REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Firmowa sieć się opłaca

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Intranet jest uniwersalnym systemem wspierającym pracę grupową i podnoszącym efektywność pracy, skraca bowiem czas obiegu informacji i dostępu do nich.

Producenci i integratorzy podkreślają, że bezpowrotnie minął czas, w którym uważano, że intranet to rozwiązanie zarezerwowane dla dużych firm. W ich ocenie portal wewnętrzny sprawdzi się dziś doskonale nawet w kilkuosobowych firmach, gdzie istotną rolę odgrywa efektywny obieg dokumentów i szybki dostęp do informacji. Koszt związany z wdrożeniem portalu od lat sukcesywnie spada. Bariera związana z wielkością inwestycji stale się więc obniża. Nowoczesne narzędzie staje się więc coraz łatwiej dostępne.

Nie tylko dla największych

Intranet to rozwiązanie, które jest dziś standardem w dużych firmach. W małych i średnich moda na wykorzystanie portali występuje od niedawna. Polskie przedsiębiorstwa wdrażają je jednak coraz częściej, widząc szereg korzyści wynikających z ich wykorzystania. Szczególnie że funkcjonalność intranetu jest zdecydowanie szersza niż kilka lat temu.
– Nie jest niczym nowym informacja, że komunikacja jest podstawą sukcesu w biznesie. W szczególności doceniana jest rola stałego kontaktu wewnętrznego. Portal, jako medium komunikacyjne, pozwala na konstruowanie zindywidualizowanego przekazu, a jednocześnie umożliwia precyzyjne sterowanie czasem pojawiania się informacji i ich sekwencją – mówi Paweł Szczerba z firmy Matrix.pl.
Usługi związane z realizacją i wdrożeniami systemów intranetowych posiada w swojej ofercie większość firm produkujących oprogramowania wspomagające zarządzanie oraz firmy integratorskie. Wśród producentów portali są zarówno międzynarodowi potentaci, jak i lokalne firmy informatyczne.

Korzyści są oczywiste

Na naszym rynku wdraża tego rodzaju systemy kilkaset podmiotów ulokowanych niemal w każdej części kraju. Zainteresowanie zakupem systemów portalowych wyrażają firmy różnej wielkości, od wielkich korporacji po kilkunastoosobowe regionalne przedsiębiorstwa. Korzyści są bowiem podobne dla każdego rodzaju firmy.
– Korzyści z wykorzystania portalu intranetowego upatrywać można w obszarze redukcji kosztów administracyjnych i dystrybucji informacji oraz obniżeniu nakładów na obsługę pracowników w zakresie kadrowym oraz szkoleń. Druga grupa korzyści wiąże się ze wzrostem efektywności organizacji, przede wszystkim dzięki szybszemu dostępowi do informacji oraz ułatwionemu procesowi gromadzenia, organizowania i wykorzystywania wiedzy firmowej – mówi Zbigniew Osiński, dyrektor marketingu firmy Contium.
Intranet może jednak spełniać wiele innych funkcji oprócz oferowania samego dostępu do baz wiedzy czy wymiany informacji. Portal zintegrowany z innymi systemami informatycznymi może też wspierać pracę działów kadrowych i administracyjnych. Pracownicy poprzez intranet mogą składać wnioski urlopowe, otrzymywać elektroniczny pasek ze szczegółami wynagrodzenia itp. Oczywiście wszystko zależy od strategii wykorzystania systemów portalowych w przedsiębiorstwie, w części ogranicza się on wyłącznie do funkcji dostarczania informacji. Intranet na pewno musi być platformą otwartą, potrafić komunikować się z innymi systemami i wspierać ich pracę. Rolą portalu jest bowiem również agregacja w jednym miejscu informacji, które pochodzą z różnych źródeł.
Funkcjonalność systemów intranetowych i ich koszty są bardzo zróżnicowane i trudne do uśrednienia. Na rynku dostępne są portale oferujące (w praktyce) wyłącznie usługi związane z dystrybucją informacji. Na drugim horyzoncie znajdują się potężne systemy, które umożliwiają realizację setek dodatkowych zadań. Koszty związane z zakupem i wdrożeniem systemów wahają się w przedziale od kilkunastu do kilkuset tysięcy złotych.

Za co trzeba zapłacić

Producenci i integratorzy zgodnie twierdzą, że zainteresowanie wdrożeniami rozwiązań intranetowych rośnie w firmach każdej wielkości. Co bardzo ważne, firmy decydują się coraz częściej świadomie inwestować w portale wewnętrzne, oczekując jasno wyartykułowanych korzyści z tego wynikających.
– Na koszt intranetu składa się zakup komputerowej sieci wewnętrznej firmy oraz oprogramowania sieciowego. Przy zastosowaniu Intranetowych Aplikacji Pracowniczych koszt stanowi zakup licencji na odpowiednie moduły. Do struktury kosztów implementacji zaliczymy: prace przedwdrożeniowe i wdrożeniowe konsultanta związane z analizą, zainstalowaniem i skonfigurowaniem aplikacji odpowiednio do potrzeb przedsiębiorstwa, koszt związany z wprowadzeniem danych do systemu, przeszkoleniem administratora systemu wewnątrz firmy oraz pracowników z obsługi aplikacji – tłumaczy Anna Iwan, konsultant z firmy Comarch.
Producenci aplikacji i integratorzy wydają się mieć przed sobą złote lata do sprzedaży rozwiązań intranetowych, pod warunkiem że również małe firmy porzucą proste systemy wymiany informacji tworzone wewnętrznie na rzecz profesjonalnych rozwiązań dostarczanych przez uznanych producentów. Na rynku jest miejsce dla wielu dostawców. Portale wewnętrzne mają szansę zagościć w tysiącach polskich firm, pod warunkiem że przedsiębiorcy uświadomią sobie, że ich rola nie ogranicza się tylko do wymiany informacji.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.


Marcin Kuśmierz
Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak założyć spółkę z o.o. z aktem notarialnym?

Umowa spółki z o.o. w formie aktu notarialnego jest konieczna, gdy wspólnicy zamierzają wprowadzić do umowy postanowienia, których dodanie nie jest możliwe w przypadku spółki z o.o. zakładanej przez S24. Dotyczy to m.in. sytuacji, w których wspólnicy zamierzają wnieść wkłady niepieniężne, wprowadzić obowiązek powtarzających się świadczeń niepieniężnych, zmienić zasady głosowania w spółce, uprzywilejować udziały co do głosu, czy do dywidendy.

W jaki sposób hakerzy wykorzystują e-maile do ataków? Mają swoje sposoby

Najpopularniejszą formą cyberataku jest obecnie phishing. Fałszywe wiadomości są coraz trudniejsze do wykrycia, bo cyberprzestępcy doskonale się wyspecjalizowali. Jak rozpoznać niebzepieczną wiadomość? Jak chronić swoją firmę przed cyberatakami?

Co nowego dla firm biotechnologicznych w Polsce? [WYWIAD]

Na co powinny przygotować się firmy z branży biotechnologicznej? O aktualnych problemach i wyzwaniach związanych z finansowaniem tego sektora mówi Łukasz Kościjańczuk, partner w zespole Biznes i innowacje w CRIDO, prelegent CEBioForum 2025.

Coraz trudniej rozpoznać fałszywe opinie w internecie

40 proc. Polaków napotyka w internecie na fałszywe opinie, wynika z najnowszego badania Trustmate.io. Pomimo, że UOKiK nakłada kary na firmy kupujące fałszywe opinie to proceder kwietnie. W dodatku 25 proc. badanych ma trudności z rozróżnieniem prawdziwych recenzji.

REKLAMA

To nie sztuczna inteligencja odbierze nam pracę, tylko osoby umiejące się nią posługiwać [WYWIAD]

Sztuczna inteligencja stała się jednym z największych wyścigów technologicznych XXI wieku. Polskie firmy też biorą w nim udział, ale ich zaangażowanie w dużej mierze ogranicza się do inwestycji w infrastrukturę, bez realnego przygotowania zespołów do korzystania z nowych narzędzi. To tak, jakby maratończyk zaopatrzył się w najlepsze buty, zegarek sportowy i aplikację do monitorowania wyników, ale zapomniał o samym treningu. O tym, dlaczego edukacja w zakresie AI jest potrzebna na każdym szczeblu kariery, jakie kompetencje są niezbędne, które branże radzą sobie z AI najlepiej oraz czy sztuczna inteligencja doprowadzi do redukcji miejsc pracy, opowiada Radosław Mechło, trener i Head of AI w BUZZcenter.

Lider w oczach pracowników. Dlaczego kadra zarządzająca powinna rozwijać kompetencje miękkie?

Sposób, w jaki firma buduje zespół i rozwija wiedzę oraz umiejętności swoich pracowników, to dzisiaj jeden z najważniejszych czynników decydujących o jej przewadze konkurencyjnej. Konieczna jest tu nie tylko adaptacja do szybkich zmian technologicznych i rynkowych, lecz także nieustanny rozwój kompetencji miękkich, które okazują się kluczowe dla firm i ich liderów.

Dziękuję, które liczy się podwójnie. Jak benefity mogą wspierać ludzi, firmy i planetę?

Coraz więcej firm mówi o zrównoważonym rozwoju – w Polsce aż 72% organizacji zatrudniających powyżej 1000 pracowników deklaruje działania w tym obszarze1. Jednak to nie tylko wielkie strategie kształtują kulturę organizacyjną. Często to codzienne, pozornie mało znaczące decyzje – jak wybór dostawcy benefitów czy sposób ich przekazania pracownikom – mówią najwięcej o tym, czym firma kieruje się naprawdę. To właśnie one pokazują, czy wartości organizacji wykraczają poza hasła w prezentacjach.

Windykacja należności. Na czym powinna opierać się działalność windykacyjna

Chociaż windykacja kojarzy się z negatywnie, to jest ona kluczowa w zapewnieniu stabilności finansowej przedsiębiorstw. Branża ta, często postrzegana jako pozbawiona jakichkolwiek zasad etycznych, w ciągu ostatnich lat przeszła znaczną transformację, stawiając na profesjonalizm, przejrzystość i szacunek wobec klientów.

REKLAMA

Będą duże problemy. Obowiązkowe e-fakturowanie już za kilka miesięcy, a dwie na trzy małe firmy nie mają o nim żadnej wiedzy

Krajowy System e-Faktur (KSeF) nadchodzi, a firmy wciąż nie są na niego przygotowane. Nie tylko od strony logistycznej czyli zakupu i przygotowania odpowiedniego oprogramowania, ale nawet elementarnej wiedzy czym jest KSeF – Krajowy System e-Faktur.

Make European BioTech Great Again - szanse dla biotechnologii w Europie Środkowo-Wschodniej

W obliczu zmian geopolitycznych w świecie Europa Środkowo-Wschodnia może stać się nowym centrum biotechnologicznych innowacji. Czy Polska i kraje regionu są gotowe na tę szansę? O tym będą dyskutować uczestnicy XXIII edycji CEBioForum, największego w regionie spotkania naukowców, ekspertów, przedsiębiorców i inwestorów zajmujących się biotechnologią.

REKLAMA