REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Systemy billingowe pomagają w rozliczeniach

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Systemy billingowe to podstawa sprawnego funkcjonowania wielu przedsiębiorstw sieciowych. Rozliczenia milionów odbiorców ciepła, prądu, gazu czy wody wymagają stosowania specjalnego oprogramowania.
 
Elektroenergetyka, ciepłownictwo, gazownictwo i wodociągi – każda z tych branż ma nie tylko swoją specyfikę, ale też historię wdrożeń systemów billingowych. Rozliczenia zużycia prądu są względnie proste. Obliczenia wykonuje się na podstawie odczytów stanów licznika, prognoz zużycia energii oraz taryf.

Systemy w energetyce

Choć dystrybucją energii elektrycznej zajmuje się obecnie 14 zakładów energetycznych, to liczba wykorzystywanych w nich systemów rozliczeniowych jest wielokrotnie większa. Wynika to po pierwsze z tego, że część spółek dystrybucyjnych powstała w wyniku połączenia kilku zakładów energetycznych. Po drugie, do obsługi wielkich odbiorców oraz masowych rozliczeń stosowane są zwykle różne rozwiązania. Niedługo do nielicznej grupy zakładów energetycznych (są w niej ŁZE, Lubzel, ZE Białystok i ZE Warszawa-Teren, posługujące się aplikacją Zbyt firmy ComputerLand, oraz ZE Łódź-Teren – Selen firmy ZEP-Info), w których wszystkie rozliczenia będą prowadzone za pomocą jednego systemu informatycznego, dołączy Stoen. Trwają tam prace związane z wdrażaniem SAP for Utilities, który zastąpi rozwiązania Handel i EnerOS firmy Spin. W Enerdze wykorzystywane są systemy firm Spin, ZEP-Info i SAP, w Enionie działają rozwiązania Spinu, ComputerLandu i ZSK Kraków, a w EnergiiPro – ComputerLandu, SAP, Spinu, ZEP-Info i ZETO Świdnica.

Monopol w gazownictwie

W gazownictwie rozliczenia prowadzi się podobnie jak w elektroenergetyce, ale branża jest zupełnie inaczej zorganizowana. 99 proc. klientów obsługiwanych jest przez 6 spółek dystrybucyjnych należących do Polskiego Górnictwa Naftowego i Gazownictwa (PGNiG). Niewielką grupę wielkich odbiorców gazu PGNiG obsługuje bezpośrednio. Działa też w Polsce kilku prywatnych dystrybutorów (np. MOW, KRI, G.EN. Gaz Energia czy Gaz Technologia i Energia), z których sieci korzysta już kilkadziesiąt tysięcy odbiorców. Mali dystrybutorzy korzystają na ogół z własnych rozwiązań billingowych. Mazowiecka Spółka Gazownictwa zdecydowała się na rozwiązanie billingowe PeopleSoft Enterprise oferowane przez firmę Oracle. W Pomorskiej Spółce Gazownictwa Spin wdrożył system Jupiter. W pozostałych spółkach dystrybucyjnych (DSG, GSG, KSG i WSG) działają rozwiązania firm Piątka i Cross.
Od 1 lipca 2007 roku wszyscy odbiorcy będą mogli zmienić sprzedawcę gazu. Systemy rozliczeniowe będą musiały to uwzględniać.

Wodociągi i ciepłownictwo

W ciepłownictwie uwolnienie rynku w praktyce jest czysto teoretyczne. Tylko w niewielu miastach możliwa jest konkurencja pomiędzy wytwórcami ciepła (tak jak np. w Toruniu). Ciepłownictwo to rynki lokalne. Rywalizacja o odbiorców będzie możliwa dopiero wtedy, gdy pojawią się nowe źródła. Tak więc liberalizacja nie zwiększa specjalnie wymagań stawianych przez przedsiębiorstwa ciepłownicze systemom billingowym. Podobnie jest w przypadku wodociągów.
Podstawowa różnica pomiędzy dystrybucją wody i ciepłownictwem a elektroenergetyką i gazownictwem jest taka, że w przypadku wody i ciepła istnieją bardzo skomplikowane schematy rozliczeniowe. Z tego powodu tylko niektóre systemy billingowe są w stanie temu podołać.
– W dużych miastach czasami całe osiedla są rozliczane jednym licznikiem, dzielonym potem skomplikowanymi schematami rozliczeniowymi na poszczególne domy, wspólnoty mieszkaniowe lub wręcz odbiorców. Oczywiście w mniejszych miastach z zabudową jednorodzinną takich skomplikowanych układów raczej nie ma. W tego właśnie powodu w zasadzie wszystkie większe miasta są obsługiwane przez nasze systemy – wyjaśnia Jarosław Jastrzębski, dyrektor handlowy firmy Kom-Pakt PIW.
Najnowsza wersja systemu Kom-Media jest wykonana w technologii Java z wykorzystaniem bazy danych firmy Oracle. Rozwiązanie jest częścią systemu branżowego składającego się z billingu, biura obsługi klienta (także internetowego), obiegu dokumentów, zarządzania procesami (także ISO), zarządzania obiektami technicznymi, inwestycjami i remontami oraz wkomponowanej w system mapy numerycznej.
Kom-Pakt opanował rynek przedsiębiorstw ciepłowniczych w dużych miastach. Jego oprogramowanie stosowane jest m.in. w Stołecznym Przedsiębiorstwie Energetyki Cieplnej, należących do Stadtwerke Leipzig firmach GPEC Gdańsk i PEC Tczew, SEC Szczecin i KPEC Bydgoszcz.
Na rynku systemów billingowych dla ciepłownictwa liczą się jeszcze firmy, takie jak Comarch (m.in. Kołobrzeg, Malbork i Słupsk), Domdata (np. Opole i Toruń), Etob-Res (Rzeszów, Przemyśl), Kelvin (Bielsko-Biała), Kombit (LPEC Lublin) oraz Goinfo (większość miast na Śląsku), która od niedawna jest przedstawicielem handlowym firmy Kom-Pakt. Trwają właśnie wdrożenia jej systemów w Rudzie Śląskiej i Jastrzębiu Zdroju, wykonywane przez Goinfo. W małych miastach stosowane są również rozwiązania Unisoftu.
– W przedsiębiorstwach wodociągowych nastąpił gwałtowny ruch związany z tym, iż obecne prawodawstwo dąży do tego, aby firmy przejmowały rozliczenia odbiorców końcowych – mówi Jarosław Jastrzębski.
Jego zdaniem, może to spowodować nawet 500 proc. wzrost liczb rozliczanych klientów. Rynkiem wodociągowym podzieliły się trzy firmy. Kompakt obsługuje klientów głównie w dużych miastach (np. w Warszawie, Wrocławiu, Szczecinie, Lublinie, Gdańsku i Bielsku-Białej). W mniejszych miastach działają rozwiązania firmy WM-DATA Technoprogress (Katowice, Zabrze, Włocławek) i Unisoft (Dąbrowa Górnicza, Grudziądz).

WYBRANI DOSTAWCY SYSTEMÓW BILLINGOWYCH
ABC System, Comarch, ComputerLand, Cross, DomData, Etob-Res, GoInfo, Kelvin, Komartek Polska, KomBit, Kom-Pakt, Miraco, Oracle/PeopleSoft, Piątka, SAP, Spin, Supra, Trax, Tytan, Unisoft, Wasko, WM-data Techno-Progress, ZEP-Info, ZETO Świdnica, ZSK Kraków.

Beata Maziarska
Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak założyć spółkę z o.o. z aktem notarialnym?

Umowa spółki z o.o. w formie aktu notarialnego jest konieczna, gdy wspólnicy zamierzają wprowadzić do umowy postanowienia, których dodanie nie jest możliwe w przypadku spółki z o.o. zakładanej przez S24. Dotyczy to m.in. sytuacji, w których wspólnicy zamierzają wnieść wkłady niepieniężne, wprowadzić obowiązek powtarzających się świadczeń niepieniężnych, zmienić zasady głosowania w spółce, uprzywilejować udziały co do głosu, czy do dywidendy.

W jaki sposób hakerzy wykorzystują e-maile do ataków? Mają swoje sposoby

Najpopularniejszą formą cyberataku jest obecnie phishing. Fałszywe wiadomości są coraz trudniejsze do wykrycia, bo cyberprzestępcy doskonale się wyspecjalizowali. Jak rozpoznać niebzepieczną wiadomość? Jak chronić swoją firmę przed cyberatakami?

Co nowego dla firm biotechnologicznych w Polsce? [WYWIAD]

Na co powinny przygotować się firmy z branży biotechnologicznej? O aktualnych problemach i wyzwaniach związanych z finansowaniem tego sektora mówi Łukasz Kościjańczuk, partner w zespole Biznes i innowacje w CRIDO, prelegent CEBioForum 2025.

Coraz trudniej rozpoznać fałszywe opinie w internecie

40 proc. Polaków napotyka w internecie na fałszywe opinie, wynika z najnowszego badania Trustmate.io. Pomimo, że UOKiK nakłada kary na firmy kupujące fałszywe opinie to proceder kwietnie. W dodatku 25 proc. badanych ma trudności z rozróżnieniem prawdziwych recenzji.

REKLAMA

To nie sztuczna inteligencja odbierze nam pracę, tylko osoby umiejące się nią posługiwać [WYWIAD]

Sztuczna inteligencja stała się jednym z największych wyścigów technologicznych XXI wieku. Polskie firmy też biorą w nim udział, ale ich zaangażowanie w dużej mierze ogranicza się do inwestycji w infrastrukturę, bez realnego przygotowania zespołów do korzystania z nowych narzędzi. To tak, jakby maratończyk zaopatrzył się w najlepsze buty, zegarek sportowy i aplikację do monitorowania wyników, ale zapomniał o samym treningu. O tym, dlaczego edukacja w zakresie AI jest potrzebna na każdym szczeblu kariery, jakie kompetencje są niezbędne, które branże radzą sobie z AI najlepiej oraz czy sztuczna inteligencja doprowadzi do redukcji miejsc pracy, opowiada Radosław Mechło, trener i Head of AI w BUZZcenter.

Lider w oczach pracowników. Dlaczego kadra zarządzająca powinna rozwijać kompetencje miękkie?

Sposób, w jaki firma buduje zespół i rozwija wiedzę oraz umiejętności swoich pracowników, to dzisiaj jeden z najważniejszych czynników decydujących o jej przewadze konkurencyjnej. Konieczna jest tu nie tylko adaptacja do szybkich zmian technologicznych i rynkowych, lecz także nieustanny rozwój kompetencji miękkich, które okazują się kluczowe dla firm i ich liderów.

Dziękuję, które liczy się podwójnie. Jak benefity mogą wspierać ludzi, firmy i planetę?

Coraz więcej firm mówi o zrównoważonym rozwoju – w Polsce aż 72% organizacji zatrudniających powyżej 1000 pracowników deklaruje działania w tym obszarze1. Jednak to nie tylko wielkie strategie kształtują kulturę organizacyjną. Często to codzienne, pozornie mało znaczące decyzje – jak wybór dostawcy benefitów czy sposób ich przekazania pracownikom – mówią najwięcej o tym, czym firma kieruje się naprawdę. To właśnie one pokazują, czy wartości organizacji wykraczają poza hasła w prezentacjach.

Windykacja należności. Na czym powinna opierać się działalność windykacyjna

Chociaż windykacja kojarzy się z negatywnie, to jest ona kluczowa w zapewnieniu stabilności finansowej przedsiębiorstw. Branża ta, często postrzegana jako pozbawiona jakichkolwiek zasad etycznych, w ciągu ostatnich lat przeszła znaczną transformację, stawiając na profesjonalizm, przejrzystość i szacunek wobec klientów.

REKLAMA

Będą duże problemy. Obowiązkowe e-fakturowanie już za kilka miesięcy, a dwie na trzy małe firmy nie mają o nim żadnej wiedzy

Krajowy System e-Faktur (KSeF) nadchodzi, a firmy wciąż nie są na niego przygotowane. Nie tylko od strony logistycznej czyli zakupu i przygotowania odpowiedniego oprogramowania, ale nawet elementarnej wiedzy czym jest KSeF – Krajowy System e-Faktur.

Make European BioTech Great Again - szanse dla biotechnologii w Europie Środkowo-Wschodniej

W obliczu zmian geopolitycznych w świecie Europa Środkowo-Wschodnia może stać się nowym centrum biotechnologicznych innowacji. Czy Polska i kraje regionu są gotowe na tę szansę? O tym będą dyskutować uczestnicy XXIII edycji CEBioForum, największego w regionie spotkania naukowców, ekspertów, przedsiębiorców i inwestorów zajmujących się biotechnologią.

REKLAMA