REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Firmowa sieć się opłaca

REKLAMA

Intranet jest uniwersalnym systemem wspierającym pracę grupową i podnoszącym efektywność pracy, skraca bowiem czas obiegu informacji i dostępu do nich.

Producenci i integratorzy podkreślają, że bezpowrotnie minął czas, w którym uważano, że intranet to rozwiązanie zarezerwowane dla dużych firm. W ich ocenie portal wewnętrzny sprawdzi się dziś doskonale nawet w kilkuosobowych firmach, gdzie istotną rolę odgrywa efektywny obieg dokumentów i szybki dostęp do informacji. Koszt związany z wdrożeniem portalu od lat sukcesywnie spada. Bariera związana z wielkością inwestycji stale się więc obniża. Nowoczesne narzędzie staje się więc coraz łatwiej dostępne.

Nie tylko dla największych

Intranet to rozwiązanie, które jest dziś standardem w dużych firmach. W małych i średnich moda na wykorzystanie portali występuje od niedawna. Polskie przedsiębiorstwa wdrażają je jednak coraz częściej, widząc szereg korzyści wynikających z ich wykorzystania. Szczególnie że funkcjonalność intranetu jest zdecydowanie szersza niż kilka lat temu.
– Nie jest niczym nowym informacja, że komunikacja jest podstawą sukcesu w biznesie. W szczególności doceniana jest rola stałego kontaktu wewnętrznego. Portal, jako medium komunikacyjne, pozwala na konstruowanie zindywidualizowanego przekazu, a jednocześnie umożliwia precyzyjne sterowanie czasem pojawiania się informacji i ich sekwencją – mówi Paweł Szczerba z firmy Matrix.pl.
Usługi związane z realizacją i wdrożeniami systemów intranetowych posiada w swojej ofercie większość firm produkujących oprogramowania wspomagające zarządzanie oraz firmy integratorskie. Wśród producentów portali są zarówno międzynarodowi potentaci, jak i lokalne firmy informatyczne.

Korzyści są oczywiste

Na naszym rynku wdraża tego rodzaju systemy kilkaset podmiotów ulokowanych niemal w każdej części kraju. Zainteresowanie zakupem systemów portalowych wyrażają firmy różnej wielkości, od wielkich korporacji po kilkunastoosobowe regionalne przedsiębiorstwa. Korzyści są bowiem podobne dla każdego rodzaju firmy.
– Korzyści z wykorzystania portalu intranetowego upatrywać można w obszarze redukcji kosztów administracyjnych i dystrybucji informacji oraz obniżeniu nakładów na obsługę pracowników w zakresie kadrowym oraz szkoleń. Druga grupa korzyści wiąże się ze wzrostem efektywności organizacji, przede wszystkim dzięki szybszemu dostępowi do informacji oraz ułatwionemu procesowi gromadzenia, organizowania i wykorzystywania wiedzy firmowej – mówi Zbigniew Osiński, dyrektor marketingu firmy Contium.
Intranet może jednak spełniać wiele innych funkcji oprócz oferowania samego dostępu do baz wiedzy czy wymiany informacji. Portal zintegrowany z innymi systemami informatycznymi może też wspierać pracę działów kadrowych i administracyjnych. Pracownicy poprzez intranet mogą składać wnioski urlopowe, otrzymywać elektroniczny pasek ze szczegółami wynagrodzenia itp. Oczywiście wszystko zależy od strategii wykorzystania systemów portalowych w przedsiębiorstwie, w części ogranicza się on wyłącznie do funkcji dostarczania informacji. Intranet na pewno musi być platformą otwartą, potrafić komunikować się z innymi systemami i wspierać ich pracę. Rolą portalu jest bowiem również agregacja w jednym miejscu informacji, które pochodzą z różnych źródeł.
Funkcjonalność systemów intranetowych i ich koszty są bardzo zróżnicowane i trudne do uśrednienia. Na rynku dostępne są portale oferujące (w praktyce) wyłącznie usługi związane z dystrybucją informacji. Na drugim horyzoncie znajdują się potężne systemy, które umożliwiają realizację setek dodatkowych zadań. Koszty związane z zakupem i wdrożeniem systemów wahają się w przedziale od kilkunastu do kilkuset tysięcy złotych.

Za co trzeba zapłacić

Producenci i integratorzy zgodnie twierdzą, że zainteresowanie wdrożeniami rozwiązań intranetowych rośnie w firmach każdej wielkości. Co bardzo ważne, firmy decydują się coraz częściej świadomie inwestować w portale wewnętrzne, oczekując jasno wyartykułowanych korzyści z tego wynikających.
– Na koszt intranetu składa się zakup komputerowej sieci wewnętrznej firmy oraz oprogramowania sieciowego. Przy zastosowaniu Intranetowych Aplikacji Pracowniczych koszt stanowi zakup licencji na odpowiednie moduły. Do struktury kosztów implementacji zaliczymy: prace przedwdrożeniowe i wdrożeniowe konsultanta związane z analizą, zainstalowaniem i skonfigurowaniem aplikacji odpowiednio do potrzeb przedsiębiorstwa, koszt związany z wprowadzeniem danych do systemu, przeszkoleniem administratora systemu wewnątrz firmy oraz pracowników z obsługi aplikacji – tłumaczy Anna Iwan, konsultant z firmy Comarch.
Producenci aplikacji i integratorzy wydają się mieć przed sobą złote lata do sprzedaży rozwiązań intranetowych, pod warunkiem że również małe firmy porzucą proste systemy wymiany informacji tworzone wewnętrznie na rzecz profesjonalnych rozwiązań dostarczanych przez uznanych producentów. Na rynku jest miejsce dla wielu dostawców. Portale wewnętrzne mają szansę zagościć w tysiącach polskich firm, pod warunkiem że przedsiębiorcy uświadomią sobie, że ich rola nie ogranicza się tylko do wymiany informacji.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.


Marcin Kuśmierz
Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zmiany w ubezpieczeniach obowiązkowych w 2026 r. UFG będzie zbierał od firm więcej danych

Prezydent Karol Nawrocki podpisał ustawę o ubezpieczeniach obowiązkowych Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych - poinformowała 15 grudnia 2025 r. Kancelaria Prezydenta RP. Przepisy zezwalają ubezpieczycielom zbierać więcej danych o przedsiębiorcach.

Aktualizacja kodów PKD w przepisach o akcyzie. Prezydent podpisał ustawę

Prezydent Karol Nawrocki podpisał nowelizację ustawy o podatku akcyzowym, której celem jest dostosowanie przepisów do nowej Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD). Ustawa ma charakter techniczny i jest neutralna dla przedsiębiorców.

Zamknięcie 2025 r. i przygotowanie na 2026 r. - co muszą zrobić firmy [checklista] Obowiązki finansowo-księgowe

Końcówka roku obrotowego dla wielu firm oznacza czas intensywnych przeglądów finansów, porządkowania dokumentacji i podejmowania kluczowych decyzji podatkowych. To jednak również moment, w którym przedsiębiorcy wypracowują strategie na kolejne miesiące, analizują swoje modele biznesowe i zastanawiają się, jak zbudować przewagę konkurencyjną w nadchodzącym roku. W obliczu cyfryzacji, obowiązków związanych z KSeF i rosnącej presji kosztowej, końcowe tygodnie roku stają się kluczowe nie tylko dla poprawnego zamknięcia finansów, lecz także dla przyszłej kondycji i stabilności firmy - pisze Jacek Goliszewski, prezes BCC (Business Centre Club).

Przedsiębiorcy nie będą musieli dołączać wydruków z KRS i zaświadczeń o wpisie do CEIDG do wniosków składanych do urzędów [projekt ustawy]

Przedsiębiorcy nie będą musieli już dołączać oświadczeń lub wypisów, dotyczących wpisu do CEiDG lub rejestru przedsiębiorców prowadzonego w Krajowym Rejestrze Sądowym, do wniosków składanych do urzędów – wynika z opublikowanego 12 grudnia 2025 r. projektu ustawy.

REKLAMA

Masz swoją tożsamość cyfrową. Pytanie brzmi: czy potrafisz ją chronić? [Gość Infor.pl]

Żyjemy w świecie, w którym coraz więcej spraw załatwiamy przez telefon lub komputer. Logujemy się do banku, zamawiamy jedzenie, podpisujemy umowy, składamy wnioski w urzędach. To wygodne. Ale ta wygoda ma swoją cenę – musimy umieć potwierdzić, że jesteśmy tymi, za których się podajemy. I musimy robić to bezpiecznie.

Przedsiębiorca był pewien, że wygrał z urzędem. Wystarczyło milczenie organu administracyjnego. Ale ten wyrok NSA zmienił zasady - Prawo przedsiębiorców nie działa

Spółka złożyła wniosek o interpretację indywidualną i czekała na odpowiedź. Gdy organ nie wydał decyzji w ustawowym terminie 30 dni, przedsiębiorca uznał, że sprawa załatwiła się sama – na jego korzyść. Wystąpił o zaświadczenie potwierdzające milczące załatwienie sprawy. Naczelny Sąd Administracyjny wydał jednak wyrok, który może zaskoczyć wielu przedsiębiorców liczących na bezczynność urzędników.

Robią to od lat, nie wiedząc, że ma to nazwę. Nowe badanie odsłania prawdę o polskich firmach

Niemal 60 proc. mikro, małych i średnich przedsiębiorstw deklaruje znajomość pojęcia ESG. Jednocześnie znaczna część z nich od lat realizuje działania wpisujące się w zrównoważony rozwój – często nie zdając sobie z tego sprawy. Najnowsze badanie Instytutu Keralla Research pokazuje, jak wygląda rzeczywistość polskiego sektora MŚP w kontekście odpowiedzialnego zarządzania.

Większość cyberataków zaczyna się od pracownika. Oto 6 dobrych praktyk dla pracowników i pracodawców

Ponad połowa cyberataków spowodowana jest błędami pracowników. Przekazujemy 6 dobrych praktyk dla pracownika i pracodawcy z zakresu cyberbezpieczeństwa. Każda organizacja powinna się z nimi zapoznać.

REKLAMA

Rolnictwo precyzyjne jako element rolnictwa 4.0 - co to jest i od czego zacząć?

Rolnictwo precyzyjne elementem rolnictwa 4.0 - co to jest i jak zacząć? Wejście w świat rolnictwa precyzyjnego nie musi być gwałtowną rewolucją na zasadzie „wszystko albo nic”. Co wynika z najnowszego raportu John Deere?

Każdy przedsiębiorca musi pamiętać o tym na koniec 2025 r. Lista zadań na zakończenie roku podatkowego

Każdy przedsiębiorca musi pamiętać o tym na koniec 2025 r. Lista zadań na zakończenie roku podatkowego dotyczy: kosztów podatkowych, limitu amortyzacji dla samochodów o wysokiej emisji CO₂, remanentu, warunków i limitów małego podatnika, rozrachunków, systemów księgowych i rozliczenia podatku.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA