REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Trudna sztuka windykacji

REKLAMA

Nie ma takiej firmy, która przynajmniej raz nie borykałaby się z problemem nierzetelnych kontrahentów i nieściągniętych należności.
Skuteczność samodzielnego dochodzenia należności zależy między innymi od tego, z jakim odbiorcami dostawca ma do czynienia. Gdy są to firmy mające silną pozycję na rynku, mogące pozwolić sobie na lekceważenie swoich dostawców, negocjacje bywają szczególnie trudne.

Można próbować samemu

W negocjacjach ważne są argumenty, a także doświadczenie. Nie zawsze dysponują nim pracownicy działów finansowych wyznaczeni ad hoc do ściągnięcia należności. Problem mogą także stanowić przyjazne stosunki pomiędzy pracownikami dostawcy i osobami reprezentującymi dłużnika, nawiązane w okresie wcześniejszej poprawnej współpracy. Znacznie utrudnia to stawianie żądań i daje dłużnikowi przewagę negocjacyjną.
Możliwość obrony przed takimi sytuacjami zapewnia firmie odpowiednie zarządzanie swoimi należnościami. Jeżeli jednak jest już na to za późno, coraz częściej okazuje się, iż ostatnią szansę na odzyskanie pieniędzy daje windykacja. W celu uniknięcia dodatkowych wysokich kosztów samodzielnej windykacji, ryzyka kolejnej porażki, a przede wszystkim dla przeciwdziałania samowoli dłużników, trudne dochodzenie należności można powierzyć doświadczonej firmie windykacyjnej.
Od strony technicznej windykację można prowadzić na dwa sposoby. Pierwszym jest dochodzenie roszczenia na drodze sądowej, gdzie sukces działania zależy od szybkości uzyskania tytułu egzekucyjnego oraz wskazania komornikowi majątku, który da gwarancje odzyskania należności. Drugim natomiast jest droga pozasądowa.
W obu przypadkach wyspecjalizowane firmy gwarantują większą skuteczność, wynikającą z doświadczenia, wypracowanych procedur, dostępu do baz danych i potencjalnych nabywców wierzytelności. Nie bez znaczenia jest również fakt, że w przypadku zlecenia dochodzenia roszczeń wyspecjalizowanej firmie przedsiębiorca może się koncentrować na swojej podstawowej działalności.

Decyzja na wagę złota

Windykacją wierzytelności zajmuje się w Polsce nawet ponad 600 podmiotów gospodarczych, a w sumie około 4000 podmiotów gospodarczych ma w swojej ofercie usługi związane z windykacją wierzytelności. Taka sytuacja jest efektem braku regulacji prawnych obejmujących branżę windykacyjną. Nic więc dziwnego, że tak jak w każdej działalności gospodarczej, także i tu trafiają się firmy niewiarygodne. Dlatego przed wyborem windykatora warto sprawdzić jego dossier.
Podstawą powinna być solidność i skuteczność, doświadczenie rynkowe takiego podmiotu, forma i okres zapłaty oferowana przez tę firmę i przewidywany okres zakończenia transakcji. Warto też – jeśli to możliwe – porozmawiać z kontrahentami, którzy już korzystają lub korzystali z usług takiej firmy.
– Zlecając windykację swoich należności, przekazujemy w obce ręce jakiś składnik naszego majątku – przestrzega Piotr Główka, dyrektor handlowy warszawskiego Indosu.
Przyznaje, że w swojej pracy spotykał się z wierzycielami, których wierzytelność została zaspokojona, jednak odzyskane środki nie trafiły na rachunek wierzyciela, ale utknęły w firmie windykacyjnej.

Kryteria wyboru

Pierwszym kryterium wyboru firmy windykacyjnej powinna być legalność stosowanych przez nią metod nacisku na dłużnika – nie mogą one wykraczać poza przepisy prawa. Łatwo sobie wyobrazić, do czego może dojść, gdy druga strona zostanie sprowokowana i również odważy się złamać prawo.
Drugie kryterium to techniki windykacyjne. Najlepsze rezultaty przynosi tzw. windykacja bezpośrednia. W Polsce jednak nadal sporo jest tzw. biur windykacyjnych, których pracownicy nie wychodzą zza biurka i ograniczają się do pisemnego monitowania dłużników. W wielu przypadkach same monity nie dają oczekiwanych rezultatów.
Kolejnym ważnym parametrem jest renoma firmy na rynku – w tym także za granicą. Wybór firmy znanej nie tylko w Polsce daje gwarancję, że podejmuje się współpracę z tymi, którzy mogą wylegitymować się zebranym doświadczeniem oraz sukcesami odniesionymi również w innych krajach.
Przy wyborze firmy windykacyjnej należy też zwrócić uwagę na możliwość uzyskania szerokiego, szybkiego i bezpośredniego dostępu do aktualnego stanu powierzonych spraw.

JAK WYBRAĆ FIRMĘ WINDYKACYJNĄ
• Sprawdźmy jej doświadczenie rynkowe – jak długo działa, jakie ma osiągnięcia.
• Ustalmy, jak szybko firma odzyska nasz dług.
• Porozmawiajmy z kontrahentami, którzy korzystają lub korzystali z jej usług.
• Sprawdźmy legalność stosowanych przez nią metod nacisku na dłużnika.
• Dowiedzmy się, czy firma windykacyjna kontaktuje się bezpośrednio z dłużnikiem, czy za pośrednictwem poczty i telefonu.

Marek Matusiak
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA