REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

KRS. Elektroniczne wnioski tylko dla zarejestrowanych użytkowników

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Od 1 stycznia wszystkie dokumenty dołączane do wniosków rejestrowych, które przedsiębiorcy przekazują przez internet do KRS, muszą być sporządzone w formie PDF.

Od 1 stycznia Krajowy Rejestr Sądowy rozpocznie prowadzenie w formie elektronicznej katalogu dokumentów spółek. Do tej pory prowadzony jest on w formie papierowej, a tylko rejestry mają formę elektroniczną.
Minister sprawiedliwości przygotował projekt rozporządzenia w sprawie warunków organizacyjno-technicznych, dotyczących formy wniosków i dokumentów składanych do sądów rejestrowych i Centralnej Informacji Krajowego Rejestru Sądowego drogą elektroniczną.

Przez specjalny portal
Ministerstwo zaproponowało, aby przedsiębiorcy mogli składać elektroniczne wnioski przez system portalowy prowadzony w systemie informatycznym przez Ministerstwo Sprawiedliwości, dostępny w publicznych sieciach teleinformatycznych, a przede wszystkim w internecie pod adresem www.ms.gov.pl
Korzystając z portalu, przedsiębiorcy będą mogli przekazywać wnioski rejestrowe do sądów rejestrowych wraz z załącznikami i dokumentami, składać elektroniczne wnioski do Centralnej Informacji o wydanie odpisów, wyciągów, zaświadczeń i udzielanie informacji oraz o udostępnienie kopii dokumentów z elektronicznego katalogu dokumentów spółek.
– Dla przedsiębiorców ważne jest, że ustawodawca nie uzależnił formy udostępniania żądanego dokumentu od formy złożonego wniosku – elektronicznej albo papierowej – mówi Andrzej Arendarski, prezes Krajowej Izby Gospodarczej.
– Istotne dla nich jest to, że otrzymają kopie i odpisy wszystkich dokumentów złożonych do akt, również w formie papierowej – dodaje.
Wnioski i załączniki muszą być wypełnione na urzędowych formularzach bezpośrednio w systemie portalowym. Aby mogły zostać wysłane razem z dokumentami drogą elektroniczną, przedsiębiorca musi złożyć podpis elektroniczny. Wnioski do sądów rejestrowych będzie mogła przekazywać w ten sposób jedynie osoba uprawniona do działania w imieniu wnioskodawcy.
Dokumenty do wniosków rejestrowych muszą być załączane w formacie PDF i zawierać podpisy elektroniczne osób uprawnionych do ich podpisania. Format plików PDF służy do prezentacji, przenoszenia i drukowania treści tekstowo-graficznych i daje możliwość poprawnego generowania polskich liter. Nie zawiera zabezpieczeń, które uniemożliwiałyby wykonanie wydruku. Taki sposób przekazywania dokumentów zapewnia ich zidentyfikowanie, umożliwia przeglądanie ich oraz sporządzenie wydruku dokumentów w formie papierowej i dołączenie ich do akt rejestrowych przedsiębiorcy.

W Rejestrze Przedsiębiorców w KRS zarejestrowanych jest ogółem 150 569 spółek prawa handlowego, w tym 116 877 z o.o., 25 428 jawnych, 5978 akcyjnych

Uprawnienia użytkownika
Z systemu portalowego będzie mógł korzystać jedynie zarejestrowany użytkownik, czyli osoba, której został przydzielony unikalny adres internetowy powiązany z niepowtarzalną nazwą i hasłem oraz ważnym kwalifikowanym certyfikatem użytkownika. Na adres zarejestrowanego użytkownika Centralna Informacja będzie przekazywała potwierdzenie przyjęcia wniosku oraz odpisy, wyciągi, świadczenia i informacje z rejestru oraz odpisy orzeczeń. Kopie dokumentów z katalogu zostaną przesyłane w formacie PDF opatrzone podpisem elektronicznym pracownika sądu.
– Przedsiębiorca, który zostanie zarejestrowanym użytkownikiem, powinien pamiętać o tym, aby stale przeglądać swoje konto założone na potrzeby kontaktów z KRS – mówi Katarzyna Urbańska z Polskiej Konfederacji Pracodawców Prywatnych Lewiatan.

Małgorzata Piasecka-Sobkiewcz
Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Spółka partnerska w Wielkiej Brytanii jako alternatywa dla spółki limited

Wielka Brytania od lat przyciąga przedsiębiorców z całego świata nie tylko stabilnym systemem prawnym, ale również elastycznością form prowadzenia działalności gospodarczej. Choć najczęściej wybieraną strukturą jest spółka z ograniczoną odpowiedzialnością (Ltd), coraz więcej inwestorów interesuje się również mniej znaną, lecz bardzo atrakcyjną formą - spółką partnerską typu Limited Partnership (LP). Dla wielu może ona stanowić interesującą alternatywę - szczególnie w kontekście międzynarodowej optymalizacji podatkowej i działań inwestycyjnych.

Przedsiębiorcy: wyższe koszty w 2026 r., wzrost składek ZUS o ok. 1836 zł rocznie

Od 2026 r. przedsiębiorcy będą płacili o kilkaset złotych więcej - alarmuje Północna Izba Gospodarcza. Wzrost składek ZUS najbardziej odczują małe firmy, ale to nie jedyne koszty prowadzenia działalności.

Czy w fundacji rodzinnej beneficjent (córka fundatora) może być zatrudniona na podstawie umowy o pracę jako osoba zarządzająca mieniem fundacji?

W naszej ocenie beneficjent fundacji rodzinnej może być zatrudniony na podstawie umowy o pracę. Obowiązujące przepisy prawa nie zakazują takiego rozwiązania, a nadto zawarcie umowy o pracę z beneficjentem nie mieści się w katalogu tzw. ukrytych zysków ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Czy fundacja rodzinna może zajmować się najmem krótkoterminowym? Czy nieruchomości muszą być wprowadzone do fundacji?

W celu wynajmu nieruchomości przez fundację rodzinną, konieczne jest uprzednie nabycie przez nią prawa własności (lub innego tytułu prawnego) do tych nieruchomości. W praktyce możliwe jest to m.in. poprzez dokonanie darowizny, wniesienie mienia w formie aportu (np. w ramach przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części) albo odpłatne zbycie nieruchomości na rzecz fundacji rodzinnej.

REKLAMA

Restrukturyzacja to szansa na przetrwanie firmy [WYWIAD]

W obliczu rekordowego zadłużenia firm, zatorów płatniczych i rosnących kosztów prowadzenia działalności, coraz więcej przedsiębiorców szuka alternatywy dla upadłości. Dziś restrukturyzacja przestaje być ostatecznością, a staje się świadomą decyzją biznesową. Zamiast zamykać firmę – można ją uratować. O tym, kiedy warto sięgnąć po to narzędzie, jakie korzyści niesie i dlaczego nie trzeba się go bać, rozmawiamy z Mateuszem Haśkiewiczem z firmy HDRU.

W świadomej podróży po spokój

Rozmowa z Olą Krzemińską, twórczynią i CEO agencji Power, promotorką aktywnego stylu życia, o mądrym zarządzaniu energią w życiu i biznesie, zmianach w kulturze pracy oraz trendach w organizacji wydarzeń i wyjazdów firmowych.

Upały w pracy – od 2027 roku nowe przepisy. Co musisz wiedzieć już dziś?

Rząd zapowiada zmiany w przepisach BHP. Od 1 stycznia 2027 r. pracodawcy będą musieli przestrzegać nowych zasad dotyczących pracy w wysokich temperaturach. Zanim jednak wejdą one w życie, już teraz warto znać swoje prawa.

Fiskus na tropie! Jak działa kontrola? [Gość Infor.pl]

Podatnik pod lupą fiskusa – co warto wiedzieć o kontrolach skarbowych w Polsce Kontrola skarbowa – hasło, które budzi dreszcze u większości przedsiębiorców. Choć nikt nie chce być sprawdzany przez fiskusa, w praktyce takie sytuacje są coraz częstsze i nierzadko trudne do uniknięcia.

REKLAMA

Relaks nie jest dla słabych. Dlaczego liderom tak trudno jest odpoczywać?

Wyobraź sobie, że siedzisz z kubkiem ulubionej herbaty, czujesz bryzę morską, przymykasz oczy, czując promienie słońca na twarzy i… nie masz wyrzutów sumienia. W twojej głowie nie pędzi pendolino tematów, kamieni milowych i zadań, które czekają w kolejce do pilnej realizacji, telefon służbowy milczy. Brzmi jak science fiction? W świecie liderów odpoczynek to często temat tabu, a relaks – luksus, na który prawdziwy przywódca nie może sobie pozwolić. Uważam, że to już najwyższy czas, abyśmy przestali się oszukiwać i zaczęli zadawać niewygodne pytania dotyczące relaksu – przede wszystkim sobie - powiedziała Dyrektorka zarządzająca, dyrektorka Departamentu Zasobów Ludzkich i Organizacji w KIR Dorota Dublanka.

Polscy wykonawcy działający na rynku niemieckim powinni znać VOB/B

VOB/B nadal jest w Niemczech często stosowanym narzędziem prawnym. Jak w pełni wykorzystać zalety tego sprawdzonego zbioru przepisów, minimalizując jednocześnie ryzyko?

REKLAMA