REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nowelizacji prawa energetycznego. Zmiany od nowego roku

REKLAMA

Korzystne m.in. w zakresie rozliczeń dla odbiorców zmiany w prawie energetycznym zawiera projekt nowelizacji tej ustawy przygotowany w Ministerstwie Gospodarki.


Zapisy dotyczące m.in. spraw związanych ze zmianą sprzedawcy prądu są dodatkiem do podstawowego celu noweli – dostosowania polskich przepisów do unijnej dyrektywy w zakresie kogeneracji, czyli wytwarzania ciepła i prądu w elektrociepłowniach. Zgodnie z harmonogramem UE te zmiany mają wejść w życie od 1 stycznia 2007 roku, tak więc również paragrafy ułatwiające odbiorcom korzystanie z dobrodziejstw wolnego rynku energii zaczną obowiązywać w nowym roku.

Nowe definicje

W projekcie nowelizacji dodano m.in. definicje nowych pojęć, np. określono co to jest standardowy profil zużycia (zbiór danych o przeciętnym zużyciu energii elektrycznej w poszczególnych godzinach doby przez grupę odbiorców końcowych nieposiadających urządzeń pomiarowo-rozliczeniowych umożliwiających rejestrację tych danych bądź też takich, którzy mają zbliżoną charakterystykę poboru energii elektrycznej). Profile mają znaleźć zastosowanie w przypadku zmiany sprzedawcy prądu przez odbiorców o mocy umownej nie większej niż 40 kW (czyli gospodarstwa domowe oraz małe firmy i przedsiębiorstwa) do tzw. bilansowania handlowego. Opracowanie profili będzie zadaniem operatora systemu dystrybucyjnego, czyli tej części zakładu energetycznego, która zajmuje się dostawami prądu. Nowelizacja zawiera też definicje innych niezbędnych pojęć, jak np. bilansowania handlowego.

Treść umów

W projekcie zawarte są również zapisy precyzujące treść umów sprzedaży energii. Chodzi m.in. o to, by zawierały sposób określania niezbilansowania energii elektrycznej (w sytuacji gdy faktyczne zużycie jest inne niż prognoza) oraz jego rozliczania odpowiednio według tzw. grafików indywidualnych oraz rzeczywistego poboru energii elektrycznej bądź też standardowego profilu zużycia oraz rzeczywiście pobranej energii elektrycznej.
Z kolei umowy o świadczenie usług dystrybucji energii elektrycznej powinny zawierać także sposób przekazywania danych pomiarowych energii elektrycznej pobranych przez odbiorców. Dla zapewnienia ciągłości rozliczeń ważne jest również pozwolenie na zawieranie przez operatora systemu dystrybucyjnego w imieniu odbiorcy, którego wybrany przez niego sprzedawca zaprzestał dostaw energii elektrycznej, umowy sprzedaży ze sprzedawcą awaryjnym.

Z punktu widzenia odbiorcy energii zainteresowanego zmianą sprzedawcy prądu ważny jest zapis określający obowiązki operatora systemu dystrybucyjnego. Uwzględniono w nim m.in. budowę i eksploatację infrastruktury technicznej i informatycznej służącej pozyskiwaniu danych pomiarowych, zapewniającej efektywną współpracę z innymi operatorami i przedsiębiorstwami energetycznymi, opracowywanie i udostępnianie odbiorcom ich standardowych profili zużycia energii elektrycznej oraz wdrażanie procedury zmiany sprzedawcy zatwierdzonej przez prezesa Urzędu Regulacji Energetyki (URE).

Sprzedaż i dystrybucja

Bardzo istotny jest też problem rozdzielenia umów sprzedaży i dystrybucji energii. Obecnie niemal wszyscy odbiorcy mają tylko jeden taki dokument obejmujący oba zagadnienia. W przypadku chęci zmiany sprzedawcy na uporządkowanie umów można czekać nawet 18 miesięcy – tak długi termin wypowiedzenia wynika z zapisów stosowanych w czasach, gdy o konkurencji w energetyce nikt nie myślał. Zgodnie w nowelizacją zakłady energetyczne mają czas na dostosowanie umów sprzedaży i umów o świadczenie usług dystrybucji energii elektrycznej do 30 czerwca 2007 roku, czyli muszą zdążyć przed pełną liberalizacją rynku. Gdy nowelizacja wejdzie życie (najprawdopodobniej 1 stycznia przyszłego roku) w przypadku pisemnego zgłoszenia zamiaru zmiany sprzedawcy energii elektrycznej przez odbiorcę, dostosowanie umów do wymagań rynku nie będzie mogło trwać dłużej niż 14 dni od dnia otrzymania zgłoszenia odbiorcy.

Projekt ustawy o nowelizacji prawa energetycznego został już zaakceptowany przez Komitet Europejski Rady Ministrów. Obecnie trwają prace w Rządowym Centrum Legislacyjnym. Do Sejmu ma trafić już niedługo. Na początku września pojawiły się jednak niepokojące dla odbiorców energii pogłoski, że resort gospodarki chce się wycofać z wcześniej zaproponowanych zmian i przesłać do parlamentu projekt pozbawiony zapisów dotyczących konkurencji w elektroenergetyce. Lech Małecki, p.o. dyrektora Departamentu Energetyki Ministerstwa Gospodarki, uspokaja, że nic takiego nie będzie miało miejsca. Odbiorcy energii mogą więc być spokojni, że po nowelizacji prawa energetycznego będzie więcej konkurencji na rynku prądu.


Krzysztof Golachowski
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA