REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wysoki kapitał własny zwiększa zaufanie do firmy

REKLAMA

Przedsiębiorstwo finansuje swój majątek zarówno z kapitałów własnych, jak i obcych. Kontrahenci jednak będą mieć więcej zaufania do firmy, która dysponuje wysokim kapitałem własnym.

Uzyskanie kapitałów własnych zależy od zyskowności firmy i perspektyw jej rozwoju.

- Kapitały własne odzwierciedlają finansowe zaangażowanie właścicieli firmy, zapewniają spółce niezbędny poziom bezpieczeństwa działalności, a jej kontrahentom poczucie, że ich przyszłe roszczenia zostaną zaspokojone - wyjaśnia Tomasz Wiśniewski, partner w firmie doradczej KPMG.

Dodaje, że ze względu na ryzyko związane z prowadzoną działalnością, w tym możliwość ponoszenia strat, utraty części kapitału, a nawet bankructwa, kapitały własne zazwyczaj kosztują więcej niż kapitały obce, takie jak kredyty bankowe. Banki, ponosząc mniejsze ryzyko utraty pożyczonych środków (gdyż na poczet udzielonego kredytu posiadają zazwyczaj stosowne zabezpieczenia na majątku kredytobiorcy), godzą się na niższą stopę zwrotu w postaci odsetek.

Jest wiele sposobów pozyskania kapitałów własnych. Po pierwsze, na podwyższenie kapitału własnego spółka może przeznaczyć zysk lub jego część. Kapitał można pozyskać dzięki dodatkowym wkładom udziałowców. Muszą oni jednak wierzyć, że wartość firmy i jej zyskowność dzięki temu wzrosną. Inne metody polegają na pozyskaniu inwestora finansowego lub strategicznego w drodze prywatnej transakcji bądź też poprzez przeprowadzenie publicznej oferty akcji. W tym ostatnim przypadku firma stanie się notowaną spółką publiczną.

Pozyskanie kapitałów obcych najczęściej sprowadza się do zaciągnięcia kredytów bankowych. Istnieje jednak wiele innych instrumentów dłużnych, takich jak obligacje czy obligacje zamienne, których parametry można elastycznie dopasować do potrzeb konkretnej firmy.

- W celu maksymalizacji wartości firmy należy tak ustalić strukturę kapitałów własnych i obcych, aby ich łączny koszt był możliwie niski. W sytuacji osiągania przez spółkę dobrych wyników wysoki poziom kapitałów o pozwala na osiągniecie przez akcjonariuszy ponadprzeciętnych zysków, natomiast w latach kryzysu może okazać się, że po zapłaceniu odsetek od kredytów dla akcjonariuszy nie zostanie już nic do podziału - ostrzega Tomasz Wiśniewski.

Marcin Musiał
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dzień Matki. Jak wygląda rynek pracy kobiet?

W ciągu ostatnich kilku lat sytuacja kobiet na rynku pracy mocno ewoluowała. Pomimo podejmowania przez firmy działań na rzecz równouprawnienia płci panie bywają niejednokrotnie w nieco gorszej sytuacji zawodowej niż panowie. Jak wygląda rynek pracy kobiet? Czy pracodawcy oferują dodatkowe benefity dla rodziców? Co jest dla nich ważne u pracodawcy?

Pablo Escobar jako znak towarowy? Sąd odmawia

Sąd UE odmówił rejestracji oznaczenia słownego „Pablo Escobar” pod unijnym znakiem towarowym. Sąd uznał je za sprzeczne z porządkiem publicznym i dobrymi obyczajami. Za bardzo kojarzy się z handlem narkotykami i zbrodnią.

Ogromne grzywny za niewdrożenie dyrektywy NIS2. Do kiedy trzeba to zrobić?

Dyrektywa Unii Europejskiej w sprawie środków na rzecz wysokiego wspólnego poziomu cyberbezpieczeństwa na terytorium Unii (NIS2) ma duże znaczenie dla poprawy cyberbezpieczeństwa UE. Jej wejście w życie nastąpiło w styczniu 2023 r. - z terminem na dostosowanie niezbędnych do wykonania niniejszej dyrektywy przepisów krajowych do 18 października 2024 r. Kto powinien przygotować się do działania w zgodzie z NIS2-  analizuje Michał Borowiecki, dyrektor Netskope na Polskę i Europę Wschodnią.

Nowa usługa dla indywidualnych przedsiębiorców w aplikacji mObywatel 2.0

W aplikacji mObywatel 2.0 pojawiła się usługa "Firma" skierowana do osób prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą. Jak z niej skorzystać?

REKLAMA

Onboarding w hybrydowym modelu pracy

Czym jest onboarding? Jak wygląda w pracy hybrydowej? 

Efekt Marywilskiej i fali pożarów: przedsiębiorcy pytają o ubezpieczenia i podatki pod względem strat

Tragedia tysięcy kupców, którzy prowadzili swoje biznesy często poniżej poziomu ryzyka skłania wielu przedsiębiorców do refleksji nad warunkami w jakich oni sami prowadzą swoją działalność. Efekt Marywilskiej i fali pożarów w ogóle: dwie ważne kwestie, w których doradzają eksperci to rozliczanie strat i inne aspekty podatkowe nieszczęścia oraz skuteczność polis jako zabezpieczenia przed skutkami nieszczęść.

Jak zbudować dobre „candidate experience”

Czym jest candidate experience? Na co wpływa? Jak zmierzyć candidate experience i jak zbudować dobre?

31 maja 2024 r. upływa ważny termin dla rolników-przedsiębiorców

Do 31 maja 2024 r. należy złożyć zaświadczenie/oświadczenie o nieprzekroczeniu rocznej kwoty granicznej należnego podatku dochodowego za 2023 rok od przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej.

REKLAMA

Twórcy i wykonawcy utworów audiowizualnych dostaną tantiemy za udostępnianie ich dzieł w Internecie. Czy coś się zmieni dla osób korzystających z internetu?

Rada Ministrów 14 maja 2024 r. przyjęła projekt nowelizacji ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Na mocy tych przepisów twórcy i wykonawcy utworów audiowizualnych oraz wykonawcy utworów muzycznych (i słowno-muzycznych) będą mieli prawo do tantiem z tytułu eksploatacji ich dzieł w internecie.

Firma prosi klienta o dane by spersonalizować ofertę, jak reaguje polski konsument

Firmy chcą wiedzieć coraz więcej o swoich klientach po to by łatwiej konkurować z innymi, dostarczając na rynek produkty lepiej dostosowane do oczekiwań i potrzeb nabywców. Konsumenci z kolei są gotowi przekazać więcej danych o sobie, ale nie za darmo – wiedzą już, że takie dane to towar, który ma swoją cenę oczekują więc w zamian dla siebie korzyści. Jakich?

REKLAMA