REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rząd chce zwiększenia kar za łamanie bhp

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Państwowa Inspekcja Pracy zapowiada wzmożone kontrole placów budowy. Najczęstszą przyczyną wypadków jest zła organizacja pracy oraz wina pracowników. Nowelizacja ustawy o inspekcji pracy ma powstrzymać wzrost liczby wypadków



Zmiana prawa

REKLAMA

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Wpierwszym półroczu 2006 roku w wypadkach budowlanych zginęły 44 osoby, a 70 doznało ciężkich obrażeń ciała. Liczba ofiar w tego typu wypadkach w ciągu roku wzrosła o jedną czwartą, w tym o ponad 60 proc. zwiększyła się liczba poszkodowanych w wieku 20–29 lat.
– Podczas tegorocznych kontroli Główny Inspektorat Pracy wydał 13,5 tys. decyzji nakazowych, w tym blisko 2,5 tys. decyzji wstrzymania robót ze względu na zagrożenie życia i zdrowia pracowników – tłumaczy Leszek Zając, dyrektor Departamentu Warunków Pracy GIP. Jednocześnie Bożena Borys-Szopa, główny inspektor pracy, zapowiedziała wzmożone kontrole na budowach do końca tego roku i zaapelowała o zachowanie podstawowych zasad bezpieczeństwa pracy. To jednak nie koniec sankcji dla nieuczciwych pracodawców.

Większe kary

– Sejm pracuje już nad projektem nowej ustawy o Państwowej Inspekcji Pracy, który m.in. zaostrza kary, jakie mogą nakładać inspektorzy pracy – mówi Roman Giedrojć, zastępca głównego inspektora pracy. Jeśli nowe przepisy wejdą w życie, pracodawcy, którzy nie przestrzegają przepisów, będą płacić grzywny do maksymalnej wysokości 5 tys. (obecnie ich górna granica to 1 tys. zł). Z kolei w sprawach skierowanych do sądów grodzkich wysokość kar w ogóle nie będzie ograniczona.
Dotychczas przedsiębiorcy nie byli zainteresowani przestrzeganiem zasad bhp. Nawet jeśli inspektor pracy nałożył na firmę mandat, to jego pokrycie było bardziej opłacalne niż np. dokonanie niezbędnych remontów i ulepszeń, które zminimalizują ryzyko wypadków.

Nie tylko budownictwo

Coraz większa liczba wypadków, zwłaszcza młodych pracowników, nie dotyczy wyłącznie budownictwa. Z raportu Państwowej Inspekcji Pracy wynika, że w ubiegłym roku udział poszkodowanych pracujących nie dłużej niż 2 lata przekroczył ponad połowę wszystkich osób, które ucierpiały w wyniku wypadków w miejscu zatrudnienia. W statystykach figurują także niepełnoletni. W ubiegłym roku wypadkom uległy 24 osoby poniżej 18 roku życia, w tym trzy zginęły w miejscu pracy. Liczba wszystkich osób, które poniosły śmierć w miejscu zatrudnienia, wyniosła 0,5 tys. i utrzymuje się na tym poziomie od kilku lat. Pracownikami najbardziej narażonymi na wypadki są zatrudnieni w przetwórstwie przemysłowym (33 proc. wszystkich wypadków), budownictwie (18 proc.), handlu i naprawach (10 proc.) transporcie i łączności (6 proc.) oraz ochronie zdrowia (6 proc.).
Co ciekawe aż 88 proc. wszystkich wypadków wynika ze złej organizacji pracy i winy człowieka. Tylko 12 proc. nieprzewidzianych zdarzeń w miejscu pracy to skutek tzw. przyczyn technicznych, czyli np. złego stanu technicznego urządzeń ochronnych czy też ukryte wady urządzeń.

Zła organizacja

Najczęstsze przyczyny nieprzewidzianych zdarzeń w miejscu pracy to m.in. brak nadzoru nad pracownikami i instrukcji bezpiecznej pracy, niewłaściwe przeszkolenie w zakresie bhp brak zabezpieczenia stanowisk pracy i dopuszczanie do niej osób bez odpowiednich kwalifikacji.
– Większości wypadków spowodowanych złą organizacją pracy lub z winy człowieka można uniknąć – uważa Grzegorz Bugała z firmy Press-Max, która zajmuje się instalacjami grzewczymi, a więc pracą w niebezpiecznych warunkach. W Polsce nie funkcjonuje jednak w praktyce prewencja w dziedzinie bezpieczeństwa pracy.

Brakuje profilaktyki

– W ocenie inspektorów pracy, zespoły powypadkowe nie są zainteresowane ujawnianiem wszystkich okoliczności i przyczyn wypadków. Dotyczy to w szczególności sytuacji, gdy poprawa warunków pracy wymaga znacznych nakładów finansowych – czytamy w raporcie PIP.
– Zawsze znajdą się pracodawcy, którzy nie są zainteresowani ujawnianiem tego typu zdarzeń. Dlatego dobrym rozwiązaniem jest zwiększanie kar nakładanych na tych, którzy nie przestrzegają przepisów – mówi Jacek Kiwit, specjalista ds. bhp.
Najwięcej uchybień dotyczących prewencji PIP odnotowała małych zakładach. W co trzecim tego typu przedsiębiorstwie nie ustalono wszystkich przyczyn wypadków. Z kolei w dużych zakładach w ciągu ostatniego roku średnio 3-krotnie wzrosła liczba przypadków nieprzystąpienia do postępowania powypadkowego. Przypomnijmy, że zgodnie z art. 55 k.p. zatrudniony może odmówić wypełniania obowiązków, jeśli ich wykonywanie zagraża jego życiu lub zdrowiu innych ludzi. Z tego samego tytułu może on rozwiązać umowę bez wypowiedzenia i żądać odszkodowania.

7 KROKÓW
Procedura postępowania w razie wypadku przy pracy
1 Zawiadomić o wypadku przełożonego
2 Zabezpieczyć miejsce wypadku
3 Powołać zespół powypadkowy, który ustali przyczyny i okoliczności wypadku
4 Sporządzić protokoł powypadkowy oraz zatwierdzić go w ciągu 5 dni od dnia jego sporządzenia
5 Zarejestrować wypadek w rejestrze wypadków przy pracy
6 Określić rodzaj świadczenia należnego pracownikowi, który uległ wypadkowi przy pracy
7 Wypłacić odszkodowanie (pracodawca albo ZUS)


Łukasz Guza
Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak założyć spółkę z o.o. z aktem notarialnym?

Umowa spółki z o.o. w formie aktu notarialnego jest konieczna, gdy wspólnicy zamierzają wprowadzić do umowy postanowienia, których dodanie nie jest możliwe w przypadku spółki z o.o. zakładanej przez S24. Dotyczy to m.in. sytuacji, w których wspólnicy zamierzają wnieść wkłady niepieniężne, wprowadzić obowiązek powtarzających się świadczeń niepieniężnych, zmienić zasady głosowania w spółce, uprzywilejować udziały co do głosu, czy do dywidendy.

W jaki sposób hakerzy wykorzystują e-maile do ataków? Mają swoje sposoby

Najpopularniejszą formą cyberataku jest obecnie phishing. Fałszywe wiadomości są coraz trudniejsze do wykrycia, bo cyberprzestępcy doskonale się wyspecjalizowali. Jak rozpoznać niebzepieczną wiadomość? Jak chronić swoją firmę przed cyberatakami?

Co nowego dla firm biotechnologicznych w Polsce? [WYWIAD]

Na co powinny przygotować się firmy z branży biotechnologicznej? O aktualnych problemach i wyzwaniach związanych z finansowaniem tego sektora mówi Łukasz Kościjańczuk, partner w zespole Biznes i innowacje w CRIDO, prelegent CEBioForum 2025.

Coraz trudniej rozpoznać fałszywe opinie w internecie

40 proc. Polaków napotyka w internecie na fałszywe opinie, wynika z najnowszego badania Trustmate.io. Pomimo, że UOKiK nakłada kary na firmy kupujące fałszywe opinie to proceder kwietnie. W dodatku 25 proc. badanych ma trudności z rozróżnieniem prawdziwych recenzji.

REKLAMA

To nie sztuczna inteligencja odbierze nam pracę, tylko osoby umiejące się nią posługiwać [WYWIAD]

Sztuczna inteligencja stała się jednym z największych wyścigów technologicznych XXI wieku. Polskie firmy też biorą w nim udział, ale ich zaangażowanie w dużej mierze ogranicza się do inwestycji w infrastrukturę, bez realnego przygotowania zespołów do korzystania z nowych narzędzi. To tak, jakby maratończyk zaopatrzył się w najlepsze buty, zegarek sportowy i aplikację do monitorowania wyników, ale zapomniał o samym treningu. O tym, dlaczego edukacja w zakresie AI jest potrzebna na każdym szczeblu kariery, jakie kompetencje są niezbędne, które branże radzą sobie z AI najlepiej oraz czy sztuczna inteligencja doprowadzi do redukcji miejsc pracy, opowiada Radosław Mechło, trener i Head of AI w BUZZcenter.

Lider w oczach pracowników. Dlaczego kadra zarządzająca powinna rozwijać kompetencje miękkie?

Sposób, w jaki firma buduje zespół i rozwija wiedzę oraz umiejętności swoich pracowników, to dzisiaj jeden z najważniejszych czynników decydujących o jej przewadze konkurencyjnej. Konieczna jest tu nie tylko adaptacja do szybkich zmian technologicznych i rynkowych, lecz także nieustanny rozwój kompetencji miękkich, które okazują się kluczowe dla firm i ich liderów.

Dziękuję, które liczy się podwójnie. Jak benefity mogą wspierać ludzi, firmy i planetę?

Coraz więcej firm mówi o zrównoważonym rozwoju – w Polsce aż 72% organizacji zatrudniających powyżej 1000 pracowników deklaruje działania w tym obszarze1. Jednak to nie tylko wielkie strategie kształtują kulturę organizacyjną. Często to codzienne, pozornie mało znaczące decyzje – jak wybór dostawcy benefitów czy sposób ich przekazania pracownikom – mówią najwięcej o tym, czym firma kieruje się naprawdę. To właśnie one pokazują, czy wartości organizacji wykraczają poza hasła w prezentacjach.

Windykacja należności. Na czym powinna opierać się działalność windykacyjna

Chociaż windykacja kojarzy się z negatywnie, to jest ona kluczowa w zapewnieniu stabilności finansowej przedsiębiorstw. Branża ta, często postrzegana jako pozbawiona jakichkolwiek zasad etycznych, w ciągu ostatnich lat przeszła znaczną transformację, stawiając na profesjonalizm, przejrzystość i szacunek wobec klientów.

REKLAMA

Będą duże problemy. Obowiązkowe e-fakturowanie już za kilka miesięcy, a dwie na trzy małe firmy nie mają o nim żadnej wiedzy

Krajowy System e-Faktur (KSeF) nadchodzi, a firmy wciąż nie są na niego przygotowane. Nie tylko od strony logistycznej czyli zakupu i przygotowania odpowiedniego oprogramowania, ale nawet elementarnej wiedzy czym jest KSeF – Krajowy System e-Faktur.

Make European BioTech Great Again - szanse dla biotechnologii w Europie Środkowo-Wschodniej

W obliczu zmian geopolitycznych w świecie Europa Środkowo-Wschodnia może stać się nowym centrum biotechnologicznych innowacji. Czy Polska i kraje regionu są gotowe na tę szansę? O tym będą dyskutować uczestnicy XXIII edycji CEBioForum, największego w regionie spotkania naukowców, ekspertów, przedsiębiorców i inwestorów zajmujących się biotechnologią.

REKLAMA