REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Trzeba zmienić przepisy dla małych firm

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Biegli rewidenci nie kontrolują sprawozdań u małych i średnich przedsiębiorców. Rozbieżności między prawem podatkowym i bilansowym są źródłem wielu błędów. Zasady sprawozdawczości finansowej w niewielkich firmach muszą być prostsze.


Komisja Rady Naukowej ds. Doskonalenia Przepisów i Zasad Rachunkowości Stowarzyszenia Księgowych w Polsce postuluje stworzenie nowych aktów prawnych, którym podlegałyby małe i średnie przedsiębiorstwa. Pomysł polega na zbliżeniu i uproszczeniu przepisów podatkowych i rachunkowych, m.in. poprzez ujednolicenie definicji.
– Mamy zamiar zwrócić się do Ministerstwa Finansów i Komisji Finansów Publicznych o uproszczenie przepisów. Obecnie zakończono prace nad propozycjami zmian. Dokumenty niebawem zostaną przekazane – twierdzi prof. Gertruda Świderska, przewodnicząca komisji.
Przepisy trzeba uprościć, gdyż księgowość małych i średnich przedsiębiorstw nie spełnia obecnie oczekiwanych funkcji. Po pierwsze, sprawozdania finansowe tych firm nie podlegają badaniu biegłego rewidenta raz na trzy lata, jak było przed 2000 rokiem. Po drugie, w takich firmach osoba, która jest właścicielem, równocześnie zarządza jednostką. Tymczasem skomplikowana sprawozdawczość wydaje się być uzasadniona wtedy, gdy te dwie funkcje są rozdzielone, jak w przypadku spółek akcyjnych. Właściciele poprzez sprawozdanie finansowe mają szanse poznać obraz finansowy i majątkowy własnej firmy, a także ocenić efektywność zarządzania.
Komisja twierdzi też, że procedura tworzenia samego sprawozdania dla małych i średnich przedsiębiorców powinna zostać uproszczona. Natomiast niektóre elementy ważne z punktu widzenia rachunkowości powinny zostać przesunięte do informacji dodatkowej.

Resort musi interweniować

Skąd te wnioski? W ramach Komisji Rady Naukowej ds. Doskonalenia Przepisów i Zasad Rachunkowości Stowarzyszenia Księgowych w Polsce przeprowadzono badania dotyczące pożądanych zmian w rachunkowości małych i średnich przedsiębiorstw. Najczęściej wskazywanym kierunkiem zmian w przepisach, oczekiwanym zarówno przez MSP, jak też wskazywanym przez biegłych rewidentów oraz firmy leasingowe, była konieczność integracji przepisów podatkowych i z zakresu rachunkowości. Na problem zbyt uciążliwych przepisów wskazało aż 82 proc. przedsiębiorstw MSP, 85 proc. firm audytorskich oraz 70 proc. firm leasingowych.
– Ankietowani wyraźnie oczekują, że ustawodawca będzie w tym zakresie dążył do uproszczenia rozwiązań podatkowych i ich zbliżenia z przepisami prawa bilansowego – twierdzi prof. Gertruda Świderska.
Wnioski są zatem jednoznaczne. Dla małych i średnich firm przepisy ustawy o rachunkowości są zbyt trudne. Dodatkowych problemów przysparzają liczne rozbieżności między prawem bilansowym i podatkowym. W takich przedsiębiorstwach pracuje niewiele osób. Tymczasem muszą one sprostać dość dużym wyzwaniom. Pozostawienie przepisów w obecnym kształcie powoduje jedynie coraz częściej pojawiające się błędy w księgach rachunkowych.

POSTULUJEMY

Ministerstwo Finansów powinno opracować projekt przepisów upraszczających prowadzenie księgowości małych i średnich przedsiębiorstw.
Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Decyduje właściciel

Konieczność uproszczenia przepisów podkreśla też prof. Jerzy Gierusz, kierownik Katedry Rachunkowości Uniwersytetu Gdańskiego. Jego zdaniem wprowadzenie w życie takie- go rozwiązania spowodowałoby zmniejszenie kosztów działalności małych i średnich przedsiębiorstw. Jest to istotne również dlatego, że wysiłki tych firm powinny być skoncentrowane nie na ewidencji i przepisach, ale na rynku i rozpoznawaniu potrzeb klienta.
– Realne jest, że dla tej grupy przedsiębiorców wiele przepisów ustawy o rachunkowości pozostaje martwych – twierdzi rozmówca.
Jego zdaniem w praktyce niektóre z przepisów w ogóle mogą nie być stosowane. Przyczyn takiego stanu rzeczy jest wiele. Przepisy są zbyt skomplikowane. Często nie przystają też do realiów danego przedsiębiorstwa i wymagają zbyt dużych nakładów pracy w porównaniu z niezauważalnym efektem informacyjnym.
– Nie bez znaczenia jest też fakt, że takie firmy nie podlegają badaniu przez biegłego rewidenta – uważa prof. Gierusz.
Dodaje, że w takim przypadku nie ma kontroli nad tym, czy przedsiębiorstwa rzeczywiście stosują wszystkie przepisy w zakresie, jakiego wymaga ustawa o rachunkowości. Zależy to od dobrej woli właściciela.
82 proc. małych i średnich przedsiębiorstw popiera uproszczenie przepisów podatkowych i rachunkowych

Najważniejsza jest ewidencja

Z kolei Anna Kazirod, biegły rewident z Kancelarii Porad Finansowo-Księgowych dr Piotr Rojek, zauważa konieczność rozróżnienia co najmniej dwóch grup jednostek. Dużym podmiotom z zasady trzeba stawiać wysokie wymagania, m.in. z zakresu ujawnień i prowadzonej ewidencji. Z drugiej strony, dla małych i średnich firm najważniejsza powinna być ewidencja dla celów podatkowych. Dla tej grupy sprawozdania finansowe powinny być tworzone w uproszczonej formie.
– Koncepcja komisji jest tym bardziej celowa, że przepisy ustawy o rachunkowości są zbliżone do Międzynarodowych Standardów Sprawozdawczości Finansowej. Kolejne zmiany będą też szły w tym kierunku – twierdzi nasza rozmówczyni.
Podkreśla, że w związku z tym wymagania sprawozdawcze będą coraz wyższe. Dodaje jednak, że w stosunku do małych i średnich firm nie ma uzasadnienia dla utrzymywania tak szczegółowych obowiązków.



Agnieszka Pokojska
Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Stażysta w firmie na zupełnie nowych zasadach. 7 najważniejszych założeń planowanych zmian

Stażyści będą otrzymywali określone wynagrodzenie, a pracodawcy będą musieli podpisywać z nimi umowy. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przedstawiło założenia projektu nowej ustawy.

Polska jednym z najbardziej atrakcyjnych kierunków inwestycyjnych w Europie

Globalna relokacja kosztów zmienia mapę biznesu, ale w Europie Środkowej Polska nadal pozostaje jednym z najpewniejszych punktów odniesienia dla firm szukających balansu między ceną a bezpieczeństwem.

Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

REKLAMA

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

REKLAMA

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA