REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Cementowa zmowa producentów?

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Polscy producenci cementu zawarli kartel cenowy - podejrzewa UOKiK, który wraz z policją przeprowadził u przedsiębiorców największe w historii Urzędu przeszukanie. Zapowiadają się jedne z najwyższych kar za nielegalne porozumienie - nawet do 10 proc. przychodów tych firm.
Postępowanie wyjaśniające w sprawie polskich firm produkujących cement zostało wszczęte w kwietniu br. Do Urzędu trafiały liczne sygnały, że ta grupa przedsiębiorców zawarła zakazane porozumienie polegające na uzgadnianiu wysokości cen, dokonywaniu podziału rynku i ustalaniu limitów sprzedaży. W sprawie brakowało jednak bezpośrednich dowodów, dlatego UOKiK zdecydował się przeprowadzić przeszukanie u 8 producentów i 3 przedsiębiorców podejrzanych o wspieranie kartelu (Cementownia Nowa Huta, Cementownia Nowiny, Cementownia Odra, Cementownia Warta, Cemex Polska, Górażdże Cement, Grupa Ożarów, Lafarge Cement, Kancelaria Prawa Własności Przemysłowej „Optimas”, Polski Cement i Stowarzyszenie Producentów Cementu).

NAJWYŻSZE KARY ZA UDZIAŁ W KARTELACH
w Polsce

• ponad 10 mln zł – firmy kolportażu prasy (Ruch, Franpress i Rolkon),
• 3,8 mln zł – Johnson & Johnson Poland i hurtownie farmaceutyczne Compol i Hurtofarm,
• 1,6 mln zł – wydawca i dystrybutorzy polskiej wersji Harry’ego Pottera i Zakonu Feniksa,
• 306 tys. zł – firma farmaceutyczna Roche Polska i jej dystrybutor Hand-Prod,

... i na świecie

• 1 mld euro – kartel witaminowy Hoffman-La Roche,
• 478 mln euro – producenci materiałów budowlanych Lafarge, BPB, Knauf, Gyproc,
• 167 mln euro – producenci i dystrybutorzy gier Nintendo,
• 100 mln euro – browary belgijskie.

REKLAMA

Ustawa antymonopolowa przewiduje możliwość przeprowadzenia przeszukania nie tylko w siedzibie przedsiębiorcy, ale również w innych pomieszczeniach, w tym prywatnych mieszkaniach. Takie przeszukanie może się odbyć wyłącznie za zgodą Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Przeszukanie jest zawsze przeprowadzane z zaskoczenia – tym razem trwało jednocześnie w 13 miejscach Polski, od 2 do 5 dni. Wzięło w nim udział 50 pracowników UOKiK i aż 100 policjantów. Urząd przyznaje, że bez pomocy tych ostatnich cała akcja nie doszłaby do skutku – firmy ochroniarskie nie zamierzały wpuścić kontrolerów do przedsiębiorstw. Sprawdzano zarówno papierowe dokumenty, jak i zawartość komputerowych dysków. – Uzyskaliśmy dowody, wskazujące na to, że przedsiębiorcy wypracowali cały skomplikowany system, służący działaniu kartelu – mówi prezes UOKiK Cezary Banasiński. – Do tego w trakcie kontroli natknęliśmy się na dokumenty wskazujące na to, że dwie znane kancelarie prawne doradzały uczestnikom kartelu, jak ustrzec się wpadki przed UOKiK – dodaje. Urząd zapowiada, że w tej sprawie zostaną nałożone najwyższe kary, które mogą sięgnąć nawet 10 proc. przychodu uczestników kartelu.

REKLAMA

To nie pierwszy cementowy kartel – podobny został rozwiązany w Polsce już w 1934 r. – ceny spadły wówczas z 70 zł do 20 zł za tonę cementu. Postępowanie antymonopolowe przeciwko producentom cementu prowadziła również Komisja Europejska, która w 1994 r. ukarała 42 firmy z 16 państw. Rekordowe kary na producentów cementu nałożył jednak niemiecki Federalny Urząd Antymonopolowy – 6 największych producentów musiało zapłacić łącznie ponad 660 mln euro! Tak surowe kary wynikają z tego, że kartele to jedne z najcięższych grzechów przeciwko konkurencji. W wyniku takich porozumień podwyższane są ceny towarów i usług, a ich wybór staje się ograniczony.


Ewa Usowicz
Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Warto udzielić pełnomocnictwa lub prokury w CEIDG

Prowadzenie własnej firmy to nie tylko pasja i satysfakcja, ale także szereg obowiązków, które co do zasady przedsiębiorca powinien wykonywać osobiście sprawując zarząd nad swoim przedsiębiorstwem. Chodzi tu przede wszystkim o zawieranie umów, czy kontakty z urzędami i sądami. Wraz z rozwojem firmy może okazać się, że konieczne będzie delegowanie części zadań związanych z zarządzaniem przedsiębiorstwem na inne osoby. Aktualnie, każdy przedsiębiorca wpisany do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG) może ustanowić pełnomocnika lub prokurenta, który będzie reprezentować go w sprawach pozostających w związku z prowadzoną przez tego przedsiębiorcę działalnością gospodarczą.

Biznesowy challenge z dala od zgiełku

Rozmowa z Agnieszką Najberek, dyrektorką sprzedaży MICE w Hotelu Arłamów, o trendach w budowaniu dobrostanu i integracji pracowników.

Outsourcing obsługi prawnej firmy

Ciągle następujące, dynamiczne i nieprzewidywalne zmiany rynkowe wymuszają na przedsiębiorcach konieczność nieustannego dostosowywania swoich strategii do zmieniających się realiów. W obliczu takich wyzwań, wiele firm zwraca uwagę na konieczność optymalizacji funkcjonowania pozaoperacyjnej części swojej działalności. Niczym nowym nie będzie wskazanie, że takim narzędziem jest właśnie outsourcing, który coraz częściej obejmuje także pracę prawników.

Polubownie czy przez sąd – jak najlepiej dochodzić należności w TSL?

W branży TSL nawet niewielkie opóźnienia w płatnościach mogą prowadzić do utraty płynności, a w skrajnych przypadkach – do upadłości firmy. Skuteczna windykacja to często kwestia przetrwania, a nie tylko egzekwowania prawa. Co zatem wybrać: sąd czy polubowne rozwiązanie?

REKLAMA

KPO ruszyło z kopyta: prawie 112 mld zł rozdysponowane, kolejne miliardy w drodze

Prawie 112 mld zł z Krajowego Planu Odbudowy już zakontraktowane, ale to dopiero początek. Polska szykuje się na kolejną wypłatę – aż 28 mld zł może trafić do kraju jeszcze przed jesienią. Tymczasem wszystkie inwestycje z KPO są już uruchomione, a wypłaty nabierają tempa.

Prezes BCC: Przedsiębiorcy potrzebują przewidywalności i stabilności. Apel przedsiębiorców

1 czerwca 2025 roku odbyła się druga tura wyborów prezydenckich, w której, najwięcej głosów otrzymał Karol Nawrocki. Oficjalne zaświadczenie o wyborze ma zostać wręczone 11 czerwca 2025 r. Po ogłoszeniu wyników przedstawiciele środowisk gospodarczych wyrazili oczekiwanie, że nowy prezydent będzie współpracował z rządem w sprawach istotnych dla polskiej gospodarki.

Kontrole na granicy polsko-niemieckiej się intensyfikują. Przedsiębiorcy mówią o odbieraniu renty geograficznej

Przedsiębiorcy Pomorza Zachodniego mówią o odbieraniu im renty geograficznej. Kontrole na granicy polsko-niemieckiej się intensyfikują. W Kołbaskowie i Rosówku tworzą się kilkukilometrowe korki.

Kody kreskowe a system kaucyjny w 2025 roku

Już od 1 października 2025 roku w Polsce zacznie obowiązywać system kaucyjny. Choć dla wielu konsumentów oznacza to przede wszystkim zwrot pieniędzy za plastikowe butelki i puszki, za jego działaniem stoi precyzyjnie zaprojektowany mechanizm. Jednym z kluczowych, choć często niedostrzeganych elementów są kody kreskowe – to właśnie one umożliwiają identyfikację opakowań i prawidłowe naliczanie kaucji.

REKLAMA

Kodeks Dobrych Praktyk PZPA – nowe standardy etyczne i operacyjne w branży taxi oraz dostaw aplikacyjnych

Kodeks Dobrych Praktyk - oddolna inicjatywa samoregulacyjnej branży platformowej taxi oraz dostaw na aplikacje. Dokument określa obowiązki pomiędzy partnerami aplikacyjnymi, aplikacjami a kierowcami i kurierami.

Sukcesja w firmach rodzinnych: kluczowe wyzwania i rosnąca rola fundacji rodzinnych

29 maja 2025 r. w warszawskim hotelu ARCHE odbyła się konferencja „SUKCESJA BIZNES NA POKOLENIA”, której idea narodziła się z współpracy Business Centre Club, Banku Pekao S.A. oraz kancelarii Domański Zakrzewski Palinka i Pru – Prudential Polska. Różnorodne doświadczenia i zakres wiedzy organizatorów umożliwiły kompleksowe i wielowymiarowe przedstawienie tematu sukcesji w firmach rodzinnych.

REKLAMA