REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nie będzie skomplikowanych analiz

REKLAMA

Nie będzie skomplikowanych analiz przed decyzją o realizacji projektu w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego, uproszczone zostaną procedury wyboru inwestora.

Zmiana prawa

Ministerstwo Gospodarki przygotowało projekt nowelizacji ustawy o partnerstwie publiczno-prywatnym, która po roku obowiązywania jest wciąż prawem martwym. Autorzy nowych przepisów całkowicie zrezygnowali ze szczegółowych rozporządzeń wykonawczych nakładających na jednostki samorządu terytorialnego oraz organy administracji rządowej obowiązek sporządzania analiz efektywności przedsięwzięcia jeszcze przed podjęciem decyzji o realizacji inwestycji. Nowelizująca ustawa upraszcza procedury przygotowania ppp, wprowadza przejrzyste mechanizmy wyboru optymalnego wariantu realizacji przedsięwzięć inwestycyjnych.

Zdaniem Ryszarda Grobelnego, prezydenta Poznania, ustawa w obecnym kształcie się nie sprawdziła.

- Nie znam przypadku, by skutecznie działała ustawa o partnerstwie publiczno-prywatnym. To miał być element aktywizacji rozwojowej i dogadywania się różnych środowisk, a wręcz zniechęca do takiej działalności - mówi Grobelny.

W podobnym tonie wypowiada się Andrzej Porawski, dyrektor biura Związku Miast Polskich.

- Obecnie obowiązująca ustawa tylko przeszkadza w inwestycjach. Od początku jej obowiązywania nie zrealizowano żadnego projektu - wyjaśnia Porawski.

Ważne!
Od początku obowiązywania ustawy o partnerstwie publiczno-prywatnym nie zrealizowano żadnej inwestycji w tej formie

Zmiany w procedurze wyboru

Zgodnie z nowym projektem zasady i tryb wyboru partnera prywatnego opierać się będzie na konkurencji rozwiązań pomiędzy najkorzystniejszymi ofertami partnerów prywatnych a realizacją projektu ze środków publicznych na zasadach określonych w ustawie Prawo zamówień publicznych.

Przed podjęciem decyzji o realizacji określonego przedsięwzięcia w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego podmiot publiczny będzie musiał opracować tzw. wariant publiczny, określający standard przedsięwzięcia niezbędny dla realizacji zadania publicznego.

Zdaniem Henryka Michałowicza z Konfederacji Pracodawców Polskich wymogi co do elementów wariantu publicznego przedsięwzięcia mogą spowodować rezygnację z partnerstwa.

- Wyniknąć to może z braku wyspecjalizowanej własnej kadry do przeprowadzenia proponowanego projektem zakresu analizy i konieczności posiłkowania się firmami zewnętrznymi np. kancelariami prawnymi czy firmami doradztwa gospodarczego - wyjaśnia Michałowicz.

Jego zdaniem wariant publiczny powinien być jedynie szacunkowy, ponieważ na tym etapie nie jest możliwe przeprowadzenie pełnej analizy finansowej projektu.

- W przeciwnym wypadku proponowana zmiana nic nie zmieni - wyjaśnia Michałkiewicz.

Wybór projektu

Po przeprowadzeniu procedury zamówienia publicznego, podmiot publiczny dokona porównania pomiędzy opracowanym wariantem realizacji przedsięwzięcia wyłącznie ze środków publicznych a najkorzystniejszym wariantem partnerstwa publiczno-prywatnego wyłonionym w drodze procedury zamówień publicznych. Jeżeli z oceny wynika, iż mógłby on zrealizować przedsięwzięcie w wariancie publicznym, to może podjąć decyzję o realizacji przedsięwzięcia w ramach partnerstwa-publicznego wyłącznie w przypadku gdy najkorzystniejszy wariant publiczno-prywatny przynosi korzyści dla interesu publicznego w porównaniu z realizacją w wariancie publicznym.

Zdaniem Andrzeja Porawskiego ustawa powinna być zniesiona całkowicie.

- Jeżeli jednak nie jest to możliwe to każde rozwiązania upraszczające procedury jest dobre. Ustawa powinna również swoim zasięgiem objąć kolejne kręgi naprzykład służbę zdrowia, za które odpowiada samorząd terytorialny, tam gdzie współpraca z partnerem prywatnym jest pożądana - podsumowuje Porawski.

CO ZAWIERA WARIANT PUBLICZNY
Specyfikacja zadania publicznego oraz jakości świadczonych usług: 
- okres realizacji przedsięwzięcia; 
- nakłady niezbędne do poniesienia na realizację przedsięwzięcia; 
- źródła finansowania przedsięwzięcia; 
- koszty realizacji przedsięwzięcia; 
- przychody lub dochody z przedsięwzięcia, w tym przewidywane opłaty i ceny;
- rodzaje ryzyka charakterystyczne dla przedsięwzięcia.

OSZCZĘDNOŚCI W FINANSACH PUBLICZNYCH
Zdaniem Ministerstwa Gospodarki roczna wartość transakcji w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego wynosić będzie w naszym kraju 4-5 mld zł, a oszczędności z tego tytułu dla finansów publicznych mogą osiągnąć wartość około 400 mln zł.

Podstawa prawna 
- Ustawa z dnia 28 lipca 2005 r. o partnerstwie publiczno-prywatnym (Dz.U z. 2005 r. nr 169, poz. 1420 z późn zm.)

Łukasz Sobiech
Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Masz swoją tożsamość cyfrową. Pytanie brzmi: czy potrafisz ją chronić? [Gość Infor.pl]

Żyjemy w świecie, w którym coraz więcej spraw załatwiamy przez telefon lub komputer. Logujemy się do banku, zamawiamy jedzenie, podpisujemy umowy, składamy wnioski w urzędach. To wygodne. Ale ta wygoda ma swoją cenę – musimy umieć potwierdzić, że jesteśmy tymi, za których się podajemy. I musimy robić to bezpiecznie.

Przedsiębiorca był pewien, że wygrał z urzędem. Wystarczyło milczenie organu administracyjnego. Ale ten wyrok NSA zmienił zasady - Prawo przedsiębiorców nie działa

Spółka złożyła wniosek o interpretację indywidualną i czekała na odpowiedź. Gdy organ nie wydał decyzji w ustawowym terminie 30 dni, przedsiębiorca uznał, że sprawa załatwiła się sama – na jego korzyść. Wystąpił o zaświadczenie potwierdzające milczące załatwienie sprawy. Naczelny Sąd Administracyjny wydał jednak wyrok, który może zaskoczyć wielu przedsiębiorców liczących na bezczynność urzędników.

Robią to od lat, nie wiedząc, że ma to nazwę. Nowe badanie odsłania prawdę o polskich firmach

Niemal 60 proc. mikro, małych i średnich przedsiębiorstw deklaruje znajomość pojęcia ESG. Jednocześnie znaczna część z nich od lat realizuje działania wpisujące się w zrównoważony rozwój – często nie zdając sobie z tego sprawy. Najnowsze badanie Instytutu Keralla Research pokazuje, jak wygląda rzeczywistość polskiego sektora MŚP w kontekście odpowiedzialnego zarządzania.

Większość cyberataków zaczyna się od pracownika. Oto 6 dobrych praktyk dla pracowników i pracodawców

Ponad połowa cyberataków spowodowana jest błędami pracowników. Przekazujemy 6 dobrych praktyk dla pracownika i pracodawcy z zakresu cyberbezpieczeństwa. Każda organizacja powinna się z nimi zapoznać.

REKLAMA

Rolnictwo precyzyjne jako element rolnictwa 4.0 - co to jest i od czego zacząć?

Rolnictwo precyzyjne elementem rolnictwa 4.0 - co to jest i jak zacząć? Wejście w świat rolnictwa precyzyjnego nie musi być gwałtowną rewolucją na zasadzie „wszystko albo nic”. Co wynika z najnowszego raportu John Deere?

Każdy przedsiębiorca musi pamiętać o tym na koniec 2025 r. Lista zadań na zakończenie roku podatkowego

Każdy przedsiębiorca musi pamiętać o tym na koniec 2025 r. Lista zadań na zakończenie roku podatkowego dotyczy: kosztów podatkowych, limitu amortyzacji dla samochodów o wysokiej emisji CO₂, remanentu, warunków i limitów małego podatnika, rozrachunków, systemów księgowych i rozliczenia podatku.

Ugorowanie to katastrofa dla gleby - najlepszy jest płodozmian. Naukowcy od 1967 roku badali jedno pole

Ugorowanie gleby to przepis na katastrofę, a prowadzenie jednej uprawy na polu powoduje m.in. erozję i suchość gleby. Najlepszą formą jej uprawy jest płodozmian - do takich wniosków doszedł międzynarodowy zespół naukowców, m.in. z Wrocławia, który nieprzerwanie od 1967 r. badał jedno z litewskich pól.

Czy firmy zamierzają zatrudniać nowych pracowników na początku 2026 roku? Prognoza zatrudnienia netto

Czy firmy zamierzają zatrudniać nowych pracowników na początku 2026 roku? Gdzie będzie najwięcej rekrutacji? Jaka jest prognoza zatrudnienia netto? Oto wyniki raportu ManpowerGroup.

REKLAMA

Po latach przyzwyczailiście się już do RODO? Och, nie trzeba było... Unia Europejska szykuje potężne zmiany, będzie RODO 2.0 i trzeba się go nauczyć od nowa

Unia Europejska szykuje przełomowe zmiany w przepisach o ochronie danych osobowych. Projekt Digital Omnibus zakłada m.in. uproszczenie zasad dotyczących plików cookie, nowe regulacje dla sztucznej inteligencji oraz mniejszą biurokrację dla firm. Sprawdź, jak nadchodząca nowelizacja RODO wpłynie na Twoje codzienne korzystanie z Internetu!

Mniej podwyżek wynagrodzeń w 2026 roku? Niepokojące prognozy dla pracowników [BADANIE]

Podwyżki wynagrodzeń w przyszłym roku deklaruje 39 proc. pracodawców, o 8 pkt proc. mniej wobec 2025 roku - wynika z badania Randstad. Jednocześnie prawie 80 proc. firm chce utrzymać zatrudnienia, a redukcje zapowiada 5 proc.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA