REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Cztery nowelizacje kodeksu pracy naraz

REKLAMA

Sejm będzie nadal pracował nad ograniczeniem możliwości świadczenia pracy w niedziele i święta. Firmom przybędzie obowiązek dbania o akta personalne pracowników i dokumenty związane ze stanowiskiem pracy. Telepracownicy będą mieli określone w kodeksie pracy swoje prawa i obowiązki.


ZMIANA PRAWA


W Sejmie jest już kilka projektów zmian w przepisach kodeksu pracy, rząd przygotowuje także kilka innych korekt. Jednak wszystkie zmiany będą miały przede wszystkim charakter porządkujący i doraźny.


Bez pracy w święta


W tym roku Sejm zajmować się będzie dopuszczalnością pracy w niedziele i święta. Jest już w parlamencie projekt nowelizacji przepisów kodeksu pracy w tym zakresie. Jednak podkomisja sejmowa zajmująca się tym projektem zarekomendowała jego odrzucenie. Jest mało prawdopodobne, żeby na plenarnym posiedzeniu Sejm nie podzielił jej stanowiska. Mimo to związkowcy z NSZZ Solidarność pracowników handlu zapowiadają, że nadal będą naciskać, by posłowie zmienili obecne, liberalne zasady organizowania pracy w niedziele i święta.


- Mam nadzieję, że wiosną uda nam się przekonać grupę posłów do wniesienia nowego, pozbawionego wad prawnych projektu, który ograniczy pracę, w tym handel tylko do nadzwyczajnych okoliczności. Jesteśmy przygotowani na kompromis. Podoba nam się rozwiązanie sugerowane przez rząd, że zakaz pracy dotyczyłby świąt narodowych i religijnych - mówi Alfred Bujara, przewodniczący Sekcji Krajowej Pracowników Handlu.


Przeciwko ograniczeniom pracy w niedziele i święta protestują pracodawcy. Ich zdaniem projekt wprowadza nierówne traktowanie podmiotów gospodarczych poprzez zwolnienie z zakazu pracodawców - mikroprzedsiębiorców. Rodzi to podejrzenia co do zgodności tego przepisu z konstytucją.


- Zamiast wprowadzania twardych regulacji, powinno się popularyzować nietypowe formy zatrudnienia, takie jak tzw. praca weekendowa czy tymczasowa. Obowiązujące prawo pracy pozwala już dzisiaj stosować te formy zatrudnienia - uważa Henryk Michałowicz, ekspert Konfederacji Pracodawców Polskich.


Zadbać o akta załogi


W czasie swojej aktywności zawodowej pracownik zostawia u każdego pracodawcy wiele dokumentów. Są one czasem potrzebne chociażby do udowodnienia i uzyskania prawa do świadczeń z ubezpieczenia społecznego. Wciąż zdarzają się jednak przypadki porzucania dokumentacji przez nierzetelnych pracodawców, w tym akt pracowniczych, mimo że z różnych aktów normatywnych wynika obowiązek ich przechowywania.


Przy okazji prac nad zmianą ustawy o narodowym zasobie archiwalnym i archiwach, rząd chce spowodować, by pracodawcy bardziej dbali o dokumenty zatrudnionych. Zaproponowano rozszerzenie katalogu obowiązków pracodawców określonych w kodeksie pracy. Rząd chce, by pracodawca był zobowiązany przechowywać  stosunkiem pracy oraz akta osobowe pracowników w warunkach niegrożących uszkodzeniem lub zniszczeniem.


Pracodawca, który pozostawi dokumentację pracowników oraz ich akta osobowe w warunkach grożących uszkodzeniem lub zniszczeniem, podlegać ma karze grzywny. Takie działanie będzie zakwalifikowane jako wykroczenie przeciwko prawom pracownika.


Święto pracy


12 stycznia Sejm zmienił ustawę z 26 kwietnia 1950 r. o ustanowieniu dnia 1 maja świętem państwowym (Dz.U. nr 19, poz. 157). Na razie posłowie postanowili zmienić tylko preambułę tej ustawy. Uchwalone zmiany mają na celu ukazanie problemu pracy ludzkiej zgodnie z prawdą o człowieku i bez ideologicznych obciążeń poprzedniej epoki. W tym roku 1 maja będzie dniem wolnym od pracy. Jednak przy okazji pojawiły się głosy sugerujące, żeby święto pracy obchodzić innego dnia, np. 6 stycznia (święto Trzech Króli) lub 31 sierpnia (rocznica Porozumień Sierpniowych). Nie jest wykluczone więc, że wkrótce z inicjatywą ustawodawczą w tej sprawie wystąpi grupa posłów.


Uregulowana telepraca


Partnerzy społeczni oceniali i zgłaszali uwagi do przygotowanego projektu przepisów o telepracy, jakie mają się znaleźć w kodeksie pracy. Rozwiązania opracowane przez resort pracy są efektem wcześniejszych wielomiesięcznych negocjacji. Dotyczą między innymi praw i obowiązków telepracowników, zapewnienia im bezpiecznych warunków pracy, form kontaktu z pracodawcą i zasad użytkowania sprzętu niezbędnego do wykonywania pracy poza siedzibą pracodawcy.


Resort pracy przymierza się także do likwidacji Komisji ds. Układów Zbiorowych Pracy. Jej zadaniem jest wyrażanie opinii w sprawach rozszerzania stosowania układów ponadzakładowych. Jednak obowiązki komisji faktycznie przejął Zespół Problemowy ds. Prawa Pracy i Układów Zbiorowych działający przy Komisji Trójstronnej. Dlatego zaproponowano likwidację tego ciała opiniodawczo-doradczego.


Kliknij aby zobaczyć ilustrację.



Komisja czeka


Wszystkie propozycje i projekty zmian w prawie pracy powinny być konsultowane z partnerami społecznymi. Forum do takich konsultacji jest zespół prawa pracy, działający w ramach Komisji Trójstronnej ds. Społeczno Gospodarczych.


- Obecnie przygotowujemy się do oceny skutków funkcjonowania ustawy o informowaniu pracowników i przeprowadzania z nimi konsultacji. Jeżeli chodzi o wąsko rozumiane prawo pracy, zespół nie ma wiele do zrobienia. Czekamy na decyzję rządu w sprawie skierowania do konsultacji projektu nowego kodeksu pracy - mówi Jacek Męcina, przewodniczący Zespołu Prawa Pracy w Komisji Trójstronnej.


Profesor Michał Seweryński, przewodniczący Komisji Kodyfikacyjnej Prawa Pracy, przekazał w grudniu gotowy projekt nowego kodeksu pracy. Premier nie zdecydował jeszcze, jaki będzie los tego projektu. Może się zdarzyć, że kodeks nie zostanie pozytywnie oceniony i nie zostanie skierowany do publicznej debaty.


Zielona księga


Być może nowe koncepcje i propozycje zmian w kodeksie pracy powstaną dzięki pracom nad tzw. zieloną księg (Modernizacja prawa pracy w celu sprostania wyzwaniom XXI wieku), którą Komisja Europejska skierowała do konsultacji. Ma ona rozpocząć publiczną debatę na obszarze Unii Europejskiej, dotyczącą możliwości wprowadzenia zmian w prawie pracy, które wspierałyby cel strategii lizbońskiej, jakim jest osiągnięcie zrównoważonego wzrostu wraz z lepszymi i liczniejszymi miejscami pracy. Obecnie partnerzy społeczni przesyłają swoje uwagi w tej sprawie.

Tomasz Zalewski

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Opłata mocowa i kogeneracyjna wystrzelą w 2026. Firmy zapłacą najwięcej od dekady

W 2026 roku rachunki za prąd zmienią się bardziej, niż większość odbiorców się spodziewa. To nie cena kWh odpowiada za podwyżki, lecz gwałtowny wzrost opłaty mocowej i kogeneracyjnej, które trafią na każdą fakturę od stycznia. Firmy zapłacą nawet o 55 proc. więcej, ale koszt odczują także gospodarstwa domowe. Sprawdzamy, dlaczego ceny rosną i kto zapłaci najwięcej.

URE: 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t

Prezes Urzędu Regulacji Energetyki przyznaje 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t. Jak uzyskać wsparcie z URE?

Rynek zamówień publicznych czeka na firmy. Minerva chce go otworzyć dla każdego [Gość Infor.pl]

W 2024 roku wartość rynku zamówień publicznych w Polsce wyniosła 587 miliardów złotych. To ogromna pula pieniędzy, która co roku trafia do przedsiębiorców. W skali Unii Europejskiej znaczenie tego segmentu gospodarki jest jeszcze większe, bo zamówienia publiczne odpowiadają za około 20 procent unijnego PKB. Mimo to wśród 33 milionów firm w UE tylko 3,5 miliona w ogóle próbuje swoich sił w przetargach. Reszta stoi z boku, choć mogłaby zyskać nowe źródła przychodów i stabilne kontrakty.

"Zrób to sam" w prawie? To nie działa!

Obecnie w internecie znaleźć można wszystko. Bez trudu znajdziemy gotowe wzory umów, regulaminów, czy całe polityki. Takie rozwiązania kuszą prostotą, szybkością i przede wszystkim brakiem kosztów. Nic dziwnego, że wielu przedsiębiorców decyduje się na skorzystanie z ogólnodostępnego wzoru nieznanego autora zamiast zapłacić za konsultację prawną i przygotowanie dokumentu przez profesjonalistę.

REKLAMA

Za negocjowanie w złej wierze też można odpowiadać

Negocjacje poprzedzają zazwyczaj zawarcie bardziej skomplikowanych umów, w których do uzgodnienia pozostaje wiele elementów, często wymagających specjalistycznej wiedzy, wnikliwej oceny oraz refleksji. Negocjacje stanowią uporządkowany albo niezorganizowany przez strony ciąg wielu innych wzajemnie się uzupełniających albo wykluczających, w całości lub w części, oświadczeń, twierdzeń i zachowań, który dopiero na końcu ma doprowadzić do związania stron umową [1].

"Najtańsza energia to ta, którą zaoszczędziliśmy". Jaka jest kondycja polskiej branży AGD? [WYWIAD]

Polska pozostaje największym producentem AGD w Unii Europejskiej, ale stoi dziś przed kumulacją wyzwań: spadkiem popytu w kraju i na kluczowych rynkach europejskich, rosnącą konkurencją z Chin i Turcji oraz narastającymi kosztami wynikającymi z unijnych regulacji. Choć fabryki wciąż pracują stabilnie, producenci podkreślają, że bez wsparcia w zakresie innowacji, rynku pracy i energii trudno będzie utrzymać dotychczasową przewagę konkurencyjną. Z Wojciechem Koneckim, prezesem APPLiA – Polskiego Związku Producentów AGD rozmawiamy o kondycji i przyszłości polskiej branży AGD.

Kobieta i firma: co 8. polska przedsiębiorczyni przy pozyskiwaniu finansowania doświadczyła trudności związanych z płcią

Blisko co ósma przedsiębiorczyni (13 proc.) deklaruje, że doświadczyła trudności potencjalnie związanych z płcią na etapie pozyskiwania finansowania działalności. Najczęściej trudności te wiązały się z otrzymaniem mniej korzystnych warunków niż inne podmioty znajdujące się w podobnej sytuacji (28 proc.) oraz wymaganiem dodatkowych zabezpieczeń (27 proc.). Respondentki wskazują także odrzucenie wniosku bez jasnego uzasadnienia (24 proc.). Niemal ⅕ przedsiębiorczyń nie potrafi określić czy tego typu trudności ich dotyczyły – deklaruje to 19 proc. badanych. Poniżej szczegółowa analiza badania.

Kto może korzystać z wirtualnych kas fiskalnych po nowelizacji? Niższe koszty dla Twojej firmy

W świecie, gdzie płatności zbliżeniowe, e-faktury i zdalna praca stają się normą, tradycyjne, fizyczne kasy fiskalne mogą wydawać się reliktem przeszłości. Dla wielu przedsiębiorców w Polsce, to właśnie oprogramowanie zastępuje dziś rolę tradycyjnego urządzenia rejestrującego sprzedaż. Mowa o kasach fiskalnych w postaci oprogramowania, zwanych również kasami wirtualnymi lub kasami online w wersji software’owej. Katalog branż mogących z nich korzystać nie jest jednak zbyt szeroki. Na szczęście ostatnio uległ poszerzeniu - sprawdź, czy Twoja branża jest na liście.

REKLAMA

Co zrobić, gdy płatność trafiła na rachunek spoza białej listy?

W codziennym prowadzeniu działalności gospodarczej nietrudno o pomyłkę. Jednym z poważniejszych błędów może być dokonanie przelewu na rachunek, który nie znajduje się na tzw. białej liście podatników VAT. Co to oznacza i jakie konsekwencje grożą przedsiębiorcy? Czy można naprawić taki błąd?

Zmiany dla przedsiębiorców: nowa ustawa zmienia dostęp do informacji o VAT i ułatwi prowadzenie biznesu

Polski system informacyjny dla przedsiębiorców przechodzi fundamentalną modernizację. Nowa ustawa wprowadza rozwiązania mające na celu zintegrowanie kluczowych danych o podmiotach gospodarczych w jednym miejscu. Przedsiębiorcy, którzy do tej pory musieli przeglądać kilka systemów i kontaktować się z różnymi urzędami, by zweryfikować status kontrahenta, zyskują narzędzie, które ma szanse znacząco usprawnić ich codzienną działalność. Możliwe będzie uzyskanie informacji, czy dany przedsiębiorca został zarejestrowany i figuruje w wykazie podatników VAT. Ustawa przewiduje współpracę i wymianę informacji pomiędzy systemami PIP i Krajowej Administracji Skarbowej w zakresie niektórych informacji zawartych w wykazie podatników VAT (dane identyfikacyjne oraz informacja o statusie podmiotu).

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA