Banderole na papierosach i winie są konieczne
REKLAMA
Banderole są jedną z kilku postaci znaków akcyzy. Znakom tym jest poświęcony dział IV ustawy z 23 stycznia 2004 r. o podatku akcyzowym (Dz.U. nr 29, poz. 257). Zgodnie z art. 90 ust. 2 tej ustawy znak akcyzy jest umieszczany na opakowaniu jednostkowym wyrobu akcyzowego lub na wyrobie akcyzowym. Znak ten jest umieszczany w ten sposób, aby zdjęcie znaku lub otwarcie opakowania w miejscu przeznaczonym do jego otwierania albo użycie wyrobu powodowały trwałe i widoczne uszkodzenie znaku w sposób uniemożliwiający jego wtórne wykorzystanie, chyba że znak akcyzy jest umieszczony bezpośrednio na wyrobie akcyzowym w sposób trwały.
Szczegółowe obowiązki w zakresie banderolowania wyrobów akcyzowych reguluje rozporządzenie ministra finansów z 19 kwietnia 2004 r. w sprawie oznaczania wyrobów akcyzowych znakami akcyzy (Dz.U nr 80, poz. 742). Zgodnie z par. 5 rozporządzenia banderole powinny zawierać w szczególności oznaczenie serii, numer ewidencyjny, dane o rodzaju i ilości wyrobu w opakowaniu jednostkowym oraz datę ich wytworzenia lub umieszczenia na wyrobie. W załączniku nr 2 do rozporządzenia minister finansów określił wzory banderol podatkowych na opakowania jednostkowe importowanych, nabywanych wewnątrzwspólnotowo i wytworzonych na terytorium kraju wyrobów tytoniowych (papierosów i tytoniu), wyrobów spirytusowych oraz wyrobów winiarskich. Różnią się one w zależności od rodzaju wyrobu oraz wielkości opakowania zawierających wyroby akcyzowe. Ten sam załącznik zawiera także opisy tych banderol. Z kolei załącznik nr 3 zawiera wzory i opisy banderol legalizacyjnych.
Marcin Musiał
REKLAMA
REKLAMA