REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Spada ryzyko upadłości przedsiębiorstw

REKLAMA

Szpitale z reguły nie płacą za dostarczone leki. Z kolei bez zarzutów regulują swoje zobowiązania hurtownie działające w branży farmaceutycznej - wynika z analiz wykonanych przez Euler Hermes, towarzystwa specjalizującego się w ubezpieczeniach kredytu kupieckiego.

Niechętnie swoje rachunki płacą też firmy budowlane, szczególnie odbiorcy elementów do produkcji okien czy drzwi lub konstrukcji dachów. I nie pomaga tu poprawiająca się koniunktura w tej branży i większości pozostałych.

Mniej upadłości
Z innego zestawienia, przygotowanego po I kwartale 2006 r przez innego ubezpieczyciela kredytów, firmę Coface, wynika, że wciąż poprawia się kondycja firm działających w branżach notujących najwięcej upadłości: handlu hurtowym, budownictwie, handlu detalicznym i produkcji artykułów spożywczych i napojów. Firm, które zbankrutowały, było średnio o połowę mniej niż w analogicznym okresie 2005 r. To jeszcze lepsze rezultaty od zanotowanych na koniec 2005 r., kiedy to spadek wyniósł około 25 proc. Według Coface liczba upadłości i postępowań układowych we wszystkich branżach wyniosła w ubiegłym roku 793, co oznacza powrót do sytuacji z 1997 roku, kiedy z rynku znikły 794 przedsiębiorstwa. W najgorszym 2002 roku taki los spotkał 1863 firmy.
Okazuje się jednak, że dobra koniunktura niekoniecznie przekłada się na to, że można śmiało dawać towar firmie z dowolnej branży i wyznaczać późniejszy termin płatności, czyli udzielać kredytu kupieckiego.

Budowlańcy płacą późno
Wchodząc w relacje z firmami, nie należy kierować się tylko obecną ich sytuacją, patrząc na wyniki finansowe (m.in. wzrost wartości produkcji, przychodów ze sprzedaży czy rentowności sprzedaży netto) czy wskaźnikami pokazującymi mniejszą liczbę upadłości. Istotny jest też opracowywany przez ubezpieczycieli tzw. wskaźnik moralności płatniczej. Pokazuje on, w jakich branżach przedsiębiorcy terminowo regulują należności i można im dawać towar z odroczonym terminem płatności (np. hurtownie z lekami), a z którymi należy rozliczać się raczej w gotówce (np. branża budowlana).
– Firmy budowlane tradycyjnie z opóźnieniem regulują swoje płatności, co w sporej części wynika ze specyfiki branży – komentuje Tomasz Starus, dyrektor biura oceny ryzyka w Euler Hermes.
Dodaje, że odbiorca często płaci za towar dopiero po jego wykorzystaniu. Na przykład za okna płaci się dopiero po ich zamontowaniu, jeśli są one dobrej jakości. Podobnie jest z betonem, którego jakość jest weryfikowana dopiero po jego zastygnięciu. Takie zasady rozliczeń powodują, że wiele transakcji kończy się sporem: odbiorca mówi, że towar nie spełniał jego oczekiwań, a dostawca – że został wykorzystany niezgodnie z wymogami. Ostatecznie strony dochodzą do porozumienia, ale opóźnienia w płatnościach są już solidne. Jednak jak widać z danych udostępnionych przez Euler Hermes, i w tym zakresie jest trochę lepiej. Nadal jednak ubezpieczyciel sugeruje, żeby od odbiorców materiałów na pokrycia dachowe czy okien domagać się płatności w gotówce.

Ograniczone zaufanie
Dobra koniunktura w jakiejś branży obserwowana obecnie nie może uśpić czujności kontrahentów.
– Mimo mniejszej liczby upadłości zarejestrowanych w handlu hurtowym, ta branża nadal należy do ryzykownych, ze względu na konsolidację, stanowiącą zagrożenie dla mniejszych podmiotów – uważa Paweł Tobis, dyrektor działu oceny ryzyka w Coface Poland.
Ostrożność powinni też zachować handlujący z firmami z branży metalowej czy motoryzacyjnej.
– Spodziewane zahamowanie obserwowanego w ostatnich latach wzrostu cen wyrobów metalowych i rosnąca konkurencja ze strony firm azjatyckich sprawiają, że pojawia się coraz więcej informacji o możliwych problemach wielu firm – przestrzega Grzegorz Kwieciński, dyrektor biura zarządzania ryzykiem w KUKE.
Przypomina też, że słaba sprzedaż nowych aut i informacje o ograniczeniach w produkcji przez światowych producentów mogą oznaczać problemy nie tylko firm sprzedających samochody, ale też dostawców części zamiennych, blach czy osprzętu elektrycznego.
Marcin Jaworski
marcin.jaworski@infor.pl


Marcin Jaworski
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA