REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Długi w branży napojów

REKLAMA

W branży soków i napojów średni termin płatności wynosi 35 dni. Natomiast trudne długi stanowią jedynie 3 proc. wszystkich należności.

Jak wykazują statystyki, Polacy piją coraz więcej wody mineralnej, głównie niegazowanej. W ciągu ostatniej dekady jej spożycie zwiększyło się dwukrotnie. Obecnie statystyczny Polak wypija około 50 litrów wody mineralnej rocznie. Jednak dysproporcja między Polską a innymi europejskimi krajami wskazuje, że polski rynek wody mineralnej nadal posiada potencjał rozwojowy.

REKLAMA

Koncentracja rynku

Obecnie blisko połowa rynku wody mineralnej jest skupiona w rękach pięciu największych firm. W przypadku pozostałych napojów bezalkoholowych (soków, nektarów i napojów) Polacy (z rocznym spożyciem na poziomie 30 litrów) nie odstają od średniej unijnej. Podobnie jak w przypadku wody mineralnej, około 60 proc. rynku skupia kilka największych firm. Zmniejsza się liczba producentów napojów i soków, choć, jak podkreślają specjaliści, także małe przedsiębiorstwa włączają się do walki o konsumenta. Dobra pozycja na rynku w tym sektorze w dużej mierze zależy od budżetu na reklamę i promocję. Walka konkurencyjna jest zatem bardzo ostra.

Kanały dystrybucji

Głównymi kanałami dystrybucji napojów bezalkoholowych są duże sieci handlowe oraz hurtownie piwa i napojów. Branża soków i napojów charakteryzuje się średnim ryzykiem związanym z udzielanym przez producentów kredytem kupieckim. Obrazujący to ryzyko Wskaźnik Moralności Płatniczej przygotowywany przez Grupę Euler Hermes wynosi 56 punktów (w skali od 0 do 100). – Taka wartość oznacza, że firmy udzielające kredytów kupieckich powinny monitorować spływ należności od swoich kontrahentów, ponieważ istnieje ryzyko wystąpienia opóźnień nawet do 40 dni po terminie płatności – wyjaśnia Michał Modrzejewski z Działu Analiz Branżowych Euler Hermes.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Terminy płatności

Średni termin płatności w branży soków i napojów wynosi 35 dni, a realny czas od wystawienia faktury, do momentu zapłaty za towar – 59 dni. Według danych zebranych przez Euler Hermes 76 proc. wszystkich należności stanowiły należności bieżące. Tak zwane trudne długi, czyli płatności, których termin upłynął ponad 120 dni temu stanowią zaledwie 3 proc. należności.

Marek Matusiak

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wakacje składkowe. Dla kogo i jak z nich skorzystać?

Sejmowe komisje gospodarki i polityki społecznej wprowadziły poprawki redakcyjne i doprecyzowujące do projektu ustawy. Projekt ten ma na celu umożliwić przedsiębiorcom tzw. "wakacje składkowe", czyli przerwę od płacenia składek ZUS.

Czego najbardziej boją się przedsiębiorcy prowadzący małe biznesy? [BADANIE]

Czego najbardziej boją się małe firmy? Rosnących kosztów prowadzenia działalności i nierzetelnych kontrahentów. A czego najmniej? Najnowsze badanie UCE RESEARCH przynosi odpowiedzi. 

AI nie zabierze ci pracy, zrobi to człowiek, który potrafi z niej korzystać

Jak to jest z tą sztuczną inteligencją? Zabierze pracę czy nie? Analitycy z firmy doradczej IDC twierdzą, że jednym z głównych powodów sięgania po AI przez firmy jest potrzeba zasypania deficytu na rynku pracy.

Niewypłacalność przedsiębiorstw. Od początku roku codziennie upada średnio 18 firm

W pierwszym kwartale 2023 r. niewypłacalność ogłosiło 1635 firm. To o 31% więcej niż w tym okresie w ubiegłym roku i 35% wszystkich niewypłacalności ogłoszonych w 2023 r. Tak wynika z raportu przygotowanego przez ekonomistów z firmy Coface.  

REKLAMA

Rosnące płace i spadająca inflacja nic nie zmieniają: klienci patrzą na ceny i kupują więcej gdy widzą okazję

Trudne ostatnie miesiące i zmiany w nawykach konsumentów pozostają trudne do odwrócenia. W okresie wysokiej inflacji Polacy nauczyli się kupować wyszukując promocje i okazje cenowe. Teraz gdy inflacja spadła, a na dodatek rosną wynagrodzenia i klienci mogą sobie pozwolić na więcej, nawyk szukania niskich cen pozostał.

Ustawa o kryptoaktywach już w 2024 roku. KNF nadzorcą rynku kryptowalut. 4,5 tys. EUR za zezwolenie na obrót walutami wirtualnymi

Od końca 2024 roku Polska wprowadzi w życie przepisy dotyczące rynku kryptowalut, które dadzą Komisji Nadzoru Finansowego (KNF) szereg nowych praw w zakresie kontroli rynku cyfrowych aktywów. Za sprawą konieczności dostosowania polskiego prawa do przegłosowanych w 2023 europejskich przepisów, firmy kryptowalutowe będą musiały raportować teraz bezpośrednio do regulatora, a ten zyskał możliwość nakładanie na nie kar grzywny. Co więcej, KNF będzie mógł zamrozić Twoje kryptowaluty albo nawet nakazać ich sprzedaż.

KAS: Nowe funkcjonalności konta organizacji w e-Urzędzie Skarbowym

Spółki, fundacje i stowarzyszenia nie muszą już upoważniać pełnomocników do składania deklaracji drogą elektroniczną, aby rozliczać się elektronicznie. Krajowa Administracja Skarbowa wprowadziła nowe funkcjonalności konta organizacji w e-US.

Sztuczna inteligencja będzie dyktować ceny?

Sztuczna inteligencja wykorzystywana jest coraz chętniej, sięgają po nią także handlowcy. Jak detaliści mogą zwiększyć zyski dzięki sztucznej inteligencji? Coraz więcej z nich wykorzystuje AI do kalkulacji cen. 

REKLAMA

Coraz więcej firm zatrudnia freelancerów. Przedsiębiorcy opowiadają dlaczego

Czy firmy wolą teraz zatrudniać freelancerów niż pracowników na etat? Jakie są zalety takiego modelu współpracy? 

Lavard - kara UOKiK na ponad 3,8 mln zł, Lord - ponad 213 tys. zł. Firmy wprowadzały w błąd konsumentów kupujących odzież

UOKiK wymierzył kary finansowe na przedsiębiorstwa odzieżowe: Polskie Sklepy Odzieżowe (Lavard) - ponad 3,8 mln zł, Lord - ponad 213 tys. zł. Konsumenci byli wprowadzani w błąd przez nieprawdziwe informacje o składzie ubrań. Zafałszowanie składu ubrań potwierdziły kontrole Inspekcji Handlowej i badania w laboratorium UOKiK.

REKLAMA