REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zmiany w prawie telekomunikacyjnym spowodują zwiększenie kosztów firm

REKLAMA

Projekt nowelizacji prawa telekomunikacyjnego przygotowany przez Ministerstwo Transportu trafił do uzgodnień międzyresortowych. Zmiany dotyczą zarówno abonentów, operatorów telekomunikacyjnych, jak i prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej.


Mimo że zmiany są ogromne – obejmują ponad połowę przepisów obowiązującej ustawy, na zgłaszanie uwag ministerstwo dało zaledwie 6 dni.

Przypomnijmy, że ostatnie proponowane zmiany w prawie telekomunikacyjnym, polegające na wydłużeniu okresu przechowywania przez operatorów danych o połączeniach, zostały 8 września odrzucone przez Sejm.

Abonent lepiej chroniony

Nowelizacja przewiduje sporo zmian prokonsumenckich. Wprowadzony ma być obowiązek informowania abonentów na piśmie o treści zmian w cennikach i regulaminach świadczenia usług. Użytkownicy telefonów będą również lepiej chronieni przed nieświadomym korzystaniem z usług o podwyższonej opłacie (np. połączeń z numerami typu 0-700). Przed nawiązaniem połączenia operator będzie musiał bezpłatnie udzielać informacji o cenie brutto połączenia. Nowelizacja zobowiązuje również firmy telekomunikacyjne do umożliwienia klientom monitoringu ponoszonych przez nich kosztów – będą musiały powiadamiać konsumentów o przekroczeniu wskazanej przez nich kwoty. Klienci będą mogli ustalać limit miesięcznych wydatków na usługi.
Planuje się również, aby operatorzy wypłacali klientom odszkodowanie już wtedy, gdy przerwa w świadczeniu usług trwa 4 godziny, a nie jak dotychczas 36 godzin.

– Te zmiany są konieczne, gdyż naruszeń praw klientów w zakresie usług telekomunikacyjnych jest nadal zbyt dużo – mówi Małgorzata Rothert, miejski rzecznik konsumentów w Warszawie.
– Dziennie rozpatrujemy po kilka takich skarg i udzielamy kilkunastu porad – dodaje.

Nowością jest również włączenie w zakres usług telekomunikacyjnych usługi poczty elektronicznej, co pozwoli objąć użytkowników e-maila taką samą ochroną, jak abonentów telekomunikacyjnych (m.in. tym samym trybem składania reklamacji).

Zmiany dla przedsiębiorców

Prokonsumenckie zmiany powodują nałożenie na przedsiębiorców telekomunikacyjnych dodatkowych obowiązków (przede wszystkim informacyjnych), co pociągnie za sobą zwiększenie kosztów prowadzenia działalności. Największy sprzeciw firm telekomunikacyjnych budzi jednak rozszerzenie obowiązków, jakie muszą wypełniać ze względu na cele obronności i bezpieczeństwa. Przykładowo, operatorzy komórkowi będą musieli w każdym przypadku udzielać służbom ratowniczym informacji o lokalizacji abonenta – nie będzie już możliwe uzależnianie ich udzielenia od możliwości technicznych.

– Nie kwestionujemy konieczności realizowania takich obowiązków, jednak ich koszty powinno ponosić państwo – mówi Wacław Iszkowski, prezes Polskiej Izby Informatyki i Telekomunikacji.

Silny prezes UKE

Zmiany dotyczą również regulatora rynku telekomunikacyjnego, czyli prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej. Prezes Rady Ministrów będzie samodzielnie powoływał prezesa UKE, a nie jak dotąd – spośród 3 kandydatów wskazywanych przez Krajową Radę Radiofonii i Telewizji.

Prezes UKE będzie miał również nowe uprawnienia regulacyjne. Zdaniem Macieja Rogalskiego, wicprezesa PIIT, spowoduje to, że regulator rynku będzie nadmiernie ingerował w procesy biznesowe. Chodzi o możliwość zgłoszenia przez niego sprzeciwu nie tylko do cennika czy regulaminu przedłożonego mu przez operatora, ale również do wzoru umowy. Według operatorów, prezes UKE będzie również mógł ustanawiać detaliczne ceny usług w postępowaniach regulacyjnych dotyczących wszystkich operatorów, a nie tylko tych, którzy mają znaczącą pozycję rynkową. Wątpliwości branży telekomunikacyjnej wzbudza również nadawanie karom nakładanym przez prezesa UKE rygoru natychmiastowej wykonalności.

– Moim zdaniem prezes UKE nie będzie nadmiernie ingerował w uprawnienia operatorów. Przykładowo kontrola cen detalicznych będzie dokonywana wyłącznie w aspekcie ich przejrzystości – mówi Anna Streżyńska, prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej. – Za właściwe uważam również nadanie rygoru natychmiastowej wykonalności karom nakładanym przez prezesa UKE na operatorów. Kara powinna być nieuchronna i szybko wykonywalna – dodaje. Kontrowersyjne są również rozwiązania dotyczące możliwości zwalczania spamów.

Prezes UKE będzie miał możliwość przeprowadzania kontroli w prywatnych mieszkaniach, a kara za przesyłanie niezamówionej korespondencji ma wynieść od 100 zł do nawet 100 000 zł.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.


Ewa Usowicz
Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Przedsiębiorca był pewien, że wygrał z urzędem. Wystarczyło milczenie organu administracyjnego. Ale ten wyrok NSA zmienił zasady - Prawo przedsiębiorców nie działa

Spółka złożyła wniosek o interpretację indywidualną i czekała na odpowiedź. Gdy organ nie wydał decyzji w ustawowym terminie 30 dni, przedsiębiorca uznał, że sprawa załatwiła się sama – na jego korzyść. Wystąpił o zaświadczenie potwierdzające milczące załatwienie sprawy. Naczelny Sąd Administracyjny wydał jednak wyrok, który może zaskoczyć wielu przedsiębiorców liczących na bezczynność urzędników.

Robią to od lat, nie wiedząc, że ma to nazwę. Nowe badanie odsłania prawdę o polskich firmach

Niemal 60 proc. mikro, małych i średnich przedsiębiorstw deklaruje znajomość pojęcia ESG. Jednocześnie znaczna część z nich od lat realizuje działania wpisujące się w zrównoważony rozwój – często nie zdając sobie z tego sprawy. Najnowsze badanie Instytutu Keralla Research pokazuje, jak wygląda rzeczywistość polskiego sektora MŚP w kontekście odpowiedzialnego zarządzania.

Większość cyberataków zaczyna się od pracownika. Oto 6 dobrych praktyk dla pracowników i pracodawców

Ponad połowa cyberataków spowodowana jest błędami pracowników. Przekazujemy 6 dobrych praktyk dla pracownika i pracodawcy z zakresu cyberbezpieczeństwa. Każda organizacja powinna się z nimi zapoznać.

Rolnictwo precyzyjne jako element rolnictwa 4.0 - co to jest i od czego zacząć?

Rolnictwo precyzyjne elementem rolnictwa 4.0 - co to jest i jak zacząć? Wejście w świat rolnictwa precyzyjnego nie musi być gwałtowną rewolucją na zasadzie „wszystko albo nic”. Co wynika z najnowszego raportu John Deere?

REKLAMA

Każdy przedsiębiorca musi pamiętać o tym na koniec 2025 r. Lista zadań na zakończenie roku podatkowego

Każdy przedsiębiorca musi pamiętać o tym na koniec 2025 r. Lista zadań na zakończenie roku podatkowego dotyczy: kosztów podatkowych, limitu amortyzacji dla samochodów o wysokiej emisji CO₂, remanentu, warunków i limitów małego podatnika, rozrachunków, systemów księgowych i rozliczenia podatku.

Ugorowanie to katastrofa dla gleby - najlepszy jest płodozmian. Naukowcy od 1967 roku badali jedno pole

Ugorowanie gleby to przepis na katastrofę, a prowadzenie jednej uprawy na polu powoduje m.in. erozję i suchość gleby. Najlepszą formą jej uprawy jest płodozmian - do takich wniosków doszedł międzynarodowy zespół naukowców, m.in. z Wrocławia, który nieprzerwanie od 1967 r. badał jedno z litewskich pól.

Czy firmy zamierzają zatrudniać nowych pracowników na początku 2026 roku? Prognoza zatrudnienia netto

Czy firmy zamierzają zatrudniać nowych pracowników na początku 2026 roku? Gdzie będzie najwięcej rekrutacji? Jaka jest prognoza zatrudnienia netto? Oto wyniki raportu ManpowerGroup.

Po latach przyzwyczailiście się już do RODO? Och, nie trzeba było... Unia Europejska szykuje potężne zmiany, będzie RODO 2.0 i trzeba się go nauczyć od nowa

Unia Europejska szykuje przełomowe zmiany w przepisach o ochronie danych osobowych. Projekt Digital Omnibus zakłada m.in. uproszczenie zasad dotyczących plików cookie, nowe regulacje dla sztucznej inteligencji oraz mniejszą biurokrację dla firm. Sprawdź, jak nadchodząca nowelizacja RODO wpłynie na Twoje codzienne korzystanie z Internetu!

REKLAMA

Mniej podwyżek wynagrodzeń w 2026 roku? Niepokojące prognozy dla pracowników [BADANIE]

Podwyżki wynagrodzeń w przyszłym roku deklaruje 39 proc. pracodawców, o 8 pkt proc. mniej wobec 2025 roku - wynika z badania Randstad. Jednocześnie prawie 80 proc. firm chce utrzymać zatrudnienia, a redukcje zapowiada 5 proc.

5 wyzwań sektora energetycznego - przedsiębiorcy rozmawiali z ministrem

5 wyzwań sektora energetycznego to m.in. usprawnienie funkcjonowania NFOŚ w kontekście finansowania magazynów energii, energetyka rozproszona jako element bezpieczeństwa państwa, finansowanie energetyki rozproszonej przez uwolnienie potencjału kapitałowego banków spółdzielczych przy wsparciu merytorycznym BOŚ.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA