REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zamawiający wybierają przetarg nieograniczony

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Wartość rynku zamówień w ubiegłym roku wyniosła prawie 70 mld zł. To blisko 50 proc. więcej niż w roku poprzednim. Przytłaczająca większość postępowań prowadzona była w trybie przetargu nieograniczonego.

Sprawozdanie Urzędu Zamówień Publicznych za 2005 r. dotyczy okresu, gdy obowiązywała jeszcze ustawa z 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych sprzed dużej nowelizacji.

Zamówienia w statystyce

Wartość całego rynku zamówień oszacowano w tym czasie na ponad 68 mld zł, co oznacza wzrost o 42 proc. w porównaniu z rokiem ubiegłym. Stanowiła ona 7 proc. PKB. W tym czasie wszczęto ponad 31 tys. postępowań, z czego 434 były postępowaniami o wartości ponad 5 mln euro dla dostaw i usług i 10 mln euro dla robót budowlanych. Ich szacunkowa wartość wyniosła prawie 44 mld zł. Prezes Urzędu Zamówień Publicznych przeprowadził i zakończył w 338 takich postępowaniach kontrolę uprzednią, przed podpisaniem umowy o zamówienie. Było w nich 67 postępowań współfinansowanych ze środków unijnych. W związku ze stwierdzonymi poważnymi naruszeniami procedur 27 postępowań zalecono unieważnić, co pozwoliło zaoszczędzić 2,5 mld zł. Zamawiający najczęściej określali w nich warunki udziału w postępowaniu w sposób utrudniający uczciwą konkurencję, korzystali z trybu zamówienia z wolnej ręki wtedy, gdy nie było podstaw do stosowania go, odstępowali od żądania dokumentów niezbędnych do oceny, czy wykonawca spełnia warunki udziału w postępowaniu, nie wykluczali wykonawcy i nie odrzucali oferty.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.


Sektor finansów publicznych

Wśród wszystkich prowadzonych postępowań największą, bo 80-proc., grupę stanowili zamawiający z sektora finansów publicznych. Jeśli chodzi o wykonawców, to zamówienia otrzymało ok. 25 tys. przedsiębiorstw. Dominowały dostawy, bo było ich 42 proc. Zamówienia na roboty budowlane stanowiły 35 proc., a na usługi 23 proc.
Wśród trybów udzielania zamówień królował przetarg nieograniczony, co jest zjawiskiem bardzo pozytywnym. Zastosowano go w 85 proc. postępowań, a przeciętny czas od wszczęcia postępowania do jego zakończenia wynosił 79 dni. Może nie jest to wynik rewelacyjny w porównaniu z rokiem ubiegłym, gdy czas ten wynosił 85 dni, ale zawsze jest to krócej. Natomiast dłużej o 40 dni, bo aż 11 dni, trwały przeciętnie negocjacje z ogłoszeniem.

Kryterium cenowe

Jeśli chodzi o kryteria oceny ofert, to ponad 50 proc. zamawiających posługiwało się tylko jednym – cenowym. Oznacza to, że ograniczali się tylko do kryterium podanego przez wykonawcę, co UZP uważa za zjawisko niepokojące. Pozytywne natomiast jest to, że w jednym postępowaniu składano więcej ofert niż poprzednio. W ubiegłym roku było to średnio 4,40, a w 2004 roku – 3,95 oferty. To zaś oznacza, że wzrosła konkurencyjność postępowań. Bardzo zwiększyło się wykorzystanie środków prawnych. Wykonawcy wnieśli dwa razy więcej, bo ponad 4 tys., odwołań do prezesa UZP i 563 (w 2004 roku – 309) skargi do sądów okręgowych na orzeczenia zespołu arbitrów.

Marta Pionkowska
Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Warto udzielić pełnomocnictwa lub prokury w CEIDG

Prowadzenie własnej firmy to nie tylko pasja i satysfakcja, ale także szereg obowiązków, które co do zasady przedsiębiorca powinien wykonywać osobiście sprawując zarząd nad swoim przedsiębiorstwem. Chodzi tu przede wszystkim o zawieranie umów, czy kontakty z urzędami i sądami. Wraz z rozwojem firmy może okazać się, że konieczne będzie delegowanie części zadań związanych z zarządzaniem przedsiębiorstwem na inne osoby. Aktualnie, każdy przedsiębiorca wpisany do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG) może ustanowić pełnomocnika lub prokurenta, który będzie reprezentować go w sprawach pozostających w związku z prowadzoną przez tego przedsiębiorcę działalnością gospodarczą.

Biznesowy challenge z dala od zgiełku

Rozmowa z Agnieszką Najberek, dyrektorką sprzedaży MICE w Hotelu Arłamów, o trendach w budowaniu dobrostanu i integracji pracowników.

Outsourcing obsługi prawnej firmy

Ciągle następujące, dynamiczne i nieprzewidywalne zmiany rynkowe wymuszają na przedsiębiorcach konieczność nieustannego dostosowywania swoich strategii do zmieniających się realiów. W obliczu takich wyzwań, wiele firm zwraca uwagę na konieczność optymalizacji funkcjonowania pozaoperacyjnej części swojej działalności. Niczym nowym nie będzie wskazanie, że takim narzędziem jest właśnie outsourcing, który coraz częściej obejmuje także pracę prawników.

Polubownie czy przez sąd – jak najlepiej dochodzić należności w TSL?

W branży TSL nawet niewielkie opóźnienia w płatnościach mogą prowadzić do utraty płynności, a w skrajnych przypadkach – do upadłości firmy. Skuteczna windykacja to często kwestia przetrwania, a nie tylko egzekwowania prawa. Co zatem wybrać: sąd czy polubowne rozwiązanie?

REKLAMA

KPO ruszyło z kopyta: prawie 112 mld zł rozdysponowane, kolejne miliardy w drodze

Prawie 112 mld zł z Krajowego Planu Odbudowy już zakontraktowane, ale to dopiero początek. Polska szykuje się na kolejną wypłatę – aż 28 mld zł może trafić do kraju jeszcze przed jesienią. Tymczasem wszystkie inwestycje z KPO są już uruchomione, a wypłaty nabierają tempa.

Prezes BCC: Przedsiębiorcy potrzebują przewidywalności i stabilności. Apel przedsiębiorców

1 czerwca 2025 roku odbyła się druga tura wyborów prezydenckich, w której, najwięcej głosów otrzymał Karol Nawrocki. Oficjalne zaświadczenie o wyborze ma zostać wręczone 11 czerwca 2025 r. Po ogłoszeniu wyników przedstawiciele środowisk gospodarczych wyrazili oczekiwanie, że nowy prezydent będzie współpracował z rządem w sprawach istotnych dla polskiej gospodarki.

Kontrole na granicy polsko-niemieckiej się intensyfikują. Przedsiębiorcy mówią o odbieraniu renty geograficznej

Przedsiębiorcy Pomorza Zachodniego mówią o odbieraniu im renty geograficznej. Kontrole na granicy polsko-niemieckiej się intensyfikują. W Kołbaskowie i Rosówku tworzą się kilkukilometrowe korki.

Kody kreskowe a system kaucyjny w 2025 roku

Już od 1 października 2025 roku w Polsce zacznie obowiązywać system kaucyjny. Choć dla wielu konsumentów oznacza to przede wszystkim zwrot pieniędzy za plastikowe butelki i puszki, za jego działaniem stoi precyzyjnie zaprojektowany mechanizm. Jednym z kluczowych, choć często niedostrzeganych elementów są kody kreskowe – to właśnie one umożliwiają identyfikację opakowań i prawidłowe naliczanie kaucji.

REKLAMA

Kodeks Dobrych Praktyk PZPA – nowe standardy etyczne i operacyjne w branży taxi oraz dostaw aplikacyjnych

Kodeks Dobrych Praktyk - oddolna inicjatywa samoregulacyjnej branży platformowej taxi oraz dostaw na aplikacje. Dokument określa obowiązki pomiędzy partnerami aplikacyjnymi, aplikacjami a kierowcami i kurierami.

Sukcesja w firmach rodzinnych: kluczowe wyzwania i rosnąca rola fundacji rodzinnych

29 maja 2025 r. w warszawskim hotelu ARCHE odbyła się konferencja „SUKCESJA BIZNES NA POKOLENIA”, której idea narodziła się z współpracy Business Centre Club, Banku Pekao S.A. oraz kancelarii Domański Zakrzewski Palinka i Pru – Prudential Polska. Różnorodne doświadczenia i zakres wiedzy organizatorów umożliwiły kompleksowe i wielowymiarowe przedstawienie tematu sukcesji w firmach rodzinnych.

REKLAMA