REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nie będzie skomplikowanych analiz

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Nie będzie skomplikowanych analiz przed decyzją o realizacji projektu w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego, uproszczone zostaną procedury wyboru inwestora.

Zmiana prawa

Ministerstwo Gospodarki przygotowało projekt nowelizacji ustawy o partnerstwie publiczno-prywatnym, która po roku obowiązywania jest wciąż prawem martwym. Autorzy nowych przepisów całkowicie zrezygnowali ze szczegółowych rozporządzeń wykonawczych nakładających na jednostki samorządu terytorialnego oraz organy administracji rządowej obowiązek sporządzania analiz efektywności przedsięwzięcia jeszcze przed podjęciem decyzji o realizacji inwestycji. Nowelizująca ustawa upraszcza procedury przygotowania ppp, wprowadza przejrzyste mechanizmy wyboru optymalnego wariantu realizacji przedsięwzięć inwestycyjnych.

Zdaniem Ryszarda Grobelnego, prezydenta Poznania, ustawa w obecnym kształcie się nie sprawdziła.

- Nie znam przypadku, by skutecznie działała ustawa o partnerstwie publiczno-prywatnym. To miał być element aktywizacji rozwojowej i dogadywania się różnych środowisk, a wręcz zniechęca do takiej działalności - mówi Grobelny.

W podobnym tonie wypowiada się Andrzej Porawski, dyrektor biura Związku Miast Polskich.

- Obecnie obowiązująca ustawa tylko przeszkadza w inwestycjach. Od początku jej obowiązywania nie zrealizowano żadnego projektu - wyjaśnia Porawski.

Ważne!
Od początku obowiązywania ustawy o partnerstwie publiczno-prywatnym nie zrealizowano żadnej inwestycji w tej formie

Zmiany w procedurze wyboru

Zgodnie z nowym projektem zasady i tryb wyboru partnera prywatnego opierać się będzie na konkurencji rozwiązań pomiędzy najkorzystniejszymi ofertami partnerów prywatnych a realizacją projektu ze środków publicznych na zasadach określonych w ustawie Prawo zamówień publicznych.

Przed podjęciem decyzji o realizacji określonego przedsięwzięcia w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego podmiot publiczny będzie musiał opracować tzw. wariant publiczny, określający standard przedsięwzięcia niezbędny dla realizacji zadania publicznego.

Zdaniem Henryka Michałowicza z Konfederacji Pracodawców Polskich wymogi co do elementów wariantu publicznego przedsięwzięcia mogą spowodować rezygnację z partnerstwa.

- Wyniknąć to może z braku wyspecjalizowanej własnej kadry do przeprowadzenia proponowanego projektem zakresu analizy i konieczności posiłkowania się firmami zewnętrznymi np. kancelariami prawnymi czy firmami doradztwa gospodarczego - wyjaśnia Michałowicz.

Jego zdaniem wariant publiczny powinien być jedynie szacunkowy, ponieważ na tym etapie nie jest możliwe przeprowadzenie pełnej analizy finansowej projektu.

- W przeciwnym wypadku proponowana zmiana nic nie zmieni - wyjaśnia Michałkiewicz.

Wybór projektu

Po przeprowadzeniu procedury zamówienia publicznego, podmiot publiczny dokona porównania pomiędzy opracowanym wariantem realizacji przedsięwzięcia wyłącznie ze środków publicznych a najkorzystniejszym wariantem partnerstwa publiczno-prywatnego wyłonionym w drodze procedury zamówień publicznych. Jeżeli z oceny wynika, iż mógłby on zrealizować przedsięwzięcie w wariancie publicznym, to może podjąć decyzję o realizacji przedsięwzięcia w ramach partnerstwa-publicznego wyłącznie w przypadku gdy najkorzystniejszy wariant publiczno-prywatny przynosi korzyści dla interesu publicznego w porównaniu z realizacją w wariancie publicznym.

Zdaniem Andrzeja Porawskiego ustawa powinna być zniesiona całkowicie.

- Jeżeli jednak nie jest to możliwe to każde rozwiązania upraszczające procedury jest dobre. Ustawa powinna również swoim zasięgiem objąć kolejne kręgi naprzykład służbę zdrowia, za które odpowiada samorząd terytorialny, tam gdzie współpraca z partnerem prywatnym jest pożądana - podsumowuje Porawski.

CO ZAWIERA WARIANT PUBLICZNY
Specyfikacja zadania publicznego oraz jakości świadczonych usług: 
- okres realizacji przedsięwzięcia; 
- nakłady niezbędne do poniesienia na realizację przedsięwzięcia; 
- źródła finansowania przedsięwzięcia; 
- koszty realizacji przedsięwzięcia; 
- przychody lub dochody z przedsięwzięcia, w tym przewidywane opłaty i ceny;
- rodzaje ryzyka charakterystyczne dla przedsięwzięcia.

OSZCZĘDNOŚCI W FINANSACH PUBLICZNYCH
Zdaniem Ministerstwa Gospodarki roczna wartość transakcji w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego wynosić będzie w naszym kraju 4-5 mld zł, a oszczędności z tego tytułu dla finansów publicznych mogą osiągnąć wartość około 400 mln zł.

Podstawa prawna 
- Ustawa z dnia 28 lipca 2005 r. o partnerstwie publiczno-prywatnym (Dz.U z. 2005 r. nr 169, poz. 1420 z późn zm.)

Łukasz Sobiech
Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Warto udzielić pełnomocnictwa lub prokury w CEIDG

Prowadzenie własnej firmy to nie tylko pasja i satysfakcja, ale także szereg obowiązków, które co do zasady przedsiębiorca powinien wykonywać osobiście sprawując zarząd nad swoim przedsiębiorstwem. Chodzi tu przede wszystkim o zawieranie umów, czy kontakty z urzędami i sądami. Wraz z rozwojem firmy może okazać się, że konieczne będzie delegowanie części zadań związanych z zarządzaniem przedsiębiorstwem na inne osoby. Aktualnie, każdy przedsiębiorca wpisany do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG) może ustanowić pełnomocnika lub prokurenta, który będzie reprezentować go w sprawach pozostających w związku z prowadzoną przez tego przedsiębiorcę działalnością gospodarczą.

Biznesowy challenge z dala od zgiełku

Rozmowa z Agnieszką Najberek, dyrektorką sprzedaży MICE w Hotelu Arłamów, o trendach w budowaniu dobrostanu i integracji pracowników.

Outsourcing obsługi prawnej firmy

Ciągle następujące, dynamiczne i nieprzewidywalne zmiany rynkowe wymuszają na przedsiębiorcach konieczność nieustannego dostosowywania swoich strategii do zmieniających się realiów. W obliczu takich wyzwań, wiele firm zwraca uwagę na konieczność optymalizacji funkcjonowania pozaoperacyjnej części swojej działalności. Niczym nowym nie będzie wskazanie, że takim narzędziem jest właśnie outsourcing, który coraz częściej obejmuje także pracę prawników.

Polubownie czy przez sąd – jak najlepiej dochodzić należności w TSL?

W branży TSL nawet niewielkie opóźnienia w płatnościach mogą prowadzić do utraty płynności, a w skrajnych przypadkach – do upadłości firmy. Skuteczna windykacja to często kwestia przetrwania, a nie tylko egzekwowania prawa. Co zatem wybrać: sąd czy polubowne rozwiązanie?

REKLAMA

KPO ruszyło z kopyta: prawie 112 mld zł rozdysponowane, kolejne miliardy w drodze

Prawie 112 mld zł z Krajowego Planu Odbudowy już zakontraktowane, ale to dopiero początek. Polska szykuje się na kolejną wypłatę – aż 28 mld zł może trafić do kraju jeszcze przed jesienią. Tymczasem wszystkie inwestycje z KPO są już uruchomione, a wypłaty nabierają tempa.

Prezes BCC: Przedsiębiorcy potrzebują przewidywalności i stabilności. Apel przedsiębiorców

1 czerwca 2025 roku odbyła się druga tura wyborów prezydenckich, w której, najwięcej głosów otrzymał Karol Nawrocki. Oficjalne zaświadczenie o wyborze ma zostać wręczone 11 czerwca 2025 r. Po ogłoszeniu wyników przedstawiciele środowisk gospodarczych wyrazili oczekiwanie, że nowy prezydent będzie współpracował z rządem w sprawach istotnych dla polskiej gospodarki.

Kontrole na granicy polsko-niemieckiej się intensyfikują. Przedsiębiorcy mówią o odbieraniu renty geograficznej

Przedsiębiorcy Pomorza Zachodniego mówią o odbieraniu im renty geograficznej. Kontrole na granicy polsko-niemieckiej się intensyfikują. W Kołbaskowie i Rosówku tworzą się kilkukilometrowe korki.

Kody kreskowe a system kaucyjny w 2025 roku

Już od 1 października 2025 roku w Polsce zacznie obowiązywać system kaucyjny. Choć dla wielu konsumentów oznacza to przede wszystkim zwrot pieniędzy za plastikowe butelki i puszki, za jego działaniem stoi precyzyjnie zaprojektowany mechanizm. Jednym z kluczowych, choć często niedostrzeganych elementów są kody kreskowe – to właśnie one umożliwiają identyfikację opakowań i prawidłowe naliczanie kaucji.

REKLAMA

Kodeks Dobrych Praktyk PZPA – nowe standardy etyczne i operacyjne w branży taxi oraz dostaw aplikacyjnych

Kodeks Dobrych Praktyk - oddolna inicjatywa samoregulacyjnej branży platformowej taxi oraz dostaw na aplikacje. Dokument określa obowiązki pomiędzy partnerami aplikacyjnymi, aplikacjami a kierowcami i kurierami.

Sukcesja w firmach rodzinnych: kluczowe wyzwania i rosnąca rola fundacji rodzinnych

29 maja 2025 r. w warszawskim hotelu ARCHE odbyła się konferencja „SUKCESJA BIZNES NA POKOLENIA”, której idea narodziła się z współpracy Business Centre Club, Banku Pekao S.A. oraz kancelarii Domański Zakrzewski Palinka i Pru – Prudential Polska. Różnorodne doświadczenia i zakres wiedzy organizatorów umożliwiły kompleksowe i wielowymiarowe przedstawienie tematu sukcesji w firmach rodzinnych.

REKLAMA