REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Polskie firmy niezainteresowane eksportem?

REKLAMA

Jak to się dzieje, że eksport rośnie, jego udział w przychodach firm też, ale odsetek eksporterów pierwszy raz od wielu lat zmalał?

Eksporterzy to ekstraklasa polskich firm. Tylko dzięki nim udało nam się wywinąć z łap recesji w czasach najgorszych dla naszej gospodarki. Po latach walki o rynki zbytu dziś nabierają wiatru w żagle. Wśród eksporterów najłatwiej znaleźć firmę rentowną (74,2 proc. eksporterów miało zysk w I półroczu, podczas gdy wśród wszystkich firm odsetek ten wyniósł 69,3 proc.).

REKLAMA

REKLAMA

Nic więc dziwnego, że przez ostatnie lata coraz więcej przedsiębiorstw łapało bakcyla eksportu. Z kwartału na kwartał przybywało chętnych na zdobywanie obcych rynków. Z badań PKPP Lewiatan wynika, że w 2006 r. niemal żadna firma nie zamierzała z eksportu rezygnować, a rozpocząć działalność za granicą chciało dwa razy więcej firm niż rok wcześniej.

Tymczasem minęło sześć miesięcy 2006 r. i mamy niespodziankę: pierwszy raz od lat odsetek eksporterów spadł. Na razie nieznacznie - o 0,7 pkt proc. w ciągu roku.

Czyżby w końcu firmom do skóry dobrał się mocny złoty? Organizacje eksporterów od dłuższego czasu skarżą się, że przedsiębiorstwa tracą rentowność i apelują do rządu i NBP, by "zrobić coś z tym kursem". Po wynikach eksportu widać jednak, że kurs nie jest największym problemem. Sami przedsiębiorcy w ankietach PKPP mówią, że największym kłopotem dla nich jest znajdowanie wiarygodnych partnerów i pozyskiwanie informacji o zagranicznych rynkach.

REKLAMA

Zdaniem Małgorzaty Starczewskiej-Krzysztoszek, szefowej zespołu ekspertów Konfederacji, wytłumaczenie jest inne - za mniejszą liczbą eksporterów stoją sukcesy, a nie kłopoty polskich firm. Popyt w kraju tak się poprawił, że dla wielu firm jest wystarczający, by porzucić trudne rynki zagraniczne. - Rezygnują zapewne firmy małe i średnie, te, które nie miały mocnej pozycji za granicą i nie są w stanie udźwignąć kosztów transakcyjnych, poszukiwania informacji i partnerów - uważa ekonomistka.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Dane GUS potwierdzają, że najniższą rentowność wśród eksporterów mają ci, którzy za granicę sprzedają małą część swojej produkcji. W I półroczu wskaźnik rentowności obrotu netto wyniósł 4,5 proc. dla wszystkich firm, 5,1 proc. dla wszystkich eksporterów i tylko 4,1 proc. dla eksporterów, którzy za granicą sprzedają do 10 proc. towarów.

Nie trzeba zatem obawiać się o załamanie eksportu - swoją pozycję na rozpoznanych rynkach umacniają firmy silne i duże. one cały czas zwiększają sprzedaż. Wiele z nich to inwestorzy zagraniczni, którzy zbudowali fabryki w Polsce z myślą o produkcji na inne rynki. Stanowią nieco więcej niż jedną czwartą firm eksportujących, ale generują aż dwie trzecie sprzedaży eksportowej. Dla nich mniejsze znaczenie ma bieżący kurs złotego.

- Dla gospodarki nie jest jednak dobre, że firmy stawiają na rozwój tylko dzięki rynkowi krajowemu - mówią ekonomiści. - Choć eksportujemy coraz więcej, to jednak pod tym względem na tle innych państw wypadamy blado. Poza tym, gdy koniunktura w kraju osłabnie, rynek wewnętrzny znów będzie za mały. Wtedy powrót za granicę będzie trudny i kosztowny - wyjaśniają.

Dlatego - zdaniem PKPP - państwo powinno wspierać małe firmy w ekspansji za granicę: rozwijać instytucje promujące eksport (ma się tym zajmować następczyni Polskiej Agencji Informacji i Inwestycji Zagranicznych, ale prace nad ustawą ją powołującą toczą się bardzo wolno), mobilizować naszą dyplomację handlową, by działała na rzecz przedsiębiorców, a nie administracji, oraz umożliwiać szerokie wykorzystywanie środków unijnych na projekty służące zdobywaniu obcych rynków.

Patrycja Maciejewicz
Źródło: gazeta.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Firma Dobrze Widziana 2025 i Medal Solidarności Społecznej – poznaliśmy tegorocznych laureatów

W czwartek, 27 listopada 2025 r. w Warsaw Presidential Hotel odbył się finał XVI edycji konkursu Firma Dobrze Widziana. Konkurs ten ma na celu promowanie firm członkowskich Business Centre Club, które realizują działania CSR oraz ESG. Wydarzenie odbyło się pod Honorowym Patronatem Ministra Rodziny i Polityki Społecznej oraz Rektora Szkoły Głównej Handlowej.

Główny Inspektorat Sanitarny: kontrola produktów biobójczych przeznaczonych wyłącznie dla użytkowników profesjonalnych [Podsumowanie]

Główny Inspektorat Sanitarny przeprowadził ogólnopolską kontrolę produktów biobójczych przeznaczonych wyłącznie dla użytkowników profesjonalnych stosowanych m.in. w konserwacji drewna oraz materiałów budowlanych. Oto podsumowanie akcji.

Dłuższy termin na oświadczenie o korzystaniu z zamrożonej ceny prądu. Firmy z sektora MŚP będą miały czas do 30 czerwca 2026 r.

Rząd przyjął w środę [red. 26 listopada 2025 r.] projekt ustawy o przedłużeniu firmom z sektora MŚP do 30 czerwca 2026 r. czasu na złożenie swoim sprzedawcom energii elektrycznej, oświadczeń o korzystaniu z zamrożonych cen prądu w II połowie 2024 r.

6 nowych konkursów w programie FERS, m.in. równe traktowanie na rynku pracy i cyfryzacja edukacji. Dofinansowanie ponad 144,5 mln zł

6 nowych konkursów w programie FERS, m.in. równe traktowanie na rynku pracy i cyfryzacja edukacji - Komitet Monitorujący Program Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego podjął decyzje. Na projekty wpisujące się w ramy konkursowe przeznaczone zostanie dofinansowanie ponad 144,5 mln zł.

REKLAMA

Zabawki są najczęstszą kategorią produktów zgłaszanych jako niebezpieczne. UE zaostrza przepisy. Mniej chemikaliów w składzie i cyfrowy paszport

Zabawki są najczęstszą kategorią produktów zgłaszanych jako niebezpieczne. W UE zaostrza się przepisy o bezpieczeństwie zabawek. Lista zakazanych w zabawkach chemikaliów się wydłuża. Dodatkowo Parlament Europejski wprowadza cyfrowy paszport ułatwiający kontrolę spełniania norm bezpieczeństwa przez zabawkę.

BCC Mixer ’25 – 25. edycja networkingowego spotkania przedsiębiorców już w ten czwartek

W najbliższy czwartek, 27 listopada 2025 roku w hotelu Warsaw Presidential Hotel rozpocznie się 25. edycja wydarzenia BCC Mixer, organizowanego przez Business Centre Club (BCC). BCC Mixer to jedno z większych ogólnopolskich wydarzeń networkingowych, które co roku gromadzi blisko 200 przedsiębiorców: prezesów, właścicieli firm, menedżerów oraz gości specjalnych.

"Firma Dobrze Widziana" i medal Solidarności Społecznej – BCC wyróżnia tych, którzy realnie zmieniają świat

Zbliża się finał XVI edycji konkursu "Firma Dobrze Widziana" – ogólnopolskiego przedsięwzięcia Business Centre Club. W tym roku konkurs po raz pierwszy został połączony z wręczeniem Medalu Solidarności Społecznej – wyróżnienia przyznawanego osobom realnie zmieniającym rzeczywistość społeczną. Wśród tegorocznych laureatów znalazła się m.in. Anna Dymna.

Opłata mocowa i kogeneracyjna wystrzelą w 2026. Firmy zapłacą najwięcej od dekady

W 2026 roku rachunki za prąd zmienią się bardziej, niż większość odbiorców się spodziewa. To nie cena kWh odpowiada za podwyżki, lecz gwałtowny wzrost opłaty mocowej i kogeneracyjnej, które trafią na każdą fakturę od stycznia. Firmy zapłacą nawet o 55 proc. więcej, ale koszt odczują także gospodarstwa domowe. Sprawdzamy, dlaczego ceny rosną i kto zapłaci najwięcej.

REKLAMA

URE: 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t

Prezes Urzędu Regulacji Energetyki przyznaje 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t. Jak uzyskać wsparcie z URE?

Rynek zamówień publicznych czeka na firmy. Minerva chce go otworzyć dla każdego [Gość Infor.pl]

W 2024 roku wartość rynku zamówień publicznych w Polsce wyniosła 587 miliardów złotych. To ogromna pula pieniędzy, która co roku trafia do przedsiębiorców. W skali Unii Europejskiej znaczenie tego segmentu gospodarki jest jeszcze większe, bo zamówienia publiczne odpowiadają za około 20 procent unijnego PKB. Mimo to wśród 33 milionów firm w UE tylko 3,5 miliona w ogóle próbuje swoich sił w przetargach. Reszta stoi z boku, choć mogłaby zyskać nowe źródła przychodów i stabilne kontrakty.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA