REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

RPO: jedna kontrola u przedsiębiorcy to fikcja

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Przedsiębiorcy mogą być kontrolowani przez ponad 40 instytucji. Część kontroli może być przeprowadzana w tym samym czasie. Rzecznik praw obywatelskich domaga się od Ministra Gospodarki zmian przepisów, które ograniczyłyby liczbę i czas trwania kontroli.


W ustawie o swobodzie działalności gospodarczej został określony maksymalny czas trwania kontroli, jakie może przeprowadzić u przedsiębiorcy w jednym roku kalendarzowym dany organ kontrolny (np. urząd skarbowy, Inspekcja Sanitarna). Dla mikro, małych i średnich przedsiębiorców czas kontroli nie może być dłuższy niż 4 tygodnie, zaś dla pozostałych przedsiębiorców nie może przekraczać 8 tygodni. Przepisy zakazują też podejmowania i prowadzenia w tym samym czasie więcej niż jednej kontroli u danego przedsiębiorcy przez różne organy.
Ograniczenie czasu trwania wszystkich kontroli prowadzonych przez ten sam organ u tego samego przedsiębiorcy nie ma jednak wpływu na łączny czas prowadzenia wszystkich kontroli przez różne inspekcje w tej samej firmie. Często zdarza się, że działania inspektorów dublują się i kontrole są nadmiernie wydłużane.

Janusz Kochanowski, rzecznik praw obywatelskich w piśmie do ministra gospodarki wskazuje, że przyczyną takich działań organów kontrolnych są źle skonstruowane przepisy. Ustawa o swobodzie działalności gospodarczej przewiduje bowiem wyjątki od zasady prowadzenia jednocześnie więcej niż jednej kontroli. Dopuszcza też możliwość wydłużenia czasu kontroli. Na przykład ograniczeń tych nie stosuje się wówczas, gdy odrębne przepisy przewidują możliwość prowadzenia kontroli w toku postępowania prowadzonego przez organ, bądź prowadzenie kontroli jest niezbędne dla prowadzonego przeciwko przedsiębiorcy śledztwa lub dochodzenia. Bez ograniczeń inspektorzy mogą przeprowadzać kontrole, uzasadniając to zagrożeniem życia, zdrowia lub środowiska naturalnego, albo powołując się na przepisy prawa wspólnotowego o ochronie konkurencji. Odstępstwo od zasady jednej kontroli i maksymalnego czasu jej trwania ustawodawca wprowadza też w nowych ustawach, m.in. w ustawie o Centralnym Biurze Antykorupcyjnym.

Rzecznik praw obywatelskich zwrócił też uwagę na niejednoznaczność niektórych pojęć w przepisach zawierających wyjątki od tej zasady. Jego zdaniem określenie „zagrożenie zdrowia, życia lub środowiska naturalnego” może być nadużywane przez organy kontrolne w dowolnych sytuacjach.

Ministerstwo Gospodarki broni się przed zarzutami rzecznika, twierdząc, że problem nadmiernej uciążliwości kontroli przedsiębiorców zostanie uregulowany w znowelizowanej ustawie o swobodzie działalności gospodarczej. Resort gospodarki przygotował już taki projekt, a obecnie trwają nad nim prace w Rządowym Centrum Legislacji. Nie wiadomo jednak kiedy trafi do laski marszałkowskiej

PRZYKŁAD NADMIERNYCH KONTROLI U JEDNEGO PRZEDSIĘBIORCY
W ciągu pół roku w jednej firmie przeprowadzono 5 różnych kontroli:
• przez urząd skarbowy od 25, 28-30 czerwca 2004 r. oraz 1, 2, 5, 6, 8, 9 lipca 2004 r.,
• przez NIK od 12 października do17 listopada 2004 r. z dwudniową przerwą,
• przez urząd skarbowy od 18 listopada do 25 listopada 2004 r.,
• przez Powiatową Straż Pożarną od 24 stycznia do 26 stycznia 2005 r.,
• przez Powiatowy Inspektorat Sanitarny 25 stycznia 2005 r.,

Łączny czas trwania wszystkich kontroli wynosił 48 dni roboczych. Długość kontroli oraz występowanie jednej po drugiej mocno utrudniły pracę w dziale finansowo-księgowym – twierdzi właściciel kontrolowanej firmy.
Źródło; sondaż BCC wśród przedsiębiorców przeprowadzony w lipcu 2005 r.


Małgorzata Piasecka-Sobkiewicz
Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak założyć spółkę z o.o. z aktem notarialnym?

Umowa spółki z o.o. w formie aktu notarialnego jest konieczna, gdy wspólnicy zamierzają wprowadzić do umowy postanowienia, których dodanie nie jest możliwe w przypadku spółki z o.o. zakładanej przez S24. Dotyczy to m.in. sytuacji, w których wspólnicy zamierzają wnieść wkłady niepieniężne, wprowadzić obowiązek powtarzających się świadczeń niepieniężnych, zmienić zasady głosowania w spółce, uprzywilejować udziały co do głosu, czy do dywidendy.

W jaki sposób hakerzy wykorzystują e-maile do ataków? Mają swoje sposoby

Najpopularniejszą formą cyberataku jest obecnie phishing. Fałszywe wiadomości są coraz trudniejsze do wykrycia, bo cyberprzestępcy doskonale się wyspecjalizowali. Jak rozpoznać niebzepieczną wiadomość? Jak chronić swoją firmę przed cyberatakami?

Co nowego dla firm biotechnologicznych w Polsce? [WYWIAD]

Na co powinny przygotować się firmy z branży biotechnologicznej? O aktualnych problemach i wyzwaniach związanych z finansowaniem tego sektora mówi Łukasz Kościjańczuk, partner w zespole Biznes i innowacje w CRIDO, prelegent CEBioForum 2025.

Coraz trudniej rozpoznać fałszywe opinie w internecie

40 proc. Polaków napotyka w internecie na fałszywe opinie, wynika z najnowszego badania Trustmate.io. Pomimo, że UOKiK nakłada kary na firmy kupujące fałszywe opinie to proceder kwietnie. W dodatku 25 proc. badanych ma trudności z rozróżnieniem prawdziwych recenzji.

REKLAMA

To nie sztuczna inteligencja odbierze nam pracę, tylko osoby umiejące się nią posługiwać [WYWIAD]

Sztuczna inteligencja stała się jednym z największych wyścigów technologicznych XXI wieku. Polskie firmy też biorą w nim udział, ale ich zaangażowanie w dużej mierze ogranicza się do inwestycji w infrastrukturę, bez realnego przygotowania zespołów do korzystania z nowych narzędzi. To tak, jakby maratończyk zaopatrzył się w najlepsze buty, zegarek sportowy i aplikację do monitorowania wyników, ale zapomniał o samym treningu. O tym, dlaczego edukacja w zakresie AI jest potrzebna na każdym szczeblu kariery, jakie kompetencje są niezbędne, które branże radzą sobie z AI najlepiej oraz czy sztuczna inteligencja doprowadzi do redukcji miejsc pracy, opowiada Radosław Mechło, trener i Head of AI w BUZZcenter.

Lider w oczach pracowników. Dlaczego kadra zarządzająca powinna rozwijać kompetencje miękkie?

Sposób, w jaki firma buduje zespół i rozwija wiedzę oraz umiejętności swoich pracowników, to dzisiaj jeden z najważniejszych czynników decydujących o jej przewadze konkurencyjnej. Konieczna jest tu nie tylko adaptacja do szybkich zmian technologicznych i rynkowych, lecz także nieustanny rozwój kompetencji miękkich, które okazują się kluczowe dla firm i ich liderów.

Dziękuję, które liczy się podwójnie. Jak benefity mogą wspierać ludzi, firmy i planetę?

Coraz więcej firm mówi o zrównoważonym rozwoju – w Polsce aż 72% organizacji zatrudniających powyżej 1000 pracowników deklaruje działania w tym obszarze1. Jednak to nie tylko wielkie strategie kształtują kulturę organizacyjną. Często to codzienne, pozornie mało znaczące decyzje – jak wybór dostawcy benefitów czy sposób ich przekazania pracownikom – mówią najwięcej o tym, czym firma kieruje się naprawdę. To właśnie one pokazują, czy wartości organizacji wykraczają poza hasła w prezentacjach.

Windykacja należności. Na czym powinna opierać się działalność windykacyjna

Chociaż windykacja kojarzy się z negatywnie, to jest ona kluczowa w zapewnieniu stabilności finansowej przedsiębiorstw. Branża ta, często postrzegana jako pozbawiona jakichkolwiek zasad etycznych, w ciągu ostatnich lat przeszła znaczną transformację, stawiając na profesjonalizm, przejrzystość i szacunek wobec klientów.

REKLAMA

Będą duże problemy. Obowiązkowe e-fakturowanie już za kilka miesięcy, a dwie na trzy małe firmy nie mają o nim żadnej wiedzy

Krajowy System e-Faktur (KSeF) nadchodzi, a firmy wciąż nie są na niego przygotowane. Nie tylko od strony logistycznej czyli zakupu i przygotowania odpowiedniego oprogramowania, ale nawet elementarnej wiedzy czym jest KSeF – Krajowy System e-Faktur.

Make European BioTech Great Again - szanse dla biotechnologii w Europie Środkowo-Wschodniej

W obliczu zmian geopolitycznych w świecie Europa Środkowo-Wschodnia może stać się nowym centrum biotechnologicznych innowacji. Czy Polska i kraje regionu są gotowe na tę szansę? O tym będą dyskutować uczestnicy XXIII edycji CEBioForum, największego w regionie spotkania naukowców, ekspertów, przedsiębiorców i inwestorów zajmujących się biotechnologią.

REKLAMA