REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

3,5 tony bez podatku. Analiza Gazety Prawnej

REKLAMA

Samochody o dopuszczalnej masie całkowitej 3,5 tony będą zwolnione z podatku. Nowe przepisy zaczną obowiązywać dopiero od 1 stycznia 2008 r.. Producenci i podatnicy już dziś wiedzą, jak nie płacić podatku.



Sejm przyjął nowelizację ustawy o podatkach i opłatach lokalnych. Jedna z ważniejszych zmian dotyczy zwolnienia z podatku od środków transportowych pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej (dmc) 3,5 tony.

Korzystne dla podatników zmiany zaczną obowiązywać dopiero od 2008 roku. Projekt trafił do Sejmu zbyt późno, by posłowie zdążyli uchwalić je z odpowiednim wyprzedzeniem.

Opieszałość rządu

Zdaniem Artura Cmocha, wspólnika w kancelarii Grynhoff, Woźny i Wspólnicy, opóźnienie wejścia w życie tych przepisów spowodowane jest opieszałością w pracach nad nowelizacją ustawy.

- Ustawodawcy zabrakło czasu na zadbanie o podatników. Szkoda, że tak się stało. Zmiany mogły dopasować przepisy ustawy o podatkach i opłatach lokalnych do ustawy o VAT i znowelizowanych ustaw o PIT i CIT już w nadchodzącym roku - mówi Artur Cmoch.

- To skandal, że rząd tak późno przygotował projekt ustawy. Skutkiem tego jeszcze w 2007 roku będzie utrzymana nienormalna sytuacja i samochody 3,5-tonowe nadal będą podlegać podatkowi od środków transportowych. Auta o dopuszczalnej masie 3,49 t pewnie nadal będą cieszyć się zainteresowaniem. Przypomina mi to trochę sprawę kratek w samochodach osobowych. To kolejny przykład, że komplikowanie przepisów podatkowych niczemu nie służy - mówi Rafał Szymkowiak, radca prawny w Kancelarii dr Krystian Ziemski & Partners z Poznania. Sam pomysł likwidacji podatku od środków transportowych dla samochodów o dmc równej 3,5 t ocenia pozytywnie.

- Do pojazdów, które wyglądają niemalże tak samo - bo z zewnątrz auta o masie 3,5 tony i 3,49 tony niczym się nie różnią - stosuje się zupełnie inne zasady podatkowe - tłumaczy ekspert.

Ujednolicenie zasad

Marek Kolibski, doradca podatkowy ze spółki doradztwa podatkowego Ożóg i Wspólnicy zwraca uwagę, że celem nowelizacji było m.in. ujednolicenie zasad opodatkowania pojazdów ciężarowych z zasadami ich rejestracji oraz wydawania uprawnień do kierowania tymi pojazdami. Także według nowych definicji samochodu osobowego w ustawie CIT i PIT, samochodem osobowym będzie pojazd samochodowy o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 t.

Czy po zmianie właściciele samochodów o dopuszczalnej masie całkowitej równej 3,5 t, którzy obecnie płacą podatek od środków transportowych, będą mogli się starać o zwrot zapłaconego podatku?

- Nie. Nowelizacja ustawy wprowadza zmianę merytoryczną, a nie doprecyzowującą, choć tak mogłoby się na pierwszy rzut oka wydawać. Wyroki sądów na ten temat nie pozostawiają złudzeń. Sądy orzekały, że przepis w obecnym brzmieniu jest jasny i nie występują tu wątpliwości interpretacyjne. Zgodnie z obecnym orzecznictwem samochody o masie równej 3,5 t podlegają podatkowi od środków transportowych - odpowiada Marek Kolibski.

Bez nowych obowiązków

Zwolnienie z podatku po 1 stycznia 2008 r. dla właścicieli samochodów o masie równej 3,5 tony nie będzie się wiązać dla nich z nowymi obowiązkami biurokratycznymi.

- Właściciele samochodów o masie równej 3,5 tony nie złożą deklaracji podatkowej lub nie ujmą tych aut w deklaracji dotyczącej innych samochodów - tłumaczy Rafał Szymkowiak.

Przedstawiciele branży motoryzacyjnej zmiany przyjmują z entuzjazmem, ale czekają na więcej.

- Jak każdą zmianę na korzyść podatnika i tę przyjmujemy z entuzjazmem. Czekamy na więcej, bo do zmiany krytycznej sytuacji na rynku motoryzacyjnym potrzebne są dalsze kroki głównie w postaci tzw. podatku ekologicznego, uzależniającej wartość opłaty od pojemności silnika, a nie wartości wykazanej na fakturze - mówi Jakub Faryś, dyrektor Związku Motoryzacyjnego SOiS.

Właściciele samochodów dostawczych od kilku lat skarżą się na kryteria opodatkowania pojazdów, których dmc równa się 3,5 tony. Zgodnie z art. 8 pkt 1 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych, podatkowi od środków transportowych podlegają m.in. samochody ciężarowe o dmc od 3,5 t i poniżej 12 t. To oznacza, że opodatkowane są także auta o dmc równej 3,5 t. Tymczasem w innych ustawach mówi się o samochodach nie przekraczających masy 3,5 t i powyżej 3,5 t. Na opodatkowanie samochodów o masie równej 3,5 t zareagowali producenci aut dostawczych. Od kilku lat rośnie sprzedaż nie podlegających podatkowi samochodów o dmc równej 3,49 t. Zgodnie z danymi GUS w 2005 roku pojazdów ciężarowych o masie od 2 do 3,49 t było już ponad 21 tys. Liczba samochodów o dmc od 3,5 do 5 t wyniosła 46,4 tys.

Dziś uchwaloną przez Sejm ustawą zajmie się senacka Komisja Gospodarki Narodowej.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.



Marcin Musiał
Współpraca CP

REKLAMA

REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
80% instytucji stawia na cyfrowe aktywa. W 2026 r. w FinTechu wygra zaufanie, nie algorytm

Grudzień 2025 roku to dla polskiego sektora nowoczesnych finansów moment „sprawdzam”. Podczas gdy blisko 80% globalnych instytucji (raport TRM Labs) wdrożyło już strategie krypto, rynek mierzy się z rygorami MiCA i KAS. W tym krajobrazie technologia staje się towarem. Prawdziwym wyzwaniem nie jest już kod, lecz asymetria zaufania. Albo lider przejmie stery nad narracją, albo zrobią to za niego regulatorzy i kryzysy wizerunkowe.

Noworoczne postanowienia skutecznego przedsiębiorcy

W świecie dynamicznych zmian gospodarczych i rosnącej niepewności regulacyjnej coraz więcej przedsiębiorców zaczyna dostrzegać, że brak świadomego planowania podatkowego może poważnie ograniczać rozwój firmy. Prowadzenie biznesu wyłącznie w oparciu o najwyższe możliwe stawki podatkowe, narzucone odgórnie przez ustawodawcę, nie tylko obniża efektywność finansową, ale także tworzy bariery w budowaniu międzynarodowej konkurencyjności. Dlatego współczesny przedsiębiorca nie może pozwolić sobie na bierność – musi myśleć strategicznie i działać w oparciu o dostępne, w pełni legalne narzędzia.

10 813 zł na kwartał bez ZUS. Zmiany od 1 stycznia 2026 r. Sprawdź, kto może skorzystać

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się zasady, które mogą mieć znaczenie dla tysięcy osób dorabiających bez zakładania firmy, ale także dla emerytów, rencistów i osób na świadczeniach. Nowe przepisy wprowadzają inny sposób liczenia limitu przychodów, który decyduje o tym, czy można działać bez opłacania składek ZUS. Sprawdzamy, na czym polegają te zmiany, jaka kwota obowiązuje w 2026 roku i kto faktycznie może z nich skorzystać, a kto musi zachować szczególną ostrożność.

Będą zmiany w fundacji rodzinnej w 2026 r.

Będą zmiany w fundacji rodzinnej w 2026 r. Zaplanowano przegląd funkcjonowania fundacji. Zapowiedziano konsultacje i harmonogram prac od stycznia do czerwca 2026 roku. Komentuje Małgorzata Rejmer, ekspertka BCC.

REKLAMA

Fakty i mity dotyczące ESG. Dlaczego raportowanie to nie „kolejny obowiązek dla biznesu” [Gość Infor.pl]

ESG znów wraca w mediach. Dla jednych to konieczność, dla innych modne hasło albo zbędny balast regulacyjny. Tymczasem rzeczywistość jest prostsza i bardziej pragmatyczna. Biznes będzie raportował kwestie środowiskowe, społeczne i ładu korporacyjnego. Dziś albo za chwilę. Pytanie nie brzmi „czy”, tylko „jak się do tego przygotować”.

Zmiany w ubezpieczeniach obowiązkowych w 2026 r. UFG będzie zbierał od firm więcej danych

Prezydent Karol Nawrocki podpisał ustawę o ubezpieczeniach obowiązkowych Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych - poinformowała 15 grudnia 2025 r. Kancelaria Prezydenta RP. Przepisy zezwalają ubezpieczycielom zbierać więcej danych o przedsiębiorcach.

Aktualizacja kodów PKD w przepisach o akcyzie. Prezydent podpisał ustawę

Prezydent Karol Nawrocki podpisał nowelizację ustawy o podatku akcyzowym, której celem jest dostosowanie przepisów do nowej Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD). Ustawa ma charakter techniczny i jest neutralna dla przedsiębiorców.

Zamknięcie roku 2025 i przygotowanie na 2026 r. - co muszą zrobić firmy [lista spraw do załatwienia] Obowiązki finansowo-księgowe

Końcówka roku obrotowego dla wielu firm oznacza czas intensywnych przeglądów finansów, porządkowania dokumentacji i podejmowania kluczowych decyzji podatkowych. To jednak również moment, w którym przedsiębiorcy wypracowują strategie na kolejne miesiące, analizują swoje modele biznesowe i zastanawiają się, jak zbudować przewagę konkurencyjną w nadchodzącym roku. W obliczu cyfryzacji, obowiązków związanych z KSeF i rosnącej presji kosztowej, końcowe tygodnie roku stają się kluczowe nie tylko dla poprawnego zamknięcia finansów, lecz także dla przyszłej kondycji i stabilności firmy - pisze Jacek Goliszewski, prezes BCC (Business Centre Club).

REKLAMA

Przedsiębiorcy nie będą musieli dołączać wydruków z KRS i zaświadczeń o wpisie do CEIDG do wniosków składanych do urzędów [projekt ustawy]

Przedsiębiorcy nie będą musieli już dołączać oświadczeń lub wypisów, dotyczących wpisu do CEiDG lub rejestru przedsiębiorców prowadzonego w Krajowym Rejestrze Sądowym, do wniosków składanych do urzędów – wynika z opublikowanego 12 grudnia 2025 r. projektu ustawy.

Masz swoją tożsamość cyfrową. Pytanie brzmi: czy potrafisz ją chronić? [Gość Infor.pl]

Żyjemy w świecie, w którym coraz więcej spraw załatwiamy przez telefon lub komputer. Logujemy się do banku, zamawiamy jedzenie, podpisujemy umowy, składamy wnioski w urzędach. To wygodne. Ale ta wygoda ma swoją cenę – musimy umieć potwierdzić, że jesteśmy tymi, za których się podajemy. I musimy robić to bezpiecznie.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA