Kategorie

Firmowa sieć się opłaca

Intranet jest uniwersalnym systemem wspierającym pracę grupową i podnoszącym efektywność pracy, skraca bowiem czas obiegu informacji i dostępu do nich.

Producenci i integratorzy podkreślają, że bezpowrotnie minął czas, w którym uważano, że intranet to rozwiązanie zarezerwowane dla dużych firm. W ich ocenie portal wewnętrzny sprawdzi się dziś doskonale nawet w kilkuosobowych firmach, gdzie istotną rolę odgrywa efektywny obieg dokumentów i szybki dostęp do informacji. Koszt związany z wdrożeniem portalu od lat sukcesywnie spada. Bariera związana z wielkością inwestycji stale się więc obniża. Nowoczesne narzędzie staje się więc coraz łatwiej dostępne.

Nie tylko dla największych

Intranet to rozwiązanie, które jest dziś standardem w dużych firmach. W małych i średnich moda na wykorzystanie portali występuje od niedawna. Polskie przedsiębiorstwa wdrażają je jednak coraz częściej, widząc szereg korzyści wynikających z ich wykorzystania. Szczególnie że funkcjonalność intranetu jest zdecydowanie szersza niż kilka lat temu.
– Nie jest niczym nowym informacja, że komunikacja jest podstawą sukcesu w biznesie. W szczególności doceniana jest rola stałego kontaktu wewnętrznego. Portal, jako medium komunikacyjne, pozwala na konstruowanie zindywidualizowanego przekazu, a jednocześnie umożliwia precyzyjne sterowanie czasem pojawiania się informacji i ich sekwencją – mówi Paweł Szczerba z firmy Matrix.pl.
Usługi związane z realizacją i wdrożeniami systemów intranetowych posiada w swojej ofercie większość firm produkujących oprogramowania wspomagające zarządzanie oraz firmy integratorskie. Wśród producentów portali są zarówno międzynarodowi potentaci, jak i lokalne firmy informatyczne.

Korzyści są oczywiste

Na naszym rynku wdraża tego rodzaju systemy kilkaset podmiotów ulokowanych niemal w każdej części kraju. Zainteresowanie zakupem systemów portalowych wyrażają firmy różnej wielkości, od wielkich korporacji po kilkunastoosobowe regionalne przedsiębiorstwa. Korzyści są bowiem podobne dla każdego rodzaju firmy.
– Korzyści z wykorzystania portalu intranetowego upatrywać można w obszarze redukcji kosztów administracyjnych i dystrybucji informacji oraz obniżeniu nakładów na obsługę pracowników w zakresie kadrowym oraz szkoleń. Druga grupa korzyści wiąże się ze wzrostem efektywności organizacji, przede wszystkim dzięki szybszemu dostępowi do informacji oraz ułatwionemu procesowi gromadzenia, organizowania i wykorzystywania wiedzy firmowej – mówi Zbigniew Osiński, dyrektor marketingu firmy Contium.
Intranet może jednak spełniać wiele innych funkcji oprócz oferowania samego dostępu do baz wiedzy czy wymiany informacji. Portal zintegrowany z innymi systemami informatycznymi może też wspierać pracę działów kadrowych i administracyjnych. Pracownicy poprzez intranet mogą składać wnioski urlopowe, otrzymywać elektroniczny pasek ze szczegółami wynagrodzenia itp. Oczywiście wszystko zależy od strategii wykorzystania systemów portalowych w przedsiębiorstwie, w części ogranicza się on wyłącznie do funkcji dostarczania informacji. Intranet na pewno musi być platformą otwartą, potrafić komunikować się z innymi systemami i wspierać ich pracę. Rolą portalu jest bowiem również agregacja w jednym miejscu informacji, które pochodzą z różnych źródeł.
Funkcjonalność systemów intranetowych i ich koszty są bardzo zróżnicowane i trudne do uśrednienia. Na rynku dostępne są portale oferujące (w praktyce) wyłącznie usługi związane z dystrybucją informacji. Na drugim horyzoncie znajdują się potężne systemy, które umożliwiają realizację setek dodatkowych zadań. Koszty związane z zakupem i wdrożeniem systemów wahają się w przedziale od kilkunastu do kilkuset tysięcy złotych.

Za co trzeba zapłacić

Producenci i integratorzy zgodnie twierdzą, że zainteresowanie wdrożeniami rozwiązań intranetowych rośnie w firmach każdej wielkości. Co bardzo ważne, firmy decydują się coraz częściej świadomie inwestować w portale wewnętrzne, oczekując jasno wyartykułowanych korzyści z tego wynikających.
– Na koszt intranetu składa się zakup komputerowej sieci wewnętrznej firmy oraz oprogramowania sieciowego. Przy zastosowaniu Intranetowych Aplikacji Pracowniczych koszt stanowi zakup licencji na odpowiednie moduły. Do struktury kosztów implementacji zaliczymy: prace przedwdrożeniowe i wdrożeniowe konsultanta związane z analizą, zainstalowaniem i skonfigurowaniem aplikacji odpowiednio do potrzeb przedsiębiorstwa, koszt związany z wprowadzeniem danych do systemu, przeszkoleniem administratora systemu wewnątrz firmy oraz pracowników z obsługi aplikacji – tłumaczy Anna Iwan, konsultant z firmy Comarch.
Producenci aplikacji i integratorzy wydają się mieć przed sobą złote lata do sprzedaży rozwiązań intranetowych, pod warunkiem że również małe firmy porzucą proste systemy wymiany informacji tworzone wewnętrznie na rzecz profesjonalnych rozwiązań dostarczanych przez uznanych producentów. Na rynku jest miejsce dla wielu dostawców. Portale wewnętrzne mają szansę zagościć w tysiącach polskich firm, pod warunkiem że przedsiębiorcy uświadomią sobie, że ich rola nie ogranicza się tylko do wymiany informacji.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.


Marcin Kuśmierz
Źródło: GP
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Moja firma
    1 sty 2000
    22 cze 2021
    Zakres dat:
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail

    Ile elektryk przejedzie na rezerwie?

    Firma Edmunds sprawdziła, jaki dystans może pokonać samochód elektryczny, gdy komputer pokładowy pokazuje, że mają 0 km zasięgu.

    Rzucił korporację, założył start-up, wrócił do niej z płaczem

    Popularnością cieszą się wciąż kolejne historie przedstawiające osoby, które rzuciły pracę w korporacji, założyły własny start-up i osiągnęły sukces. Statystycznie jest to jednak dość niewielki odsetek – reszta kończy na skraju depresji i wraca z podwiniętym ogonem do pracodawcy, by zacząć spłacać długi.

    Modernizacja gospodarstw rolnych - można składać wnioski

    Wnioski o wsparcie modernizacji gospodarstw rolnych będzie można składać do 19 sierpnia - poinformowała Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa. Chodzi m.in. o rozwój produkcji prosiąt, mleka krowiego, bydła mięsnego i nawadniania w gospodarstwie.

    Zwolnienie ze składek ZUS - wnioski do 30 czerwca br.

    Do 30 czerwca tego roku można składać wnioski o zwolnienie ze składek w ramach Tarczy 9.0. - przypomina Zakład Ubezpieczeń Społecznych. Kto może złożyć wniosek?

    Jak pandemia wpłynęła na lukę płatniczą w firmach? [BADANIE]

    Paradoksalnie pandemia ma także pozytywny wpływ na przedsiębiorców, którzy zwiększyli swoją świadomość na temat konsekwencji opóźnionych płatności. Widmo zbliżającej się recesji zmotywowało ich, by zająć się nieco bardziej aktywnie problemem zatorów płatniczych.

    Ile pieniędzy trafia do budżetu państwa z branży hazardowej?

    Rynek hazardowy tylko w 2020 roku odprowadził do budżetu z tytułu podatku od gier i dopłat na fundusze celowe ok. 3,5 mld złotych. Czy Państwo jednak w pełni wykorzystuje potencjał polskiej branży?

    Którzy pracodawcy wybiorą hybrydowy model pracy?

    Czynniki, które sprzyjają szybszemu przejściu na system hybrydowy w firmach, to między innymi długość stosowanych standardowo na polskim rynku umów najmu oraz pewien zakres elastyczności, który zaczął być powoli wdrażany w niektórych firmach jeszcze przed pandemią.

    Czym jest project management w firmie?

    Project management to pole działania i odpowiedzialności wielu osób w tym sponsora, kierownika projektu oraz uczestników projektu - mówi Włodzimierz Makowski.

    Jak chronić poufne informacje firmy, dla której pracujemy?

    W ostatnich miesiącach liczba ataków cyberprzestępczych drastycznie wzrosła. Prawie 80% firm twierdzi, że głównym powodem takiej sytuacji jest praca zdalna. Pracownicy są zmęczeni pandemią i mniej uważni, a do tego często łączą się z firmowymi systemami z domowych, słabo zabezpieczonych urządzeń, przez co otwierają hakerom furtkę do poufnych danych organizacji. Jak bronić się przed takimi atakami?

    Radosław Gawlik (EKO-UNIA): Politycy są uwięzieni w mentalnej twierdzy Turów [PODCAST]

    Sprawa Turowa to konsekwencja nieudolnego podejścia polskiego rządu do sprawiedliwej transformacji energetycznej - mówi Radosław Gawlik, prezes Stowarzyszenia Ekologicznego EKO-UNIA. Zapraszamy do wysłuchania podcastu.

    Jak COVID-19 przyspieszył digitalizację MŚP

    Technologią, której znaczenie w mikro, małych i średnich firmach w perspektywie najbliższych 5 lat najbardziej wzrośnie, jest sztuczna inteligencja. Dziś korzysta z niej 15% MŚP, za 5 lat planuje ponad połowa.

    Czy niezależny przedsiębiorca może wygrać konkurencję z dyskontem?

    Niezależny sklep kontra dyskonty. Jakie działania może podejmować przedsiębiorca, aby utrzymać i wzmocnić swoją pozycję na rynku? Czy w walce z dyskontami zawsze jest skazany na porażkę?

    Wynajem mieszkania - preferencje najemców

    Wynajem mieszkania - preferencje najemców. Najważniejsze dla najemców są wysokość czynszu oraz standard lokalu. Tak wynika z analizy firmy doradczej Cushman & Wakefield dot. wyników ankiety przeprowadzonej przez firmę badawczą SW Research na reprezentatywnej próbie mieszkańców największych polskich miast.

    Czyste powietrze 3.0 w 2022 roku - czy będzie prefinansowanie dla najuboższych?

    Czyste powietrze 3.0. Osoby mniej zamożne powinny dostać możliwość prefinansowania termomodernizacji domów w "Czystym powietrzu" - uważa wiceszef NFOŚiGW Paweł Mirowski. Dodał, że nowy komponent programu, dedykowany właśnie do takich osób miałby ruszyć w 2022 roku.

    Polacy z rachunków terminowych przerzucają się na nieruchomości

    Inwestycje w nieruchomości. W kwietniu br. Polacy na rachunkach terminowych w bankach posiadali 182 mld zł, to o 107 mld zł mniej niż w marcu 2020 r. - informuje Metrohouse. Dodano, że duża część z tych środków została ulokowana na rynku nieruchomości.

    Tydzień Przedsiębiorcy 21-25 czerwca

    Tydzień Przedsiębiorcy 21-25 czerwca. W dniu 21 czerwca przypada Dzień Przedsiębiorcy. Z tej okazji Ministerstwo Rozwoju, Pracy i Technologii zaprasza w tym roku firmy i przedsiębiorców, w tym szczególności z sektora MŚP, na specjalnie zorganizowane wydarzenia. Potrwają one do 25 czerwca 2021 r. Podczas organizowanych w tym celu spotkań, telekonferencji, webinariów i podcastów MRPiT chce wesprzeć małe i średnie przedsiębiorstwa praktyczną wiedzą, doświadczeniem i kontaktami na rzecz rozwoju ich działalności biznesowej tak w kraju, jak i na rynkach Unii Europejskiej, a także pozaunijnych.

    Które firmy stać na sztuczną inteligencję?

    Sztuczna inteligencja odmieniana jest przez wszystkie przypadki. Chociaż średnie i małe firmy nie mają embarga na technologie wykorzystujące SI, praktyka pokazuje, że istnieje wewnętrzny opór. Dlaczego tak się dzieje?

    Firma w Czechach. Przedsiębiorcy pomału odpuszczają

    Nawet o kilkaset procent wzrosła w ostatnich tygodniach liczba pytań kierowanych do firm pomagających prowadzić firmę w Czechach. Ale jak podkreślają eksperci, nie każdy biznes można przenieść do Czech czy na Słowację. Wyjaśniamy dlaczego.

    Handel hurtowy i detaliczny szuka pracowników

    Przedsiębiorcy z sektora handlu detalicznego i hurtowego w najbliższych trzech miesiącach mają zamiar dość intensywnie rozbudowywać swoje zespoły. Kogo głównie poszukują pracodawcy?

    Tokenizacja - słowo klucz w nowoczesnym biznesie. Co można stokenizować?

    Tokenizacja to termin zdobywający ostatnimi czasy olbrzymią popularność, w szczególności w środowiskach biznesowych. Przedsiębiorcy zaczynają żywiej interesować się możliwościami, jakie oferuje ta oparta na technologii blockchain forma cyfryzacji. Pytanie tylko, cyfryzacji… czego? Jak działa blockchain? Czym jest tokenizacja? Co to jest token? Jakie są rodzaje tokenów? Co można stokenizować? Jak przeprowadzić cyfryzację biznesu poprzez tokenizację? Wyjaśniają eksperci z Kancelarii Prawnej RPMS Staniszewski & Wspólnicy

    Ceny mieszkań rosną wolniej niż zarobki

    Ceny mieszkań. W trakcie trwającej hossy mieszkaniowej pensje Polaków wzrosły o prawie 53% - sugerują dane GUS. To prawie tyle, o ile zdrożały w międzyczasie nieruchomości. W ostatnim kwartale znowu pensje wyprzedziły ceny. Oby nie na chwilę.

    Odejście od chowu klatkowego jest niemożliwe

    Resort rolnictwa przygląda się działaniom KE ws. chowu klatkowego. Tymczasem branża stoi na stanowisku, że rezygnacja z chowu klatkowego nie jest możliwa.

    Przedsiębiorcy częściej źle oceniają jakość pracy zdalnej

    Po upływie kilkunastu miesięcy model pracy zdalnej przynosi gorsze efekty zdaniem co trzeciego pracodawcy. Najmniej zadowoleni z home office są przedstawiciele handlu, przemysłu i mikrofirm.

    Działalność gospodarcza a status osoby bezrobotnej

    Czy osoba prowadząca działalność gospodarczą z wpisem do CEIDG może uzyskać status osoby bezrobotnej? Jak wygląda sytuacja spółek prawa handlowego i działalności nierejestrowej?

    Dariusz Bliźniak: dlaczego drzewa i zieleń stają się kapitałem?

    Ślad węglowy to jedno z największych wyzwań XXI wieku, które nie pozostaje obojętne zarówno pojedynczym obywatelom, jak i całym rządom poszczególnych państw - mówi Dariusz Bliźniak.