REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Firmy audytorskie mogą stracić uprawnienia

REKLAMA

Do lutego firmy audytorskie powinny złożyć sprawozdanie ze swojej działalności. Część tych podmiotów nie wywiązała się do tej pory z tego obowiązku. Ci, którzy zlekceważyli obowiązek, mogą stracić licencję na badanie sprawozdań finansowych


 
Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Co roku wiele firm audytorskich nie wypełnia ciążących na nich obowiązków. Nie przesyłają sprawozdań ze swojej działalności do Krajowej Izby Biegłych Rewidentów (KIBR). Jak wynika z danych KIBR, spośród 1903 firm audytorskich aż 129 nie wywiązało się do września z tego obowiązku. A miały na to czas do końca lutego. Regulacje dotyczące tych kwestii zawarte są w art. 16 ust. 6 ustawy z 13 października 1994 r. o biegłych rewidentach i ich samorządzie (t.j. Dz.U. z 2001 r. nr 31, poz. 359 z późn. zm.).

Firmy audytorskie, które nie złożyły jeszcze raportu ze swojej działalności, mogą stracić uprawnienia do badania sprawozdań finansowych przedsiębiorstw. Rada KIBR, która zbierze się w połowie września, zadecyduje, czy do niewypełniających obowiązków firm audytorskich zostaną wysłane monity, czy też od razu będzie wszczęte przeciwko nim postępowania administracyjne kończące się odebraniem licencji.

Kontrola nad audytorami

Jak podkreśla prezes Krajowej Rady Biegłych Rewidentów dr Piotr Rojek, dzięki informacjom zawartym w sprawozdaniach KIBR może wypełniać swe funkcje kontrolne, m.in. sprawdzając, czy badania sprawozdań finansowych przedsiębiorstw przeprowadzane są przez biegłych rewidentów posiadających odpowiednie uprawnienia oraz czy firmy audytorskie dokonują obowiązkowych ubezpieczeń.
– Z informacji tych korzysta również Krajowa Komisja Nadzoru przygotowując wizytacje podmiotów – dodaje nasz rozmówca.

Antoni Reczek, prezes zarządu PricewaterhouseCoopers, przyznaje, że najbardziej istotny jest w tej sprawie aspekt kontrolny. Uważa on, że KIBR powinien sprawować kontrolę jakościową nad firmami audytorskimi. Aby jednak to zrobić, musi mieć informacje wymagane w sprawozdaniu. Nie ma innej możliwości zebrania danych o około 21 tysiącach podmiotów zobowiązanych do badania sprawozdań finansowych.
– Z drugiej strony informacje pozwalają na weryfikację pobieranych opłat z tytułu nadzoru. Niekiedy są to kwoty znaczne – dodaje.

Wysokie opłaty

Wskazuje, że w dużych firmach opłata może sięgać nawet kilku milionów złotych.
Stawki opłat rocznych określa uchwała KIBR nr 361/28/2005 z 13 listopada 2005 r. W zależności od udziału procentowego przychodów z badania i przeglądów sprawozdań finansowych będzie to od 1 do 1,5 proc. przychodu.

Oprócz tego przekazywane dane służą do prowadzenia statystyk.

– KIBR często proszona jest o dane dotyczące liczby zbadanych sprawozdań finansowych, rodzaju wydanych przez biegłych rewidentów opinii czy też informacje na temat kształtowania się przychodów z badania – wyjaśnia dr Piotr Rojek.
Zaznacza również, że dane zwarte w sprawozdaniach z działalności służą też organom administracji państwowej oraz unijnym.

POSTULUJEMY

Krajowa Izba Biegłych Rewidentów powinna zaproponować zmiany w ustawie o biegłych rewidentach i ich samorządzie, które wydłużą czas na składanie sprawozdań z działalności i jednocześnie zaostrzą sankcję za niedotrzymanie tego terminu.

Przyczyny opóźnień

Grupą podmiotów, które nie wywiązują się z ustawowego obowiązku, mogą być firmy, które w danym roku nie przystąpiły do audytu sprawozdań finansowych lub ich liczba była niewielka. Nie zwalnia to ich jednak z konieczności przesłania sprawozdania w wyznaczonym terminie.

Antoni Reczek upatruje jeszcze innej przyczyny tego stanu rzeczy. Jego zdaniem problem związany jest głównie z faktem, że termin składania sprawozdań z działalności przypada na okres, gdy firmy audytorskie mają najwięcej pracy. Przykładowo duże firmy, które mają po kilka tysięcy klientów, mogą w tym okresie mieć problemy z zebraniem wszystkich danych wymaganych w sprawozdaniu.

– Termin powinien być wydłużony co najmniej o jeden miesiąc – postuluje nasz rozmówca.
Prezes Zarządu PricewaterhouseCoopers przypomina, że te regulacje muszą się zmienić w związku z wdrażaniem VIII Dyrektywy. Przypomina, że nowa dyrektywa wymaga stworzenia niezależnego nadzoru.
– Sądzę, że zewnętrzna organizacja będzie również wymagała informacji pozyskiwanych poprzez sprawozdania. W związku z tym mogą zaostrzyć się sankcje przeciwko firmom, które nie wykonają tego obowiązku w terminie – dodaje nasz rozmówca.

Aby nie narażać się na utratę licencji, firmy audytorskie, które nie dopełniły jeszcze obowiązku, powinny niezwłocznie przesłać sprawozdanie ze swojej działalności do Krajowej Izby Biegłych Rewidentów. Wiele wskazuje na to, że we wrześniu KIBR najprawdopodobniej zdecyduje się jedynie na wysłanie pism z upomnieniem. Jeżeli jednak to nie poskutkuje, na kolejnej radzie, która odbędzie się w październiku, zapadnie decyzję o wszczęciu postępowania mającego na celu odebranie uprawnień.

Agnieszka Pokojska
Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
6 nowych konkursów w programie FERS, m.in. równe traktowanie na rynku pracy i cyfryzacja edukacji. Dofinansowanie ponad 144,5 mln zł

6 nowych konkursów w programie FERS, m.in. równe traktowanie na rynku pracy i cyfryzacja edukacji - Komitet Monitorujący Program Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego podjął decyzje. Na projekty wpisujące się w ramy konkursowe przeznaczone zostanie dofinansowanie ponad 144,5 mln zł.

BCC Mixer ’25 – 25. edycja networkingowego spotkania przedsiębiorców już w ten czwartek

W najbliższy czwartek, 27 listopada 2025 roku w hotelu Warsaw Presidential Hotel rozpocznie się 25. edycja wydarzenia BCC Mixer, organizowanego przez Business Centre Club (BCC). BCC Mixer to jedno z większych ogólnopolskich wydarzeń networkingowych, które co roku gromadzi blisko 200 przedsiębiorców: prezesów, właścicieli firm, menedżerów oraz gości specjalnych.

"Firma Dobrze Widziana" i medal Solidarności Społecznej – BCC wyróżnia tych, którzy realnie zmieniają świat

Zbliża się finał XVI edycji konkursu "Firma Dobrze Widziana" – ogólnopolskiego przedsięwzięcia Business Centre Club. W tym roku konkurs po raz pierwszy został połączony z wręczeniem Medalu Solidarności Społecznej – wyróżnienia przyznawanego osobom realnie zmieniającym rzeczywistość społeczną. Wśród tegorocznych laureatów znalazła się m.in. Anna Dymna.

Opłata mocowa i kogeneracyjna wystrzelą w 2026. Firmy zapłacą najwięcej od dekady

W 2026 roku rachunki za prąd zmienią się bardziej, niż większość odbiorców się spodziewa. To nie cena kWh odpowiada za podwyżki, lecz gwałtowny wzrost opłaty mocowej i kogeneracyjnej, które trafią na każdą fakturę od stycznia. Firmy zapłacą nawet o 55 proc. więcej, ale koszt odczują także gospodarstwa domowe. Sprawdzamy, dlaczego ceny rosną i kto zapłaci najwięcej.

REKLAMA

URE: 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t

Prezes Urzędu Regulacji Energetyki przyznaje 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t. Jak uzyskać wsparcie z URE?

Rynek zamówień publicznych czeka na firmy. Minerva chce go otworzyć dla każdego [Gość Infor.pl]

W 2024 roku wartość rynku zamówień publicznych w Polsce wyniosła 587 miliardów złotych. To ogromna pula pieniędzy, która co roku trafia do przedsiębiorców. W skali Unii Europejskiej znaczenie tego segmentu gospodarki jest jeszcze większe, bo zamówienia publiczne odpowiadają za około 20 procent unijnego PKB. Mimo to wśród 33 milionów firm w UE tylko 3,5 miliona w ogóle próbuje swoich sił w przetargach. Reszta stoi z boku, choć mogłaby zyskać nowe źródła przychodów i stabilne kontrakty.

"Zrób to sam" w prawie? To nie działa!

Obecnie w internecie znaleźć można wszystko. Bez trudu znajdziemy gotowe wzory umów, regulaminów, czy całe polityki. Takie rozwiązania kuszą prostotą, szybkością i przede wszystkim brakiem kosztów. Nic dziwnego, że wielu przedsiębiorców decyduje się na skorzystanie z ogólnodostępnego wzoru nieznanego autora zamiast zapłacić za konsultację prawną i przygotowanie dokumentu przez profesjonalistę.

Za negocjowanie w złej wierze też można odpowiadać

Negocjacje poprzedzają zazwyczaj zawarcie bardziej skomplikowanych umów, w których do uzgodnienia pozostaje wiele elementów, często wymagających specjalistycznej wiedzy, wnikliwej oceny oraz refleksji. Negocjacje stanowią uporządkowany albo niezorganizowany przez strony ciąg wielu innych wzajemnie się uzupełniających albo wykluczających, w całości lub w części, oświadczeń, twierdzeń i zachowań, który dopiero na końcu ma doprowadzić do związania stron umową [1].

REKLAMA

"Najtańsza energia to ta, którą zaoszczędziliśmy". Jaka jest kondycja polskiej branży AGD? [WYWIAD]

Polska pozostaje największym producentem AGD w Unii Europejskiej, ale stoi dziś przed kumulacją wyzwań: spadkiem popytu w kraju i na kluczowych rynkach europejskich, rosnącą konkurencją z Chin i Turcji oraz narastającymi kosztami wynikającymi z unijnych regulacji. Choć fabryki wciąż pracują stabilnie, producenci podkreślają, że bez wsparcia w zakresie innowacji, rynku pracy i energii trudno będzie utrzymać dotychczasową przewagę konkurencyjną. Z Wojciechem Koneckim, prezesem APPLiA – Polskiego Związku Producentów AGD rozmawiamy o kondycji i przyszłości polskiej branży AGD.

Kobieta i firma: co 8. polska przedsiębiorczyni przy pozyskiwaniu finansowania doświadczyła trudności związanych z płcią

Blisko co ósma przedsiębiorczyni (13 proc.) deklaruje, że doświadczyła trudności potencjalnie związanych z płcią na etapie pozyskiwania finansowania działalności. Najczęściej trudności te wiązały się z otrzymaniem mniej korzystnych warunków niż inne podmioty znajdujące się w podobnej sytuacji (28 proc.) oraz wymaganiem dodatkowych zabezpieczeń (27 proc.). Respondentki wskazują także odrzucenie wniosku bez jasnego uzasadnienia (24 proc.). Niemal ⅕ przedsiębiorczyń nie potrafi określić czy tego typu trudności ich dotyczyły – deklaruje to 19 proc. badanych. Poniżej szczegółowa analiza badania.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA