REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rozliczenia elektroniczne w firmach

REKLAMA

Najwięksi przedsiębiorcy od kilku miesięcy mogą przesyłać podatkowe deklaracje drogą elektroniczną. Od 2008 roku dołączą do nich małe i średnie firmy. Potrzeba jednak upowszechnienia e-deklaracji.

Dzięki dostępowi do internetu firmy mogą rozliczać się drogą elektroniczną z urzędami, m.in. z Zakładem Ubezpieczeń Społecznych i wysyłać deklaracje podatkowe do urzędów skarbowych. O ile jednak system ZUS działa w miarę sprawnie, o tyle system e-Poltax ciągle raczkuje.

Dla kogo e-Poltax

Z systemu do wysyłania deklaracji podatkowych drogą elektroniczną może korzystać jak na razie 7,5 tys. przedsiębiorców obsługiwanych przez tzw. duże urzędy skarbowe. Z informacji, jakie przekazało nam Ministerstwo Finansów wynika, że do końca listopada korzystało z systemu 55 podmiotów, a ponad 260 ubiegało się o wydanie pozwolenia do przesyłania e-deklaracji. To pokazuje, że ciągle niewiele podatników korzysta z systemu e-Poltax. Jeśli jednak weźmiemy pod uwagę początkowe trudności resortu i urzędów z wdrażaniem systemu i opóźnienia w przyjęciu niezbędnych rozporządzeń, to ok. 300 podmiotów, które chcą bądź przesyłają e-deklaracje, wydaje się wynikiem dobrym. Jeśli z kolei spojrzymy na liczbę wszystkich podatników w Polsce lub choćby firm, okazuje się, że system należy upowszechnić.

- Mimo że duże firmy mają możliwość przesyłania wielu e-deklaracji, nie są wyraźnie zainteresowane korzystaniem z tego rozwiązania - potwierdził Ernest Frankowski z PricewaterhouseCoopers.

Jednym ze sposobów na zwiększenie użytkowników e-Poltaksu jest wprowadzenie możliwości podpisywania deklaracji, a więc również i e-deklaracji przez pełnomocników podatników. Skorzystają na tym przede wszystkim doradcy podatkowi, księgowi i biegli rewidenci, ale również inni pełnomocnicy, którzy będą mogli w imieniu swoich klientów przesyłać zeznania podatkowe. Obecnie doradcy podatkowi posiadają legitymacje z wbudowanym chipem i podpisem elektronicznym.

Trudności dla podatników

- Doradcy podatkowi obsługujący duże firmy mogą już teraz przesyłać e-deklaracje w imieniu klientów, którzy ich do tego upoważnili - powiedział Gazecie Prawnej Krzysztof Podsiadło, wiceprzewodniczący Krajowej Rady Doradców Podatkowych.

Takiej możliwości nie mają jednak małe i średnie przedsiębiorstwa, osoby fizyczne, a więc nie mają również doradcy podatkowi będący ich pełnomocnikami. Trudności związane z korzystaniem z systemu e-Poltax i jego upowszechnieniem wynikają z kilku powodów.

- Przede wszystkim wynika to z samego sposobu udostępniania systemu. Składanie e-deklaracji było udostępniane stopniowo. Początkowo dopuszczono składanie deklaracji PIT, a następnie VAT i CIT. W efekcie podatnicy na tym etapie nie byli zainteresowani korzystaniem z niepełnego systemu - uważa Ernest Frankowski. Kolejnym powodem jest brak niezbędnej infrastruktury technicznej w urzędach skarbowych. W konsekwencji nie było możliwe udostępnienie systemu dla małych i średnich firm od 1 stycznia 2007 r.

- Należy też zauważyć, że polskie władze nie posiadają spój- nej koncepcji informatyzacji podatków. Nawet nazwy trzech systemów (e-Pol-tax, e-Deklaracje i e-Podatki) mające prowadzić do informatyzacji polskich podatków są mylące (nie odpowiadają istocie danego systemu) i wprowadzają znaczny bałagan pojęciowy - stwierdził ekspert PricewaterhouseCoopers.

Kolejne utrudnienia zdaniem ekspertów stanowią: nieuporządkowana struktura informacyjna na stronie resortu finansów, a także brak łatwo dostępnej dla społeczeństwa informacji o systemie.

- Kolejnym czynnikiem hamującym upowszechnienie jest oparcie systemu e-Poltax o podpis elektroniczny, który nie jest w Polsce popularny - przyznaje nasz rozmówca. Te wszystkie czynniki powodują, że przełom w informatyzacji podatków kolejny raz odsunięto w czasie.

Co po 2008 roku

Przełom może nastąpić najwcześniej za rok, ponieważ od 1 stycznia 2008 r. możliwość przesyłania e-deklaracji będą mieli mali i średni przedsiębiorcy, a ponadto jest to rok wprowadzenia systemu docelowego, czyli współfinansowanego ze środków unijnych systemu e-Deklaracje. Problem polega na tym, że, aby go wdrożyć, należy wyposażyć w komputery i infrastrukturę techniczną prawie 400 małych urzędów skarbowych w Polsce. Dodatkowo należy przyjąć odpowiednio wcześnie rozporządzenia o strukturze technicznej wszystkich deklaracji. Już od lutego tego roku ministerstwo wprowadza kolejne 24 rodzaje zeznań elektronicznych. Jeśli resort zdąży z tymi pracami na czas, system będzie można uruchomić dla większej liczby podatników.


To jednak nie koniec problemów. Kolejny stanowi upowszechnienie systemu. Jeśli dalej do wysłania e-deklaracji niezbędny będzie bezpieczny podpis elektroniczny, to sukces będzie możliwy tylko wtedy, gdy e-podpis będzie tani i ogólnodostępny. Tak się może stać za sprawą wdrożenia projektu Pesel-2. Grzegorz Fiuk, szef projektu Pesel-2 w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych i Administracji, uważa, że wprowadzenie nowoczesnego dowodu osobistego z wbudowanym pod- pisem elektronicznym pozwoli na powszechne korzystanie z e-deklaracji.


Co więcej, jeśli urzędy skarbowe będą miały dane o podatnikach w formie elektronicznej, to będzie można zrealizować plany ministra Ludwika Dorna dotyczące rozliczeń podatników przez urzędy skarbowe.

- Chodzi o to, aby zdjąć z obywatela obowiązki podatkowe - wyjaśnił Grzegorz Fiuk.

Ministerstwo Finansów może również wprowadzić obowiązek korzystania z e-deklaracji przez niektóre grupy podatników, ale jak na razie nie ma takich planów.

- Według mojej oceny, Ministerstwo Finansów, co najmniej od jesieni 2005 r., prezentuje koncepcję informatyzacji podatków zgodną z tzw. ustawą o informatyzacji i duchem systemów otwartych - powiedział Krzysztof Podsiadło.

- Wpisuje się w nią brak obowiązku stosowania e-deklaracji podatkowych, który powoduje, że wybór teletransmisji będzie oparty na racjonalnych przesłankach zgodnych z mechanizmami rynkowymi. Będą stosowali środki komunikacji elektronicznej ci podatnicy czy ich pełnomocnicy, którzy z tego odniosą korzyść ekonomiczną lub organizacyjną. Będzie to wygodne, zaoszczędzą oni czas i pieniądze albo prześlą do organów podatkowych deklaracje lub inne dokumenty w tradycyjnej papierowej formie - dodał.

ZESTAW DO E-PODPISU KOSZTUJE

Za zestaw do e-podpisu trzeba zapłacić:

- Sigillum - od 329 zł/rok

- Certum - od 364 zł/rok

KIR - od 364 zł/rok

Zestaw do składania bezpiecznego e-podpisu zawiera:

- certyfikat kwalifikowany (tylko podpis)

- certyfikat komercyjny (niekwalifikowany - opcja)

- kartę kryptograficzną

- czytnik do kart

- oprogramowanie do czytnika i karty

- oprogramowanie do składania i weryfikacji bezpiecznego podpisu elektronicznego


POMOC W SPRAWIE E-DEKLARACJI I E-PODPISU

Jeśli:
- potrzebujesz pomocy w sprawie procedur składania deklaracji, zadzwoń:

Krajowa Informacja Podatkowa, od poniedziałku do piątku, od 7.00 do 18.00 pod nr tel. 0 801 055 055 lub tel. (22) 330 03 30

- potrzebujesz pomocy technicznej w sprawie systemu e-Poltax, zadzwoń:

- od poniedziałku do piątku w godzinach 9: 00 - 17: 00 pod nr tel. (22) 694 49 74

lub wyślij e-mail na adres: info.e-poltax@mofnet.gov.pl

- potrzebujesz pomocy w sprawie podpisu elektronicznego, zadzwoń do:

- Certum - Powszechne Centrum Certyfikacji, tel. (91) 480 13 40

- KIR Ośrodek Zarządzania Kluczami, tel. (22) 546 02 07

- Sigillum Polskie Centrum Certyfikacji Elektronicznej tel. (22) 530 27 56


Łukasz Zalewski

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
80% instytucji stawia na cyfrowe aktywa. W 2026 r. w FinTechu wygra zaufanie, nie algorytm

Grudzień 2025 roku to dla polskiego sektora nowoczesnych finansów moment „sprawdzam”. Podczas gdy blisko 80% globalnych instytucji (raport TRM Labs) wdrożyło już strategie krypto, rynek mierzy się z rygorami MiCA i KAS. W tym krajobrazie technologia staje się towarem. Prawdziwym wyzwaniem nie jest już kod, lecz asymetria zaufania. Albo lider przejmie stery nad narracją, albo zrobią to za niego regulatorzy i kryzysy wizerunkowe.

Noworoczne postanowienia skutecznego przedsiębiorcy

W świecie dynamicznych zmian gospodarczych i rosnącej niepewności regulacyjnej coraz więcej przedsiębiorców zaczyna dostrzegać, że brak świadomego planowania podatkowego może poważnie ograniczać rozwój firmy. Prowadzenie biznesu wyłącznie w oparciu o najwyższe możliwe stawki podatkowe, narzucone odgórnie przez ustawodawcę, nie tylko obniża efektywność finansową, ale także tworzy bariery w budowaniu międzynarodowej konkurencyjności. Dlatego współczesny przedsiębiorca nie może pozwolić sobie na bierność – musi myśleć strategicznie i działać w oparciu o dostępne, w pełni legalne narzędzia.

10 813 zł na kwartał bez ZUS. Zmiany od 1 stycznia 2026 r. Sprawdź, kto może skorzystać

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się zasady, które mogą mieć znaczenie dla tysięcy osób dorabiających bez zakładania firmy, ale także dla emerytów, rencistów i osób na świadczeniach. Nowe przepisy wprowadzają inny sposób liczenia limitu przychodów, który decyduje o tym, czy można działać bez opłacania składek ZUS. Sprawdzamy, na czym polegają te zmiany, jaka kwota obowiązuje w 2026 roku i kto faktycznie może z nich skorzystać, a kto musi zachować szczególną ostrożność.

Będą zmiany w fundacji rodzinnej w 2026 r.

Będą zmiany w fundacji rodzinnej w 2026 r. Zaplanowano przegląd funkcjonowania fundacji. Zapowiedziano konsultacje i harmonogram prac od stycznia do czerwca 2026 roku. Komentuje Małgorzata Rejmer, ekspertka BCC.

REKLAMA

Fakty i mity dotyczące ESG. Dlaczego raportowanie to nie „kolejny obowiązek dla biznesu” [Gość Infor.pl]

ESG znów wraca w mediach. Dla jednych to konieczność, dla innych modne hasło albo zbędny balast regulacyjny. Tymczasem rzeczywistość jest prostsza i bardziej pragmatyczna. Biznes będzie raportował kwestie środowiskowe, społeczne i ładu korporacyjnego. Dziś albo za chwilę. Pytanie nie brzmi „czy”, tylko „jak się do tego przygotować”.

Zmiany w ubezpieczeniach obowiązkowych w 2026 r. UFG będzie zbierał od firm więcej danych

Prezydent Karol Nawrocki podpisał ustawę o ubezpieczeniach obowiązkowych Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych - poinformowała 15 grudnia 2025 r. Kancelaria Prezydenta RP. Przepisy zezwalają ubezpieczycielom zbierać więcej danych o przedsiębiorcach.

Aktualizacja kodów PKD w przepisach o akcyzie. Prezydent podpisał ustawę

Prezydent Karol Nawrocki podpisał nowelizację ustawy o podatku akcyzowym, której celem jest dostosowanie przepisów do nowej Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD). Ustawa ma charakter techniczny i jest neutralna dla przedsiębiorców.

Zamknięcie roku 2025 i przygotowanie na 2026 r. - co muszą zrobić firmy [lista spraw do załatwienia] Obowiązki finansowo-księgowe

Końcówka roku obrotowego dla wielu firm oznacza czas intensywnych przeglądów finansów, porządkowania dokumentacji i podejmowania kluczowych decyzji podatkowych. To jednak również moment, w którym przedsiębiorcy wypracowują strategie na kolejne miesiące, analizują swoje modele biznesowe i zastanawiają się, jak zbudować przewagę konkurencyjną w nadchodzącym roku. W obliczu cyfryzacji, obowiązków związanych z KSeF i rosnącej presji kosztowej, końcowe tygodnie roku stają się kluczowe nie tylko dla poprawnego zamknięcia finansów, lecz także dla przyszłej kondycji i stabilności firmy - pisze Jacek Goliszewski, prezes BCC (Business Centre Club).

REKLAMA

Przedsiębiorcy nie będą musieli dołączać wydruków z KRS i zaświadczeń o wpisie do CEIDG do wniosków składanych do urzędów [projekt ustawy]

Przedsiębiorcy nie będą musieli już dołączać oświadczeń lub wypisów, dotyczących wpisu do CEiDG lub rejestru przedsiębiorców prowadzonego w Krajowym Rejestrze Sądowym, do wniosków składanych do urzędów – wynika z opublikowanego 12 grudnia 2025 r. projektu ustawy.

Masz swoją tożsamość cyfrową. Pytanie brzmi: czy potrafisz ją chronić? [Gość Infor.pl]

Żyjemy w świecie, w którym coraz więcej spraw załatwiamy przez telefon lub komputer. Logujemy się do banku, zamawiamy jedzenie, podpisujemy umowy, składamy wnioski w urzędach. To wygodne. Ale ta wygoda ma swoją cenę – musimy umieć potwierdzić, że jesteśmy tymi, za których się podajemy. I musimy robić to bezpiecznie.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA