REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

NIK podejrzy tajemnice przedsiębiorstw

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Skrócenie procedury kontrolnej - rezygnacja z protokołu. Wyniki kontroli oraz pełna dokumentacja będą dostępne w internecie. Do trzech lat więzienia grozi za utrudnianie postępowania inspektorom.

Zmiana prawa

Dziś posłowie nadzwyczajnej podkomisji powołanej przez sejmową Komisję do spraw Kontroli Państwowej kończą pracę nad projektem nowelizacji ustawy o Najwyższej Izby Kontroli. Zmiany w ustawie umożliwią prezesowi Izby występowanie do premiera bądź odpowiedniego ministra o zajęcie stanowiska wobec wniosków pokontrolnych dotyczących stosowania lub stanowienia prawa. Premier, w stosunku do ustaw, jak również właściwy minister w stosunku do rozporządzeń będzie musiał w ciągu 30 dni przesłać swoje stanowisko wraz z uzasadnieniem. Osoby te będą musiały również określić termin podjęcia prac legislacyjnych oraz organ odpowiedzialny za ich przeprowadzenie.

Tajemnica przedsiębiorstwa

Projekt zmian w ustawie umożliwia również Izbie dostęp do materiałów zawierających informacje stanowiące tajemnicę ustawowo chronioną. Eksperci stawiają pytanie, czy coraz bardziej agresywne ingerowanie w funkcjonowanie przedsiębiorstwa ma przełożenie na większą wykrywalność nadużyć w wykorzystaniu środków publicznych. Zdaniem Adama Ambrozika z Konfederacji Pracodawców Polskich nowe uprawnienia kontrolerów idą za daleko.

- Propozycje te wpisują się w ogólną tendencję do zwiększania zakresów kontroli przedsiębiorstw, ale jest to zjawisko z pewnością niekorzystne dla przedsiębiorców, którzy muszą ujawniać niedostępne dotychczas dla nikogo informacje - komentuje Ambrozik.

Postępowanie kontrolne

Projekt zakłada również uproszczenie procedur kontrolnych co do zasad i trybu postępowania odwoławczego. Pomysłodawcy chcą, aby po przeprowadzeniu kontroli był sporządzany tylko jeden dokument - wystąpienie pokontrolne, które połączy w sobie cechy dotychczasowego protokołu kontroli i wystąpienia pokontrolnego.

- Nowa formuła prezentowania wyników ma być bardziej czytelna dla jednostki kontrolowanej - wyjaśnia Teresa Piotrowska, przewodnicząca sejmowej Komisji do spraw Kontroli Państwowej.

Wystąpienia pokontrolnego nie będzie musiał podpisywać kierownik jednostki kontrolowanej, ponieważ projekt ustawy eliminuje sporządzanie protokołu kontroli.

Tryb odwoławczy

Rezygnacja ze sporządzania protokołu kontroli pociągnie za sobą wyeliminowanie trybu odwoławczego związanego ze składaniem zastrzeżeń do jego treści. Oznacza to, że postępowanie odwoławcze ograniczy się tylko do zastrzeżeń składanych do wystąpienia pokontrolnego. Teraz zastrzeżenia do kontroli może zgłosić każdy, kto je otrzymał w terminie siedmiu dni. W projekcie proponuje się, aby możliwość zgłaszania zastrzeżeń miał kierownik jednostki albo osoba, która pełniła tę funkcję w okresie, którego dotyczyła kontrola. Czas do złożenia takiego zażalenia to 21 dni od jego otrzymania. Przy okazji tych zmian uregulowano również sposób obliczania terminów. Odwołania te będzie rozpatrywał dyrektor właściwej jednostki kontrolnej, bądź Kolegium NIK. Zastrzeżenia, które nie spełniają wymogów formalnych, nie będą podlegały rozpatrzeniu. W przypadku ich nieuwzględnienia, sprawę rozpozna komisja rozstrzygająca powołana przez prezes NIK. Członków komisji powołuje się spośród kontrolerów NIK odpowiedzialnych za orzecznictwo. Komisja rozstrzyga w zespołach trzyosobowych.

- Zamierzamy zmienić procedurę kontrolna, nie dlatego że obecnie obowiązująca ma jakieś błędy, ale dlatego, że zawiera elementy, które niezwykle ją wydłużają - mówi Małgorzata Pomianowska, rzecznik prasowy NIK.

Podkreśla również, że wyniki obecnych kontroli mają tak naprawdę charakter historyczny.

- Jeśli kontrola trwa prawie rok to udostępniamy informacje, a w międzyczasie zmieniają się warunki organizacyjne, prawne czy ekonomiczne, na jakich działają kontrolowane podmioty - podsumowuje Pomianowska

Przejrzystość NIK

W projekcie zrezygnowano z dotychczasowego ograniczenia w jawności wyników kontroli. Nowe przepisy zwiększają dostępność do dokumentów kontrolnych. Będą dostępne w internecie. Obecnie do powszechnej wiadomości podawane są wyłącznie końcowe raporty kontroli. Będziemy je umieszczać na stronie internetowej NIK.

- Będzie to jednak możliwe dopiero z chwilą zamknięcia procedur kontrolnych - wyjaśnia Małgorzata Pomianowska.
Teraz protokół kontroli lub wystąpienie są udostępniane na wniosek. Zainteresowani muszą występować z taką prośbą do samego prezesa NIKu, który podejmuje decyzję o zwolnieniu dokumentów z tajemnicy kontrolerskiej.

Określono również jasno jednostki organizacyjne Izby. Zaliczać się do nich będą departamenty, delegatury i biura. Najważniejsze stanowiska w Izbie pełnić będą tylko osoby po aplikacji kontrolerskiej. Zdaniem Teresy Piotrowskiej zmiany te umożliwią efektywną i racjonalną politykę kadrową, jak również właściwe określenie zadań dla poszczególnych jednostek.

Zmieni się również odpowiedzialność osób, które utrudniają przeprowadzenie kontroli. Zgodnie z projektem za utrudnienia, w szczególności przez nieprzedstawianie potrzebnych do kontroli dokumentów lub materiałów grozi do trzech lat więzienia. Teraz za to samo uchybienie można ograniczyć wolność lub zastosować grzywnę. Projektem zajmie się teraz komisja do spraw kontroli państwowej. Po jego zaakceptowaniu trafi do laski marszałkowskiej.

Łukasz Sobiech
Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Gdy motywacja spada. Sprawdzone sposoby na odzyskanie chęci do działania

Zaangażowanie pracowników to nie tylko wskaźnik nastrojów w zespołach, lecz realny czynnik decydujący o efektywności i kondycji finansowej organizacji. Jak pokazuje raport Gallupa „State of the Global Workplace 2025”, firmy z wysokim poziomem zaangażowania osiągają o 23 proc. wyższą rentowność i o 18 proc. lepszą produktywność niż konkurencja. Jednocześnie dane z tego samego badania są alarmujące – globalny poziom zaangażowania spadł z 23 do 21 proc., co oznacza, że aż czterech na pięciu pracowników nie czuje silnej więzi z miejscem pracy. Jak odwrócić ten trend?

Niezwykli ludzie. Jak wzbogacać kulturę organizacji dzięki talentom osób z niepełnosprawnością?

Najważniejszym kapitałem każdej organizacji są ludzie – to oni kształtują kulturę, rozwój i pozycję firmy na rynku. Dobrze dobrany zespół udźwignie ogromne wymagania, często przewyższając pokładane w nich oczekiwania, natomiast niewłaściwie dobrany lub źle zarządzany – może osłabić firmę i jej relacje z klientami. Integralnym elementem dojrzałej kultury organizacyjnej staje się dziś świadome włączanie różnorodności, w tym także osób z niepełnosprawnością.

Ogólne warunki umowy często nie są wiążące. Mimo że są dostępne

Wiele firm – także dużych – zakłada, że sam fakt opublikowania wzorca umownego oznacza, iż automatycznie obowiązuje on drugą stronę. To założenie jest błędne. Może być nie tylko rozczarowujące, ale i kosztowne.

Wakacje od ZUS 2025: pół miliona przedsiębiorców wciąż może z nich skorzystać w tym roku. Czy planują zrobić to w listopadzie i grudniu

Na 0,5 mln przedsiębiorców jeszcze w tym roku czekają wakacje, w kieszeni zostanie im z tego powodu 360 mln zł. Zwolnienia ze składki na własne ubezpieczenia społeczne, tzw. wakacje od ZUS-u, w tym roku uzyskało 885,5 tys. podmiotów. Te pół miliona przedsiębiorców, prawdopodobnie zaplanowało wakacje od ZUS-u na końcowe miesiące roku.

REKLAMA

Firma w Czechach w 2026 roku – dlaczego warto?

Czechy od lat należą do najatrakcyjniejszych krajów w Europie dla przedsiębiorców z Polski, którzy szukają stabilnego, przejrzystego i przyjaznego środowiska do prowadzenia biznesu. W 2025 roku to zainteresowanie nie tylko nie słabnie, ale wręcz rośnie. Coraz więcej osób rozważa przeniesienie działalności gospodarczej za południową granicę – nie z powodu chęci ucieczki przed obowiązkami, lecz po to, by zyskać normalne warunki do pracy i rozwoju firmy.

Faktoring bije rekordy w Polsce. Ponad 31 tysięcy firm finansuje się bez kredytu

Coraz więcej polskich przedsiębiorców wybiera faktoring jako sposób na poprawę płynności finansowej. Z danych Polskiego Związku Faktorów wynika, że po trzech kwartałach 2025 roku firmy zrzeszone w organizacji sfinansowały faktury o łącznej wartości 376,7 mld to o 9,3 proc. więcej niż rok wcześniej. Z usług faktorów korzysta już ponad 31 tysięcy przedsiębiorstw.

PKO Leasing nadal na czele, rynek z wolniejszym wzrostem – leasing w 2025 roku [Gość Infor.pl]

Polski rynek leasingu po trzech kwartałach 2025 roku wyraźnie zwalnia. Po latach dwucyfrowych wzrostów branża wchodzi w fazę dojrzewania – prognozowany roczny wynik to zaledwie jednocyfrowy przyrost. Mimo spowolnienia, lider rynku – PKO Leasing – utrzymuje pozycję z bezpieczną przewagą nad konkurencją.

Bardzo dobra wiadomość dla firm transportowych: rząd uruchamia dopłaty do tachografów. Oto na jakich nowych zasadach skorzystają z dotacji przewoźnicy

Rząd uruchamia dopłaty do tachografów – na jakich nowych zasadach będzie przyznawane wsparcie dla przewoźników?Ministerstwo Infrastruktury 14 października 2025 opublikowało rozporządzenie w zakresie dofinansowania do wymiany tachografów.

REKLAMA

Program GO4funds wspiera firmy zainteresowane funduszami UE

Jak znaleźć optymalne unijne finansowanie dla własnej firmy? Jak nie przeoczyć ważnego i atrakcyjnego konkursu? Warto skorzystać z programu GO4funds prowadzonego przez Bank BNP Paribas.

Fundacja rodzinna w organizacji: czy może sprzedać udziały i inwestować w akcje? Kluczowe zasady i skutki podatkowe

Fundacja rodzinna w organizacji, choć nie posiada jeszcze osobowości prawnej, może w pewnych sytuacjach zarządzać przekazanym jej majątkiem, w tym sprzedać udziały. Warto jednak wiedzieć, jakie warunki muszą zostać spełnione, by uniknąć konsekwencji podatkowych oraz jak prawidłowo inwestować środki fundacji w papiery wartościowe.

REKLAMA