REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rząd chce zwiększenia kar za łamanie bhp

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Państwowa Inspekcja Pracy zapowiada wzmożone kontrole placów budowy. Najczęstszą przyczyną wypadków jest zła organizacja pracy oraz wina pracowników. Nowelizacja ustawy o inspekcji pracy ma powstrzymać wzrost liczby wypadków



Zmiana prawa

REKLAMA

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Wpierwszym półroczu 2006 roku w wypadkach budowlanych zginęły 44 osoby, a 70 doznało ciężkich obrażeń ciała. Liczba ofiar w tego typu wypadkach w ciągu roku wzrosła o jedną czwartą, w tym o ponad 60 proc. zwiększyła się liczba poszkodowanych w wieku 20–29 lat.
– Podczas tegorocznych kontroli Główny Inspektorat Pracy wydał 13,5 tys. decyzji nakazowych, w tym blisko 2,5 tys. decyzji wstrzymania robót ze względu na zagrożenie życia i zdrowia pracowników – tłumaczy Leszek Zając, dyrektor Departamentu Warunków Pracy GIP. Jednocześnie Bożena Borys-Szopa, główny inspektor pracy, zapowiedziała wzmożone kontrole na budowach do końca tego roku i zaapelowała o zachowanie podstawowych zasad bezpieczeństwa pracy. To jednak nie koniec sankcji dla nieuczciwych pracodawców.

Większe kary

– Sejm pracuje już nad projektem nowej ustawy o Państwowej Inspekcji Pracy, który m.in. zaostrza kary, jakie mogą nakładać inspektorzy pracy – mówi Roman Giedrojć, zastępca głównego inspektora pracy. Jeśli nowe przepisy wejdą w życie, pracodawcy, którzy nie przestrzegają przepisów, będą płacić grzywny do maksymalnej wysokości 5 tys. (obecnie ich górna granica to 1 tys. zł). Z kolei w sprawach skierowanych do sądów grodzkich wysokość kar w ogóle nie będzie ograniczona.
Dotychczas przedsiębiorcy nie byli zainteresowani przestrzeganiem zasad bhp. Nawet jeśli inspektor pracy nałożył na firmę mandat, to jego pokrycie było bardziej opłacalne niż np. dokonanie niezbędnych remontów i ulepszeń, które zminimalizują ryzyko wypadków.

Nie tylko budownictwo

Coraz większa liczba wypadków, zwłaszcza młodych pracowników, nie dotyczy wyłącznie budownictwa. Z raportu Państwowej Inspekcji Pracy wynika, że w ubiegłym roku udział poszkodowanych pracujących nie dłużej niż 2 lata przekroczył ponad połowę wszystkich osób, które ucierpiały w wyniku wypadków w miejscu zatrudnienia. W statystykach figurują także niepełnoletni. W ubiegłym roku wypadkom uległy 24 osoby poniżej 18 roku życia, w tym trzy zginęły w miejscu pracy. Liczba wszystkich osób, które poniosły śmierć w miejscu zatrudnienia, wyniosła 0,5 tys. i utrzymuje się na tym poziomie od kilku lat. Pracownikami najbardziej narażonymi na wypadki są zatrudnieni w przetwórstwie przemysłowym (33 proc. wszystkich wypadków), budownictwie (18 proc.), handlu i naprawach (10 proc.) transporcie i łączności (6 proc.) oraz ochronie zdrowia (6 proc.).
Co ciekawe aż 88 proc. wszystkich wypadków wynika ze złej organizacji pracy i winy człowieka. Tylko 12 proc. nieprzewidzianych zdarzeń w miejscu pracy to skutek tzw. przyczyn technicznych, czyli np. złego stanu technicznego urządzeń ochronnych czy też ukryte wady urządzeń.

Zła organizacja

Najczęstsze przyczyny nieprzewidzianych zdarzeń w miejscu pracy to m.in. brak nadzoru nad pracownikami i instrukcji bezpiecznej pracy, niewłaściwe przeszkolenie w zakresie bhp brak zabezpieczenia stanowisk pracy i dopuszczanie do niej osób bez odpowiednich kwalifikacji.
– Większości wypadków spowodowanych złą organizacją pracy lub z winy człowieka można uniknąć – uważa Grzegorz Bugała z firmy Press-Max, która zajmuje się instalacjami grzewczymi, a więc pracą w niebezpiecznych warunkach. W Polsce nie funkcjonuje jednak w praktyce prewencja w dziedzinie bezpieczeństwa pracy.

Brakuje profilaktyki

– W ocenie inspektorów pracy, zespoły powypadkowe nie są zainteresowane ujawnianiem wszystkich okoliczności i przyczyn wypadków. Dotyczy to w szczególności sytuacji, gdy poprawa warunków pracy wymaga znacznych nakładów finansowych – czytamy w raporcie PIP.
– Zawsze znajdą się pracodawcy, którzy nie są zainteresowani ujawnianiem tego typu zdarzeń. Dlatego dobrym rozwiązaniem jest zwiększanie kar nakładanych na tych, którzy nie przestrzegają przepisów – mówi Jacek Kiwit, specjalista ds. bhp.
Najwięcej uchybień dotyczących prewencji PIP odnotowała małych zakładach. W co trzecim tego typu przedsiębiorstwie nie ustalono wszystkich przyczyn wypadków. Z kolei w dużych zakładach w ciągu ostatniego roku średnio 3-krotnie wzrosła liczba przypadków nieprzystąpienia do postępowania powypadkowego. Przypomnijmy, że zgodnie z art. 55 k.p. zatrudniony może odmówić wypełniania obowiązków, jeśli ich wykonywanie zagraża jego życiu lub zdrowiu innych ludzi. Z tego samego tytułu może on rozwiązać umowę bez wypowiedzenia i żądać odszkodowania.

7 KROKÓW
Procedura postępowania w razie wypadku przy pracy
1 Zawiadomić o wypadku przełożonego
2 Zabezpieczyć miejsce wypadku
3 Powołać zespół powypadkowy, który ustali przyczyny i okoliczności wypadku
4 Sporządzić protokoł powypadkowy oraz zatwierdzić go w ciągu 5 dni od dnia jego sporządzenia
5 Zarejestrować wypadek w rejestrze wypadków przy pracy
6 Określić rodzaj świadczenia należnego pracownikowi, który uległ wypadkowi przy pracy
7 Wypłacić odszkodowanie (pracodawca albo ZUS)


Łukasz Guza
Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Warto udzielić pełnomocnictwa lub prokury w CEIDG

Prowadzenie własnej firmy to nie tylko pasja i satysfakcja, ale także szereg obowiązków, które co do zasady przedsiębiorca powinien wykonywać osobiście sprawując zarząd nad swoim przedsiębiorstwem. Chodzi tu przede wszystkim o zawieranie umów, czy kontakty z urzędami i sądami. Wraz z rozwojem firmy może okazać się, że konieczne będzie delegowanie części zadań związanych z zarządzaniem przedsiębiorstwem na inne osoby. Aktualnie, każdy przedsiębiorca wpisany do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG) może ustanowić pełnomocnika lub prokurenta, który będzie reprezentować go w sprawach pozostających w związku z prowadzoną przez tego przedsiębiorcę działalnością gospodarczą.

Biznesowy challenge z dala od zgiełku

Rozmowa z Agnieszką Najberek, dyrektorką sprzedaży MICE w Hotelu Arłamów, o trendach w budowaniu dobrostanu i integracji pracowników.

Outsourcing obsługi prawnej firmy

Ciągle następujące, dynamiczne i nieprzewidywalne zmiany rynkowe wymuszają na przedsiębiorcach konieczność nieustannego dostosowywania swoich strategii do zmieniających się realiów. W obliczu takich wyzwań, wiele firm zwraca uwagę na konieczność optymalizacji funkcjonowania pozaoperacyjnej części swojej działalności. Niczym nowym nie będzie wskazanie, że takim narzędziem jest właśnie outsourcing, który coraz częściej obejmuje także pracę prawników.

Polubownie czy przez sąd – jak najlepiej dochodzić należności w TSL?

W branży TSL nawet niewielkie opóźnienia w płatnościach mogą prowadzić do utraty płynności, a w skrajnych przypadkach – do upadłości firmy. Skuteczna windykacja to często kwestia przetrwania, a nie tylko egzekwowania prawa. Co zatem wybrać: sąd czy polubowne rozwiązanie?

REKLAMA

KPO ruszyło z kopyta: prawie 112 mld zł rozdysponowane, kolejne miliardy w drodze

Prawie 112 mld zł z Krajowego Planu Odbudowy już zakontraktowane, ale to dopiero początek. Polska szykuje się na kolejną wypłatę – aż 28 mld zł może trafić do kraju jeszcze przed jesienią. Tymczasem wszystkie inwestycje z KPO są już uruchomione, a wypłaty nabierają tempa.

Prezes BCC: Przedsiębiorcy potrzebują przewidywalności i stabilności. Apel przedsiębiorców

1 czerwca 2025 roku odbyła się druga tura wyborów prezydenckich, w której, najwięcej głosów otrzymał Karol Nawrocki. Oficjalne zaświadczenie o wyborze ma zostać wręczone 11 czerwca 2025 r. Po ogłoszeniu wyników przedstawiciele środowisk gospodarczych wyrazili oczekiwanie, że nowy prezydent będzie współpracował z rządem w sprawach istotnych dla polskiej gospodarki.

Kontrole na granicy polsko-niemieckiej się intensyfikują. Przedsiębiorcy mówią o odbieraniu renty geograficznej

Przedsiębiorcy Pomorza Zachodniego mówią o odbieraniu im renty geograficznej. Kontrole na granicy polsko-niemieckiej się intensyfikują. W Kołbaskowie i Rosówku tworzą się kilkukilometrowe korki.

Kody kreskowe a system kaucyjny w 2025 roku

Już od 1 października 2025 roku w Polsce zacznie obowiązywać system kaucyjny. Choć dla wielu konsumentów oznacza to przede wszystkim zwrot pieniędzy za plastikowe butelki i puszki, za jego działaniem stoi precyzyjnie zaprojektowany mechanizm. Jednym z kluczowych, choć często niedostrzeganych elementów są kody kreskowe – to właśnie one umożliwiają identyfikację opakowań i prawidłowe naliczanie kaucji.

REKLAMA

Kodeks Dobrych Praktyk PZPA – nowe standardy etyczne i operacyjne w branży taxi oraz dostaw aplikacyjnych

Kodeks Dobrych Praktyk - oddolna inicjatywa samoregulacyjnej branży platformowej taxi oraz dostaw na aplikacje. Dokument określa obowiązki pomiędzy partnerami aplikacyjnymi, aplikacjami a kierowcami i kurierami.

Sukcesja w firmach rodzinnych: kluczowe wyzwania i rosnąca rola fundacji rodzinnych

29 maja 2025 r. w warszawskim hotelu ARCHE odbyła się konferencja „SUKCESJA BIZNES NA POKOLENIA”, której idea narodziła się z współpracy Business Centre Club, Banku Pekao S.A. oraz kancelarii Domański Zakrzewski Palinka i Pru – Prudential Polska. Różnorodne doświadczenia i zakres wiedzy organizatorów umożliwiły kompleksowe i wielowymiarowe przedstawienie tematu sukcesji w firmach rodzinnych.

REKLAMA