REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kredyt obrotowy - szansa tylko dla wybranych

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Polaków ogarnął szał zapożyczania się, jednak rodzime firmy oszczędzają i stronią od zaciągania kredytów. Kredyt obrotowy służy do finansowania bieżących potrzeb firmy, związanych przede wszystkim z produkcją, sprzedażą i rozliczeniami.

To najszybszy sposób na poprawę płynności finansowej przedsiębiorstwa. Jego głównym przeznaczeniem są konkretne zakupy. Z tego też powodu udzielany jest na krótki termin – najczęściej na okres 1-2 lat.
Banki skrupulatnie sprawdzają, czy kredyt służy rozwojowi produkcji, a nie jest przejadany. Procedura jego uzyskania jest coraz prostsza i przedsiębiorcy nie muszą przestawiać stosu dokumentów. Coraz częściej banki idą im na rękę i poza podstawowymi dokumentami rejestrowymi kredytu mogą udzielić na podstawie dotychczasowej historii obrotów na rachunku, nawet jeśli jest prowadzony w obcym banku. Wadą tych rozwiązań jest wymóg minimalnego okresu prowadzenia działalności. Standardem jest 12 miesięcy, chociaż zdarzają się banki, które pożyczą tylko firmom działającym od 2–3 lat.
Statystyka wygrywa z chęcią zysków. Wiele małych firm upada w pierwszych dwóch latach działalności. Banki stronią od ryzyka, chociaż przedstawiciele niektórych z nich stwierdzają, że w uzasadnionych przypadkach kredyt dostanie również nowa firma.

Nie wiesz, ile zapłacisz

Charakterystyczną cechą kredytów obrotowych dla MSP jest praktycznie kompletny brak możliwości porównania jego kosztu w poszczególnych bankach. Banki ograniczają się bowiem do podawania minimalnej marży. Rzeczywiste oprocentowanie uzależnione jest od wielu czynników. Kłopot w tym, że część banków pobiera opłatę za rozpatrzenie wniosku kredytowego. Oznacza to, że firma może ponieść koszty, nawet kiedy kredytu nie dostanie.
Jak twierdzą przedstawiciele banków, okres oczekiwania na decyzję skrócił się do kilku dni. Poszerzyła się również paleta akceptowalnego zabezpieczenia. Może to być na przykład blokada środków na rachunkach bankowych, gwarancja banku oraz innych podmiotów, poręczenie według prawa cywilnego lub wekslowego, hipoteka, zastaw rejestrowy, przewłaszczenie na zabezpieczenie, weksel in blanco, ubezpieczenie kredytu, przelew wierzytelności na zabezpieczenie lub cesja wierzytelności z tytułu ubezpieczenia, zastaw według prawa cywilnego, pełnomocnictwo do dysponowania rachunkami, oświadczenie patronackie czy w końcu kaucja.

Pod hipotekę

Dużym powodzeniem cieszy się zabezpieczenie na hipotece nieruchomości. Umożliwia zaciągnięcie nisko oprocentowanego kredytu na wysokie kwoty. Dzięki akceptowaniu nowych zabezpieczeń i większemu doświadczeniu w kredytowaniu małych firm, banki nie potrzebują też już szczegółowych biznesplanów czy wyliczeń finansowych.

Kredyt tylko dla najlepszych

Trzeba pamiętać o dużym ryzyku, jakie bank podejmuje. Dlaczego firmom nie udaje się zaciągnąć kredytu obrotowego? Wśród głównych przewinień wymienia się przede wszystkim brak rzeczywistego zapotrzebowania na środki obrotowe. Klienci często sięgają po łatwiej dostępny kredyt obrotowy, planując sfinansowanie nim wydatków inwestycyjnych. Kolejnymi przyczynami są nierealne lub nierzetelne prognozy finansowe lub brak wystarczających zabezpieczeń. Sytuacja zmienia się jednak na lepsze.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.


Michał Macierzyński
Bankier.pl
Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Warto udzielić pełnomocnictwa lub prokury w CEIDG

Prowadzenie własnej firmy to nie tylko pasja i satysfakcja, ale także szereg obowiązków, które co do zasady przedsiębiorca powinien wykonywać osobiście sprawując zarząd nad swoim przedsiębiorstwem. Chodzi tu przede wszystkim o zawieranie umów, czy kontakty z urzędami i sądami. Wraz z rozwojem firmy może okazać się, że konieczne będzie delegowanie części zadań związanych z zarządzaniem przedsiębiorstwem na inne osoby. Aktualnie, każdy przedsiębiorca wpisany do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG) może ustanowić pełnomocnika lub prokurenta, który będzie reprezentować go w sprawach pozostających w związku z prowadzoną przez tego przedsiębiorcę działalnością gospodarczą.

Biznesowy challenge z dala od zgiełku

Rozmowa z Agnieszką Najberek, dyrektorką sprzedaży MICE w Hotelu Arłamów, o trendach w budowaniu dobrostanu i integracji pracowników.

Outsourcing obsługi prawnej firmy

Ciągle następujące, dynamiczne i nieprzewidywalne zmiany rynkowe wymuszają na przedsiębiorcach konieczność nieustannego dostosowywania swoich strategii do zmieniających się realiów. W obliczu takich wyzwań, wiele firm zwraca uwagę na konieczność optymalizacji funkcjonowania pozaoperacyjnej części swojej działalności. Niczym nowym nie będzie wskazanie, że takim narzędziem jest właśnie outsourcing, który coraz częściej obejmuje także pracę prawników.

Polubownie czy przez sąd – jak najlepiej dochodzić należności w TSL?

W branży TSL nawet niewielkie opóźnienia w płatnościach mogą prowadzić do utraty płynności, a w skrajnych przypadkach – do upadłości firmy. Skuteczna windykacja to często kwestia przetrwania, a nie tylko egzekwowania prawa. Co zatem wybrać: sąd czy polubowne rozwiązanie?

REKLAMA

KPO ruszyło z kopyta: prawie 112 mld zł rozdysponowane, kolejne miliardy w drodze

Prawie 112 mld zł z Krajowego Planu Odbudowy już zakontraktowane, ale to dopiero początek. Polska szykuje się na kolejną wypłatę – aż 28 mld zł może trafić do kraju jeszcze przed jesienią. Tymczasem wszystkie inwestycje z KPO są już uruchomione, a wypłaty nabierają tempa.

Prezes BCC: Przedsiębiorcy potrzebują przewidywalności i stabilności. Apel przedsiębiorców

1 czerwca 2025 roku odbyła się druga tura wyborów prezydenckich, w której, najwięcej głosów otrzymał Karol Nawrocki. Oficjalne zaświadczenie o wyborze ma zostać wręczone 11 czerwca 2025 r. Po ogłoszeniu wyników przedstawiciele środowisk gospodarczych wyrazili oczekiwanie, że nowy prezydent będzie współpracował z rządem w sprawach istotnych dla polskiej gospodarki.

Kontrole na granicy polsko-niemieckiej się intensyfikują. Przedsiębiorcy mówią o odbieraniu renty geograficznej

Przedsiębiorcy Pomorza Zachodniego mówią o odbieraniu im renty geograficznej. Kontrole na granicy polsko-niemieckiej się intensyfikują. W Kołbaskowie i Rosówku tworzą się kilkukilometrowe korki.

Kody kreskowe a system kaucyjny w 2025 roku

Już od 1 października 2025 roku w Polsce zacznie obowiązywać system kaucyjny. Choć dla wielu konsumentów oznacza to przede wszystkim zwrot pieniędzy za plastikowe butelki i puszki, za jego działaniem stoi precyzyjnie zaprojektowany mechanizm. Jednym z kluczowych, choć często niedostrzeganych elementów są kody kreskowe – to właśnie one umożliwiają identyfikację opakowań i prawidłowe naliczanie kaucji.

REKLAMA

Kodeks Dobrych Praktyk PZPA – nowe standardy etyczne i operacyjne w branży taxi oraz dostaw aplikacyjnych

Kodeks Dobrych Praktyk - oddolna inicjatywa samoregulacyjnej branży platformowej taxi oraz dostaw na aplikacje. Dokument określa obowiązki pomiędzy partnerami aplikacyjnymi, aplikacjami a kierowcami i kurierami.

Sukcesja w firmach rodzinnych: kluczowe wyzwania i rosnąca rola fundacji rodzinnych

29 maja 2025 r. w warszawskim hotelu ARCHE odbyła się konferencja „SUKCESJA BIZNES NA POKOLENIA”, której idea narodziła się z współpracy Business Centre Club, Banku Pekao S.A. oraz kancelarii Domański Zakrzewski Palinka i Pru – Prudential Polska. Różnorodne doświadczenia i zakres wiedzy organizatorów umożliwiły kompleksowe i wielowymiarowe przedstawienie tematu sukcesji w firmach rodzinnych.

REKLAMA