REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zamawiający wybierają przetarg nieograniczony

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Wartość rynku zamówień w ubiegłym roku wyniosła prawie 70 mld zł. To blisko 50 proc. więcej niż w roku poprzednim. Przytłaczająca większość postępowań prowadzona była w trybie przetargu nieograniczonego.

Sprawozdanie Urzędu Zamówień Publicznych za 2005 r. dotyczy okresu, gdy obowiązywała jeszcze ustawa z 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych sprzed dużej nowelizacji.

Zamówienia w statystyce

Wartość całego rynku zamówień oszacowano w tym czasie na ponad 68 mld zł, co oznacza wzrost o 42 proc. w porównaniu z rokiem ubiegłym. Stanowiła ona 7 proc. PKB. W tym czasie wszczęto ponad 31 tys. postępowań, z czego 434 były postępowaniami o wartości ponad 5 mln euro dla dostaw i usług i 10 mln euro dla robót budowlanych. Ich szacunkowa wartość wyniosła prawie 44 mld zł. Prezes Urzędu Zamówień Publicznych przeprowadził i zakończył w 338 takich postępowaniach kontrolę uprzednią, przed podpisaniem umowy o zamówienie. Było w nich 67 postępowań współfinansowanych ze środków unijnych. W związku ze stwierdzonymi poważnymi naruszeniami procedur 27 postępowań zalecono unieważnić, co pozwoliło zaoszczędzić 2,5 mld zł. Zamawiający najczęściej określali w nich warunki udziału w postępowaniu w sposób utrudniający uczciwą konkurencję, korzystali z trybu zamówienia z wolnej ręki wtedy, gdy nie było podstaw do stosowania go, odstępowali od żądania dokumentów niezbędnych do oceny, czy wykonawca spełnia warunki udziału w postępowaniu, nie wykluczali wykonawcy i nie odrzucali oferty.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.


Sektor finansów publicznych

Wśród wszystkich prowadzonych postępowań największą, bo 80-proc., grupę stanowili zamawiający z sektora finansów publicznych. Jeśli chodzi o wykonawców, to zamówienia otrzymało ok. 25 tys. przedsiębiorstw. Dominowały dostawy, bo było ich 42 proc. Zamówienia na roboty budowlane stanowiły 35 proc., a na usługi 23 proc.
Wśród trybów udzielania zamówień królował przetarg nieograniczony, co jest zjawiskiem bardzo pozytywnym. Zastosowano go w 85 proc. postępowań, a przeciętny czas od wszczęcia postępowania do jego zakończenia wynosił 79 dni. Może nie jest to wynik rewelacyjny w porównaniu z rokiem ubiegłym, gdy czas ten wynosił 85 dni, ale zawsze jest to krócej. Natomiast dłużej o 40 dni, bo aż 11 dni, trwały przeciętnie negocjacje z ogłoszeniem.

Kryterium cenowe

Jeśli chodzi o kryteria oceny ofert, to ponad 50 proc. zamawiających posługiwało się tylko jednym – cenowym. Oznacza to, że ograniczali się tylko do kryterium podanego przez wykonawcę, co UZP uważa za zjawisko niepokojące. Pozytywne natomiast jest to, że w jednym postępowaniu składano więcej ofert niż poprzednio. W ubiegłym roku było to średnio 4,40, a w 2004 roku – 3,95 oferty. To zaś oznacza, że wzrosła konkurencyjność postępowań. Bardzo zwiększyło się wykorzystanie środków prawnych. Wykonawcy wnieśli dwa razy więcej, bo ponad 4 tys., odwołań do prezesa UZP i 563 (w 2004 roku – 309) skargi do sądów okręgowych na orzeczenia zespołu arbitrów.

Marta Pionkowska
Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak założyć spółkę z o.o. z aktem notarialnym?

Umowa spółki z o.o. w formie aktu notarialnego jest konieczna, gdy wspólnicy zamierzają wprowadzić do umowy postanowienia, których dodanie nie jest możliwe w przypadku spółki z o.o. zakładanej przez S24. Dotyczy to m.in. sytuacji, w których wspólnicy zamierzają wnieść wkłady niepieniężne, wprowadzić obowiązek powtarzających się świadczeń niepieniężnych, zmienić zasady głosowania w spółce, uprzywilejować udziały co do głosu, czy do dywidendy.

W jaki sposób hakerzy wykorzystują e-maile do ataków? Mają swoje sposoby

Najpopularniejszą formą cyberataku jest obecnie phishing. Fałszywe wiadomości są coraz trudniejsze do wykrycia, bo cyberprzestępcy doskonale się wyspecjalizowali. Jak rozpoznać niebzepieczną wiadomość? Jak chronić swoją firmę przed cyberatakami?

Co nowego dla firm biotechnologicznych w Polsce? [WYWIAD]

Na co powinny przygotować się firmy z branży biotechnologicznej? O aktualnych problemach i wyzwaniach związanych z finansowaniem tego sektora mówi Łukasz Kościjańczuk, partner w zespole Biznes i innowacje w CRIDO, prelegent CEBioForum 2025.

Coraz trudniej rozpoznać fałszywe opinie w internecie

40 proc. Polaków napotyka w internecie na fałszywe opinie, wynika z najnowszego badania Trustmate.io. Pomimo, że UOKiK nakłada kary na firmy kupujące fałszywe opinie to proceder kwietnie. W dodatku 25 proc. badanych ma trudności z rozróżnieniem prawdziwych recenzji.

REKLAMA

To nie sztuczna inteligencja odbierze nam pracę, tylko osoby umiejące się nią posługiwać [WYWIAD]

Sztuczna inteligencja stała się jednym z największych wyścigów technologicznych XXI wieku. Polskie firmy też biorą w nim udział, ale ich zaangażowanie w dużej mierze ogranicza się do inwestycji w infrastrukturę, bez realnego przygotowania zespołów do korzystania z nowych narzędzi. To tak, jakby maratończyk zaopatrzył się w najlepsze buty, zegarek sportowy i aplikację do monitorowania wyników, ale zapomniał o samym treningu. O tym, dlaczego edukacja w zakresie AI jest potrzebna na każdym szczeblu kariery, jakie kompetencje są niezbędne, które branże radzą sobie z AI najlepiej oraz czy sztuczna inteligencja doprowadzi do redukcji miejsc pracy, opowiada Radosław Mechło, trener i Head of AI w BUZZcenter.

Lider w oczach pracowników. Dlaczego kadra zarządzająca powinna rozwijać kompetencje miękkie?

Sposób, w jaki firma buduje zespół i rozwija wiedzę oraz umiejętności swoich pracowników, to dzisiaj jeden z najważniejszych czynników decydujących o jej przewadze konkurencyjnej. Konieczna jest tu nie tylko adaptacja do szybkich zmian technologicznych i rynkowych, lecz także nieustanny rozwój kompetencji miękkich, które okazują się kluczowe dla firm i ich liderów.

Dziękuję, które liczy się podwójnie. Jak benefity mogą wspierać ludzi, firmy i planetę?

Coraz więcej firm mówi o zrównoważonym rozwoju – w Polsce aż 72% organizacji zatrudniających powyżej 1000 pracowników deklaruje działania w tym obszarze1. Jednak to nie tylko wielkie strategie kształtują kulturę organizacyjną. Często to codzienne, pozornie mało znaczące decyzje – jak wybór dostawcy benefitów czy sposób ich przekazania pracownikom – mówią najwięcej o tym, czym firma kieruje się naprawdę. To właśnie one pokazują, czy wartości organizacji wykraczają poza hasła w prezentacjach.

Windykacja należności. Na czym powinna opierać się działalność windykacyjna

Chociaż windykacja kojarzy się z negatywnie, to jest ona kluczowa w zapewnieniu stabilności finansowej przedsiębiorstw. Branża ta, często postrzegana jako pozbawiona jakichkolwiek zasad etycznych, w ciągu ostatnich lat przeszła znaczną transformację, stawiając na profesjonalizm, przejrzystość i szacunek wobec klientów.

REKLAMA

Będą duże problemy. Obowiązkowe e-fakturowanie już za kilka miesięcy, a dwie na trzy małe firmy nie mają o nim żadnej wiedzy

Krajowy System e-Faktur (KSeF) nadchodzi, a firmy wciąż nie są na niego przygotowane. Nie tylko od strony logistycznej czyli zakupu i przygotowania odpowiedniego oprogramowania, ale nawet elementarnej wiedzy czym jest KSeF – Krajowy System e-Faktur.

Make European BioTech Great Again - szanse dla biotechnologii w Europie Środkowo-Wschodniej

W obliczu zmian geopolitycznych w świecie Europa Środkowo-Wschodnia może stać się nowym centrum biotechnologicznych innowacji. Czy Polska i kraje regionu są gotowe na tę szansę? O tym będą dyskutować uczestnicy XXIII edycji CEBioForum, największego w regionie spotkania naukowców, ekspertów, przedsiębiorców i inwestorów zajmujących się biotechnologią.

REKLAMA