REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nowy projekt oddali swobodę

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Ministerstwo Gospodarki przygotowało kolejny projekt nowelizacji ustawy o swobodzie działalności gospodarczej. Uwzględnia o­n krytyczne uwagi, które zgłosiły do poprzednich projektów organizacje przedsiębiorców.

– Jest to oficjalny projekt rządowy, nad którym chcemy pracować po to, by jak najszybciej trafił do laski marszałkowskiej – mówi Andrzej Kaczmarek, wiceminister gospodarki.

Decyzja o rejestracji

Projekt przewiduje, że po 31 marca 2008 roku przedsiębiorcy, którzy będą chcieli rozpocząć działalność gospodarczą, będą rejestrowali się w urzędzie skarbowym, a nie jak do tej pory w gminie, w ewidencji działalności gospodarczej. Poprzednie projekty zakładały, że naczelnik urzędu wydawał w tym zakresie zaświadczenie i nie był związany żadnymi terminami. Zgodnie z najnowszymi przepisami naczelnik będzie wydawał z urzędu decyzję administracyjną o wpisie do Krajowej Ewidencji Podatników w terminie 7 dni od dnia wpływu do urzędu zgłoszenia identyfikacyjnego. Zgodnie z prawem administracyjnym przedsiębiorca będzie mógł powoływać się na tę decyzje przed wszystkimi urzędami, które będą miały obowiązek ją wykonać. W przypadku odmowy, kodeks postępowania administracyjnego przewiduje całą procedurę odwoławczą, łącznie z wystąpieniem do Wojewódzkiego i Naczelnego Sądu Administracyjnego. Dla przedsiębiorców jest to bardzo ważne, gdyż da im pewność, że przyznane im prawa będą musiały być w każdym urzędzie przestrzegane. Dodatkowo siedmiodniowy termin spowoduje znaczne przyspieszenie procedury rejestracyjnej, która obecnie jest zbyt długa i może trwać nawet miesiąc.
Wydanie decyzji o wpisie do Krajowej Ewidencji Podatników będzie zwolnione z opłat. Znajdą się w niej podstawowe dane o przedsiębiorcy, jak np. jego nazwa lub firma, miejsce wykonywania działalności oraz jej rodzaj. Bardzo istotną zmianą w stosunku do obowiązujących przepisów jest wyraźne wskazanie, iż wszyscy przedsiębiorcy mogą wykonywać niezbędne czynności faktyczne i prawne związane z tworzeniem przedsiębiorstwa przed uzyskaniem wpisu do rejestru. Taka regulacja jest konsekwencją postulatów przedsiębiorców, którzy narzekali, że jej brak dodatkowo wydłuża czas rozpoczęcia prowadzenia działalności gospodarczej.

W jednym okienku

Przedsiębiorcy, którzy będą rejestrowali swoją działalność w urzędzie skarbowym, oprócz złożenia wniosku nie będą musieli załatwiać dodatkowych formalności. Urząd samodzielnie i od razu będzie dokonywał wpisu do Krajowej Ewidencji Podatników. Dodatkowo urząd skarbowy będzie miał obowiązek przesłania systemem teleinformatycznym zgłoszenia przedsiębiorcy do Głównego Urzędu Statystycznego oraz do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. Przedsiębiorca uzyska wówczas numer REGON i zostanie objęty ubezpieczeniami społecznymi i ubezpieczeniem zdrowotnym. Ważne jest, że urząd skarbowy nie będzie mógł zwlekać z przesłaniem danych, gdyż ustawa nakłada na niego obowiązek ich przesłania w terminie 7 dni. Dzięki temu procedura zarejestrowania działalności gospodarczej zostanie znacznie przyspieszona. Nowe regulacje są odpowiedzią na wezwania przedsiębiorców, którzy domagali się, by urzędy skarbowe realizowały zasadę tzw. jednego okienka. Nowe przepisy umożliwią przedsiębiorcy załatwienie w jednym miejscu wszystkich formalności związanych z rozpoczęciem prowadzenia działalności gospodarczej.

Zawieszenie działalności

Przygotowany przez ministerstwo projekt szczegółowo uregulował tryb i zasady zawieszenia działalności gospodarczej. Jego poprzednia wersja zlecała unormowanie tej kwestii odrębnym przepisom. Nowelizacja przewiduje możliwość zawieszenia działalności gospodarczej na okres nie krótszy niż 10 kolejnych dni i łącznie nie dłużej niż 303 dni w jednym roku kalendarzowym. Zdaniem ministerstwa, dzięki wprowadzeniu takich terminów uniknie się sytuacji zawieszania działalności gospodarczej, np. na weekend. Jest to szczególnie korzystne dla osób prowadzących działalność sezonowo, np. w czasie wakacji. W tym celu przedsiębiorca będzie mógł złożyć odpowiedni wniosek do sądu rejestrowego lub, w przypadku osób fizycznych, do urzędu skarbowego. Te przekazują drogą elektroniczną w terminie 3 dni informację o zawieszeniu działalności gospodarczej do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz do Głównego Urzędu Statystycznego. Zawieszenie wykonywania działalności gospodarczej rozpoczyna się od dnia wskazanego we wniosku albo zgłoszeniu, jednak nie wcześniej niż od momentu jego złożenia. W okresie zawieszenia działalności przedsiębiorca nie będzie musiał odprowadzać składek na ubezpieczenia społeczne.
Osoby, które zawiesiły swoją działalność gospodarczą, nadal będą podmiotami praw i obowiązków. Wskutek tego przedsiębiorca nie może zasłaniać się tym faktem przed spłatą długów, zaległych podatków czy innych zobowiązań w stosunku do organów państwowych.
Po upływie zadeklarowanego terminu działalność gospodarcza jest wznawiana automatycznie, bez potrzeby załatwiania dodatkowych formalności. Wniosku do sądu rejestrowego albo zgłoszenia do urzędu skarbowego będzie wymagało jej wznowienie przed ustaloną datą.

Jeden rejestr

Nowelizacja przewiduje także utworzenie Centralnej Informacji o Działalności Gospodarczej prowadzonej w systemie teleinformatycznym w Ministerstwie Gospodarki. Będzie ona prowadziła zbiór danych o osobach fizycznych będących przedsiębiorcami i zamieszczała je na stronach internetowych. Novum kolejnej wersji projektu jest wprowadzenie domniemania prawdziwości danych przedstawionych przez przedsiębiorcę. W razie wystąpienia w CIDG błędnych danych lub ich braku przedsiębiorca będzie miał obowiązek wystąpić niezwłocznie do właściwego organu o sprostowanie, uzupełnienie albo wykreślenie danych. Jeśli go zaniedba, będzie odpowiadał za wszystkie szkody wyrządzone wskutek tego kontrahentom.
Ministerstwo Gospodarki przewiduje, że CIDG będzie zasilana podstawowymi danymi o przedsiębiorcach z KEP. Pozostałe informacje będą przesyłane drogą elektroniczną przez właściwe sądy i organy administracji publicznej. Jeden adresat zastąpi rejestry prowadzone przez ponad 2,5 tys. gmin.

Obowiązkowe konsultacje

Nowe przepisy wprowadzają także obowiązek monitorowania wpływu regulacji prawnych na funkcjonowanie mikro-, małych i średnich przedsiębiorstw. Zadanie to będzie należało do Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości. Agencja metodą przeprowadzanych wśród przedsiębiorców ankiet będzie analizowała bariery ich rozwoju oraz wydawała opinie o wpływie projektowanych regulacji prawnych na ich stan i koszty działania. Agencja będzie miała także obowiązek gromadzenia i udostępniania przedsiębiorcom wszelkich informacji na temat programów pomocowych. W celu realizacji tego zadania przepisy nowelizacji ustawy zobowiązują centralne organy administracji rządowej, które opracowują projekty aktów prawnych powszechnie obowiązujących, do zasięgnięcia opinii PARP odnośnie do wpływu tych regulacji na przedsiębiorców. Opinia PARP musi być udzielona w terminie 14 dni, a organy administracji mają obowiązek wzięcia jej pod uwagę.

Arkadiusz Jaraszek, Adam Makosz
Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
5 sprawdzonych metod pozyskiwania klientów B2B, które działają w 2025 roku

Pozyskiwanie klientów biznesowych w 2025 roku wymaga elastyczności, innowacyjności i umiejętnego łączenia tradycyjnych oraz nowoczesnych metod sprzedaży. Zmieniające się preferencje klientów, rozwój technologii i rosnące znaczenie relacji międzyludzkich sprawiają, że firmy muszą dostosować swoje strategie, aby skutecznie docierać do nowych odbiorców. Dobry prawnik zadba o zgodność strategii z przepisami prawa oraz zapewni ochronę interesów firmy. Oto pięć sprawdzonych metod, które pomogą w pozyskiwaniu klientów w obecnym roku.

Family Business Future Summit - podsumowanie po konferencji

Pod koniec kwietnia niniejszego roku, odbyła się druga edycja wydarzenia Family Business Future Summit, które dedykowane jest przedsiębiorczości rodzinnej. Stolica Warmii i Mazur przez dwa dni gościła firmy rodzinne z całej Polski, aby esencjonalnie, inspirująco i innowacyjne opowiadać i rozmawiać o sukcesach oraz wyzwaniach stojących przed pionierami polskiej przedsiębiorczości.

Fundacja rodzinna po dwóch latach – jak zmienia się myślenie o sukcesji?

Jeszcze kilka lat temu o sukcesji w firmach mówiło się niewiele. Przedsiębiorcy odsuwali tę kwestię na później, często z uwagi na brak gotowości, aby się z nią zmierzyć. Mówienie o śmierci właściciela, przekazaniu firmy i zabezpieczeniu rodziny wciąż należało do tematów „na później”.

Potencjał 33 GW z wiatraków na polskim morzu. To 57% zapotrzebowania kraju na energię. Co dalej z farmami wiatrowymi w 2026 i 2027 r.

Polski potencjał na wytwarzanie energii elektrycznej z wiatraków na morzu (offshore) wynosi 33 GW. To aż 57% rocznego zapotrzebowania kraju na energię. W 2026 i 2027 r. powstaną nowe farmy wiatrowe Baltic Power i Baltica 2. Jak zmieniają się przepisy? Co dalej?

REKLAMA

Jak zwiększyć rentowność biura rachunkowego bez dodatkowych wydatków?

Branża księgowa to jedna z dziedzin, w których wynagrodzenie za świadczone usługi często jest mocno niedoszacowane, mimo tego, że błędy w księgowości mogą skutkować bardzo poważnymi konsekwencjami dla przedsiębiorców. W związku z tak doniosłą rolą biur rachunkowych powinny one dbać o poziom rentowności, który pozwoli właścicielom skupić się na podnoszeniu jakości świadczonych usług oraz większego spokoju, co niewątpliwie pozytywnie wpływa na dobrostan właścicieli biur oraz ich pracowników.

Samozatrudnieni i małe firmy w odwrocie? wzrasta liczba likwidowanych i zawieszanych działalności gospodarczych, co się dzieje

Według znawców tematu, czynniki decydujące ostatnio o likwidacji takich firm nie różnią się od tych sprzed roku. Znaczenie mają m.in. koszty prowadzenia biznesu, w tym składki zusowskie, a także oczekiwania finansowe pracowników.

Szybki wzrost e-commerce mocno zależny od rozwoju nowych technologii: co pozwoli na zwiększenie zainteresowania zakupami online ze strony klientów

E-commerce czyli zakupy internetowe przestają być jedynie wygodną alternatywą dla handlu tradycyjnego – stają się doświadczeniem, którego jakość wyznaczają nie tylko oferta i cena, lecz także szybkość, elastyczność i przewidywalność dostawy oraz prostota ewentualnego zwrotu.

Przedsiębiorczość w Polsce ma się dobrze, mikroprzedsiębiorstwa minimalizując ryzyko działalności gospodarczej coraz częściej zaczynają od franczyzy

Najliczniejszą grupę firm zarejestrowanych w Polsce stanowią mikroprzedsiębiorstwa, a wśród nich ponad 87 tys. to podmioty działające w modelu franczyzowym. Jak zwracają uwagę ekonomiści ze Szkoły Głównej Handlowej, Polska jest liderem franczyzy w Europie Środkowo-Wschodniej.

REKLAMA

Rewolucyjne zmiany w prowadzeniu księgi przychodów i rozchodów

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt nowego rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (KPiR), co oznacza, że już od 1 stycznia 2026 r. zmieni się sposób ich prowadzenia.

Apteki odzyskają prawo reklamowania swojej działalności. bo obecne zakazy są sprzeczne z prawem unijnym

Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej wydał wyrok w sprawie C-200/24, w którym jednoznacznie uznał, że obowiązujący w Polsce całkowity zakaz reklamy aptek narusza prawo Unii Europejskiej. To ważny moment dla rynku aptecznego i swobody działalności gospodarczej w Polsce.

REKLAMA