REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Firmowa sieć się opłaca

REKLAMA

Intranet jest uniwersalnym systemem wspierającym pracę grupową i podnoszącym efektywność pracy, skraca bowiem czas obiegu informacji i dostępu do nich.

Producenci i integratorzy podkreślają, że bezpowrotnie minął czas, w którym uważano, że intranet to rozwiązanie zarezerwowane dla dużych firm. W ich ocenie portal wewnętrzny sprawdzi się dziś doskonale nawet w kilkuosobowych firmach, gdzie istotną rolę odgrywa efektywny obieg dokumentów i szybki dostęp do informacji. Koszt związany z wdrożeniem portalu od lat sukcesywnie spada. Bariera związana z wielkością inwestycji stale się więc obniża. Nowoczesne narzędzie staje się więc coraz łatwiej dostępne.

Nie tylko dla największych

Intranet to rozwiązanie, które jest dziś standardem w dużych firmach. W małych i średnich moda na wykorzystanie portali występuje od niedawna. Polskie przedsiębiorstwa wdrażają je jednak coraz częściej, widząc szereg korzyści wynikających z ich wykorzystania. Szczególnie że funkcjonalność intranetu jest zdecydowanie szersza niż kilka lat temu.
– Nie jest niczym nowym informacja, że komunikacja jest podstawą sukcesu w biznesie. W szczególności doceniana jest rola stałego kontaktu wewnętrznego. Portal, jako medium komunikacyjne, pozwala na konstruowanie zindywidualizowanego przekazu, a jednocześnie umożliwia precyzyjne sterowanie czasem pojawiania się informacji i ich sekwencją – mówi Paweł Szczerba z firmy Matrix.pl.
Usługi związane z realizacją i wdrożeniami systemów intranetowych posiada w swojej ofercie większość firm produkujących oprogramowania wspomagające zarządzanie oraz firmy integratorskie. Wśród producentów portali są zarówno międzynarodowi potentaci, jak i lokalne firmy informatyczne.

Korzyści są oczywiste

Na naszym rynku wdraża tego rodzaju systemy kilkaset podmiotów ulokowanych niemal w każdej części kraju. Zainteresowanie zakupem systemów portalowych wyrażają firmy różnej wielkości, od wielkich korporacji po kilkunastoosobowe regionalne przedsiębiorstwa. Korzyści są bowiem podobne dla każdego rodzaju firmy.
– Korzyści z wykorzystania portalu intranetowego upatrywać można w obszarze redukcji kosztów administracyjnych i dystrybucji informacji oraz obniżeniu nakładów na obsługę pracowników w zakresie kadrowym oraz szkoleń. Druga grupa korzyści wiąże się ze wzrostem efektywności organizacji, przede wszystkim dzięki szybszemu dostępowi do informacji oraz ułatwionemu procesowi gromadzenia, organizowania i wykorzystywania wiedzy firmowej – mówi Zbigniew Osiński, dyrektor marketingu firmy Contium.
Intranet może jednak spełniać wiele innych funkcji oprócz oferowania samego dostępu do baz wiedzy czy wymiany informacji. Portal zintegrowany z innymi systemami informatycznymi może też wspierać pracę działów kadrowych i administracyjnych. Pracownicy poprzez intranet mogą składać wnioski urlopowe, otrzymywać elektroniczny pasek ze szczegółami wynagrodzenia itp. Oczywiście wszystko zależy od strategii wykorzystania systemów portalowych w przedsiębiorstwie, w części ogranicza się on wyłącznie do funkcji dostarczania informacji. Intranet na pewno musi być platformą otwartą, potrafić komunikować się z innymi systemami i wspierać ich pracę. Rolą portalu jest bowiem również agregacja w jednym miejscu informacji, które pochodzą z różnych źródeł.
Funkcjonalność systemów intranetowych i ich koszty są bardzo zróżnicowane i trudne do uśrednienia. Na rynku dostępne są portale oferujące (w praktyce) wyłącznie usługi związane z dystrybucją informacji. Na drugim horyzoncie znajdują się potężne systemy, które umożliwiają realizację setek dodatkowych zadań. Koszty związane z zakupem i wdrożeniem systemów wahają się w przedziale od kilkunastu do kilkuset tysięcy złotych.

Za co trzeba zapłacić

Producenci i integratorzy zgodnie twierdzą, że zainteresowanie wdrożeniami rozwiązań intranetowych rośnie w firmach każdej wielkości. Co bardzo ważne, firmy decydują się coraz częściej świadomie inwestować w portale wewnętrzne, oczekując jasno wyartykułowanych korzyści z tego wynikających.
– Na koszt intranetu składa się zakup komputerowej sieci wewnętrznej firmy oraz oprogramowania sieciowego. Przy zastosowaniu Intranetowych Aplikacji Pracowniczych koszt stanowi zakup licencji na odpowiednie moduły. Do struktury kosztów implementacji zaliczymy: prace przedwdrożeniowe i wdrożeniowe konsultanta związane z analizą, zainstalowaniem i skonfigurowaniem aplikacji odpowiednio do potrzeb przedsiębiorstwa, koszt związany z wprowadzeniem danych do systemu, przeszkoleniem administratora systemu wewnątrz firmy oraz pracowników z obsługi aplikacji – tłumaczy Anna Iwan, konsultant z firmy Comarch.
Producenci aplikacji i integratorzy wydają się mieć przed sobą złote lata do sprzedaży rozwiązań intranetowych, pod warunkiem że również małe firmy porzucą proste systemy wymiany informacji tworzone wewnętrznie na rzecz profesjonalnych rozwiązań dostarczanych przez uznanych producentów. Na rynku jest miejsce dla wielu dostawców. Portale wewnętrzne mają szansę zagościć w tysiącach polskich firm, pod warunkiem że przedsiębiorcy uświadomią sobie, że ich rola nie ogranicza się tylko do wymiany informacji.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.


Marcin Kuśmierz
Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
6 nowych konkursów w programie FERS, m.in. równe traktowanie na rynku pracy i cyfryzacja edukacji. Dofinansowanie ponad 144,5 mln zł

6 nowych konkursów w programie FERS, m.in. równe traktowanie na rynku pracy i cyfryzacja edukacji - Komitet Monitorujący Program Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego podjął decyzje. Na projekty wpisujące się w ramy konkursowe przeznaczone zostanie dofinansowanie ponad 144,5 mln zł.

BCC Mixer ’25 – 25. edycja networkingowego spotkania przedsiębiorców już w ten czwartek

W najbliższy czwartek, 27 listopada 2025 roku w hotelu Warsaw Presidential Hotel rozpocznie się 25. edycja wydarzenia BCC Mixer, organizowanego przez Business Centre Club (BCC). BCC Mixer to jedno z większych ogólnopolskich wydarzeń networkingowych, które co roku gromadzi blisko 200 przedsiębiorców: prezesów, właścicieli firm, menedżerów oraz gości specjalnych.

"Firma Dobrze Widziana" i medal Solidarności Społecznej – BCC wyróżnia tych, którzy realnie zmieniają świat

Zbliża się finał XVI edycji konkursu "Firma Dobrze Widziana" – ogólnopolskiego przedsięwzięcia Business Centre Club. W tym roku konkurs po raz pierwszy został połączony z wręczeniem Medalu Solidarności Społecznej – wyróżnienia przyznawanego osobom realnie zmieniającym rzeczywistość społeczną. Wśród tegorocznych laureatów znalazła się m.in. Anna Dymna.

Opłata mocowa i kogeneracyjna wystrzelą w 2026. Firmy zapłacą najwięcej od dekady

W 2026 roku rachunki za prąd zmienią się bardziej, niż większość odbiorców się spodziewa. To nie cena kWh odpowiada za podwyżki, lecz gwałtowny wzrost opłaty mocowej i kogeneracyjnej, które trafią na każdą fakturę od stycznia. Firmy zapłacą nawet o 55 proc. więcej, ale koszt odczują także gospodarstwa domowe. Sprawdzamy, dlaczego ceny rosną i kto zapłaci najwięcej.

REKLAMA

URE: 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t

Prezes Urzędu Regulacji Energetyki przyznaje 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t. Jak uzyskać wsparcie z URE?

Rynek zamówień publicznych czeka na firmy. Minerva chce go otworzyć dla każdego [Gość Infor.pl]

W 2024 roku wartość rynku zamówień publicznych w Polsce wyniosła 587 miliardów złotych. To ogromna pula pieniędzy, która co roku trafia do przedsiębiorców. W skali Unii Europejskiej znaczenie tego segmentu gospodarki jest jeszcze większe, bo zamówienia publiczne odpowiadają za około 20 procent unijnego PKB. Mimo to wśród 33 milionów firm w UE tylko 3,5 miliona w ogóle próbuje swoich sił w przetargach. Reszta stoi z boku, choć mogłaby zyskać nowe źródła przychodów i stabilne kontrakty.

"Zrób to sam" w prawie? To nie działa!

Obecnie w internecie znaleźć można wszystko. Bez trudu znajdziemy gotowe wzory umów, regulaminów, czy całe polityki. Takie rozwiązania kuszą prostotą, szybkością i przede wszystkim brakiem kosztów. Nic dziwnego, że wielu przedsiębiorców decyduje się na skorzystanie z ogólnodostępnego wzoru nieznanego autora zamiast zapłacić za konsultację prawną i przygotowanie dokumentu przez profesjonalistę.

Za negocjowanie w złej wierze też można odpowiadać

Negocjacje poprzedzają zazwyczaj zawarcie bardziej skomplikowanych umów, w których do uzgodnienia pozostaje wiele elementów, często wymagających specjalistycznej wiedzy, wnikliwej oceny oraz refleksji. Negocjacje stanowią uporządkowany albo niezorganizowany przez strony ciąg wielu innych wzajemnie się uzupełniających albo wykluczających, w całości lub w części, oświadczeń, twierdzeń i zachowań, który dopiero na końcu ma doprowadzić do związania stron umową [1].

REKLAMA

"Najtańsza energia to ta, którą zaoszczędziliśmy". Jaka jest kondycja polskiej branży AGD? [WYWIAD]

Polska pozostaje największym producentem AGD w Unii Europejskiej, ale stoi dziś przed kumulacją wyzwań: spadkiem popytu w kraju i na kluczowych rynkach europejskich, rosnącą konkurencją z Chin i Turcji oraz narastającymi kosztami wynikającymi z unijnych regulacji. Choć fabryki wciąż pracują stabilnie, producenci podkreślają, że bez wsparcia w zakresie innowacji, rynku pracy i energii trudno będzie utrzymać dotychczasową przewagę konkurencyjną. Z Wojciechem Koneckim, prezesem APPLiA – Polskiego Związku Producentów AGD rozmawiamy o kondycji i przyszłości polskiej branży AGD.

Kobieta i firma: co 8. polska przedsiębiorczyni przy pozyskiwaniu finansowania doświadczyła trudności związanych z płcią

Blisko co ósma przedsiębiorczyni (13 proc.) deklaruje, że doświadczyła trudności potencjalnie związanych z płcią na etapie pozyskiwania finansowania działalności. Najczęściej trudności te wiązały się z otrzymaniem mniej korzystnych warunków niż inne podmioty znajdujące się w podobnej sytuacji (28 proc.) oraz wymaganiem dodatkowych zabezpieczeń (27 proc.). Respondentki wskazują także odrzucenie wniosku bez jasnego uzasadnienia (24 proc.). Niemal ⅕ przedsiębiorczyń nie potrafi określić czy tego typu trudności ich dotyczyły – deklaruje to 19 proc. badanych. Poniżej szczegółowa analiza badania.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA