REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Projekt nowelizacji ustawy o swobodzie gospodarczej

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Przedsiębiorca rozpoczynający działalność gospodarczą będzie rejestrował się w urzędzie skarbowym zamiast w gminie. Wszystkie formalności załatwi w urzędzie w jednym okienku. Rada Ministrów na dzisiejszym posiedzeniu omówi projekt ustawy o swobodzie działalności gospodarczej, który przygotowało Ministerstwo Gospodarki.


Przedsiębiorcy od dawna domagali się znowelizowania przepisów ustawy z 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (Dz.U. nr 173, poz. 1807 ze zm.), a przede wszystkim wprowadzenia zasady tzw. jednego okienka i umożliwienia zawieszania działalności gospodarczej.

Okienko w urzędzie skarbowym

Twórcy projektu zaproponowali, aby przedsiębiorcy, którzy są osobami prawnymi albo jednostkami organizacyjnymi, nadal wpisywali się do rejestru przedsiębiorców w Krajowym Rejestrze Sądowym, natomiast pozostali, czyli osoby fizyczne, rejestrowali się w ewidencji działalności gospodarczej w urzędzie skarbowym. Natomiast następnie ich dane zostałyby wprowadzone go Centralnej Informacji o Działalności Gospodarczej.
Przedsiębiorca, który rozpoczyna wykonywanie działalności, od razu będzie mógł też złożyć zgłoszenie identyfikacyjne lub aktualizacyjne dotyczące numeru NIP oraz żądanie wpisu do krajowego rejestru urzędowego podmiotów gospodarki narodowej (REGON) i zgłoszenia płatnika składek do ZUS. Natomiast urząd skarbowy w ciągu trzech dni od dokonania wpisu przekaże wnioski za pośrednictwem systemu teleinformatycznego do GUS i ZUS razem z informacją o nadaniu przedsiębiorcy numeru NIP i dokonaniu wpisu do rejestru przedsiębiorców.

Zawieszenie działalności

Autorzy projektu proponują, aby przedsiębiorca mógł zawiesić wykonywanie działalności gospodarczej jednorazowo na okres nie krótszy niż 10 kolejnych dni i łącznie nie dłużej niż na 303 dni kalendarzowe w jednym roku kalendarzowym. W tym celu będzie musiał złożyć w organie prowadzącym rejestr przedsiębiorców wniosek o wpis do rejestru przedsiębiorców informacji o zawieszeniu działalności gospodarczej albo złożyć do naczelnika urzędu skarbowego zgłoszenie aktualizacyjne dotyczące zawieszenia, tej działalności. W czasie gdy prowadzenie działalności gospodarczej będzie zawieszone, przedsiębiorca nie będzie mógł wykonywać żadnych czynności związanych na przykład ze sprzedażą i oferowaniem towarów i usług. Natomiast będzie mógł wykonywać czynności związane z zabezpieczeniem i zachowaniem źródła przychodów, na przykład zatrudniać w niezbędnym zakresie pracowników, przyjmować należności i regulować zobowiązania, które powstały jeszcze przed zawieszeniem wykonywania działalności.

– Brak ustawowej definicji zawieszenia wykonywania działalności gospodarczej nastręcza przedsiębiorcom wiele trudności – mówi Andrzej Malinowski, prezydent Konfederacji Pracodawców Polskich. Jego zdaniem rządowy projekt zawiera znacznie lepszą regulację dotyczącą tej kwestii niż projekt poselski mniej korzystny dla gospodarki i przedsiębiorczości. Projekty poselskie umożliwiają zawieszenie działalności gospodarczej jedynie przedsiębiorcom, którzy nie zatrudniają pracowników, czyli dotyczyć będą bardzo wąskiej grupy podmiotów. Taka regulacja może doprowadzić do patologii i poszerzenia szarej strefy.

PROPOZYCJE ZMIAN
Plusy
• Możliwość zawieszenia działalności gospodarczej uchroni wiele firm przed bankructwem
• Wprowadzenie zasady jednego okienka przyspieszy rozpoczęcie działalności przez przedsiębiorcę
Minusy
• Obowiązek wskazania daty zakończenia zawieszenia działalności już w momencie składania wniosku, co często z przyczyn losowych może być niemożliwe
• Utrzymanie dwóch odrębnych rejestrów: dla osób fizycznych oraz dla osób prawnych i jednostek organizacyjnych


Małgorzata Piasecka-Sobkiewicz
Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Rozliczenie pojazdów firmowych w 2026 roku i nowe limity dla kosztów podatkowych w firmie – mniejsze odliczenia od podatku, czyli dlaczego opłaca się kupić samochód na firmę jeszcze w 2025 roku

Od 1 stycznia 2026 roku poważnie zmieniają się zasady odliczeń podatkowych co do samochodów firmowych – zmniejszeniu ulega limit wartości pojazdu, który można przyjmować do rozliczeń podatkowych. Rozwiązanie to miało w założeniu promować elektromobilność, a wynika z pakietu ustaw uchwalanych jeszcze w ramach tzw. „Polskiego Ładu”, z odroczonym aż do 2026 roku czasem wejścia w życie. Resort finansów nie potwierdził natomiast, aby planował zmienić te przepisy czy odroczyć ich obowiązywanie na dalszy okres.

Bezpłatny ebook: Wydanie specjalne personel & zarządzanie - kiedy życie boli...

10 października obchodzimy Światowy Dzień Zdrowia Psychicznego – to dobry moment, by przypomnieć, że dobrostan psychiczny pracowników nie jest już tematem pobocznym, lecz jednym z kluczowych filarów strategii odpowiedzialnego przywództwa i zrównoważonego rozwoju organizacji.

ESG w MŚP. Czy wyzwania przewyższają korzyści?

Około 60% przedsiębiorców z sektora MŚP zna pojęcie ESG, wynika z badania Instytutu Keralla Research dla VanityStyle. Jednak 90% z nich dostrzega poważne bariery we wdrażaniu zasad zrównoważonego rozwoju. Eksperci wskazują, że choć korzyści ESG są postrzegane jako atrakcyjne, są na razie zbyt niewyraźne, by zachęcić większą liczbę firm do działania.

Zarząd sukcesyjny: Klucz do przetrwania firm rodzinnych w Polsce

W Polsce funkcjonuje ponad 800 tysięcy firm rodzinnych, które stanowią kręgosłup krajowej gospodarki. Jednakże zaledwie 30% z nich przetrwa przejście do drugiego pokolenia, a tylko 12% dotrwa do trzeciego. Te alarmujące statystyki nie wynikają z braku rentowności czy problemów rynkowych – największym zagrożeniem dla ciągłości działania przedsiębiorstw rodzinnych jest brak odpowiedniego planowania sukcesji. Wprowadzony w 2018 roku instytut zarządu sukcesyjnego stanowi odpowiedź na te wyzwania, oferując prawne narzędzie umożliwiające sprawne przekazanie firmy następnemu pokoleniu.

REKLAMA

Ukryte zasoby rynku pracy. Dlaczego warto korzystać z ich potencjału?

Chociaż dla rynku pracy pozostają niewidoczni, to tkwi w nich znaczny potencjał. Kto pozostaje w cieniu? Dlaczego firmy nie sięgają po tzw. niewidzialnych pracowników?

Firmy będą zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec roku. Jest duża szansa na podniesienie obrotu

Dlaczego firmy planują zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec 2025 roku? Chodzi o gorący okres zakończenia roku - od Halloween, przez Black Friday i Mikołajki, aż po kulminację w postaci Świąt Bożego Narodzenia. Najwięcej pracowników będą zatrudniały firmy branży produkcyjnej. Ratunkiem dla nich są pracownicy tymczasowi. To duża szansa na zwiększenie obrotu.

Monitoring wizyjny w firmach w Polsce – prawo a praktyka

Monitoring wizyjny, zwany również CCTV (Closed-Circuit Television), to system kamer rejestrujących obraz w określonym miejscu. W Polsce jest powszechnie stosowany przez przedsiębiorców, instytucje publiczne oraz osoby prywatne w celu zwiększenia bezpieczeństwa i ochrony mienia. Na kanwie głośnych decyzji Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych przyjrzyjmy się przepisom prawa, które regulują przedmiotową materię.

Akcyzą w cydr. Polscy producenci rozczarowani

Jak wiadomo, Polska jabłkiem stoi. Ale zamiast wykorzystywać własny surowiec i budować rynek, oddajemy pole zagranicznym koncernom – z goryczą mówią polscy producenci cydru. Ku zaskoczeniu branży, te niskoalkoholowe napoje produkowane z polskich jabłek, trafiły na listę produktów objętych podwyżką akcyzy zapowiedzianą niedawno przez rząd. Dotychczasowa akcyzowa mapa drogowa została zatem nie tyle urealniona, jak określa to Ministerstwo Finansów, ale też rozszerzona, bo cydry i perry były z niej dotąd wyłączne. A to oznacza duże ryzyko zahamowania rozwoju tej i tak bardzo małej, bo traktowanej po macoszemu, kategorii.

REKLAMA

Ustawa o kredycie konsumenckim z perspektywy banków – wybrane zagadnienia

Ustawa o kredycie konsumenckim wprowadza istotne wyzwania dla banków, które muszą dostosować procesy kredytowe, marketingowe i ubezpieczeniowe do nowych wymogów. Z jednej strony zmiany zwiększają ochronę konsumentów i przejrzystość rynku, z drugiej jednak skutkują większymi kosztami operacyjnymi, koniecznością zatrudnienia dodatkowego personelu, wydłużeniem procesów decyzyjnych oraz zwiększeniem ryzyka prawnego.

Coraz więcej firm ma rezerwę finansową, choć zazwyczaj wystarczy ona na krótkotrwałe problemy

Więcej firm niż jeszcze dwa lata temu jest przygotowanych na wypadek nieprzewidzianych sytuacji, czyli ma tzw. poduszkę finansową. Jednak oszczędności nie starczy na długo. 1 na 3 firmy wskazuje, że dysponuje rezerwą na pół roku działalności, kolejne 29 proc. ma zabezpieczenie na 2–3 miesiące.

REKLAMA