REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zmiany w prawie telekomunikacyjnym spowodują zwiększenie kosztów firm

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Projekt nowelizacji prawa telekomunikacyjnego przygotowany przez Ministerstwo Transportu trafił do uzgodnień międzyresortowych. Zmiany dotyczą zarówno abonentów, operatorów telekomunikacyjnych, jak i prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej.


Mimo że zmiany są ogromne – obejmują ponad połowę przepisów obowiązującej ustawy, na zgłaszanie uwag ministerstwo dało zaledwie 6 dni.

Przypomnijmy, że ostatnie proponowane zmiany w prawie telekomunikacyjnym, polegające na wydłużeniu okresu przechowywania przez operatorów danych o połączeniach, zostały 8 września odrzucone przez Sejm.

Abonent lepiej chroniony

Nowelizacja przewiduje sporo zmian prokonsumenckich. Wprowadzony ma być obowiązek informowania abonentów na piśmie o treści zmian w cennikach i regulaminach świadczenia usług. Użytkownicy telefonów będą również lepiej chronieni przed nieświadomym korzystaniem z usług o podwyższonej opłacie (np. połączeń z numerami typu 0-700). Przed nawiązaniem połączenia operator będzie musiał bezpłatnie udzielać informacji o cenie brutto połączenia. Nowelizacja zobowiązuje również firmy telekomunikacyjne do umożliwienia klientom monitoringu ponoszonych przez nich kosztów – będą musiały powiadamiać konsumentów o przekroczeniu wskazanej przez nich kwoty. Klienci będą mogli ustalać limit miesięcznych wydatków na usługi.
Planuje się również, aby operatorzy wypłacali klientom odszkodowanie już wtedy, gdy przerwa w świadczeniu usług trwa 4 godziny, a nie jak dotychczas 36 godzin.

– Te zmiany są konieczne, gdyż naruszeń praw klientów w zakresie usług telekomunikacyjnych jest nadal zbyt dużo – mówi Małgorzata Rothert, miejski rzecznik konsumentów w Warszawie.
– Dziennie rozpatrujemy po kilka takich skarg i udzielamy kilkunastu porad – dodaje.

Nowością jest również włączenie w zakres usług telekomunikacyjnych usługi poczty elektronicznej, co pozwoli objąć użytkowników e-maila taką samą ochroną, jak abonentów telekomunikacyjnych (m.in. tym samym trybem składania reklamacji).

Zmiany dla przedsiębiorców

Prokonsumenckie zmiany powodują nałożenie na przedsiębiorców telekomunikacyjnych dodatkowych obowiązków (przede wszystkim informacyjnych), co pociągnie za sobą zwiększenie kosztów prowadzenia działalności. Największy sprzeciw firm telekomunikacyjnych budzi jednak rozszerzenie obowiązków, jakie muszą wypełniać ze względu na cele obronności i bezpieczeństwa. Przykładowo, operatorzy komórkowi będą musieli w każdym przypadku udzielać służbom ratowniczym informacji o lokalizacji abonenta – nie będzie już możliwe uzależnianie ich udzielenia od możliwości technicznych.

– Nie kwestionujemy konieczności realizowania takich obowiązków, jednak ich koszty powinno ponosić państwo – mówi Wacław Iszkowski, prezes Polskiej Izby Informatyki i Telekomunikacji.

Silny prezes UKE

Zmiany dotyczą również regulatora rynku telekomunikacyjnego, czyli prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej. Prezes Rady Ministrów będzie samodzielnie powoływał prezesa UKE, a nie jak dotąd – spośród 3 kandydatów wskazywanych przez Krajową Radę Radiofonii i Telewizji.

Prezes UKE będzie miał również nowe uprawnienia regulacyjne. Zdaniem Macieja Rogalskiego, wicprezesa PIIT, spowoduje to, że regulator rynku będzie nadmiernie ingerował w procesy biznesowe. Chodzi o możliwość zgłoszenia przez niego sprzeciwu nie tylko do cennika czy regulaminu przedłożonego mu przez operatora, ale również do wzoru umowy. Według operatorów, prezes UKE będzie również mógł ustanawiać detaliczne ceny usług w postępowaniach regulacyjnych dotyczących wszystkich operatorów, a nie tylko tych, którzy mają znaczącą pozycję rynkową. Wątpliwości branży telekomunikacyjnej wzbudza również nadawanie karom nakładanym przez prezesa UKE rygoru natychmiastowej wykonalności.

– Moim zdaniem prezes UKE nie będzie nadmiernie ingerował w uprawnienia operatorów. Przykładowo kontrola cen detalicznych będzie dokonywana wyłącznie w aspekcie ich przejrzystości – mówi Anna Streżyńska, prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej. – Za właściwe uważam również nadanie rygoru natychmiastowej wykonalności karom nakładanym przez prezesa UKE na operatorów. Kara powinna być nieuchronna i szybko wykonywalna – dodaje. Kontrowersyjne są również rozwiązania dotyczące możliwości zwalczania spamów.

Prezes UKE będzie miał możliwość przeprowadzania kontroli w prywatnych mieszkaniach, a kara za przesyłanie niezamówionej korespondencji ma wynieść od 100 zł do nawet 100 000 zł.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.


Ewa Usowicz
Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Warto udzielić pełnomocnictwa lub prokury w CEIDG

Prowadzenie własnej firmy to nie tylko pasja i satysfakcja, ale także szereg obowiązków, które co do zasady przedsiębiorca powinien wykonywać osobiście sprawując zarząd nad swoim przedsiębiorstwem. Chodzi tu przede wszystkim o zawieranie umów, czy kontakty z urzędami i sądami. Wraz z rozwojem firmy może okazać się, że konieczne będzie delegowanie części zadań związanych z zarządzaniem przedsiębiorstwem na inne osoby. Aktualnie, każdy przedsiębiorca wpisany do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG) może ustanowić pełnomocnika lub prokurenta, który będzie reprezentować go w sprawach pozostających w związku z prowadzoną przez tego przedsiębiorcę działalnością gospodarczą.

Biznesowy challenge z dala od zgiełku

Rozmowa z Agnieszką Najberek, dyrektorką sprzedaży MICE w Hotelu Arłamów, o trendach w budowaniu dobrostanu i integracji pracowników.

Outsourcing obsługi prawnej firmy

Ciągle następujące, dynamiczne i nieprzewidywalne zmiany rynkowe wymuszają na przedsiębiorcach konieczność nieustannego dostosowywania swoich strategii do zmieniających się realiów. W obliczu takich wyzwań, wiele firm zwraca uwagę na konieczność optymalizacji funkcjonowania pozaoperacyjnej części swojej działalności. Niczym nowym nie będzie wskazanie, że takim narzędziem jest właśnie outsourcing, który coraz częściej obejmuje także pracę prawników.

Polubownie czy przez sąd – jak najlepiej dochodzić należności w TSL?

W branży TSL nawet niewielkie opóźnienia w płatnościach mogą prowadzić do utraty płynności, a w skrajnych przypadkach – do upadłości firmy. Skuteczna windykacja to często kwestia przetrwania, a nie tylko egzekwowania prawa. Co zatem wybrać: sąd czy polubowne rozwiązanie?

REKLAMA

KPO ruszyło z kopyta: prawie 112 mld zł rozdysponowane, kolejne miliardy w drodze

Prawie 112 mld zł z Krajowego Planu Odbudowy już zakontraktowane, ale to dopiero początek. Polska szykuje się na kolejną wypłatę – aż 28 mld zł może trafić do kraju jeszcze przed jesienią. Tymczasem wszystkie inwestycje z KPO są już uruchomione, a wypłaty nabierają tempa.

Prezes BCC: Przedsiębiorcy potrzebują przewidywalności i stabilności. Apel przedsiębiorców

1 czerwca 2025 roku odbyła się druga tura wyborów prezydenckich, w której, najwięcej głosów otrzymał Karol Nawrocki. Oficjalne zaświadczenie o wyborze ma zostać wręczone 11 czerwca 2025 r. Po ogłoszeniu wyników przedstawiciele środowisk gospodarczych wyrazili oczekiwanie, że nowy prezydent będzie współpracował z rządem w sprawach istotnych dla polskiej gospodarki.

Kontrole na granicy polsko-niemieckiej się intensyfikują. Przedsiębiorcy mówią o odbieraniu renty geograficznej

Przedsiębiorcy Pomorza Zachodniego mówią o odbieraniu im renty geograficznej. Kontrole na granicy polsko-niemieckiej się intensyfikują. W Kołbaskowie i Rosówku tworzą się kilkukilometrowe korki.

Kody kreskowe a system kaucyjny w 2025 roku

Już od 1 października 2025 roku w Polsce zacznie obowiązywać system kaucyjny. Choć dla wielu konsumentów oznacza to przede wszystkim zwrot pieniędzy za plastikowe butelki i puszki, za jego działaniem stoi precyzyjnie zaprojektowany mechanizm. Jednym z kluczowych, choć często niedostrzeganych elementów są kody kreskowe – to właśnie one umożliwiają identyfikację opakowań i prawidłowe naliczanie kaucji.

REKLAMA

Kodeks Dobrych Praktyk PZPA – nowe standardy etyczne i operacyjne w branży taxi oraz dostaw aplikacyjnych

Kodeks Dobrych Praktyk - oddolna inicjatywa samoregulacyjnej branży platformowej taxi oraz dostaw na aplikacje. Dokument określa obowiązki pomiędzy partnerami aplikacyjnymi, aplikacjami a kierowcami i kurierami.

Sukcesja w firmach rodzinnych: kluczowe wyzwania i rosnąca rola fundacji rodzinnych

29 maja 2025 r. w warszawskim hotelu ARCHE odbyła się konferencja „SUKCESJA BIZNES NA POKOLENIA”, której idea narodziła się z współpracy Business Centre Club, Banku Pekao S.A. oraz kancelarii Domański Zakrzewski Palinka i Pru – Prudential Polska. Różnorodne doświadczenia i zakres wiedzy organizatorów umożliwiły kompleksowe i wielowymiarowe przedstawienie tematu sukcesji w firmach rodzinnych.

REKLAMA