REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wspólnicy oceniają pracę członków zarządu

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Gdy prowadząc postępowanie egzekucyjne staramy się ustalić majątek spółki, sprawozdania zarządu, jak i inne dokumenty gromadzone w aktach rejestrowych są często cennym źródłem informacji na temat kondycji finansowej przedsiębiorców.

Co roku członkowie zarządu spółek kapitałowych muszą przygotować sprawozdania z działalności spółki. Sprawozdanie takie sporządza się obligatoryjnie w związku z zakończeniem roku obrotowego. Następnie podlega ono ocenie przez radę nadzorczą co do zgodności z księgami i dokumentami spółki oraz ze stanem faktycznym (w tych spółkach kapitałowych, gdzie rada nadzorcza występuje).

Prawo wydania odpisu

Prawo zapoznania się z treścią sprawozdania przysługuje nie tylko członkom rady nadzorczej, ale także wspólnikom. Zgodnie z art. 68 ustawy o rachunkowości (zwanej dalej u.r.) sprawozdanie należy udostępnić wspólnikom najpóźniej na 15 dni przed odbyciem zwyczajnego zgromadzenia wspólników (walnego zgromadzenia akcjonariuszy). Dodatkowo art. 395 par. 4 kodeksu spółek handlowych daje akcjonariuszom prawo nie tylko wglądu do sprawozdania, ale także domagania się wydania jego odpisu. Rozwiązania wprowadzone przez ustawodawcę są zupełnie oczywiste. Sprawozdanie jest bowiem jednym z tych dokumentów, na podstawie którego wspólnicy oceniają pracę członków zarządu przed podjęciem uchwały, co do udzielenia im absolutorium. Uchwała w przedmiocie absolutorium podejmowana jest co roku na tzw. zwyczajnym zgromadzeniu wspólników (walnym zgromadzeniu akcjonariuszy). Na nim także dochodzi do głosowania w sprawie rozpatrzenia i zatwierdzenia sprawozdania zarządu z działalności spółki oraz sprawozdania finansowego za ubiegły rok obrotowy; a także do powzięcia uchwały o podziale zysku albo pokryciu straty.

Co umieścić w sprawozdaniu

Zgodnie z art. 49 ust. 2 u.r. sprawozdanie zarządu powinno obejmować: istotne informacje o stanie majątkowym i sytuacji finansowej, w tym ocenę uzyskiwanych efektów oraz wskazanie czynników ryzyka i opis zagrożeń, a w szczególności informacje o: 
- zdarzeniach istotnie wpływających na działalność jednostki, jakie nastąpiły w roku obrotowym, a także po jego zakończeniu, do dnia zatwierdzenia sprawozdania finansowego,
- przewidywanym rozwoju jednostki, 
- ważniejszych osiągnięciach w dziedzinie badań i rozwoju, 
- aktualnej i przewidywanej sytuacji finansowej, 
- nabyciu udziałów (akcji) własnych, a w szczególności celu ich nabycia, liczbie i wartości nominalnej, ze wskazaniem, jaką część kapitału zakładowego reprezentują, cenie nabycia oraz cenie sprzedaży tych udziałów (akcji) w przypadku ich zbycia, 
- posiadanych przez jednostkę oddziałach (zakładach).

Informacja o instrumentach finansowych powinna zawierać ocenę: 
- ryzyka: zmiany cen, kredytowego, istotnych zakłóceń przepływów środków pieniężnych oraz utraty płynności finansowej, na jakie narażona jest jednostka, 
- przyjętych przez jednostkę celach i metodach zarządzania ryzykiem finansowym, łącznie z metodami zabezpieczenia istotnych rodzajów planowanych transakcji, dla których stosowana jest rachunkowość zabezpieczeń.

Zatwierdzenie w sześć miesięcy

Po odbyciu zwyczajnego zgromadzenia wspólników (walnego zgromadzenia akcjonariuszy) sprawozdanie zarządu wraz ze sprawozdaniem finansowym, opinią biegłego rewidenta (jeżeli w spółce istnieje obowiązek jej wydawania), odpisem uchwały w przedmiocie zatwierdzenia sprawozdania finansowego i w przedmiocie podziału zysku lub pokrycia strat podlega złożeniu do Krajowego Rejestru Sądowego (art. 69 pkt 1 u.r.). Powinno to nastąpić w ciągu 15 dni od chwili zatwierdzenia rocznego sprawozdania finansowego. Natomiast roczne sprawozdanie finansowe powinno zostać zatwierdzone w ciągu sześciu miesięcy od dnia bilansowego, czyli dnia, na który jednostka sporządza sprawozdanie finansowe. We wszystkich tych spółkach, w których rok obrotowy pokrywa się z rokiem kalendarzowym, termin ten upłynie 30 czerwca. W przypadku gdyby w ciągu sześciu miesięcy od dnia bilansowego nie doszło do zatwierdzenia sprawozdania finansowego, w sądzie rejestrowym należy złożyć niezatwierdzone sprawozdanie finansowe wraz ze sprawozdaniem zarządu. Należy to uczynić w ciągu 15 dni po upływie ustawowego, sześciomiesięcznego terminu (art. 69 ust. 2 u.r.).

Jak czytać dokumenty

Sprawozdanie zarządu jest następnie przechowywane w aktach rejestrowych spółki i jest dokumentem powszechnie dostępnym. A to z uwagi na fakt, że z aktami rejestrowymi przedsiębiorców może zapoznawać się każdy. Warto o tym pamiętać - sprawozdania zarządu, jak i inne dokumenty gromadzone w aktach rejestrowych spółek są często cennym źródłem informacji na temat przedsiębiorców. Następnie w przedmiocie złożenia sprawozdania zarządu z działalności jednostki, jak i sprawozdania finansowego czyniona jest wzmianka, która uwidaczniana jest w odpisie z Krajowego Rejestru Sądowego (dział 3 rubryka 2). Brak wzmianki o złożeniu wyżej wymienionych dokumentów świadczyć może o kłopotach organizacyjnych spółki, a także o kłopotach finansowych. Zdarza się, że spółki o złej kondycji finansowej zwlekają z przesłaniem do sądu sprawozdań (finansowego i zarządu), nie chcąc ujawniać swojej sytuacji osobom postronnym. Należy jednak pamiętać, że zgodnie z art. 79 pkt 4 u.r. w przypadku niezłożenia sprawozdania z działalności jednostki, jak i sprawozdania finansowego członkom zarządu grozi kara grzywny lub ograniczenia wolności.

Agnieszka Lisak
doradca prawny w Instytucie Rozwoju Biznesu w Warszawie
Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

Wygoda, bezpieczeństwo, prestiż – trzy filary nowoczesnego biznesu

Cyfryzacja, zielona transformacja i konieczność reagowania na coraz szybsze zmiany rynkowe sprawiają, że współczesnym firmom potrzebne są nie tylko tradycyjne narzędzia finansowe. Przedsiębiorcy oczekują nowoczesnych rozwiązań, które usprawnią zarządzanie biznesem, oszczędzą czas i zminimalizują ryzyko. Bank BNP Paribas odpowiada na te potrzeby, oferując innowacyjne pakiety rachunków oraz prestiżową kartę Mastercard Business World Elite. To narzędzia, które pomagają firmom z różnych branż - od e-commerce, przez usługi i budownictwo, aż po handel międzynarodowy - zachować stabilność i skutecznie rozwijać biznes.

REKLAMA

Webinar: Architekci zmiany

Jak dobrać zespół, który skutecznie przeprowadzi transformację?

Ponad 156 mln zł na zagraniczną ekspansję firm! PARP ogłasza wyniki naboru "Promocja marki innowacyjnych MŚP"

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP) opublikowała wyniki naboru w konkursie „Promocja marki innowacyjnych MŚP”, realizowanym w ramach programu Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki (FENG). Wsparcie trafi do 183 projektów na łączną kwotę ponad 156 mln zł, które pomogą polskim przedsiębiorstwom w promocji produktów i usług na rynkach międzynarodowych.

Kim jest rzecznik patentowy i jak wspiera przedsiębiorców?

Do 5 września trwa nabór na aplikację rzecznikowską. To ścieżka kariery m.in. dla absolwentów kierunków prawniczych, technicznych i ścisłych. Problem w tym, że wielu studentów nie ma świadomości, że taki zawód zaufania publicznego istnieje i jaka jest jego rola. W Polsce jest dziś 1 tys. rzeczników patentowych.

Weto prezydenta dla ustawy wiatrakowej a weto dla ustawy o deregulacji w energetyce

Jakie znaczenie ma weto prezydenta dla ustawy wiatrakowej? Najbardziej poszkodowani są mieszkańcy posiadający domy w bezpośrednim sąsiedztwie farm wiatrowych. Mieli otrzymać nawet do 20 tys. zł do podziału dla mieszkańców posiadających nieruchomości w promieniu 1 km od turbiny. Natomiast bardziej problematyczne dla rozwoju OZE jest weto dla Ustawy o deregulacji w energetyce.

REKLAMA

Poławianie pereł. W jaki sposób łączyć technologię z autentycznością, by pozyskiwać jak najlepszych kandydatów?

Wyobraź sobie świat, w którym rekrutacja to już nie tylko „polowanie” na talenty, lecz dynamiczny ekosystem przewidywania i kreowania przyszłości organizacji. To scena, na której algorytmy AI nie tylko analizują CV, ale z chirurgiczną precyzją tropią osoby, które za moment zmienią rolę. Czy rekruterzy są gotowi na to, by wykorzystać potencjał AI mądrze, z korzyścią zarówno dla firmy, jak i kandydata?

Fundusz Bezpieczeństwa i Obronności oraz Spółka Specjalnego Przeznaczenia. Ważne zmiany dla polskiej gospodarki i przedsiębiorców [PROJEKT]

W obliczu dynamicznych zmian geopolitycznych i rosnących zagrożeń dla stabilności europejskiej, Polska podejmuje zdecydowane kroki w kierunku wzmocnienia swojej odporności. Jednym z najważniejszych elementów tej strategii jest powołanie Funduszu Bezpieczeństwa i Obronności – inicjatywy, która nie tylko odpowiada na wymogi Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO), ale także stanowi istotny element w budowaniu nowoczesnej, bezpiecznej i innowacyjnej gospodarki.

REKLAMA