REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Przedsiębiorcze Mazowsze

REKLAMA

Obsługa nieruchomości, usługi dla biznesu oraz działalność produkcyjna - to najlepiej funkcjonujące rodzaje działalności w sektorze małych i średnich przedsiębiorstw.
Z opublikowanego wczoraj raportu, który przygotowała Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP), wynika, że z prawie 3,7 mln przedsiębiorstw zarejestrowanych w systemie Regon w roku 2004, 3,63 mln stanowiły firmy małe. Przykładowo stanowią one aż 95,5 proc. wszystkich podmiotów gospodarczych województwa zachodniopomorskiego i 91,1 proc. województwa mazowieckiego. Przy tym we wszystkich województwach średnich firm jest znacznie mniej niż małych: w Wielkopolsce ok. 150 razy, a w województwie zachodniopomorskim 250 razy mniej.

Zachodniopomorskie i Mazowsze to obecnie czołówka małej i średniej przedsiębiorczości. Przygotowany przez PARP raport pierwszy raz analizował ją w układzie regionalnym. Pozwoliło to na pokazanie różnic w funkcjonowaniu przedsiębiorstw w poszczególnych regionach kraju. Taka perspektywa ma lepiej ocenić skuteczność planowania oraz realizacji polityki ekonomicznego wsparcia sektora.

W najbardziej przedsiębiorczym województwie zachodniopomorskim co ósma osoba jest przedsiębiorcą. W województwie mazowieckim na 100 mieszkańców funkcjonuje 11 MSP. Ponad 10 proc. ludności posiada własną firmę także na Dolnym Śląsku i w województwie pomorskim.

Na drugim biegunie znajdują się regiony rolnicze, słabo zurbanizowane. W województwach: podkarpackim, lubelskim, podlaskim, warmińsko-mazurskim i świętokrzyskim na 100 mieszkańców jest tylko 7-8 małych i średnich firm.

MSP zatrudniają 70 proc. pracujących w 11 województwach. Są najważniejszym pracodawcą w Lubuskiem, Zachodniopomorskiem i Warmińsko-Mazurskiem, gdzie w dużych firmach znajduje zatrudnienie zaledwie 21 proc. pracujących.

MSP generują ok. 45 proc. wszystkich nakładów inwestycyjnych polskich przedsiębiorstw. Z raportu PARP wynika, że najwięcej inwestowały firmy średnie na Podkarpaciu i w województwie kujawsko-pomorskim. Kredytami krajowymi posiłkowały się najczęściej przedsiębiorcy z Podlasia, Opolszczyzny i województwa świętokrzyskiego, z kolei kredyty zagraniczne finansowały inwestycje głównie w Wielkopolsce i na Mazowszu.

Adam Woźniak
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA