Autogaz zdrożeje 20 groszy
REKLAMA
REKLAMA
Branża związana z autogazem straci na podwyżkach najbardziej, bo drastycznie spadnie opłacalność przeróbki silnika. Import starych samochodów, które przerabiano najczęściej, przestanie się opłacać. Nowe opłaty za sprowadzenie używanego auta z zagranicy, mające zastąpić obecny podatek akcyzowy, będą w przypadku kilkunastoletnich pojazdów przekraczać cenę ich kupna. Część warsztatów splajtuje.
REKLAMA
Efektem polityki podwyższania podatków od paliw będzie zmniejszenie ich sprzedaży i wzrost kosztów użytkowania pojazdów. Te ostatnie podwyższy jeszcze niemożność odliczania VAT od paliwa do samochodów osobowych i mniejsze od zapowiadanego (60 proc., nie więcej niż 6 tys. zł) odliczenie VAT od zakupu tych aut.
To jednak nie wszystko.
Jeszcze wcześniej, bo od 1 września, w rynek uderzy zrównanie akcyzy na olej opałowy (obecnie 233 zł na 1000 litrów) z akcyzą na olej napędowy (dziś 1099 zł) na jednym poziomie 1048 zł. Podrożeje bowiem transport, gdyż część starszych samochodów ciężarowych jeździ (oczywiście nielegalnie) na oleju opałowym. Ponieważ do tych samych celów używają go rolnicy, należy też spodziewać się wzrostu cen produkcji rolnej.
REKLAMA
REKLAMA