REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nie będzie skomplikowanych analiz

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Nie będzie skomplikowanych analiz przed decyzją o realizacji projektu w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego, uproszczone zostaną procedury wyboru inwestora.

Zmiana prawa

Ministerstwo Gospodarki przygotowało projekt nowelizacji ustawy o partnerstwie publiczno-prywatnym, która po roku obowiązywania jest wciąż prawem martwym. Autorzy nowych przepisów całkowicie zrezygnowali ze szczegółowych rozporządzeń wykonawczych nakładających na jednostki samorządu terytorialnego oraz organy administracji rządowej obowiązek sporządzania analiz efektywności przedsięwzięcia jeszcze przed podjęciem decyzji o realizacji inwestycji. Nowelizująca ustawa upraszcza procedury przygotowania ppp, wprowadza przejrzyste mechanizmy wyboru optymalnego wariantu realizacji przedsięwzięć inwestycyjnych.

Zdaniem Ryszarda Grobelnego, prezydenta Poznania, ustawa w obecnym kształcie się nie sprawdziła.

- Nie znam przypadku, by skutecznie działała ustawa o partnerstwie publiczno-prywatnym. To miał być element aktywizacji rozwojowej i dogadywania się różnych środowisk, a wręcz zniechęca do takiej działalności - mówi Grobelny.

W podobnym tonie wypowiada się Andrzej Porawski, dyrektor biura Związku Miast Polskich.

- Obecnie obowiązująca ustawa tylko przeszkadza w inwestycjach. Od początku jej obowiązywania nie zrealizowano żadnego projektu - wyjaśnia Porawski.

Ważne!
Od początku obowiązywania ustawy o partnerstwie publiczno-prywatnym nie zrealizowano żadnej inwestycji w tej formie

Zmiany w procedurze wyboru

Zgodnie z nowym projektem zasady i tryb wyboru partnera prywatnego opierać się będzie na konkurencji rozwiązań pomiędzy najkorzystniejszymi ofertami partnerów prywatnych a realizacją projektu ze środków publicznych na zasadach określonych w ustawie Prawo zamówień publicznych.

Przed podjęciem decyzji o realizacji określonego przedsięwzięcia w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego podmiot publiczny będzie musiał opracować tzw. wariant publiczny, określający standard przedsięwzięcia niezbędny dla realizacji zadania publicznego.

Zdaniem Henryka Michałowicza z Konfederacji Pracodawców Polskich wymogi co do elementów wariantu publicznego przedsięwzięcia mogą spowodować rezygnację z partnerstwa.

- Wyniknąć to może z braku wyspecjalizowanej własnej kadry do przeprowadzenia proponowanego projektem zakresu analizy i konieczności posiłkowania się firmami zewnętrznymi np. kancelariami prawnymi czy firmami doradztwa gospodarczego - wyjaśnia Michałowicz.

Jego zdaniem wariant publiczny powinien być jedynie szacunkowy, ponieważ na tym etapie nie jest możliwe przeprowadzenie pełnej analizy finansowej projektu.

- W przeciwnym wypadku proponowana zmiana nic nie zmieni - wyjaśnia Michałkiewicz.

Wybór projektu

Po przeprowadzeniu procedury zamówienia publicznego, podmiot publiczny dokona porównania pomiędzy opracowanym wariantem realizacji przedsięwzięcia wyłącznie ze środków publicznych a najkorzystniejszym wariantem partnerstwa publiczno-prywatnego wyłonionym w drodze procedury zamówień publicznych. Jeżeli z oceny wynika, iż mógłby on zrealizować przedsięwzięcie w wariancie publicznym, to może podjąć decyzję o realizacji przedsięwzięcia w ramach partnerstwa-publicznego wyłącznie w przypadku gdy najkorzystniejszy wariant publiczno-prywatny przynosi korzyści dla interesu publicznego w porównaniu z realizacją w wariancie publicznym.

Zdaniem Andrzeja Porawskiego ustawa powinna być zniesiona całkowicie.

- Jeżeli jednak nie jest to możliwe to każde rozwiązania upraszczające procedury jest dobre. Ustawa powinna również swoim zasięgiem objąć kolejne kręgi naprzykład służbę zdrowia, za które odpowiada samorząd terytorialny, tam gdzie współpraca z partnerem prywatnym jest pożądana - podsumowuje Porawski.

CO ZAWIERA WARIANT PUBLICZNY
Specyfikacja zadania publicznego oraz jakości świadczonych usług: 
- okres realizacji przedsięwzięcia; 
- nakłady niezbędne do poniesienia na realizację przedsięwzięcia; 
- źródła finansowania przedsięwzięcia; 
- koszty realizacji przedsięwzięcia; 
- przychody lub dochody z przedsięwzięcia, w tym przewidywane opłaty i ceny;
- rodzaje ryzyka charakterystyczne dla przedsięwzięcia.

OSZCZĘDNOŚCI W FINANSACH PUBLICZNYCH
Zdaniem Ministerstwa Gospodarki roczna wartość transakcji w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego wynosić będzie w naszym kraju 4-5 mld zł, a oszczędności z tego tytułu dla finansów publicznych mogą osiągnąć wartość około 400 mln zł.

Podstawa prawna 
- Ustawa z dnia 28 lipca 2005 r. o partnerstwie publiczno-prywatnym (Dz.U z. 2005 r. nr 169, poz. 1420 z późn zm.)

Łukasz Sobiech
Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Niezwykli ludzie. Jak wzbogacać kulturę organizacji dzięki talentom osób z niepełnosprawnością?

Najważniejszym kapitałem każdej organizacji są ludzie – to oni kształtują kulturę, rozwój i pozycję firmy na rynku. Dobrze dobrany zespół udźwignie ogromne wymagania, często przewyższając pokładane w nich oczekiwania, natomiast niewłaściwie dobrany lub źle zarządzany – może osłabić firmę i jej relacje z klientami. Integralnym elementem dojrzałej kultury organizacyjnej staje się dziś świadome włączanie różnorodności, w tym także osób z niepełnosprawnością.

Ogólne warunki umowy często nie są wiążące. Mimo że są dostępne

Wiele firm – także dużych – zakłada, że sam fakt opublikowania wzorca umownego oznacza, iż automatycznie obowiązuje on drugą stronę. To założenie jest błędne. Może być nie tylko rozczarowujące, ale i kosztowne.

Firma w Czechach w 2026 roku – dlaczego warto?

Czechy od lat należą do najatrakcyjniejszych krajów w Europie dla przedsiębiorców z Polski, którzy szukają stabilnego, przejrzystego i przyjaznego środowiska do prowadzenia biznesu. W 2025 roku to zainteresowanie nie tylko nie słabnie, ale wręcz rośnie. Coraz więcej osób rozważa przeniesienie działalności gospodarczej za południową granicę – nie z powodu chęci ucieczki przed obowiązkami, lecz po to, by zyskać normalne warunki do pracy i rozwoju firmy.

Faktoring bije rekordy w Polsce. Ponad 31 tysięcy firm finansuje się bez kredytu

Coraz więcej polskich przedsiębiorców wybiera faktoring jako sposób na poprawę płynności finansowej. Z danych Polskiego Związku Faktorów wynika, że po trzech kwartałach 2025 roku firmy zrzeszone w organizacji sfinansowały faktury o łącznej wartości 376,7 mld to o 9,3 proc. więcej niż rok wcześniej. Z usług faktorów korzysta już ponad 31 tysięcy przedsiębiorstw.

REKLAMA

PKO Leasing nadal na czele, rynek z wolniejszym wzrostem – leasing w 2025 roku [Gość Infor.pl]

Polski rynek leasingu po trzech kwartałach 2025 roku wyraźnie zwalnia. Po latach dwucyfrowych wzrostów branża wchodzi w fazę dojrzewania – prognozowany roczny wynik to zaledwie jednocyfrowy przyrost. Mimo spowolnienia, lider rynku – PKO Leasing – utrzymuje pozycję z bezpieczną przewagą nad konkurencją.

Bardzo dobra wiadomość dla firm transportowych: rząd uruchamia dopłaty do tachografów. Oto na jakich nowych zasadach skorzystają z dotacji przewoźnicy

Rząd uruchamia dopłaty do tachografów – na jakich nowych zasadach będzie przyznawane wsparcie dla przewoźników?Ministerstwo Infrastruktury 14 października 2025 opublikowało rozporządzenie w zakresie dofinansowania do wymiany tachografów.

Program GO4funds wspiera firmy zainteresowane funduszami UE

Jak znaleźć optymalne unijne finansowanie dla własnej firmy? Jak nie przeoczyć ważnego i atrakcyjnego konkursu? Warto skorzystać z programu GO4funds prowadzonego przez Bank BNP Paribas.

Fundacja rodzinna w organizacji: czy może sprzedać udziały i inwestować w akcje? Kluczowe zasady i skutki podatkowe

Fundacja rodzinna w organizacji, choć nie posiada jeszcze osobowości prawnej, może w pewnych sytuacjach zarządzać przekazanym jej majątkiem, w tym sprzedać udziały. Warto jednak wiedzieć, jakie warunki muszą zostać spełnione, by uniknąć konsekwencji podatkowych oraz jak prawidłowo inwestować środki fundacji w papiery wartościowe.

REKLAMA

Trudne czasy tworzą silne firmy – pod warunkiem, że wiedzą, jak się przygotować

W obliczu rosnącej niestabilności geopolitycznej aż 68% Polaków obawia się o bezpieczeństwo finansowe swoich firm, jednak większość organizacji wciąż nie podejmuje wystarczających działań. Tradycyjne szkolenia nie przygotowują pracowników na realny kryzys – rozwiązaniem może być VR, który pozwala budować odporność zespołów poprzez symulacje stresujących sytuacji.

Czy ochrona konsumenta poszła za daleko? TSUE stawia sprawę jasno: prawo nie może być narzędziem niesprawiedliwości

Nowa opinia Rzecznika Generalnego TSUE Andrei Biondiego może wstrząsnąć unijnym prawem konsumenckim. Po raz pierwszy tak wyraźnie uznano, że konsument nie może wykorzystywać przepisów dla własnej korzyści kosztem przedsiębiorcy. To sygnał, że era bezwzględnej ochrony konsumenta dobiega końca – a firmy zyskują szansę na bardziej sprawiedliwe traktowanie.

REKLAMA