REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

VAT. Rozliczanie należności podatkowych

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Przepisy podatkowe dopuszczają możliwość korekty faktury już raz skorygowanej. Podatnik poprawia wtedy nie korektę faktury, a dokument pierwotny.


Zgodnie z rozporządzeniem ministra finansów z dnia 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz.U. nr 95, poz. 798 z późn. zm.) podatnik może wystawiać faktury korygujące. Powinien zrobić to w przypadku, gdy po wystawieniu faktury VAT udzielił rabatu, podwyższył cenę lub stwierdził pomyłkę w cenie, stawce lub kwocie podatku, bądź jakiejkolwiek innej pozycji faktury.

Jak wyjaśnił nam Andrzej Pośniak, prawnik z CMS Cameron McKenna, odbiór faktury korygującej powinien zostać potwierdzony przez nabywcę. W przypadku zmiany ceny, kwoty lub stawki podatku, wspomniane potwierdzenie umożliwia obniżenie albo podwyższenie podatku należnego przez dostawcę (w miesiącu otrzymania potwierdzenia), jak również podwyższenie albo obniżenie podatku naliczonego przez nabywcę (w miesiącu otrzymania faktury korygującej).

Poprawki do poprawek

W praktyce pomyłki mogą zdarzać się często. Może się również okazać, że konieczne będzie dokonanie ponownej korekty faktury, która już raz została skorygowana.
– Trzeba pamiętać, że w takiej sytuacji nie korygujemy faktury korygującej, ale pierwotnie wystawioną fakturę, przy czym uwzględniamy wcześniej dokonane korekty – tłumaczył Andrzej Pośniak. Podał jako przykład sytuację, kiedy pierwotnie wystawiona faktura VAT zawierała informację, że nabywca ma siedzibę przy ul. Marszałkowskiej 96, następnie została stwierdzona pomyłka w adresie, co pociągnęło za sobą wystawienie faktury korygującej, która zastąpiła powyższy adres następującym: ul. Marszałkowska 69. Ostatecznie jednak okazało się, że prawidłowy adres brzmi: ul. Marszałka 69.

– W efekcie, należy wystawić fakturę korygującą, która zastąpi adres ul. Marszałkowska 69 adresem ul. Marszałka 69 – twierdzi nasz rozmówca. Zwraca przy tym uwagę, że podobnie wygląda sytuacja w przypadku ponownej korekty ceny, kwoty lub stawki podatku. Wtedy również konieczne jest potwierdzenie otrzymania faktury korygującej przez nabywcę oraz stosowna korekta podatku należnego i naliczonego, odpowiednio przez dostawcę i nabywcę.

Nie ma terminu

Ekspert z CMS Cameron McKenna dodał w rozmowie z GP, że bez względu na przyczynę korekty, prawo podatkowe nie definiuje terminu, w którym należy wystawić fakturę korygującą. Wydaje się jednak, że najwłaściwszym postępowaniem jest wystawianie omawianej faktury korygującej niezwłocznie po dokonaniu zmiany ceny lub wykryciu błędu.
– Wynika to przede wszystkim z faktu, że dopiero wystawienie faktury korygującej i potwierdzenie jej otrzymania przez nabywcę powoduje powstanie określonych skutków w zakresie praw i obowiązków co do korekty VAT należnego i naliczonego – podkreślił ekspert. Dodał, że drugą istotną okolicznością jest potencjalna odpowiedzialność karna skarbowa. Wystawienie faktury w sposób nierzetelny (np. zawierającej błędy) zagrożone jest karą do 240 stawek dziennych. Zatem z praktycznego punktu widzenia opóźnianie wystawiania faktury korygującej wydaje się nieuzasadnione – podkreślił ekspert. Warto w tym miejscu dodać, że jedna stawka dzienna nie może być niższa od 1/30 części minimalnego wynagrodzenia. Nie może też przekraczać jej czterystukrotności. Przy obecnie obowiązującej wysokości minimalnego wynagrodzenia (899,10 zł) rozpiętość stawki dziennej kształtuje się od 29,97 zł do 11 988 zł.

CO WPISAĆ NA FAKTURZE
Faktura korygująca powinna zawierać:
• numer kolejny oraz datę jej wystawienia;
• dane zawarte w fakturze, której dotyczy faktura korygująca, w tym: imiona i nazwiska lub nazwy sprzedawcy i nabywcy oraz ich adresy; numery identyfikacji podatkowej sprzedawcy i nabywcy; dzień, miesiąc i rok albo miesiąc i rok dokonania sprzedaży oraz datę wystawienia i numer kolejny faktury oznaczonej jako faktura VAT, a także nazwę towaru lub usługi objętych rabatem;
• kwotę i rodzaj udzielonego rabatu;
• kwotę zmniejszenia podatku należnego.
 


Ewa Matyszewska
Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak założyć spółkę z o.o. z aktem notarialnym?

Umowa spółki z o.o. w formie aktu notarialnego jest konieczna, gdy wspólnicy zamierzają wprowadzić do umowy postanowienia, których dodanie nie jest możliwe w przypadku spółki z o.o. zakładanej przez S24. Dotyczy to m.in. sytuacji, w których wspólnicy zamierzają wnieść wkłady niepieniężne, wprowadzić obowiązek powtarzających się świadczeń niepieniężnych, zmienić zasady głosowania w spółce, uprzywilejować udziały co do głosu, czy do dywidendy.

W jaki sposób hakerzy wykorzystują e-maile do ataków? Mają swoje sposoby

Najpopularniejszą formą cyberataku jest obecnie phishing. Fałszywe wiadomości są coraz trudniejsze do wykrycia, bo cyberprzestępcy doskonale się wyspecjalizowali. Jak rozpoznać niebzepieczną wiadomość? Jak chronić swoją firmę przed cyberatakami?

Co nowego dla firm biotechnologicznych w Polsce? [WYWIAD]

Na co powinny przygotować się firmy z branży biotechnologicznej? O aktualnych problemach i wyzwaniach związanych z finansowaniem tego sektora mówi Łukasz Kościjańczuk, partner w zespole Biznes i innowacje w CRIDO, prelegent CEBioForum 2025.

Coraz trudniej rozpoznać fałszywe opinie w internecie

40 proc. Polaków napotyka w internecie na fałszywe opinie, wynika z najnowszego badania Trustmate.io. Pomimo, że UOKiK nakłada kary na firmy kupujące fałszywe opinie to proceder kwietnie. W dodatku 25 proc. badanych ma trudności z rozróżnieniem prawdziwych recenzji.

REKLAMA

To nie sztuczna inteligencja odbierze nam pracę, tylko osoby umiejące się nią posługiwać [WYWIAD]

Sztuczna inteligencja stała się jednym z największych wyścigów technologicznych XXI wieku. Polskie firmy też biorą w nim udział, ale ich zaangażowanie w dużej mierze ogranicza się do inwestycji w infrastrukturę, bez realnego przygotowania zespołów do korzystania z nowych narzędzi. To tak, jakby maratończyk zaopatrzył się w najlepsze buty, zegarek sportowy i aplikację do monitorowania wyników, ale zapomniał o samym treningu. O tym, dlaczego edukacja w zakresie AI jest potrzebna na każdym szczeblu kariery, jakie kompetencje są niezbędne, które branże radzą sobie z AI najlepiej oraz czy sztuczna inteligencja doprowadzi do redukcji miejsc pracy, opowiada Radosław Mechło, trener i Head of AI w BUZZcenter.

Lider w oczach pracowników. Dlaczego kadra zarządzająca powinna rozwijać kompetencje miękkie?

Sposób, w jaki firma buduje zespół i rozwija wiedzę oraz umiejętności swoich pracowników, to dzisiaj jeden z najważniejszych czynników decydujących o jej przewadze konkurencyjnej. Konieczna jest tu nie tylko adaptacja do szybkich zmian technologicznych i rynkowych, lecz także nieustanny rozwój kompetencji miękkich, które okazują się kluczowe dla firm i ich liderów.

Dziękuję, które liczy się podwójnie. Jak benefity mogą wspierać ludzi, firmy i planetę?

Coraz więcej firm mówi o zrównoważonym rozwoju – w Polsce aż 72% organizacji zatrudniających powyżej 1000 pracowników deklaruje działania w tym obszarze1. Jednak to nie tylko wielkie strategie kształtują kulturę organizacyjną. Często to codzienne, pozornie mało znaczące decyzje – jak wybór dostawcy benefitów czy sposób ich przekazania pracownikom – mówią najwięcej o tym, czym firma kieruje się naprawdę. To właśnie one pokazują, czy wartości organizacji wykraczają poza hasła w prezentacjach.

Windykacja należności. Na czym powinna opierać się działalność windykacyjna

Chociaż windykacja kojarzy się z negatywnie, to jest ona kluczowa w zapewnieniu stabilności finansowej przedsiębiorstw. Branża ta, często postrzegana jako pozbawiona jakichkolwiek zasad etycznych, w ciągu ostatnich lat przeszła znaczną transformację, stawiając na profesjonalizm, przejrzystość i szacunek wobec klientów.

REKLAMA

Będą duże problemy. Obowiązkowe e-fakturowanie już za kilka miesięcy, a dwie na trzy małe firmy nie mają o nim żadnej wiedzy

Krajowy System e-Faktur (KSeF) nadchodzi, a firmy wciąż nie są na niego przygotowane. Nie tylko od strony logistycznej czyli zakupu i przygotowania odpowiedniego oprogramowania, ale nawet elementarnej wiedzy czym jest KSeF – Krajowy System e-Faktur.

Make European BioTech Great Again - szanse dla biotechnologii w Europie Środkowo-Wschodniej

W obliczu zmian geopolitycznych w świecie Europa Środkowo-Wschodnia może stać się nowym centrum biotechnologicznych innowacji. Czy Polska i kraje regionu są gotowe na tę szansę? O tym będą dyskutować uczestnicy XXIII edycji CEBioForum, największego w regionie spotkania naukowców, ekspertów, przedsiębiorców i inwestorów zajmujących się biotechnologią.

REKLAMA