REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

UE: pomoc dla mikrofirm z pomysłem

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Polskie mikrofirmy za euro będą przystosowywać się do ostrej, globalnej konkurencji. Dzięki najlepszym receptom jak to robić wypracowanym w ramach unijnego programu EQUAL zawody, które wydają się skazane na wymarcie, mogą się bronić.



- Globalna gospodarka wymaga od przedsiębiorstw coraz więcej. Polscy biznesmeni i pracownicy muszą wypracować takie schematy działania, które pomogą im w tej konkurencji - mówił wiceminister rozwoju regionalnego Jerzy Kwieciński podczas przeglądu projektów realizowanych w ramach Inicjatywy Wspólnotowej EQUAL.

To program UE zarządzany z Brukseli, w którym są pieniądze na opracowanie takich recept na poprawę sytuacji na rynku pracy, które mogłyby być szeroko stosowane. Tak, by Unia była konkurencyjna np. wobec Azji, nie dyskryminowała na rynku pracy czy potrafiła integrować uchodźców. Jeżeli recepta jest dobra, sprawdza się - każdy, kto ma na to ochotę, może ją zastosować.

W sumie w Polsce w ramach całego programu jest ok. 178 mln euro na dotacje na nowatorskie projekty. Pieniądze już są wykorzystywane - z EQUAL finansowany jest np. program pomocy polskim mikroprzedsiębiorstwom (zatrudniają do dziesięciu osób), które muszą radzić sobie z globalizacją. To np. tradycyjne zakłady fotograficzne, które muszą dziś konkurować z fotografią cyfrową. W program "Przedsiębiorczość w sieci" jest zaangażowanych ok. 400 mikrofirm z Polski.

- Dajemy im sprzęt komputerowy, dostęp do sieci, szkolenia przez internet. Uruchomiliśmy specjalny portal tematyczny. Oprócz wiadomości o tym, jak rozliczać składki na ZUS, jakie są najnowsze zmiany w prawie, jak ubiegać się o dotacje z UE, fotograf może się tam dowiedzieć o najnowszych technologiach w jego branży, a firma z branży drzewnej - o nowinkach na swoim rynku. To pomaga im utrzymać się na powierzchni, a często też rozwijać - mówi Dorota Koprowska z Instytutu Technologii Eksploatacji w Radomiu, zaangażowana w projekt.

Dlaczego akurat mikrofirmy są celem projektu? - W Polsce jest ok. 2,5 mln mikroprzedsiębiorstw, zatrudniają ponad 3 mln osób. Ci ludzie mają mało czasu, żeby jeździć na szkolenia, walczą o przetrwanie. Chcemy im pomóc w wyścigu konkurencyjnym, dając im aktualne, skierowane do nich informacje. Na przykład o tym, jak dostać dotacje unijne, a przez to stawać się bardziej konkurencyjnymi. Tego bardzo potrzebują - wyjaśnia Henryk Bednarczyk z projektu "Przedsiębiorczość w sieci".

Jeżeli pomysł z portalem się powiedzie i okaże się on użyteczny, będzie mógł być skopiowany przez chętnych z innych branż. Nie tylko w Polsce. Takich projektów, które mogą być dobrymi przykładami dla innych, jest realizowanych w Polsce 99. Oprócz wspierania zdolności firm do adaptacji do nowych warunków na rynku w ramach programu są pieniądze na dobre pomysły, jak wrócić na rynek pracy po dłuższej przerwie, jak wzmocnić gospodarkę społeczną (m.in. trzeci sektor), jak godzić życie rodzinne z pracą i jak wspierać uchodźców.

REKLAMA


Maciej Kuźmicz
Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: gazeta.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Rząd opóźnia obowiązek raportowania ESG. Raportowanie dopiero od 2028 i 2029 r. [projekt ustawy przyjęty przez Radę Ministrów]

Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy odraczający o dwa lata obowiązek raportowania ESG dla firm. Nowe przepisy mają ograniczyć biurokratyczne obciążenia i dać przedsiębiorcom więcej czasu na dostosowanie się do unijnych regulacji.

Dlaczego Polacy nie ufają zagranicznym sklepom online? [Raport]

Zagraniczne firmy napotykają na poważną barierę na polskim rynku e-commerce – brak zaufania. Aż 2/3 Polaków unika zakupów w zagranicznych e-sklepach z obawy o zwroty, reklamacje i autentyczność produktów. Kluczową rolę w decyzjach zakupowych odgrywają opinie innych klientów. Pokonanie tej nieufności to klucz do sukcesu w polskim e-handlu.

Rząd podwyższy w 2026 r. płacę minimalną tylko o wskaźnik inflacji - przedsiębiorcy chwalą takie rozwiązanie, dlaczego

Płaca minimalna w 2026 roku wzrośnie o 140 złotych brutto do kwoty 4806 złotych. To mniejszy wzrost niż w minionych latach, ale przedsiębiorcy przyznają, że jest to kompromis pomiędzy możliwościami przedsiębiorców, a oczekiwaniami pracowników.

Szczęście i spełnienie może iść w parze

Rozmowa z dr Mary E. Anderson, autorką książki „Radość osiągania” – o tym, jak być szczęśliwym wysoko efektywnym człowiekiem.

REKLAMA

Ludzie wciąż listy piszą, ale polecone wysyłają głównie urzędy. Rynek pocztowy w Polsce ma się dobrze

Jednak główną siłą napędową pozostają wciąż usługi kurierskie, które odpowiadają za 73,3 proc. wartości rynku i 56,5 proc. jego wolumenu. Mimo dominacji tego segmentu, istotną rolę wciąż odgrywają przesyłki listowe.

Miód podrożeje, bo prawo wymaga zmiany etykiet na słoikach a to kosztuje

Równo za rok na sklepowych półkach pojawią się nowe etykiety miodu, wynikające z przyjętej unijnej dyrektywy. Wprowadzają one niepozorną, ale mogącą narobić sporo zamieszania zmianę. Jednocześnie nielegalny handel miodem rozwija się niemal bez nadzoru.

Rolnicy radzą sobie dużo lepiej z długami niż firmy przetwarzające plony ich pracy

Polska żywność ma się dobrze, ale kondycja finansowa branży już mniej. Sektor rolno-spożywczy musi oddać wierzycielom 760,6 mln zł, a wiarygodność płatnicza przetwórców i dostawców staje się coraz większym problemem. Nie dotyczy to rolników, którzy na ogół są wiarygodni finansowo.

Małe firmy z dużymi obawami przed kolejnym wysokim wzrostem płacy minimalnej

Duże wzrosty płacy minimalnej w ostatnich latach hamują wzrost małych i średnich firm. Poza bezpośrednim obciążeniem kosztami pracowniczymi oznaczają dla przedsiębiorców skokowy wzrost koszt w postaci coraz wyższych składek ZUS.

REKLAMA

Umowa z influencerem krok po kroku

Szybki rozwój marketingu internetowego otworzył przed markami i twórcami zupełnie nowe perspektywy współpracy. W dobie cyfrowej rewolucji, influencerzy stali się kluczowymi partnerami w promocji produktów i usług, oferując unikatowy sposób docierania do odbiorców (potencjalnych klientów marek). Współpraca z twórcami, choć niezwykle efektywna, wiąże się jednak z szeregiem wyzwań prawnych, które wymagają szczególnej uwagi. Odpowiednie uregulowanie wzajemnych praw i obowiązków jest fundamentem sukcesu i bezpieczeństwa obu stron, minimalizując ryzyko sporów i nieporozumień.

Deregulacja: rząd naprawia prawo, ale przedsiębiorcy nie są zadowoleni z zakresu i tempa zmian w przepisach

Przedsiębiorcy przekonują, że Polska musi być krajem ze sprawną strukturą przepisów. Mimo postępów nadal wiele zagadnień z prawa budowlanego, pozwoleń na zatrudnienie czy przepisów związanych z regulacją handlu i usług zdają się być niepotrzebnym mnożeniem administracji.

REKLAMA