REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Najlepszy projekt biznesowy wart jest 30 tysięcy złotych

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Od wielu tygodni Gazeta Prawna i radiowa Trójka doradzają rodzinie państwa X, w jaki sposób prowadzić własny biznes, czyli w przypadku naszych bohaterów - restaurację. Nasz cykl jest zarazem kompendium wiedzy i porad dla wszystkich osób planujących założenie własnej firmy.

W 19 dotychczasowych odcinkach podpowiadaliśmy Krystynie, Marcinowi i Małgorzacie m.in., gdzie szukać nieruchomości na restaurację, w jakiej walucie zaciągnąć kredyt, jak zatrudniać pracowników, jak wybrać najkorzystniejszą formę opodatkowania i jak rozliczać się z fiskusem, jak zdobyć niezbędne pozwolenia na działalność, jak promować się w internecie, czy w jaki sposób zawierać umowy z kontrahentami.

Wiele uwagi poświęciliśmy również temu, jak napisać dobry biznesplan. Może się on przydać nie tylko firmie starającej się o kredyt inwestycyjny w banku. Ten dokument, szczegółowo opisujący planowane przedsięwzięcie, na każdym etapie może ułatwić prowadzenie działalności.
Jednocześnie dla czytelników GP i słuchaczy Trójki ogłosiliśmy konkurs na najlepszy i najciekawszy biznesplan. Termin nadsyłania prac upłynął w piątek.

– Biorąc pod uwagę wagę i trudności konkursu, zainteresowanie przeszło najśmielsze oczekiwania. Zgłoszono kilkadziesiąt biznesplanów. Niektóre są bardzo rozbudowane, opatrzone wieloma załącznikami. Widać więc, że słuchacze podeszli do sprawy bardzo poważnie – mówi Arkadiusz Ekiert, prowadzący audycję Bardzo Ważny Projekt.

Finał konkursu, czyli wybór najlepszego biznesplanu, przewidziano wstępnie na czwartek 9 listopada, choć niewykluczone, że na przestudiowanie prac jury, w skład którego wchodzą eksperci i redaktorzy naczelni Trójki i GP, potrzebować będzie nieco więcej czasu.

– Będziemy premiować biznesplany, które prezentują przedsięwzięcie przełamujące utarte schematy patrzenia na działalność biznesową, a jednocześnie takie, które są przyjazne dla klientów – mówi Tomasz Tchorowski, odpowiedzialny za realizację konkursu ze strony Lukas Banku.

Przypomnijmy, że profesjonalny biznesplan powinien zawierać:
• streszczenie, czyli najważniejsze informacje dotyczące przedsięwzięcia, w tym propozycję dla inwestora, czyli kwotę poszukiwanego kapitału, przeznaczenie oraz podział udziałów w firmie,
• podstawowe dane o firmie, a więc lokalizację, formę prawną, strukturę udziałowców oraz dotychczasowej działalności,
• omówienie kwalifikacji zespołu zarządzającego, szczególnie tych przydatnych przy realizacji danego przedsięwzięcia.

Należy w nim zamieścić:
• opis oferowanych produktów i usług,
• prezentację ich zastosowania i korzyści dla konsumentów.
W biznesplanie nie może zabraknąć prezentacji rynku (obecnego i historycznego), na którym firma chce prowadzić działalność, a więc również konkurencji i pozycji firmy na jej tle.
Bardzo poważnie należy podejść też do opisu strategii marketingowej, czyli informacji o polityce cenowej, promocji, kanałach dystrybucji i organizacji, oraz prognozach sprzedaży.

Z kolei opis modelu biznesowego powinien zawierać informacje, w jaki sposób zorganizowana jest działalność operacyjna firmy. W harmonogramie działań należy przedstawić cele firmy i zakładane terminy ich realizacji.
Odrębny rozdział biznesplanu to plan finansowy, w którym powinna znaleźć się historia finansowa firmy, oraz projekcje finansowe związane z prezentowanym w biznesplanie przedsięwzięciem ujęte w bilansie, rachunku wyników i przepływach pieniężnych oraz kalkulacje syntetycznych wskaźników atrakcyjności biznesu.

– Nagrodą dla najlepszego biznesplanu jest 30 tys. zł z zastrzeżeniem, że pieniądze muszą być wydane na realizację przedstawionego w biznesplanie przedsięwzięcia – dodaje Arkadiusz Ekiert.
Maciej Bednarek


Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Stażysta w firmie na zupełnie nowych zasadach. 7 najważniejszych założeń planowanych zmian

Stażyści będą otrzymywali określone wynagrodzenie, a pracodawcy będą musieli podpisywać z nimi umowy. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przedstawiło założenia projektu nowej ustawy.

Polska jednym z najbardziej atrakcyjnych kierunków inwestycyjnych w Europie

Globalna relokacja kosztów zmienia mapę biznesu, ale w Europie Środkowej Polska nadal pozostaje jednym z najpewniejszych punktów odniesienia dla firm szukających balansu między ceną a bezpieczeństwem.

Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

REKLAMA

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

REKLAMA

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA