REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Firmy mogą płacić niższe podatki

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Działania zmierzające do obniżenia obciążeń podatkowych przedsiębiorcy powinni podejmować już na etapie wyboru formy prowadzenia działalności.

Jednym z podstawowych problemów przedsiębiorców jest takie kierowanie firmą, by obciążenia względem fiskusa były jak najmniejsze. Przedsiębiorcy powinni zatem – co podkreśla Sławomir Łuczak, radca prawny z Kancelarii Sołtysiński, Kawecki & Szlęzak – wykorzystywać te instrumenty i narzędzia przewidziane w prawie podatkowym, które pozwalają na skuteczne prowadzenie biznesu i jednocześnie umożliwiają rozliczenia z fiskusem na jak najniższym poziomie. Co prawda nie jest to proste, bo prawo podatkowe jest restrykcyjne i profiskalne.

– Warto jednak skupić się na tym, by w najbardziej efektywny sposób wykorzystać te możliwości optymalizacji, które są obecnie przewidziane przepisami – dodał Andrzej Ladziński, doradca podatkowy z kancelarii Grynhoff, Woźny i Wspólnicy. – A tych jest co najmniej kilka.

Najważniejsze planowanie…

Zdaniem ekspertów podatkowych, każdy przedsiębiorca powinien, już na początku swojej działalności, opracować pewną wizję działań zmierzających do optymalizacji podatkowej. Andrzej Ladziński przypomina, że najważniejszy jest wybór formy prowadzenia działalności gospodarczej.

– Korzystna może okazać się również zmiana dotychczasowej formy na inną – dodaje Filip Świtała, doradcy podatkowy z kancelarii Salans.

Stałym elementem planowania podatkowego powinien być ponadto wybór metod amortyzacji.

– Z tym wiąże się jednak zaplanowanie zakładanej rentowności, i to w perspektywie kilku lat. Dobrze jest to zrobić tuż po wyborze formy prowadzenia działalności gospodarczej – twierdzi Piotr Augustyniak, doradca podatkowy z Kancelarii Hogan & Hartson.

…i współpraca z urzędami

Podatnicy mają spore zastrzeżenia związane z funkcjonowaniem aparatu skarbowego. Problemy te dostrzegają również doradcy podatkowi. Zdaniem Piotra Augustyniaka praktyka organów skarbowych bardzo często zmierza do tego, by domagać się od podatnika przesadnie dużej ilości dowodów, zwłaszcza przy świadczeniu usług niematerialnych, które miałyby dokumentować fakt poniesienia kosztów w celu uzyskania przychodu. Filip Świtała dodaje, że w niektórych przypadkach podatnik może być narażony nawet na odpowiedzialność karną skarbową, zwłaszcza gdy prezentuje interpretację prawną w odmienny sposób niż urząd skarbowy.

– W korzystnej sytuacji jest zatem tylko jedna strona sporu, czyli organ podatkowy, któremu przyznaje się do tego prawo – podsumowuje.

Podatnik nie jest jednak bezbronny. Ma dużo możliwości, by skutecznie radzić sobie z fiskusem. Sławomir Łuczak podkreśla, że podatnik przede wszystkim nie powinien z góry zakładać, że tylko urzędnik ma rację. Czasami wystarczy odpowiednie pokierowanie postępowaniem, by fiskus odstąpił od swoich roszczeń.

– Warto też aktywnie monitorować kwestie podatkowe pojawiające się w mediach i żądać zwrotu nadpłat podatków, na przykład uiszczonych nienależnie na podstawie przepisów niezgodnych z prawem wspólnotowym – dodaje Filip Świtała.

Niedawno jeden z polskich sądów zakwestionował zgodność z prawem wspólnotowym 30 proc. sankcji VAT. Jeżeli Europejski Trybunał Sprawiedliwości przyzna mu rację, będzie można dochodzić zwrotu zapłaconych kwot.

Edyta Wereszczyńska
Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

REKLAMA

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA

Wygoda, bezpieczeństwo, prestiż – trzy filary nowoczesnego biznesu

Cyfryzacja, zielona transformacja i konieczność reagowania na coraz szybsze zmiany rynkowe sprawiają, że współczesnym firmom potrzebne są nie tylko tradycyjne narzędzia finansowe. Przedsiębiorcy oczekują nowoczesnych rozwiązań, które usprawnią zarządzanie biznesem, oszczędzą czas i zminimalizują ryzyko. Bank BNP Paribas odpowiada na te potrzeby, oferując innowacyjne pakiety rachunków oraz prestiżową kartę Mastercard Business World Elite. To narzędzia, które pomagają firmom z różnych branż - od e-commerce, przez usługi i budownictwo, aż po handel międzynarodowy - zachować stabilność i skutecznie rozwijać biznes.

Webinar: Architekci zmiany

Jak dobrać zespół, który skutecznie przeprowadzi transformację?

REKLAMA