REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

3,5 tony bez podatku. Korzystne zmiany dla przedsiębiorców

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Właściciele samochodów o dopuszczalnej masie całkowitej (dmc) 3,5 tony nie będą musieli płacić podatku od środków transportowych. Rządowy projekt nowelizacji ustawy o podatkach i opłatach lokalnych z 12 stycznia 1991 r. (t.j. Dz.U. z 2006 r. nr 121, poz. 844) ma wyeliminować kontrowersyjny przepis.

Co znaczy od 3,5 tony

Przedsiębiorcy wykorzystujący samochody dostawcze skarżą się na przepisy ustawy o podatkach i opłatach lokalnych. Chodzi o kryteria opodatkowania pojazdów, których dmc równa się 3,5 tony. Zgodnie z art. 8 pkt 1 ustawy, podatkowi od środków transportowych podlegają m.in. samochody ciężarowe o dmc od 3,5 tony i poniżej 12 ton. Urzędnicy gmin, których kasę zasila ten podatek, uważają, że stwierdzenie „od” oznacza, iż opodatkowane są także auta o dmc równej 3,5 tony.

– Urzędowi wystarcza, że w dowodzie rejestracyjnym samochodu jest wpisane 3,5 tony. Paradoks polega na tym, że prawo jazdy kategorii B nie uprawnia do prowadzenia ciężarówek, tylko pojazdów o dmc do 3,5 tony. Gdyby policjanci podchodzili do sprawy jak urzędnicy, to każda kontrola kończyłaby się mandatem za prowadzenie pojazdu ciężarowego bez uprawnień – mówi Jarosław Pawłowski, przedsiębiorca wykorzystujący 3,5-tonowy furgon, od którego musi płacić podatek.

Wątpliwości co do opodatkowania takich samochodów rozwiewa pismo Ministerstwa Finansów (LK-2209/LP/02/PP). Czytamy w nim, że jeżeli środkiem transportowym jest samochód ciężarowy i jego dopuszczalna masa całkowita określona w dowodzie rejestracyjnym wynosi 3,5 tony, to pojazd taki podlega opodatkowaniu podatkiem od środków transportowych. Wysokość stawki wyznacza rada gminy.

Problem w tym, że inne ustawy posługują się innymi kryteriami. I tak w ustawie o transporcie drogowym zapisano, że jej przepisów nie stosuje się m.in. do samochodów o dmc nieprzekraczającej 3,5 tony. Podobne sformułowania są w prawie o ruchu drogowym. Zgodnie z nim prawo jazdy kategorii B dopuszcza do prowadzenia pojazdem samochodowym o dmc nieprzekraczającej 3,5 t. Takim samym określeniem dopuszczalnej masy całkowitej posługuje się ustawa o VAT oraz rządowe projekty nowelizacji ustaw o CIT i PIT, nad którymi pracuje Sejm.

Ministerstwo Finansów dostrzegło problem, gdy zorientowało się, że od kilku lat gwałtowanie wzrasta sprzedaż samochodów dostawczych o dmc 3,49 tony, a spada sprzedaż pojazdów o dmc 3,5 tony. Okazało się, że producenci samochodów wyszli naprzeciw oczekiwaniom przedsiębiorców i oferują auta niepodlegające podatkowi.
Przygotowany w resorcie finansów projekt nowelizacji ustawy o opłatach i podatkach lokalnych, którym wkrótce ma się zająć Rada Ministrów, przewiduje zmianę kontrowersyjnego art. 8 pkt 1.

MF odpuści podatek

Z nowego brzmienia przepisu wynika, że z opodatkowania podatkiem od środków transportowych mają być wyłączone samochody o dopuszczalnej masie całkowitej równej 3,5 tony. Zdaniem MF zmiana ujednolici też zasady opodatkowania pojazdów ciężarowych z zasadami ich rejestracji oraz wydawania uprawnień do kierowania takimi samochodami.

– Dzięki zmianie posiadacze samochodów o dmc 3,5 tony nie będą płacić podatku od środków transportowych. Podatek obejmie tylko pojazdy powyżej 3,5 tony dmc. Zmiana będzie korzystna nie tylko z punktu widzenia podatkowego, ale także ze względu na spójność systemu prawnego – mówi Artur Cmoch, wspólnik w kancelarii Grynhoff, Woźny i Wspólnicy. Przypomina, że zgodnie z ustawą o VAT samochód o masie nieprzekraczającej 3,5 tony nie jest traktowany jako pojazd ciężarowy. Podobnie przepisy dotyczące praw jazdy zezwalają na prowadzenie samochodu o masie 3,5 tony z prawem jazdy kategorii B, czyli dla aut osobowych.

– Obecne uregulowania ustawy o podatkach i opłatach lokalnych są zatem niespójne z pozostałymi przepisami – ocenia Artur Cmoch.

Resort MF przyznaje, że zapewnienie zgodności z innymi ustawami podatkowymi to tylko jeden z powodów nowelizacji. Fiskus obawia się, że spadek sprzedaży samochodów o dmc 3,5 tony może skutkować brakiem nowych przedmiotów opodatkowania i spadkiem wpływów z tego tytułu. Dlatego projekt zakłada wzrost minimalnej stawki podatku dla aut o dmc wyższej niż 3,5 tony do 661,68 zł. Ponadto rząd planuje objęcie samochodów o dmc równej 3,5 tony nowym podatkiem od samochodów. W Sejmie odbyło się pierwsze czytanie projektu stosownej ustawy.

Zwolnienie z podatku od środków transportowych samochodów o dopuszczalnej masie całkowitej równej 3,5 tony ujednolici zasady opodatkowania samochodów ciężarowych z zasadami ich rejestracji oraz wydawania uprawnień do kierowania tymi pojazdami

Więcej zmian dla ciężarówek

Projekt nowelizacji ustawy o podatkach i opłatach lokalnych zawiera więcej zmian dotyczących podatku od środków transportowych. MF proponuje, by obowiązkiem podatkowym objąć posiadaczy środków transportowych (podmioty polskie), którym pojazdy zostały powierzone przez zagraniczne podmioty prawne lub osoby fizyczne, jeżeli pojazdy te zostaną zarejestrowane na terytorium RP.

Zdaniem MF zmiana taka nie jest sprzeczna z przepisami unijnymi. Projekt przewiduje też doprecyzowanie powstania obowiązku podatkowego w przypadku pierwszej rejestracji oraz wyrejestrowania pojazdu. Zmienią się także zasady płatności podatku – z rat równych na proporcjonalne. Podatek będzie płatny w dwóch ratach proporcjonalnych do czasu trwania obowiązku podatkowego. Zlikwidowane ma być zwolnienie z podatku dla pojazdów wykorzystywanych w tzw. transporcie kombinowanym – dowozie i odwozie na maksymalną odległość do 150 km na terytorium RP.

Zgodnie z obecnymi przepisami warunkiem skorzystania ze zwolnienia jest wykorzystanie pojazdu do takich przewozów potwierdzone odpowiednim dokumentem. Odrębne przepisy miały określić, jakie to dokumenty. Ulga okazała się martwa, gdyż przepisów do dziś nie wydano.








Marcin Musiał
Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

REKLAMA

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA

Wygoda, bezpieczeństwo, prestiż – trzy filary nowoczesnego biznesu

Cyfryzacja, zielona transformacja i konieczność reagowania na coraz szybsze zmiany rynkowe sprawiają, że współczesnym firmom potrzebne są nie tylko tradycyjne narzędzia finansowe. Przedsiębiorcy oczekują nowoczesnych rozwiązań, które usprawnią zarządzanie biznesem, oszczędzą czas i zminimalizują ryzyko. Bank BNP Paribas odpowiada na te potrzeby, oferując innowacyjne pakiety rachunków oraz prestiżową kartę Mastercard Business World Elite. To narzędzia, które pomagają firmom z różnych branż - od e-commerce, przez usługi i budownictwo, aż po handel międzynarodowy - zachować stabilność i skutecznie rozwijać biznes.

Webinar: Architekci zmiany

Jak dobrać zespół, który skutecznie przeprowadzi transformację?

REKLAMA