REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zawiodły procedury przetargowe

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

1 stycznia 2007 r. nie będzie dostępna pełna wersja Krajowego Rejestru Sądowego. Przez internet poznamy tylko podstawowe dane o kontrahentach. Pisma procesowe będą mogły składać podmioty, które dysponują podpisem elektronicznym.



1 stycznia 2007 r. wchodzą w życie przepisy znowelizowanej ustawy o Krajowym Rejestrze Sądowym. Dzięki nim przedsiębiorcy mają mieć dostęp do pełnej elektronicznej wersji KRS, a tym samym do danych o swoich kontrahentach.

Sądy są przygotowane

– 7 grudnia 2006 r. sądy dostały już nowe silniejsze serwery, które umożliwią prowadzenie rejestru oraz katalogu dokumentów – mówi sędzia Waldemar Żurek z Krakowa.

Przewodniczący wydziałów zostali przeszkoleni na seminarium w Jastrzębiej Górze.

– Do tej pory Krajowy Rejestr Sądowy prowadzi w formie elektronicznej tylko rejestr spółek. Natomiast katalog dokumentów tych spółek jest prowadzony w formie papierowej. Dopiero od 1 stycznia 2007 r. ma powstać elektroniczny katalog dokumentów spółek z ograniczoną odpowiedzialnością, akcyjnych, komandytowo-akcyjnych i europejskich, który umożliwi przeglądanie akt w internecie – mówi prof. Wojciech Popiołek z Uniwersytetu Śląskiego.

Na pełny dostęp poczekamy

Pełnego dostępu do KRS od 1 stycznia jednak nie będzie. Zawiodły procedury przetargowe na wyłonienie firmy, która będzie tworzyć i obsługiwać całą sieć. Ustawa o zamówieniach publicznych umożliwia składanie kolejnych odwołań. Mimo że do końca roku pozostało tylko 20 dni – dwa przetargi, w tym dotyczący wyłonienia podmiotu, który zajmie się stworzeniem systemu skanowania starych dokumentów na elektroniczne katalogi – nie zostały rozstrzygnięte. A jeśli strony będą korzystać ze środków odwoławczych, cała operacja może potrwać jeszcze wiele miesięcy. Tak było w przypadku przetargu na teleinformatyzację wymiaru sprawiedliwości, który wskutek składania ciągłych odwołań przez strony postępowania od dwóch lat ciągle nie może się zakończyć.

Tylko częściowe dane

Ministerstwo Sprawiedliwości przygotowało program zastępczy.

– Jeżeli do 1 stycznia 2007 r. przetarg nie zostanie rozstrzygnięty, wprowadzimy prowizoryczny dostęp do rejestru. W ten sposób część informacji będzie dostępna, nie przez portal, tylko przez stronę internetową ministerstwa – tłumaczy Krzysztof Józefowicz, wiceminister sprawiedliwości.

Składanie dokumentów do systemu awaryjnego będzie odbywało się w ten sam sposób, jak później do właściwego systemu, a to oznacza, że jeżeli pełny elektroniczny KRS w końcu ruszy, złożone informacje ciągle będą wiążące.

W wersji zastępczej przedsiębiorcy będą mogli za pośrednictwem internetu uzyskiwać informacje o swoich kontrahentach (nazwa spółki, siedziba). Nie będą jednak mogli sprawdzić, kto jest upoważniony do reprezentacji podmiotu, z którym przedsiębiorca zawiera transakcje. Będzie to możliwe dopiero po uruchomieniu portalu internetowego, który umożliwi zgromadzenie większej ilości danych.

Elektroniczny KRS

Jeśli system w wersji elektronicznej będzie działać, przedsiębiorcy będą mogli szybko sprawdzić, czy ich kontrahenci rzeczywiście istnieją, jaka jest pełna nazwa i adres spółki, z którą podpisuje się kontrakt i kto jest upoważniony do jej reprezentacji.

– Informacje będą dostępne dla każdego, bo są one istotne nie tylko dla przedsiębiorców. Jeżeli ktoś zawiera informacje z osobą prawną, musi wiedzieć, czy zawierająca umowę w jej imieniu osoba fizyczna jest uprawniona do reprezentacji – tłumaczy K. Józefowicz.

Tworzony jest też elektroniczny katalog dokumentów spółek. W efekcie umowy spółki sprawozdania finansowe itp. znajdą się w systemie i będą udostępniane odpłatnie.

Ponadto poprzez portal przedsiębiorca będzie mógł złożyć wniosek o wpisanie do rejestru, o zmianę wpisu czy wydanie odpisu z KRS, jeśli będzie dysponował elektronicznym podpisem. W formie elektronicznej przedsiębiorca będzie mógł otrzymać również decyzję procesową.

Katarzyna Urbańska z Polskiej Konfederacji Pracodawców Prywatnych Lewiatan wskazuje na wady elektronicznych dokumentów.

– Zaświadczenie uzyskane w formie elektronicznej będzie miało taką samą ważność, jak dokument papierowy wydany przez sąd, dopiero wówczas gdy zostaną wydane przepisy o pieczęci elektronicznej. Należy liczyć się z tym, że niektóre organy będą nadal uznawać za dokument jedynie odpis, wyciąg, zaświadczenie i informację wyłącznie sporządzoną w formie papierowej – dodaje Katarzyna Urbańska.


Tomasz Pietryga, Małgorzata Piasecka-Sobkiewcz

REKLAMA

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Spółka partnerska w Wielkiej Brytanii jako alternatywa dla spółki limited

Wielka Brytania od lat przyciąga przedsiębiorców z całego świata nie tylko stabilnym systemem prawnym, ale również elastycznością form prowadzenia działalności gospodarczej. Choć najczęściej wybieraną strukturą jest spółka z ograniczoną odpowiedzialnością (Ltd), coraz więcej inwestorów interesuje się również mniej znaną, lecz bardzo atrakcyjną formą - spółką partnerską typu Limited Partnership (LP). Dla wielu może ona stanowić interesującą alternatywę - szczególnie w kontekście międzynarodowej optymalizacji podatkowej i działań inwestycyjnych.

Przedsiębiorcy: wyższe koszty w 2026 r., wzrost składek ZUS o ok. 1836 zł rocznie

Od 2026 r. przedsiębiorcy będą płacili o kilkaset złotych więcej - alarmuje Północna Izba Gospodarcza. Wzrost składek ZUS najbardziej odczują małe firmy, ale to nie jedyne koszty prowadzenia działalności.

Czy w fundacji rodzinnej beneficjent (córka fundatora) może być zatrudniona na podstawie umowy o pracę jako osoba zarządzająca mieniem fundacji?

W naszej ocenie beneficjent fundacji rodzinnej może być zatrudniony na podstawie umowy o pracę. Obowiązujące przepisy prawa nie zakazują takiego rozwiązania, a nadto zawarcie umowy o pracę z beneficjentem nie mieści się w katalogu tzw. ukrytych zysków ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Czy fundacja rodzinna może zajmować się najmem krótkoterminowym? Czy nieruchomości muszą być wprowadzone do fundacji?

W celu wynajmu nieruchomości przez fundację rodzinną, konieczne jest uprzednie nabycie przez nią prawa własności (lub innego tytułu prawnego) do tych nieruchomości. W praktyce możliwe jest to m.in. poprzez dokonanie darowizny, wniesienie mienia w formie aportu (np. w ramach przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części) albo odpłatne zbycie nieruchomości na rzecz fundacji rodzinnej.

REKLAMA

Restrukturyzacja to szansa na przetrwanie firmy [WYWIAD]

W obliczu rekordowego zadłużenia firm, zatorów płatniczych i rosnących kosztów prowadzenia działalności, coraz więcej przedsiębiorców szuka alternatywy dla upadłości. Dziś restrukturyzacja przestaje być ostatecznością, a staje się świadomą decyzją biznesową. Zamiast zamykać firmę – można ją uratować. O tym, kiedy warto sięgnąć po to narzędzie, jakie korzyści niesie i dlaczego nie trzeba się go bać, rozmawiamy z Mateuszem Haśkiewiczem z firmy HDRU.

W świadomej podróży po spokój

Rozmowa z Olą Krzemińską, twórczynią i CEO agencji Power, promotorką aktywnego stylu życia, o mądrym zarządzaniu energią w życiu i biznesie, zmianach w kulturze pracy oraz trendach w organizacji wydarzeń i wyjazdów firmowych.

Upały w pracy – od 2027 roku nowe przepisy. Co musisz wiedzieć już dziś?

Rząd zapowiada zmiany w przepisach BHP. Od 1 stycznia 2027 r. pracodawcy będą musieli przestrzegać nowych zasad dotyczących pracy w wysokich temperaturach. Zanim jednak wejdą one w życie, już teraz warto znać swoje prawa.

Fiskus na tropie! Jak działa kontrola? [Gość Infor.pl]

Podatnik pod lupą fiskusa – co warto wiedzieć o kontrolach skarbowych w Polsce Kontrola skarbowa – hasło, które budzi dreszcze u większości przedsiębiorców. Choć nikt nie chce być sprawdzany przez fiskusa, w praktyce takie sytuacje są coraz częstsze i nierzadko trudne do uniknięcia.

REKLAMA

Relaks nie jest dla słabych. Dlaczego liderom tak trudno jest odpoczywać?

Wyobraź sobie, że siedzisz z kubkiem ulubionej herbaty, czujesz bryzę morską, przymykasz oczy, czując promienie słońca na twarzy i… nie masz wyrzutów sumienia. W twojej głowie nie pędzi pendolino tematów, kamieni milowych i zadań, które czekają w kolejce do pilnej realizacji, telefon służbowy milczy. Brzmi jak science fiction? W świecie liderów odpoczynek to często temat tabu, a relaks – luksus, na który prawdziwy przywódca nie może sobie pozwolić. Uważam, że to już najwyższy czas, abyśmy przestali się oszukiwać i zaczęli zadawać niewygodne pytania dotyczące relaksu – przede wszystkim sobie - powiedziała Dyrektorka zarządzająca, dyrektorka Departamentu Zasobów Ludzkich i Organizacji w KIR Dorota Dublanka.

Polscy wykonawcy działający na rynku niemieckim powinni znać VOB/B

VOB/B nadal jest w Niemczech często stosowanym narzędziem prawnym. Jak w pełni wykorzystać zalety tego sprawdzonego zbioru przepisów, minimalizując jednocześnie ryzyko?

REKLAMA