KRS. Elektroniczne wnioski tylko dla zarejestrowanych użytkowników
REKLAMA
Od 1 stycznia Krajowy Rejestr Sądowy rozpocznie prowadzenie w formie elektronicznej katalogu dokumentów spółek. Do tej pory prowadzony jest on w formie papierowej, a tylko rejestry mają formę elektroniczną.
Minister sprawiedliwości przygotował projekt rozporządzenia w sprawie warunków organizacyjno-technicznych, dotyczących formy wniosków i dokumentów składanych do sądów rejestrowych i Centralnej Informacji Krajowego Rejestru Sądowego drogą elektroniczną.
Przez specjalny portal
Ministerstwo zaproponowało, aby przedsiębiorcy mogli składać elektroniczne wnioski przez system portalowy prowadzony w systemie informatycznym przez Ministerstwo Sprawiedliwości, dostępny w publicznych sieciach teleinformatycznych, a przede wszystkim w internecie pod adresem www.ms.gov.pl
Korzystając z portalu, przedsiębiorcy będą mogli przekazywać wnioski rejestrowe do sądów rejestrowych wraz z załącznikami i dokumentami, składać elektroniczne wnioski do Centralnej Informacji o wydanie odpisów, wyciągów, zaświadczeń i udzielanie informacji oraz o udostępnienie kopii dokumentów z elektronicznego katalogu dokumentów spółek.
– Dla przedsiębiorców ważne jest, że ustawodawca nie uzależnił formy udostępniania żądanego dokumentu od formy złożonego wniosku – elektronicznej albo papierowej – mówi Andrzej Arendarski, prezes Krajowej Izby Gospodarczej.
– Istotne dla nich jest to, że otrzymają kopie i odpisy wszystkich dokumentów złożonych do akt, również w formie papierowej – dodaje.
Wnioski i załączniki muszą być wypełnione na urzędowych formularzach bezpośrednio w systemie portalowym. Aby mogły zostać wysłane razem z dokumentami drogą elektroniczną, przedsiębiorca musi złożyć podpis elektroniczny. Wnioski do sądów rejestrowych będzie mogła przekazywać w ten sposób jedynie osoba uprawniona do działania w imieniu wnioskodawcy.
Dokumenty do wniosków rejestrowych muszą być załączane w formacie PDF i zawierać podpisy elektroniczne osób uprawnionych do ich podpisania. Format plików PDF służy do prezentacji, przenoszenia i drukowania treści tekstowo-graficznych i daje możliwość poprawnego generowania polskich liter. Nie zawiera zabezpieczeń, które uniemożliwiałyby wykonanie wydruku. Taki sposób przekazywania dokumentów zapewnia ich zidentyfikowanie, umożliwia przeglądanie ich oraz sporządzenie wydruku dokumentów w formie papierowej i dołączenie ich do akt rejestrowych przedsiębiorcy.
W Rejestrze Przedsiębiorców w KRS zarejestrowanych jest ogółem 150 569 spółek prawa handlowego, w tym 116 877 z o.o., 25 428 jawnych, 5978 akcyjnych
Uprawnienia użytkownika
Z systemu portalowego będzie mógł korzystać jedynie zarejestrowany użytkownik, czyli osoba, której został przydzielony unikalny adres internetowy powiązany z niepowtarzalną nazwą i hasłem oraz ważnym kwalifikowanym certyfikatem użytkownika. Na adres zarejestrowanego użytkownika Centralna Informacja będzie przekazywała potwierdzenie przyjęcia wniosku oraz odpisy, wyciągi, świadczenia i informacje z rejestru oraz odpisy orzeczeń. Kopie dokumentów z katalogu zostaną przesyłane w formacie PDF opatrzone podpisem elektronicznym pracownika sądu.
– Przedsiębiorca, który zostanie zarejestrowanym użytkownikiem, powinien pamiętać o tym, aby stale przeglądać swoje konto założone na potrzeby kontaktów z KRS – mówi Katarzyna Urbańska z Polskiej Konfederacji Pracodawców Prywatnych Lewiatan.
Małgorzata Piasecka-Sobkiewcz
REKLAMA
REKLAMA