REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Prawo autorskie. Zakłady usługowe nie zapłacą tantiemów

REKLAMA

Właściciele zakładów fryzjerskich, szewskich, kosmetycznych i innych przedsiębiorstw usługowych nie będą płacić za korzystanie z cudzych utworów, ponieważ nie wiąże się to bezpośrednio z osiąganiem korzyści majątkowych.


Sejmowa Komisja Kultury i Środków Przekazu pracuje nad poselskim projektem nowelizacji prawa autorskiego. Projekt stanowi, że korzystanie z utworów przez przedsiębiorców będących osobami fizycznymi oraz przez pracowników w zakresie własnego użytku osobistego nie wiąże się bezpośrednio z osiąganiem korzyści majątkowych. Zmiana ta jest istotna dla przedsiębiorców świadczących usługi, którzy w swych zakładach korzystają z odbiorników radiowych lub telewizyjnych. Obecnie prawo wprowadza domniemanie, że łączy się z tym osiąganie korzyści majątkowych, a przedsiębiorcy muszą płacić.

– Teraz trudno jest wykazać, że korzystanie z utworów w przedsiębiorstwach usługowych nie wiąże się z uzyskaniem korzyści majątkowych. Zasadniczo każde słuchanie radia czy oglądanie telewizji wymaga zawarcia stosownych umów z organizacjami zbiorowego zarządzania prawami autorskimi. Ciężar dowodu obciąża użytkowników – wyjaśnia dr Michał Zaremba z Instytutu Prawa Prasowego UW.

Projektodawcy twierdzą, że to rozwiązanie zatwierdza zwyczaj korzystania z utworów dla własnych potrzeb zakładów usługowych. ZAiKS nie zgadza się z tym stanowiskiem.

WAŻNE
 Nadal za korzystanie z utworów będą płacić przedsiębiorcy, którzy w swej działalności wykorzystują je dla celów handlowych i majątkowych (markety, restauracje itp.)


– ZAiKS inkasuje wynagrodzenie za korzystanie z utworów w punktach usługowych i ten przepis wcale nie jest martwy. Jest to rozwiązanie przyjęte na świecie. Proponowana regulacja godzi w bezwzględne prawa twórców – uważa mec. Ewa Łepkowska z Departamentu Prawnego ZAiKS.

Projekt dla innych przedsiębiorców wprowadza wymóg, aby związek między działalnością usługową a osiąganiem korzyści majątkowych był bezpośredni.

– Jest to niejasne pojęcie. Bezpośredni związek wystąpi np. w dyskotece, ale nie wiadomo, czy także w sklepie. Niezrozumiałe jest, dlaczego restaurator będący spółką ma płacić, a osoba fizyczna już nie – ocenia dr Zaremba.

Więcej
www.orka.sejm.gov.pl

Piotr Trocha

REKLAMA

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dostawa jedzenia w majówkę nie musi być tylko do domu

Majówka w tym roku, przy dobrej organizacji urlopu, może mieć aż 9 dni. Część Polaków decyduje się na taki długi wyjazd, sporo planuje wziąć dodatkowe wolne tylko 2 maja i też wyjechać, część będzie odpoczywać w domu. Będziemy jadać w restauracjach, gotować czy zamawiać jedzenie na wynos?

Jaki jest sekret sukcesu rodzinnych firm?

Magazyn "Forbes" regularnie publikuje listę 100 najbogatszych Polaków. W pierwszej dziesiątce tegorocznego zestawienia jest kilku przedsiębiorców działających w firmach rodzinnych. Jaka jest ich recepta na sukces? 

Skuteczne kierowanie rozproszonym zespołem w branży medycznej

Zarządzanie zespołem w branży medycznej to zadanie, które wymaga nie tylko specjalistycznej wiedzy, ale też głębokiego zrozumienia dynamiki interpersonalnej i psychologii pracy. Jako przedsiębiorca i założyciel BetaMed S.A., zawsze stawiałam przede wszystkim na rozwój kompetencji kierowniczych, które bezpośrednio przekładały się na jakość opieki nad pacjentami i atmosferę panującą w zespole.

GUS: Wzrósł indeks kosztów zatrudnienia. Czy wzrost kosztów pracy może być barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej?

GUS podał, że w IV kwartale 2023 r. indeks kosztów zatrudnienia wzrósł o 1,9 proc. kdk i 12,8 proc. rdr. Mimo to zmniejszył się udział firm sygnalizujących, że wzrost kosztów pracy lub presji płacowej może być w najbliższym półroczu barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej.

REKLAMA

Biznesowy sukces na rynku zdrowia? Sprawdź, jak się wyróżnić

W Polsce obserwujemy rosnącą liczbę firm, które specjalizują się w usługach związanych ze zdrowiem, urodą i branżą wellness. Właściciele starają się wyjść naprzeciw oczekiwaniom klientów i jednocześnie wyróżnić na rynku. Jak z sukcesami prowadzić biznes w branży medycznej? Jest kilka sposobów. 

Wakacje składkowe. Dla kogo i jak z nich skorzystać?

Sejmowe komisje gospodarki i polityki społecznej wprowadziły poprawki redakcyjne i doprecyzowujące do projektu ustawy. Projekt ten ma na celu umożliwić przedsiębiorcom tzw. "wakacje składkowe", czyli przerwę od płacenia składek ZUS.

Czego najbardziej boją się przedsiębiorcy prowadzący małe biznesy? [BADANIE]

Czego najbardziej boją się małe firmy? Rosnących kosztów prowadzenia działalności i nierzetelnych kontrahentów. A czego najmniej? Najnowsze badanie UCE RESEARCH przynosi odpowiedzi. 

AI nie zabierze ci pracy, zrobi to człowiek, który potrafi z niej korzystać

Jak to jest z tą sztuczną inteligencją? Zabierze pracę czy nie? Analitycy z firmy doradczej IDC twierdzą, że jednym z głównych powodów sięgania po AI przez firmy jest potrzeba zasypania deficytu na rynku pracy.

REKLAMA

Niewypłacalność przedsiębiorstw. Od początku roku codziennie upada średnio 18 firm

W pierwszym kwartale 2023 r. niewypłacalność ogłosiło 1635 firm. To o 31% więcej niż w tym okresie w ubiegłym roku i 35% wszystkich niewypłacalności ogłoszonych w 2023 r. Tak wynika z raportu przygotowanego przez ekonomistów z firmy Coface.  

Rosnące płace i spadająca inflacja nic nie zmieniają: klienci patrzą na ceny i kupują więcej gdy widzą okazję

Trudne ostatnie miesiące i zmiany w nawykach konsumentów pozostają trudne do odwrócenia. W okresie wysokiej inflacji Polacy nauczyli się kupować wyszukując promocje i okazje cenowe. Teraz gdy inflacja spadła, a na dodatek rosną wynagrodzenia i klienci mogą sobie pozwolić na więcej, nawyk szukania niskich cen pozostał.

REKLAMA