REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Finansowanie bez kredytu

REKLAMA

Faktoring pomaga rozwiązać problemy z płynnością przedsiębiorstwom, którym szybko rośnie sprzedaż z odroczoną płatnością, nie mają sprawnego działu windykacji, a banki nie chcą udzielić im kredytu obrotowego.


Niejeden przedsiębiorca zastanawia się, jak finansować bieżącą działalność? Jest to zasadne pytanie w dobie wydłużonych terminów zapłaty. Poza tym, co stanie się z jego firmą, w sytuacji gdy najważniejszy odbiorca spóźni się z uregulowaniem należności? Perspektywa utraty płynności finansowej zmusza do poszukiwania środków na bieżącą działalność w zewnętrznych (zwykle kosztownych) źródłach.

REKLAMA

Na polskim rynku usługi faktoringowe świadczą dwa rodzaje instytucji: banki oraz firmy wyspecjalizowane w obsłudze należności

Faktoring jest alternatywną (w stosunku do kredytu bankowego) formą finansowania przedsiębiorstwa. Polega na wykupie faktur firmy (najczęściej natychmiast) po ich wystawieniu. Jest to usługa łącząca w sobie trzy elementy:

• finansowanie,
• uwolnienie od ryzyka niewypłacalności kontrahenta,
zarządzanie należnościami klienta.

Tym samym faktoring niweluje przejściowy brak gotówki (spowodowany udzieleniem kredytu kupieckiego), a jednocześnie pozwala zachować dobre kontakty dostawcy z odbiorcami. Jest on kierowany do przedsiębiorstw dokonujących sprzedaży z odroczonym terminem płatności, więc korzystać z niego może zdecydowana większość firm.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ciągle w górę

Działalność firm faktoringowych ma niebagatelne znaczenie dla polskiej gospodarki. W 2005 roku szacunkowe obroty tych firm osiągnęły 15 mld zł. Rynek faktoringowy rozwija się w Polsce w tempie 10–15 proc. rocznie.

REKLAMA

Banki na ogół zajmują się standardowymi przypadkami i oferują jedynie usługę finansowania. Natomiast firmy faktoringowe oferują również inne usługi, np. prowadzenie rozliczeń, inkaso wierzytelności oraz pomoc w ściąganiu przeterminowanych należności. Taka jest wersja oficjalna, związana ze ścisłym respektowaniem definicji faktora. Jednak faktycznie powstaje nowy w naszym kraju rynek usług faktoringowych, przeznaczonych dla małych podmiotów gospodarczych. Zaczynają powstawać firmy, które nie boją się podejmowania ryzyka obsługiwania niemających jeszcze renomy niewielkich firm.

Wykorzystać niszę

Faktoring w Polsce nadal nie trafia do najmniejszych kilkuosobowych przedsiębiorstw, których jest u nas 1,7 mln. Na ogół skierowany jest do dużych firm handlowych sprzedających swoje towary przez sieci dystrybutorów. Szansę na dotarcie do tych (dotychczas pomijanych) przedsiębiorstw mają niektóre firmy pośredniczące w obrocie wierzytelnościami. Zaczynają one specjalizować się w świadczeniu usług faktoringowych – właśnie dla małych i średnich przedsiębiorców. Niewielkie firmy faktoringowe zwiększają swe obroty w tempie nawet dochodzącym do 50 proc. w skali rocznej.

Wśród małych faktorów widać podział w zależności od tego, czy ich założyciele i menedżerowie wywodzą się ze środowiska faktoringu bankowego, czy z obrotu wierzytelnościami i faktoringu. Ci pierwsi stosują modele występujące w okołobankowych firmach faktoringowych, jedynie zmniejszając skalę zaangażowania.

Natomiast drudzy (mając za sobą doświadczenia wyniesione z rynku obrotu wierzytelnościami i windykacji) są bardziej gotowi do eksperymentów i stosują rozwiązania przeniesione z dawnego rynku przeterminowanych wierzytelności gospodarczych.

REKLAMA

– Główna różnica polega na podejściu do problemu oceny i akceptacji ryzyka. Tradycyjne podejście do tych zagadnień bierze pod uwagę zdolność kredytową potencjalnego faktoranta i jego odbiorców oraz rozprasza ryzyko poprzez wymóg przedstawiania do finansowania faktur od większej liczby odbiorców. Natomiast duża część małych faktorów (wywodzących się z rynku obrotu wierzytelności) ocenia ryzyko związane z konkretną jednostkową transakcją, koncentrując się głównie na ocenie ryzyka związanego z dłużnikiem, czyli odbiorcą faktoranta – dowodzi Julian Kinkel z AOW Faktoring.

Niezależne firmy faktoringowe są najmłodszą częścią polskiego rynku. Dla tej grupy faktorów naturalną bazę klientów stanowią właśnie małe firmy. Duże przedsiębiorstwa pozostaną klientami banków i faktorów okołobankowych. Silna specjalizacja i położenie nacisku na świadczenie istotnych dla małych firm usług dodatkowych jest przesłanką do wypracowania przez małych faktorów trwałej pozycji na polskim rynku.

 Marek Matusiak


Autopromocja

REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA