REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Systemy billingowe pomagają w rozliczeniach

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Systemy billingowe to podstawa sprawnego funkcjonowania wielu przedsiębiorstw sieciowych. Rozliczenia milionów odbiorców ciepła, prądu, gazu czy wody wymagają stosowania specjalnego oprogramowania.
 
Elektroenergetyka, ciepłownictwo, gazownictwo i wodociągi – każda z tych branż ma nie tylko swoją specyfikę, ale też historię wdrożeń systemów billingowych. Rozliczenia zużycia prądu są względnie proste. Obliczenia wykonuje się na podstawie odczytów stanów licznika, prognoz zużycia energii oraz taryf.

Systemy w energetyce

Choć dystrybucją energii elektrycznej zajmuje się obecnie 14 zakładów energetycznych, to liczba wykorzystywanych w nich systemów rozliczeniowych jest wielokrotnie większa. Wynika to po pierwsze z tego, że część spółek dystrybucyjnych powstała w wyniku połączenia kilku zakładów energetycznych. Po drugie, do obsługi wielkich odbiorców oraz masowych rozliczeń stosowane są zwykle różne rozwiązania. Niedługo do nielicznej grupy zakładów energetycznych (są w niej ŁZE, Lubzel, ZE Białystok i ZE Warszawa-Teren, posługujące się aplikacją Zbyt firmy ComputerLand, oraz ZE Łódź-Teren – Selen firmy ZEP-Info), w których wszystkie rozliczenia będą prowadzone za pomocą jednego systemu informatycznego, dołączy Stoen. Trwają tam prace związane z wdrażaniem SAP for Utilities, który zastąpi rozwiązania Handel i EnerOS firmy Spin. W Enerdze wykorzystywane są systemy firm Spin, ZEP-Info i SAP, w Enionie działają rozwiązania Spinu, ComputerLandu i ZSK Kraków, a w EnergiiPro – ComputerLandu, SAP, Spinu, ZEP-Info i ZETO Świdnica.

Monopol w gazownictwie

W gazownictwie rozliczenia prowadzi się podobnie jak w elektroenergetyce, ale branża jest zupełnie inaczej zorganizowana. 99 proc. klientów obsługiwanych jest przez 6 spółek dystrybucyjnych należących do Polskiego Górnictwa Naftowego i Gazownictwa (PGNiG). Niewielką grupę wielkich odbiorców gazu PGNiG obsługuje bezpośrednio. Działa też w Polsce kilku prywatnych dystrybutorów (np. MOW, KRI, G.EN. Gaz Energia czy Gaz Technologia i Energia), z których sieci korzysta już kilkadziesiąt tysięcy odbiorców. Mali dystrybutorzy korzystają na ogół z własnych rozwiązań billingowych. Mazowiecka Spółka Gazownictwa zdecydowała się na rozwiązanie billingowe PeopleSoft Enterprise oferowane przez firmę Oracle. W Pomorskiej Spółce Gazownictwa Spin wdrożył system Jupiter. W pozostałych spółkach dystrybucyjnych (DSG, GSG, KSG i WSG) działają rozwiązania firm Piątka i Cross.
Od 1 lipca 2007 roku wszyscy odbiorcy będą mogli zmienić sprzedawcę gazu. Systemy rozliczeniowe będą musiały to uwzględniać.

Wodociągi i ciepłownictwo

W ciepłownictwie uwolnienie rynku w praktyce jest czysto teoretyczne. Tylko w niewielu miastach możliwa jest konkurencja pomiędzy wytwórcami ciepła (tak jak np. w Toruniu). Ciepłownictwo to rynki lokalne. Rywalizacja o odbiorców będzie możliwa dopiero wtedy, gdy pojawią się nowe źródła. Tak więc liberalizacja nie zwiększa specjalnie wymagań stawianych przez przedsiębiorstwa ciepłownicze systemom billingowym. Podobnie jest w przypadku wodociągów.
Podstawowa różnica pomiędzy dystrybucją wody i ciepłownictwem a elektroenergetyką i gazownictwem jest taka, że w przypadku wody i ciepła istnieją bardzo skomplikowane schematy rozliczeniowe. Z tego powodu tylko niektóre systemy billingowe są w stanie temu podołać.
– W dużych miastach czasami całe osiedla są rozliczane jednym licznikiem, dzielonym potem skomplikowanymi schematami rozliczeniowymi na poszczególne domy, wspólnoty mieszkaniowe lub wręcz odbiorców. Oczywiście w mniejszych miastach z zabudową jednorodzinną takich skomplikowanych układów raczej nie ma. W tego właśnie powodu w zasadzie wszystkie większe miasta są obsługiwane przez nasze systemy – wyjaśnia Jarosław Jastrzębski, dyrektor handlowy firmy Kom-Pakt PIW.
Najnowsza wersja systemu Kom-Media jest wykonana w technologii Java z wykorzystaniem bazy danych firmy Oracle. Rozwiązanie jest częścią systemu branżowego składającego się z billingu, biura obsługi klienta (także internetowego), obiegu dokumentów, zarządzania procesami (także ISO), zarządzania obiektami technicznymi, inwestycjami i remontami oraz wkomponowanej w system mapy numerycznej.
Kom-Pakt opanował rynek przedsiębiorstw ciepłowniczych w dużych miastach. Jego oprogramowanie stosowane jest m.in. w Stołecznym Przedsiębiorstwie Energetyki Cieplnej, należących do Stadtwerke Leipzig firmach GPEC Gdańsk i PEC Tczew, SEC Szczecin i KPEC Bydgoszcz.
Na rynku systemów billingowych dla ciepłownictwa liczą się jeszcze firmy, takie jak Comarch (m.in. Kołobrzeg, Malbork i Słupsk), Domdata (np. Opole i Toruń), Etob-Res (Rzeszów, Przemyśl), Kelvin (Bielsko-Biała), Kombit (LPEC Lublin) oraz Goinfo (większość miast na Śląsku), która od niedawna jest przedstawicielem handlowym firmy Kom-Pakt. Trwają właśnie wdrożenia jej systemów w Rudzie Śląskiej i Jastrzębiu Zdroju, wykonywane przez Goinfo. W małych miastach stosowane są również rozwiązania Unisoftu.
– W przedsiębiorstwach wodociągowych nastąpił gwałtowny ruch związany z tym, iż obecne prawodawstwo dąży do tego, aby firmy przejmowały rozliczenia odbiorców końcowych – mówi Jarosław Jastrzębski.
Jego zdaniem, może to spowodować nawet 500 proc. wzrost liczb rozliczanych klientów. Rynkiem wodociągowym podzieliły się trzy firmy. Kompakt obsługuje klientów głównie w dużych miastach (np. w Warszawie, Wrocławiu, Szczecinie, Lublinie, Gdańsku i Bielsku-Białej). W mniejszych miastach działają rozwiązania firmy WM-DATA Technoprogress (Katowice, Zabrze, Włocławek) i Unisoft (Dąbrowa Górnicza, Grudziądz).

WYBRANI DOSTAWCY SYSTEMÓW BILLINGOWYCH
ABC System, Comarch, ComputerLand, Cross, DomData, Etob-Res, GoInfo, Kelvin, Komartek Polska, KomBit, Kom-Pakt, Miraco, Oracle/PeopleSoft, Piątka, SAP, Spin, Supra, Trax, Tytan, Unisoft, Wasko, WM-data Techno-Progress, ZEP-Info, ZETO Świdnica, ZSK Kraków.

Beata Maziarska
Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Warto udzielić pełnomocnictwa lub prokury w CEIDG

Prowadzenie własnej firmy to nie tylko pasja i satysfakcja, ale także szereg obowiązków, które co do zasady przedsiębiorca powinien wykonywać osobiście sprawując zarząd nad swoim przedsiębiorstwem. Chodzi tu przede wszystkim o zawieranie umów, czy kontakty z urzędami i sądami. Wraz z rozwojem firmy może okazać się, że konieczne będzie delegowanie części zadań związanych z zarządzaniem przedsiębiorstwem na inne osoby. Aktualnie, każdy przedsiębiorca wpisany do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG) może ustanowić pełnomocnika lub prokurenta, który będzie reprezentować go w sprawach pozostających w związku z prowadzoną przez tego przedsiębiorcę działalnością gospodarczą.

Biznesowy challenge z dala od zgiełku

Rozmowa z Agnieszką Najberek, dyrektorką sprzedaży MICE w Hotelu Arłamów, o trendach w budowaniu dobrostanu i integracji pracowników.

Outsourcing obsługi prawnej firmy

Ciągle następujące, dynamiczne i nieprzewidywalne zmiany rynkowe wymuszają na przedsiębiorcach konieczność nieustannego dostosowywania swoich strategii do zmieniających się realiów. W obliczu takich wyzwań, wiele firm zwraca uwagę na konieczność optymalizacji funkcjonowania pozaoperacyjnej części swojej działalności. Niczym nowym nie będzie wskazanie, że takim narzędziem jest właśnie outsourcing, który coraz częściej obejmuje także pracę prawników.

Polubownie czy przez sąd – jak najlepiej dochodzić należności w TSL?

W branży TSL nawet niewielkie opóźnienia w płatnościach mogą prowadzić do utraty płynności, a w skrajnych przypadkach – do upadłości firmy. Skuteczna windykacja to często kwestia przetrwania, a nie tylko egzekwowania prawa. Co zatem wybrać: sąd czy polubowne rozwiązanie?

REKLAMA

KPO ruszyło z kopyta: prawie 112 mld zł rozdysponowane, kolejne miliardy w drodze

Prawie 112 mld zł z Krajowego Planu Odbudowy już zakontraktowane, ale to dopiero początek. Polska szykuje się na kolejną wypłatę – aż 28 mld zł może trafić do kraju jeszcze przed jesienią. Tymczasem wszystkie inwestycje z KPO są już uruchomione, a wypłaty nabierają tempa.

Prezes BCC: Przedsiębiorcy potrzebują przewidywalności i stabilności. Apel przedsiębiorców

1 czerwca 2025 roku odbyła się druga tura wyborów prezydenckich, w której, najwięcej głosów otrzymał Karol Nawrocki. Oficjalne zaświadczenie o wyborze ma zostać wręczone 11 czerwca 2025 r. Po ogłoszeniu wyników przedstawiciele środowisk gospodarczych wyrazili oczekiwanie, że nowy prezydent będzie współpracował z rządem w sprawach istotnych dla polskiej gospodarki.

Kontrole na granicy polsko-niemieckiej się intensyfikują. Przedsiębiorcy mówią o odbieraniu renty geograficznej

Przedsiębiorcy Pomorza Zachodniego mówią o odbieraniu im renty geograficznej. Kontrole na granicy polsko-niemieckiej się intensyfikują. W Kołbaskowie i Rosówku tworzą się kilkukilometrowe korki.

Kody kreskowe a system kaucyjny w 2025 roku

Już od 1 października 2025 roku w Polsce zacznie obowiązywać system kaucyjny. Choć dla wielu konsumentów oznacza to przede wszystkim zwrot pieniędzy za plastikowe butelki i puszki, za jego działaniem stoi precyzyjnie zaprojektowany mechanizm. Jednym z kluczowych, choć często niedostrzeganych elementów są kody kreskowe – to właśnie one umożliwiają identyfikację opakowań i prawidłowe naliczanie kaucji.

REKLAMA

Kodeks Dobrych Praktyk PZPA – nowe standardy etyczne i operacyjne w branży taxi oraz dostaw aplikacyjnych

Kodeks Dobrych Praktyk - oddolna inicjatywa samoregulacyjnej branży platformowej taxi oraz dostaw na aplikacje. Dokument określa obowiązki pomiędzy partnerami aplikacyjnymi, aplikacjami a kierowcami i kurierami.

Sukcesja w firmach rodzinnych: kluczowe wyzwania i rosnąca rola fundacji rodzinnych

29 maja 2025 r. w warszawskim hotelu ARCHE odbyła się konferencja „SUKCESJA BIZNES NA POKOLENIA”, której idea narodziła się z współpracy Business Centre Club, Banku Pekao S.A. oraz kancelarii Domański Zakrzewski Palinka i Pru – Prudential Polska. Różnorodne doświadczenia i zakres wiedzy organizatorów umożliwiły kompleksowe i wielowymiarowe przedstawienie tematu sukcesji w firmach rodzinnych.

REKLAMA