REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Tanie e-centra pracy

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Rząd pracuje nad projektem ustawy o telepracy, projekt będzie gotowy za mniej więcej 2 miesiące. Obecnie, z braku regulacji prawnych, telepracownicy stanowią tylko 1 proc. zatrudnionych. W listopadzie rozpoczną działalność w Polsce pierwsze e-centra telepracy


W listopadzie na terenie Mazowsza ruszy pilotażowy program pracy dotyczący zatrudniania osób pozą siedzibą firmy w charakterze telepracowników. Jak dowiedziała się GP, mają one pracować w stworzonych przez samorządy lokalne, a finansowanych z pieniędzy unijnych tzw. e-centrach. Przeznaczonych jest to na 4 mln euro. Projekt ten, wspierany przez Program Narodów Zjednoczonych ds. Rozwoju (UNDP), ma pokazać pracodawcom, że elastyczne formy zatrudnienia, np. telepraca, obniżają koszty pracy i funkcjonowania firmy.

Niewykorzystana szansa

Obecnie pracodawcy rzadko zatrudniają pracowników na zasadzie telepracy, bo w Polsce nie jest ona prawnie uregulowana. Telepracownicy stanowią w Polsce zaledwie 1 proc. ogółu zatrudnionych. Wykonują oni swoje zadania albo na podstawie typowych umów o pracę, albo umów cywilnoprawnych.
– W Polsce nie wykorzystuje się szans na pracę, jakie dają elastyczne formy zatrudnienia, a więc również telepraca. Projekt dotyczący e-centów pozwoli pracodawcom oswoić się z tą formą zatrudnienia. Co więcej, do końca trwania projektu, a więc do 31 marca 2008 r., nie będą oni musieli ponosić żadnych kosztów oprócz wynagrodzenia i ubezpieczenia pracownika – mówi Jan Szczyciński z UNDP.
E-centra są tworzone przez trzy gminy na Mazowszu: Pułtusk, Radom i Garwolin. W lokalach zaadaptowanych do pracy biurowej będzie po 12 stanowisk pracy wyposażonych w sprzęt biurowy, łącza internetowe, telefony itp. Nadzorować je będzie kierownik e-centrum. on też będzie monitorował pracę osób, ale nadzór nad jakością wykonywanych zleceń będzie miał ich pracodawca. W projekcie wezmą udział przedsiębiorcy wyłonieni przez partnerów projektu (m.in. Procesy Inwestycyjne S.A., Związek Pracodawców Towarzystwo Dzieł, Politechnika Warszawska, Wydział Inżynierii Lądowej).

Mniejsze koszty

– Chętnie skorzystam z zatrudnienia pracownika w takim e-centrum. Dopiero rozwijam swoją firmę, nie stać mnie więc na zaoferowanie pracownikowi stałej umowy o pracę. Mogę jednak z nim zawrzeć umowę na wykonanie określonych projektów graficznych – mówi Piotr Gosztowt, właściciel firmy reklamowej. Dzięki temu, że jego pracownik mógłby wykonywać swoje zadania wykorzystując narzędzia i sprzęt dostępny w e-centrum, nie będzie obciążony kosztami utworzenia i utrzymania stanowiska pracy.
W e-centrach mogą być wykonywane także m.in. badania telefoniczne rynku, obsługa baz danych, obsługa stron www, mailingowe akcje reklamowe, prowadzenie sekretariatu danej firmy czy obsługa księgowa.

Pracują nad prawem

Zatrudnienie w formie telepracy mogą też ułatwić przygotowywane w Ministerstwie Pracy i Polityki Społecznej założenia do ustawy o telepracy. Mają się one składać z postulatów partnerów społecznych zasiadających w Komisji Trójstronnej, którzy podpisali porozumienie w tej sprawie.
– Gotowy projekt ustawy zostanie przedstawiony pod obrady Rady Ministrów za nieco ponad dwa miesiące – zapewniła GP Anna Kalata, szefowa resortu.

Organizacje pracodawców uważają, że prace nad projektem toczą się zbyt wolno. Są jednak zadowoleni, że powstanie samodzielny projekt ustawy o telepracy. Komisja Kodyfikacyjna Prawa Pracy zamierzała bowiem wprowadzić regulacje w tej sprawie do nowego kodeksu pracy, nad którym wciąż trwają prace.
– Sprawdziła się ustawa o zatrudnianiu pracowników tymczasowych, mimo że nie wszystkie jej regulacje są w pełni zasadne. Nie ma więc potrzeby zwlekać z wprowadzeniem ustawy o telepracy – podkreśla Witold Polkowski, ekspert Konfederacji Pracodawców Polskich.

Ochrona telepracownika

Projektowane przepisy zakładają, że skierowanie do telepracy może nastąpić w umowie o pracę, ale może być też unormowane w innym akcie stanowiącym podstawę nawiązania takiego stosunku. Nie można jednak będzie czasowo powierzyć takiej pracy pracownikowi bez jego zgody, na podstawie art. 42 par. 4 kodeksu pracy. Przepis ten stanowi, że wypowiedzenie dotychczasowych warunków pracy lub płacy nie jest wymagane w razie powierzenia pracownikowi, w przypadkach uzasadnionych potrzebami pracodawcy, innej pracy niż określona w umowie o pracę. Taka sytuacja nie może jednak trwać dłużej niż 3 miesiące w roku kalendarzowym. Pracownik nie może też otrzymywać w tym okresie niższego wynagrodzenia.

Zgodnie z inną propozycją, pracownikowi, który odmówi podjęcia telepracy, nie będzie można wypowiedzieć pracy ani zmienić dotychczasowych warunków pracy i wynagrodzenia. Pracodawca będzie też musiał uszanować prywatność telepracownika. Jeśli będzie on wykonywał swoje zadania w domu, pracodawca nie będzie mógł bez zapowiedzi tam go skontrolować.

Pracodawca powinien również wyposażyć telepracownika w sprzęt niezbędny do telepracy oraz ponosić koszty dojazdów do pracy. Jeśli natomiast pracownik będzie używać własnego wyposażenia, pracodawca powinien mu za to płacić. Może także uzgodnić z nim, że będzie partycypował w kosztach utrzymania lokalu.

Więcej pracy

Według Michała Boni, byłego ministra pracy, dzięki telepracy nie tylko zwiększy się mobilność polskich pracowników, ale także miejsca pracy będą tańsze. Dzięki temu, jak podkreśla Jan Guz, przewodniczący OPZZ, pracodawcy mogą być bardziej skłonni do zatrudniania telepracowników.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.


 


Izabela Rakowska-Boroń
Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
5 sprawdzonych metod pozyskiwania klientów B2B, które działają w 2025 roku

Pozyskiwanie klientów biznesowych w 2025 roku wymaga elastyczności, innowacyjności i umiejętnego łączenia tradycyjnych oraz nowoczesnych metod sprzedaży. Zmieniające się preferencje klientów, rozwój technologii i rosnące znaczenie relacji międzyludzkich sprawiają, że firmy muszą dostosować swoje strategie, aby skutecznie docierać do nowych odbiorców. Dobry prawnik zadba o zgodność strategii z przepisami prawa oraz zapewni ochronę interesów firmy. Oto pięć sprawdzonych metod, które pomogą w pozyskiwaniu klientów w obecnym roku.

Family Business Future Summit - podsumowanie po konferencji

Pod koniec kwietnia niniejszego roku, odbyła się druga edycja wydarzenia Family Business Future Summit, które dedykowane jest przedsiębiorczości rodzinnej. Stolica Warmii i Mazur przez dwa dni gościła firmy rodzinne z całej Polski, aby esencjonalnie, inspirująco i innowacyjne opowiadać i rozmawiać o sukcesach oraz wyzwaniach stojących przed pionierami polskiej przedsiębiorczości.

Fundacja rodzinna po dwóch latach – jak zmienia się myślenie o sukcesji?

Jeszcze kilka lat temu o sukcesji w firmach mówiło się niewiele. Przedsiębiorcy odsuwali tę kwestię na później, często z uwagi na brak gotowości, aby się z nią zmierzyć. Mówienie o śmierci właściciela, przekazaniu firmy i zabezpieczeniu rodziny wciąż należało do tematów „na później”.

Potencjał 33 GW z wiatraków na polskim morzu. To 57% zapotrzebowania kraju na energię. Co dalej z farmami wiatrowymi w 2026 i 2027 r.

Polski potencjał na wytwarzanie energii elektrycznej z wiatraków na morzu (offshore) wynosi 33 GW. To aż 57% rocznego zapotrzebowania kraju na energię. W 2026 i 2027 r. powstaną nowe farmy wiatrowe Baltic Power i Baltica 2. Jak zmieniają się przepisy? Co dalej?

REKLAMA

Jak zwiększyć rentowność biura rachunkowego bez dodatkowych wydatków?

Branża księgowa to jedna z dziedzin, w których wynagrodzenie za świadczone usługi często jest mocno niedoszacowane, mimo tego, że błędy w księgowości mogą skutkować bardzo poważnymi konsekwencjami dla przedsiębiorców. W związku z tak doniosłą rolą biur rachunkowych powinny one dbać o poziom rentowności, który pozwoli właścicielom skupić się na podnoszeniu jakości świadczonych usług oraz większego spokoju, co niewątpliwie pozytywnie wpływa na dobrostan właścicieli biur oraz ich pracowników.

Samozatrudnieni i małe firmy w odwrocie? wzrasta liczba likwidowanych i zawieszanych działalności gospodarczych, co się dzieje

Według znawców tematu, czynniki decydujące ostatnio o likwidacji takich firm nie różnią się od tych sprzed roku. Znaczenie mają m.in. koszty prowadzenia biznesu, w tym składki zusowskie, a także oczekiwania finansowe pracowników.

Szybki wzrost e-commerce mocno zależny od rozwoju nowych technologii: co pozwoli na zwiększenie zainteresowania zakupami online ze strony klientów

E-commerce czyli zakupy internetowe przestają być jedynie wygodną alternatywą dla handlu tradycyjnego – stają się doświadczeniem, którego jakość wyznaczają nie tylko oferta i cena, lecz także szybkość, elastyczność i przewidywalność dostawy oraz prostota ewentualnego zwrotu.

Przedsiębiorczość w Polsce ma się dobrze, mikroprzedsiębiorstwa minimalizując ryzyko działalności gospodarczej coraz częściej zaczynają od franczyzy

Najliczniejszą grupę firm zarejestrowanych w Polsce stanowią mikroprzedsiębiorstwa, a wśród nich ponad 87 tys. to podmioty działające w modelu franczyzowym. Jak zwracają uwagę ekonomiści ze Szkoły Głównej Handlowej, Polska jest liderem franczyzy w Europie Środkowo-Wschodniej.

REKLAMA

Rewolucyjne zmiany w prowadzeniu księgi przychodów i rozchodów

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt nowego rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (KPiR), co oznacza, że już od 1 stycznia 2026 r. zmieni się sposób ich prowadzenia.

Apteki odzyskają prawo reklamowania swojej działalności. bo obecne zakazy są sprzeczne z prawem unijnym

Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej wydał wyrok w sprawie C-200/24, w którym jednoznacznie uznał, że obowiązujący w Polsce całkowity zakaz reklamy aptek narusza prawo Unii Europejskiej. To ważny moment dla rynku aptecznego i swobody działalności gospodarczej w Polsce.

REKLAMA