REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Pracownik ma prawo do wynagrodzenia

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Na pracodawcy ciąży obowiązek takiego zorganizowania pracy, aby pracownicy mogli ją wykonać w wynikającym z kodeksu pracy czasie. Pracodawca może jednak zwolnić pracownika ze świadczenia pracy.

Na podstawie art. 94 pkt 2 k.p. pracodawca jest zobowiązany organizować pracę w sposób zapewniający pełne wykorzystanie czasu pracy. Przepisy dopuszczają jednak możliwość podjęcia przez pracodawcę decyzji polegającej na zwolnieniu pracownika z obowiązku świadczenia pracy.

Jest to co prawda odstępstwo, od zapisów art. 80 k.p., który stwierdza, że wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną, a za czas niewykonywania pracy pracownik zachowuje prawo do wynagrodzenia tylko wówczas, gdy przepisy prawa pracy tak stanowią – ale jest to dopuszczalne. To pracodawca organizuje pracę, jej tryb i dlatego może podjąć taką decyzję, jeżeli uzna to za konieczne.

Sytuacje takie zdarzają się, gdy wykonywanie pracy przez pracownika może nieść ze sobą negatywne konsekwencje dla pracodawcy. W przypadku zastosowania przez pracodawcę zwolnienia z obowiązku świadczenia pracy przez pracownika zachowuje on prawo do przysługującego mu wynagrodzenia.

Kiedy zwolnienie

Najczęściej ze zwolnieniem z obowiązku świadczenia pracy mamy do czynienia w okresie wypowiedzenia umowy o pracę. Pracodawca może np. nie chcieć, aby pracownik konfliktował pracowników firmy czy też pozyskiwał informacje stanowiące tajemnicę przedsiębiorstwa.

Trzeba podkreślić, że w trakcie trwającego zwolnienia z obowiązku świadczenia pracy pracownik nadal jest zatrudniony w firmie. Przysługują mu więc wszystkie uprawnienia wynikające z kodeksu pracy czy też regulaminu pracy, wynagradzania, układu zbiorowego pracy. Dotyczy to zwłaszcza prawa do:
• urlopu wypoczynkowego
• odpraw
• nagród jubileuszowych
• wynagrodzenia z tytułu niezdolności do pracy spowodowanej chorobą.

Co ważne, w trakcie zwolnienia z obowiązku świadczenia pracy pracownik powinien pozostawać do dyspozycji pracodawcy, przekazywać wymagane dokumenty, udzielać stosownych wyjaśnień i informacji. Na pracowniku ciąży także w tym okresie obowiązek zachowania tajemnic przedsiębiorstwa, dbania o dobro swojego zakładu pracy.

Co z drugim etatem

Dyskusyjna jest możliwość zawarcia nowej umowy o pracę świadczonej w godzinach pracy, z której został zwolniony przez pracodawcę. O ile bowiem wykonywanie pracy w innych godzinach nie jest problemem, o tyle trzeba pamiętać, że pracownik zwolniony z obowiązku świadczenia pracy powinien pozostawać w dyspozycji pracodawcy. Wydaje się, że w takiej sytuacji konieczna jest zgoda pracodawcy.

Natomiast jeśli na pracowniku ciąży umowa przewidująca zakaz konkurencji w czasie trwania stosunku pracy, nie może on podejmować zatrudnienia na umowę o pracę lub umowę cywilnoprawną, która narusza zapisy owej umowy.

Wątpliwości budzi natomiast zagadnienie cofnięcia przez pracodawcę oświadczenia woli zwalniającego pracownika z obowiązku świadczenia pracy. W literaturze funkcjonują różne opinie na ten temat. Jak się wydaje, pomocny w tym zakresie będzie niedawny wyrok Sądu Najwyższego z dnia 5 lipca 2005 r. (patrz – orzecznictwo SN) W praktyce, w celu uniknięcia nieporozumień, pracodawca może zastrzec sobie możliwość przywrócenia pracownika do pracy w oświadczeniu o zwolnieniu go ze świadczenia pracy.

ORZECZNICTWO SĄDU NAJWYŻSZEGO
• W trakcie trwającego zwolnienia z obowiązku świadczenia pracy pracownik powinien pozostawać do dyspozycji pracodawcy, przekazywać wymagane dokumenty, udzielać stosownych wyjaśnień i informacji – wyrok Sądu Najwyższego z 18 czerwca 2002 r., I PKN 376/01, OSNP 2004/7/122.
• Skuteczne zwolnienie pracownika z obowiązku świadczenia pracy w okresie wypowiedzenia przesądza o tym, że pracownik, który nie wyraża zgody na cofnięcie oświadczenia woli w tym przedmiocie, nie jest obowiązany do podporządkowania się poleceniom pracodawcy świadczenia pracy we wskazanym miejscu i terminie. Niezastosowanie się pracownika do takich poleceń pracodawcy nie stanowi ciężkiego naruszenia podstawowych obowiązków pracowniczych art. 52 par. 1 pkt 1 k.p. – wyrok Sądu Najwyższego z 5 lipca 2005 r., I PK 176/04, OSNP 2006/9-10/154.

Robert Chmielewski
Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Tańsze tankowanie od września – ORLEN wprowadza nową promocję dla kierowców

Od 1 września 2025 roku na stacjach ORLEN w całej Polsce rusza nowa akcja promocyjna. Kierowcy mogą liczyć na zniżki nawet do 20 zł przy jednym tankowaniu, a co ważne – promocja obowiązuje codziennie, przez cały miesiąc. To kontynuacja wakacyjnych rabatów, ale w nieco innej, bardziej elastycznej formie.

Czy firmy wolą pozyskiwać nowych klientów czy utrzymywać relacje ze starymi?

Trzy czwarte firm w Europie planuje zwiększyć wydatki na narzędzia lojalnościowe, jak karty podarunkowe. W Polsce tylko 4% firm B2B stawia na budowanie relacji w marketingu, co – zdaniem ekspertów – jest niewykorzystanym potencjałem, zwłaszcza przy rosnących kosztach pozyskania klientów.

Co piąty Polak spełnia kryteria pracoholizmu [BADANIE]

Z badań przeprowadzonych przez platformę edukacyjną Centrum Profilaktyki Społecznej wynika, iż co piąty Polak spełnia kryteria pracoholizmu. Zjawisko to odbija się na rodzinach. Terapeuci coraz częściej spotykają pacjentów, którzy nie wiedzą, jak żyć razem po latach „małżeństwa na odległość”.

Zasiłek chorobowy 2025 – jakie zmiany planuje rząd

To może być prawdziwa rewolucja w systemie świadczeń chorobowych. Rząd chce, by już od 2026 roku pracodawcy nie musieli płacić za pierwsze dni choroby pracowników. Zasiłek od początku zwolnienia lekarskiego ma przejąć ZUS. Zmiana oznacza ulgę dla firm, ale jednocześnie zwiększy wydatki Funduszu Ubezpieczeń Społecznych. Czy pracownicy zyskają, a system wytrzyma dodatkowe obciążenia?

REKLAMA

Obowiązkowy KSeF wpłynie nie tylko na sposób wystawiania faktur [KOMENTARZ]

Obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-faktur (KSeF) obejmie wszystkich podatników (czynnych i zwolnionych z VAT), nawet najmniejsze firmy i wpłynie nie tylko na sposób wystawiania faktur - podkreśla Monika Piątkowska, doradca podatkowy e-pity.pl i fillup.pl.

Boom na wynajem aut i rosnące zobowiązania firm

Wakacje pełne przygód? Kamper. Krótka wycieczka? Auto na godziny. Dojazd z dworca? Samochód na minuty. Wynajem pojazdów w Polsce rośnie, także w firmach. Jednak branża ma problemy – długi firm wynajmujących sięgają 251 mln zł i nadal rosną.

System kaucyjny od 1 października wchodzi w życie, co dla firm oznacza prawdziwą zmianę paradygmatu w obsłudze klientów

Większość Polaków uważa, że system kaucyjny to najlepszy sposób na odzyskiwanie opakowań po napojach – społeczna akceptacja jest ogromna, a oczekiwania klientów rosną. Dla sklepów i producentów to nie tylko obowiązek prawny, ale także nowe wyzwania logistyczne, technologiczne i edukacyjne. Firmy będą musiały nauczyć klientów prostych, ale ważnych zasad – jak prawidłowo zwracać butelki i puszki, by otrzymać kaucję, jak zorganizować punkt zwrotów i jak zintegrować systemy sprzedaży, aby proces był szybki i intuicyjny. To moment, w którym codzienne zakupy przestają być tylko rutyną – stają się gestem odpowiedzialności, a dla firm szansą na budowanie wizerunku nowoczesnego, ekologicznego biznesu, który rozumie potrzeby klientów i dba o środowisko.

Fundacja rodzinna bez napięć - co powinien zawierać dobry statut?

Pomimo że fundacja rodzinna jest w polskim prawie stosunkowo nowym rozwiązaniem, to zdążyła już wzbudzić zainteresowanie przedsiębiorców. Nic dziwnego – pozwala bowiem uporządkować proces sukcesji, ochronić majątek przed rozdrobnieniem i stworzyć ramy współpracy między pokoleniami, przekazując jednocześnie wartości i wizję fundatora jego sukcesorom.

REKLAMA

Co trzecia polska firma MŚP boi się upadłości. Winne zatory płatnicze

Choć inflacja wyhamowała, a gospodarka wysyła sygnały poprawy, małe i średnie firmy wciąż zmagają się z poważnymi problemami. Z najnowszego raportu wynika, że niemal 30% z nich obawia się, iż w ciągu dwóch lat może zniknąć z rynku – głównie przez opóźnione płatności od kontrahentów.

System kaucyjny od 1 października zagrożeniem dla MŚP? Rzecznik apeluje do rządu o zmiany

Od 1 października w Polsce ma ruszyć system kaucyjny, jednak przedsiębiorcy alarmują o poważnych problemach organizacyjnych i finansowych. Rzecznik MŚP apeluje do rządu o zmiany, ostrzegając przed chaosem i nierównymi warunkami dla małych sklepów.

REKLAMA