REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jedno okienko w urzędzie za dwa lata

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Dopiero od października 2008 roku przedsiębiorcy będą mogli zawieszać prowadzenie działalności gospodarczej i załatwiać w jednym okienku wszystkie sprawy związane z rozpoczęciem i prowadzeniem jej.

Zmiana prawa

Ministerstwo Gospodarki wprowadziło kolejne zmiany do projektu nowelizacji ustawy o swobodzie działalności gospodarczej. Prace nad nim trwają już od końca ubiegłego roku. Być może najnowsza – czwarta wersja projektu zostanie przyjęta przez rząd i skierowana do laski marszałkowskiej. Wprowadza ona istotne zmiany dla przedsiębiorców: przesuwa do 1 października 2008 r. termin, w którym przedsiębiorcy będą mogli zawiesić działalność gospodarczą oraz rejestrować działalność gospodarczą w jednym okienku. U tego samego urzędnika załatwialiby więc nadanie numeru REGON i wpis do krajowego rejestru urzędowego podmiotów gospodarki narodowej oraz dokonywaliby zgłoszenia płatnika składek do ZUS.

Obydwa rozwiązania przedsiębiorcy uważali za fundamentalne i od początku prac nad nowelizacją ustawy o swobodzie działalności gospodarczej domagali się jak najszybszego wprowadzenia tych rozwiązań w życie. Nawet zaproponowaną w jednym z kolejnych projektów datę 1 października 2007 r. uważali za zbyt odległą. Przesunięcie o rok – w stosunku do poprzedniej wersji projektu – terminu wejścia w życie przepisów o jednym okienku i możliwości zawieszenia działalności gospodarczej najbardziej zaskoczyło samych zainteresowanych. Nie zostali o nich oficjalnie przez resort poinformowani.

– Przepisy znowelizowanej ustawy powinny wejść w życie od razu po jej ogłoszeniu – mówi Katarzyna Urbańska z Polskiej Konfederacji Pracodawców Prywatnych Lewiatan. Nie ma merytorycznego uzasadnienia dla tak długiego okresu vacatio legis. W projekcie brakuje też przepisów abolicyjnych dla przedsiębiorców, którzy mają problemy z zawieszeniem działalności.

– Przedsiębiorcy rozumieją, że wydłużony termin wprowadzenia w życie może dotyczyć przepisów, które regulują zmiany w systemie ewidencji przedsiębiorców, na przykład funkcjonowanie Centralnej Informacji o Działalności Gospodarczej i wprowadzenia jednego okienka. Natomiast przepisy umożliwiające zawieszanie działalności gospodarczej powinno wejść w życie jak najszybciej – twierdzi Jerzy Bartnik, prezes Związku Rzemiosła Polskiego. Przypomina, że już przy okazji opiniowania wcześniejszej wersji projektu Związek Rzemiosła Polskiego uważał proponowaną wówczas datę 1 października 2007 r. za zbyt odległą i wnioskował o znaczne skrócenie projektowanego okresu vacatio legis.

Przywrócenia pierwotnego okresu vacatio legis domaga się też Andrzej Arendarski, prezes Krajowej Izby Gospodarczej. Twierdzi, że zaproponowany przez Ministerstwo Finansów termin wejścia w życie przepisów na 1 października 2008 r. nie może być przez przedsiębiorców zaakceptowany.

Małgorzata Piasecka-Sobkiewcz
Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Warto udzielić pełnomocnictwa lub prokury w CEIDG

Prowadzenie własnej firmy to nie tylko pasja i satysfakcja, ale także szereg obowiązków, które co do zasady przedsiębiorca powinien wykonywać osobiście sprawując zarząd nad swoim przedsiębiorstwem. Chodzi tu przede wszystkim o zawieranie umów, czy kontakty z urzędami i sądami. Wraz z rozwojem firmy może okazać się, że konieczne będzie delegowanie części zadań związanych z zarządzaniem przedsiębiorstwem na inne osoby. Aktualnie, każdy przedsiębiorca wpisany do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG) może ustanowić pełnomocnika lub prokurenta, który będzie reprezentować go w sprawach pozostających w związku z prowadzoną przez tego przedsiębiorcę działalnością gospodarczą.

Biznesowy challenge z dala od zgiełku

Rozmowa z Agnieszką Najberek, dyrektorką sprzedaży MICE w Hotelu Arłamów, o trendach w budowaniu dobrostanu i integracji pracowników.

Outsourcing obsługi prawnej firmy

Ciągle następujące, dynamiczne i nieprzewidywalne zmiany rynkowe wymuszają na przedsiębiorcach konieczność nieustannego dostosowywania swoich strategii do zmieniających się realiów. W obliczu takich wyzwań, wiele firm zwraca uwagę na konieczność optymalizacji funkcjonowania pozaoperacyjnej części swojej działalności. Niczym nowym nie będzie wskazanie, że takim narzędziem jest właśnie outsourcing, który coraz częściej obejmuje także pracę prawników.

Polubownie czy przez sąd – jak najlepiej dochodzić należności w TSL?

W branży TSL nawet niewielkie opóźnienia w płatnościach mogą prowadzić do utraty płynności, a w skrajnych przypadkach – do upadłości firmy. Skuteczna windykacja to często kwestia przetrwania, a nie tylko egzekwowania prawa. Co zatem wybrać: sąd czy polubowne rozwiązanie?

REKLAMA

KPO ruszyło z kopyta: prawie 112 mld zł rozdysponowane, kolejne miliardy w drodze

Prawie 112 mld zł z Krajowego Planu Odbudowy już zakontraktowane, ale to dopiero początek. Polska szykuje się na kolejną wypłatę – aż 28 mld zł może trafić do kraju jeszcze przed jesienią. Tymczasem wszystkie inwestycje z KPO są już uruchomione, a wypłaty nabierają tempa.

Prezes BCC: Przedsiębiorcy potrzebują przewidywalności i stabilności. Apel przedsiębiorców

1 czerwca 2025 roku odbyła się druga tura wyborów prezydenckich, w której, najwięcej głosów otrzymał Karol Nawrocki. Oficjalne zaświadczenie o wyborze ma zostać wręczone 11 czerwca 2025 r. Po ogłoszeniu wyników przedstawiciele środowisk gospodarczych wyrazili oczekiwanie, że nowy prezydent będzie współpracował z rządem w sprawach istotnych dla polskiej gospodarki.

Kontrole na granicy polsko-niemieckiej się intensyfikują. Przedsiębiorcy mówią o odbieraniu renty geograficznej

Przedsiębiorcy Pomorza Zachodniego mówią o odbieraniu im renty geograficznej. Kontrole na granicy polsko-niemieckiej się intensyfikują. W Kołbaskowie i Rosówku tworzą się kilkukilometrowe korki.

Kody kreskowe a system kaucyjny w 2025 roku

Już od 1 października 2025 roku w Polsce zacznie obowiązywać system kaucyjny. Choć dla wielu konsumentów oznacza to przede wszystkim zwrot pieniędzy za plastikowe butelki i puszki, za jego działaniem stoi precyzyjnie zaprojektowany mechanizm. Jednym z kluczowych, choć często niedostrzeganych elementów są kody kreskowe – to właśnie one umożliwiają identyfikację opakowań i prawidłowe naliczanie kaucji.

REKLAMA

Kodeks Dobrych Praktyk PZPA – nowe standardy etyczne i operacyjne w branży taxi oraz dostaw aplikacyjnych

Kodeks Dobrych Praktyk - oddolna inicjatywa samoregulacyjnej branży platformowej taxi oraz dostaw na aplikacje. Dokument określa obowiązki pomiędzy partnerami aplikacyjnymi, aplikacjami a kierowcami i kurierami.

Sukcesja w firmach rodzinnych: kluczowe wyzwania i rosnąca rola fundacji rodzinnych

29 maja 2025 r. w warszawskim hotelu ARCHE odbyła się konferencja „SUKCESJA BIZNES NA POKOLENIA”, której idea narodziła się z współpracy Business Centre Club, Banku Pekao S.A. oraz kancelarii Domański Zakrzewski Palinka i Pru – Prudential Polska. Różnorodne doświadczenia i zakres wiedzy organizatorów umożliwiły kompleksowe i wielowymiarowe przedstawienie tematu sukcesji w firmach rodzinnych.

REKLAMA