REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

50 mld euro dla naukowców i przedsiębiorców

REKLAMA

Ruszyły pierwsze konkursy adresowane do małych i średnich przedsiębiorstw w ramach naukowego 7 Programu Ramowego Unii Europejskiej.

Choć unijny Program Ramowy kojarzy się przede wszystkim z finansowaniem badań naukowych, to przedsiębiorcy także mogą z niego skorzystać. Wnioski w konkursach będzie można składać przez internet (cordis.europa.eu) od połowy marca.

Unijne pieniądze mogą dostać tylko projekty firm zwiększające innowacyjność i przewagę technologiczną. Jednak dostęp do nich będzie trudniejszy niż do środków z funduszy strukturalnych, które są rozdzielane na poziomie krajowym. Świadczą o tym problemy, jakie miały firmy z uzyskaniem wsparcia w poprzednich edycjach Programu.

W 2007 roku rusza siódma edycja Programu Ramowego. Jej budżet jest rekordowy - wynosi ponad 50,5 mld euro. Specjalnie dla firm zostało stworzone działanie (w obszarze Możliwości), które umożliwi im uzyskanie dotacji na opracowywanie i wdrażanie nowych rozwiązań technologicznych. Jak wyjaśnia German Valcarcel z Dyrekcji Generalnej Komisji Europejskiej ds. Badań Naukowych, przedsiębiorstwa będą mogły zlecić badania naukowe instytucjom naukowo-badawczych. Za ich przeprowadzenie zapłaci UE. Wyniki pierwszego konkursu będą ogłoszone we wrześniu.

Wsparcie w 7 Programie Ramowym jest adresowane do małych i średnich przedsiębiorstwa oraz stowarzyszeń przedsiębiorców. Dużym firmom będzie trudno uzyskać dotacje.

- Przedsiębiorstwa będą musiały stworzyć międzynarodowe konsorcja, w skład których będą wchodziły co najmniej trzy firmy pochodzące z trzech różnych państw, biorących udział w programie - tłumaczy ekspert Komisji Europejskiej.

Dodaje, że w konsorcjum muszą uczestniczyć także co najmniej dwie instytucje naukowe, w których będą wykonywane badania.

Stworzenie takich instytucji może być główną barierą dostępu dla polskich firm. Według przedstawiciela dużej giełdowej spółki, zainteresowanej sfinansowaniem rozwoju z funduszy unijnych, konsorcja premiują podmioty, które już mają doświadczenie we współpracy międzynarodowej.

- Tworzenie zespołów ad hoc do realizacji określonego przedsięwzięcia nie ma sensu - ocenia.

- Unii zależy na tym, by firmy i instytucje naukowo-badawcze z różnych państw członkowskich współpracowały ze sobą. Celem programów ramowych jest bowiem zwiększenie poziomu innowacyjności całej gospodarki europejskiej, a nie gospodarek poszczególnych członków Unii - mówi Borys Czerniejewski, doradca zarządu spółki Spin ds. e-Goverment.

Przestrzega przy tym, że pozyskanie środków z programu ramowego nie jest proste, bo zgłaszane projekty powinny od strony naukowej prezentować poziom światowy.

- Unii nie interesuje innowacyjność na poziomie krajowym. Inwestycja we wdrożenie w naszym kraju nowej technologii, która jest już w użyciu w innych państwach, nie uzyska wsparcia - mówi Borys Czerniejewski.

CZTERY OBSZARY PROGRAMU
7 Program Ramowy został podzielony na cztery obszary tematyczne: Współpraca (budżet 32,4 mld euro), Pomysły (7,6 mld euro), Ludzie (4,7 mld euro) oraz Możliwości (4,2 mld euro). Główny nacisk programu jest położony na finansowanie badań naukowych w ramach obszaru Współpraca. 15 proc. środków ma być wykorzystane przez sektor MSP. Trzy pozostałe obszary maja charakter pomocniczy. Obszar Pomysły wspiera inicjowanie badań naukowych, Ludzie - wymianę kadr naukowych, a Możliwości - transfer odkryć naukowych do sektora przemysłu.

Mariusz Gawrychowski
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA