powołać nowe urzędy, które zajmą się całościową obsługą funduszy unijnych. W woj. mazowieckim przejmie on zadanie urzędu marszałkowskiego oraz wojewódzkiego urzędu pracy.

- Dzięki powołaniu nowego urzędu skróci się obsługa beneficjentów, a każda decyzja ich dotycząca będzie podejmowana szybciej. Dodatkowo pojawią się oszczędności w postaci mniejszej liczby zatrudnionych urzędników - tłumaczy Marta Milewska, rzecznik prasowy mazowieckiego urzędu marszałkowskiego.

Z szacunków wynika, że w nowej instytucji będzie pracowało 226 pracowników, podczas gdy obsługa beneficjentów w starej strukturze wymagałaby ok. 350 osób.

Mariusz Gawrychowski
Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Warto udzielić pełnomocnictwa lub prokury w CEIDG

Prowadzenie własnej firmy to nie tylko pasja i satysfakcja, ale także szereg obowiązków, które co do zasady przedsiębiorca powinien wykonywać osobiście sprawując zarząd nad swoim przedsiębiorstwem. Chodzi tu przede wszystkim o zawieranie umów, czy kontakty z urzędami i sądami. Wraz z rozwojem firmy może okazać się, że konieczne będzie delegowanie części zadań związanych z zarządzaniem przedsiębiorstwem na inne osoby. Aktualnie, każdy przedsiębiorca wpisany do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG) może ustanowić pełnomocnika lub prokurenta, który będzie reprezentować go w sprawach pozostających w związku z prowadzoną przez tego przedsiębiorcę działalnością gospodarczą.

Biznesowy challenge z dala od zgiełku

Rozmowa z Agnieszką Najberek, dyrektorką sprzedaży MICE w Hotelu Arłamów, o trendach w budowaniu dobrostanu i integracji pracowników.

Outsourcing obsługi prawnej firmy

Ciągle następujące, dynamiczne i nieprzewidywalne zmiany rynkowe wymuszają na przedsiębiorcach konieczność nieustannego dostosowywania swoich strategii do zmieniających się realiów. W obliczu takich wyzwań, wiele firm zwraca uwagę na konieczność optymalizacji funkcjonowania pozaoperacyjnej części swojej działalności. Niczym nowym nie będzie wskazanie, że takim narzędziem jest właśnie outsourcing, który coraz częściej obejmuje także pracę prawników.

Polubownie czy przez sąd – jak najlepiej dochodzić należności w TSL?

W branży TSL nawet niewielkie opóźnienia w płatnościach mogą prowadzić do utraty płynności, a w skrajnych przypadkach – do upadłości firmy. Skuteczna windykacja to często kwestia przetrwania, a nie tylko egzekwowania prawa. Co zatem wybrać: sąd czy polubowne rozwiązanie?

REKLAMA

KPO ruszyło z kopyta: prawie 112 mld zł rozdysponowane, kolejne miliardy w drodze

Prawie 112 mld zł z Krajowego Planu Odbudowy już zakontraktowane, ale to dopiero początek. Polska szykuje się na kolejną wypłatę – aż 28 mld zł może trafić do kraju jeszcze przed jesienią. Tymczasem wszystkie inwestycje z KPO są już uruchomione, a wypłaty nabierają tempa.

Prezes BCC: Przedsiębiorcy potrzebują przewidywalności i stabilności. Apel przedsiębiorców

1 czerwca 2025 roku odbyła się druga tura wyborów prezydenckich, w której, najwięcej głosów otrzymał Karol Nawrocki. Oficjalne zaświadczenie o wyborze ma zostać wręczone 11 czerwca 2025 r. Po ogłoszeniu wyników przedstawiciele środowisk gospodarczych wyrazili oczekiwanie, że nowy prezydent będzie współpracował z rządem w sprawach istotnych dla polskiej gospodarki.

Kontrole na granicy polsko-niemieckiej się intensyfikują. Przedsiębiorcy mówią o odbieraniu renty geograficznej

Przedsiębiorcy Pomorza Zachodniego mówią o odbieraniu im renty geograficznej. Kontrole na granicy polsko-niemieckiej się intensyfikują. W Kołbaskowie i Rosówku tworzą się kilkukilometrowe korki.

Kody kreskowe a system kaucyjny w 2025 roku

Już od 1 października 2025 roku w Polsce zacznie obowiązywać system kaucyjny. Choć dla wielu konsumentów oznacza to przede wszystkim zwrot pieniędzy za plastikowe butelki i puszki, za jego działaniem stoi precyzyjnie zaprojektowany mechanizm. Jednym z kluczowych, choć często niedostrzeganych elementów są kody kreskowe – to właśnie one umożliwiają identyfikację opakowań i prawidłowe naliczanie kaucji.

REKLAMA

Kodeks Dobrych Praktyk PZPA – nowe standardy etyczne i operacyjne w branży taxi oraz dostaw aplikacyjnych

Kodeks Dobrych Praktyk - oddolna inicjatywa samoregulacyjnej branży platformowej taxi oraz dostaw na aplikacje. Dokument określa obowiązki pomiędzy partnerami aplikacyjnymi, aplikacjami a kierowcami i kurierami.

Sukcesja w firmach rodzinnych: kluczowe wyzwania i rosnąca rola fundacji rodzinnych

29 maja 2025 r. w warszawskim hotelu ARCHE odbyła się konferencja „SUKCESJA BIZNES NA POKOLENIA”, której idea narodziła się z współpracy Business Centre Club, Banku Pekao S.A. oraz kancelarii Domański Zakrzewski Palinka i Pru – Prudential Polska. Różnorodne doświadczenia i zakres wiedzy organizatorów umożliwiły kompleksowe i wielowymiarowe przedstawienie tematu sukcesji w firmach rodzinnych.

REKLAMA